CitirajOdgovorTema: Ambiophonics iliti sto kad mi je soba spajza Objavljeno: 28.svibanj.2020 u 22:24
Pitanje akustike u sobama je, iz mog iskustva, cesto shvaceno kao neka misticna nedohvatljiva stvar. Kad se "netko kuzi" u sobu i smjestaj zvucnika to je ko da pricas o gandalfu. A stvarno ne bi moralo biti tako.
Dat cu vrlo vrlo sazet opis osnova, vjerojatno iskusnim forumasima nepotreban, al neka se nadje. Tko zeli neka preskoci ovaj odlomak, ili me slobodno ispravite.
Klasicna soba ima nekoliko modova ponasanja, sa obzirom na zvuk, koji prelaze jedan u drugi. Prava analiza svakog prostora je realno gotovo nemoguca stvar bez aktualnih mjerenja, jer ima jako puno varijabli koje treba uzeti u obzir. Svaki software za simulaciju sobe je samo vrlo okvirna ideja o tome sto se zbiva, ali zidovi imaju slike, prozore, tepisi, zidovi su od razlicitih materijala, plocice, parketi, kauci, itd... Bez obzira na to, nije lose imati opcenitu sliku.
- Dakle, prvi modus ponasanja sobe je ispod prvog fundamenta, mode-a ili prve rezonancije. To je najniza frekvencija gdje je moguce stvoriti stojni val, i obrnuto je proporcionalna najvecoj dimenziji sobe. Dakle generalno, sto veca soba, to je nizi prvi mod. Ocita stvar je, primjerice u autima, gdje je mali prostor te je prvi mod relativno visoko. u prosjecnim sobama je negdje na cca 30-40 Hz, u vecim sobama ide i do 20 i ispod. Svaki sub, zvucnik koji svira ispod prvog fundamenta tlaci do neke mjere sobu i raste mu efikasnost sto frekvencija pada (naravno ako driver sam to moze podnjet). Zato bi primjerice, zvucnik koji u vecoj sobi mjeri i zvuci savrseno, bio oduran u autu. Nize frekvencije bi bile preeeeepuno naglasene.
- Sljedeci raspon je od prvog moda do Schrederove frekvencije, gdje dominiraju rezonancije u podrucju basa koje ovise o geometriji sobe. Ovisno o topologiji zvucnika, tu ce kvaliteta basa ovisiti manje ili vise o tome gdje se smjeste zvucnici ili subovi. Moj osobni dojam je da su dipoli najbolji jer jednom kad se postave ok, najuniformnije obasjavaju sobu i nisu toliko vezani na rezonancije (kao tipicni monopoli - normalan zvucnik). Kardioidi su negdje izmedju i nisu ni oni los izbor. Tu treba znati kako postaviti zvucnike.
- Schrederova frekvencija je granica gdje su rezonancije i bandwith koje one zauzimaju vec jako guste (sto si nize u frekvenciji to su modovi/rezonancije - podrucja u sobi di ima vise il manje zvuka udaljeniji i u prostoru u sobi i u frekvenciji koju zaokupljaju, kako se penjemo gore sve su zbijeniji.) Na schrederovoj frekvenciji su tolko gusti da vise nema bas smisla razmisljati o njima i zvucnik se pocinje ponasat kao reflektor koji puni reverberantno polje sobe. Tu najvise po meni ima smisla akusticki tretman. Za vecinu soba frekvencija je na cca 200 Hz, i od nje do negdje 1-2 khz je najjaci ucinak sobe po pitanju absorpcije ili refleksija. Tretman moze biti doslovno - stavi tepih, ili mjeren i ciljan. Mjera koja se gleda je rt60, i da, vise ima smisla za reverberantne dvorane tipa kina, koncertne dvorane itd, ali vrijedi i za klasicnu sobu. To je mjera koja se da mjeriti i govori koliko brzo, za odredjene frekvencijske spektre, soba atenuira zvuk. O njoj ce ovisiti i gdje se nalazi Schrederova frekvencija.
- Dalje kako se penjemo prema frekvenciji do 20khz, ucinak sobe je sve manji. Naravno, trebalo bi pogledati i envelope impulsnog odgovora mjeren na poziciji slusanja, jer on najbolje govori o postojanju i poziciji problematicnih refleksija koje potencijalno distorziraju soundstage ili zvucnu sliku.
OK. Kakve veze sad to ima sa ambiophonics, i sto je to opce?
Ako imate mali prostor, i nemate mjesta za dobru poziciju zvucnika, imate tipicne male kutije blizu zida, nemozete sloziti trokut izmedju zvucnika i pozicije sjedenja, ili imate soundbar primjerice, vasa audio slika ce biti zbijena, suzena. Nema bas puno sto mzoete u takvoj situaciji napraviti jer generalno za dobru sliku morate imati kvalitetne vece zvicnike, i dobar prostor. Ako su zvucnici zbijeni, slika ce patiti. Ali nemaju svi taj luksuz da imaju odlicne prostore i zvucnike itd.
