Hi-Fi

pretraga  


HES Budapest 2005 - Audiofil - feel the sound - Hi-Fi sajam

HES Budapest 2005

Dobro jutro radni narode. Danas je subota 20. studeni 2005. temperatura u gradu minus pet stupnjeva. Brrrrrrrr. Pali pilu, kupi ekipu i put Budimpešte, već osma godina zaredom. Zlobnici će reći "pa, jel' vam nije dosadilo?", možda nezainteresiranom prosječnom konzumentu se to i ne čini previše zanimljivo, no čak i ove godine kada nisam poslušao niti jedan SACD ili DVD-audio, već samo "stari dobri gramofoni" i CD-playeri "vulgaris" moje oduševljenje ovim "High End Show-om" je svake godine sve veće.
Sajam je iako na prvi pogled sličan prošlima imao jednu bitnu značajku, a to je različiti pristup kreiranju visokovjernog zvuka u kućnim uvjetima. Dok su izvori zvuka bili skoro ravnomjerno podijeljeni na analogiju i digitaliju, u odnosima zvučnik-pojačalo je bio zastupljen veliki broj pristupa oko čije se superiornosti obično lome koplja. Od pojačala je bila borba između lampi i tranzistora koju su pokušavali smiriti hibridi (lampe u predpojačalu i tranzistori u pojačalu ili obrnuto), a u cijelu priču se umiješalo jedno digitalno pojačalo. Završetak cijelog lanca odnosno zvučnici su bili također različitog ustroja, dinamički, trube (čak tri), elektrostati i sl. No, da ne duljim pođimo redom.





Prva soba i tradicionalna sprega Jadis elektronike i JM Lab zvučnika. Impresivni Jadis JD-1 transport, JS-1 D/A konverter, Stabi S gramofon, Jadis phono stupanj i Van den Hul kablaža, sve pogonjeno integriranim 