Ambiophonics je DSP, besplatan online, kao open source, koji se moze implementirati na razne nacine. Nisam se previse time zamarao jer imam ok prostore, al sam malo citao o tome. Vjerojatno bi se dalo napraviti i u analognoj verziji. Ideja je da se eliminira zvucnicki crosstalk, odnosno, lijevo uho cuje i desni i lijevi zvucnik, jel, a to dodatno suzava prostornu sliku zvuka. DSP analizira zvuk koji dolazi iz jednog kanala, malo ga atenuira, invertira, napravi delay i ubaci u drugi kanal. Na taj nacin jedan zvucnik svira antiton koji dolazi iz drugog , slicno kao kod aktivnog noise cancellinga na sluskama, te na taj nacin tjera audio sliku da se prosiri. Interesantno bi bilo i u dobrim prostorima isprobati to i vdijeti kakav benefit ima.
Pitanje akustike u sobama je, iz mog iskustva, cesto shvaceno kao neka misticna nedohvatljiva stvar. Kad se "netko kuzi" u sobu i smjestaj zvucnika to je ko da pricas o gandalfu. A stvarno ne bi moralo biti tako.
Dat cu vrlo vrlo sazet opis osnova, vjerojatno iskusnim forumasima nepotreban, al neka se nadje. Tko zeli neka preskoci ovaj odlomak, ili me slobodno ispravite.
Klasicna soba ima nekoliko modova ponasanja, sa obzirom na zvuk, koji prelaze jedan u drugi. Prava analiza svakog prostora je realno gotovo nemoguca stvar bez aktualnih mjerenja, jer ima jako puno varijabli koje treba uzeti u obzir.
Svaki software za simulaciju sobe je samo vrlo okvirna ideja o tome sto se zbiva, ali zidovi imaju slike, prozore, tepisi, zidovi su od razlicitih materijala, plocice, parketi, kauci, itd... Bez obzira na to, nije lose imati opcenitu sliku.
- Dakle,prvi modus ponasanja sobeje ispod prvog fundamenta, mode-a ili prve rezonancije. To je najniza frekvencija gdje je moguce stvoriti stojni val, i obrnuto je proporcionalna najvecoj dimenziji sobe. Dakle generalno, sto veca soba, to je nizi prvi mod. Ocita stvar je, primjerice u autima, gdje je mali prostor te je prvi mod relativno visoko. u prosjecnim sobama je negdje na cca 30-40 Hz, u vecim sobama ide i do 20 i ispod.
Svaki sub, zvucnik koji svira ispod prvog fundamenta tlaci do neke mjere sobu i raste mu efikasnost sto frekvencija pada (naravno ako driver sam to moze podnjet). Zato bi primjerice, zvucnik koji u vecoj sobi mjeri i zvuci savrseno, bio oduran u autu. Nize frekvencije bi bile preeeeepuno naglasene.
- Sljedeci raspon je od prvog moda do Schrederove frekvencije, gdje dominiraju rezonancije u podrucju basa koje ovise o geometriji sobe. Ovisno o topologiji zvucnika, tu ce kvaliteta basa ovisiti manje ili vise o tome gdje se smjeste zvucnici ili subovi. Moj osobni dojam je da su dipoli najbolji jer jednom kad se postave ok, najuniformnije obasjavaju sobu i nisu toliko vezani na rezonancije (kao tipicni monopoli - normalan zvucnik). Kardioidi su negdje izmedju i nisu ni oni los izbor. Tu treba znati kako postaviti zvucnike.
- Schrederova frekvencija je granica gdje su rezonancije i bandwith koje one zauzimaju toliko vec guste (sto si nize u frekvenciji to su modovi - podrucja u sobi di ima vise il manje zvuka) udaljeniji i u prostoru u sobi i u frekvenciji koju zaokupljaju, kako se penjemo gore sve su zbijeniji.
Na schrederovoj frekvenciji su tolko gusti da vise nema bas smisla razmisljati o njima i zvucnik se pocinje ponasat kao reflektor koji puni reverberantno polje sobe. Tu najvise po meni ima smisla akusticki tretman. Za vecinu soba frekvencija je na cca 200 Hz, i od nje do negdje 1-2 khz je najjaci ucinak sobe po pitanju absorpcije ili refleksija. Tretman moze biti doslovno - stavi tepih, ili mjeren i ciljan. Mjera koja se gleda je rt60, i da, vise ima smisla za reverberantne dvorane tipa kina, koncertne dvorane itd, ali vrijedi i za klasicnu sobu. To je mjera koja se da mjeriti i govori koliko brzo, za odredjene frekvencijske spektre, soba atenuira zvuk. O njoj ce ovisiti i gdje se nalazi Schrederova frekvencija.
- Dalje kako se penjemo prema frekvenciji do 20khz, ucinak sobe je sve manji. Naravno, trebalo bi pogledati i envelope impulsnog odgovora mjeren na poziciji slusanja, jer on najbolje govori o postojanju i poziciji problematicnih refleksija koje potencijalno distorziraju soundstage ili zvucnu sliku.
OK. Kakve veze sad to ima sa audiosonicsom, i sto je to opce?
Ako imate mali prostor, i nemate mjesta za dobru poziciju zvucnika, imate tipicne male kutije blizu zida, nemozete sloziti trokut izmedju zvucnika i pozicije sjedenja, ili imate soundbar primjerice, vasa audio slika ce biti zbijena, suzena. Nema bas puno sto mzoete u takvoj situaciji napraviti jer generalno za dobru sliku morate imati kvalitetne vece zvicnike, i dobar prostor. Ako su zvucnici zbijeni, slika ce patiti. Ali nemaju svi taj luksuz da imaju odlicne prostore i zvucnike itd.
Audiosonics je DSP, besplatan online, kao open source, koji se moze implementirati na razne nacine. Nisam se previse time zamarao jer imam ok prostore, al sam malo citao o tome. Vjerojatno bi se dalo napraviti i u analognoj verziji. Ideja je da se eliminira zvucnicki crosstalk, odnosno, lijevo uho cuje i desni i lijevi zvucnik, jel, a to dodatno suzava prostornu sliku zvuka. DSP analizira zvuk koji dolazi iz jednog kanala, malo ga atenuira, invertira, napravi delay i ubaci u drugi kanal. Na taj nacin jedan zvucnik svira antiton koji dolazi iz drugog , slicno kao kod aktivnog noise cancellinga na sluskama, te na taj nacin tjera audio sliku da se prosiri. Interesantno bi bilo i u dobrim prostorima isprobati to i vdijeti kakav benefit ima.
Eto, toliko od mene za sad.
Samo sam malo editirao (nadam se korektno) radi lakšeg i preglednijeg čitanja
Zvuči kao gimmick, blago koristan, ali trikovi za popravljanje/povećanje stagea i zvučne slike u DSP obliku svakako postoje. Imaš možda link na to čudeso, gugl mi nalazi samo neke webshopove?
Stvar se zove ambiophonics, ne audiosonics. Treba to popravit u imenu threada.
nikad nemrem zapamtit
nemrem ni editirat u origigi postu, proslo pol sata
nemam pojma kolko je korisno, nisam probao, al ono obecava bar nesto. u teoriji bi trebalo bit dosta korisno. to je definitivno jedina stvar koju mozes napravit kad imas spajza sobu i prostor za jedan soundbar il nes sl... palo mi je na pamet vezano za onaj thread di lik ima malu sobu mini zvucnike i sve nekak zbijeno. sta mozes napravit, pa realno nis, bez da sve ne preslozis il preselis u bolji prostor. ovo mi se cini ko jedina realna opcija. nekakvi stalci gume gluposti pojacala stajaznam, nis mu to nebu pomoglo, kad je ogranicen prostorom.
A to je ono što je Carver kao isfuravao. Možd je i dobro, ak ne mičeš glavu ikad.
S wikipedije, već im je prva izjava kriva.
Oba zvučnika moraju dosegnut oba uha da bi se stvorio soundstage. Drugačije je i nemoguće osim ako nemaš po jedan zvučnik smješten u prostoru točno tamo gdje stoji vokal/instrument/izvor.
In stereophonics, the reproduced sound is distorted by crosstalk, where
signals from either speaker reach not only the intended ear, but the
opposite ear, causing comb filtering that distorts timbre
of central voices, and creating false “early reflections” due to the
delay of sound reaching the opposite ear. In addition, auditory images
are bounded between left (L) and right (R) speakers, usually positioned
at ±30° with respect to the listener, thereby including 60°, only 1/6 of
the horizontal circle, with the listener at the center. Human hearing
can locate sound from directions not only in a 360° circle, but a full
sphere.
Postoje i druge fore ak imaš malu sobu, umrtviš ju skroz, snimiš impuls većeg/boljeg prostora po izvoru, upucaš ga u convolver i slušaš preko njega.
Vi ne možete objavljivati nove teme Vi ne možete odgovarati na teme Vi ne možete brisati Vaše poruke Vi ne možete editirati svoje poruke Vi ne možete dodati anketu Vi ne možete glasati u anketi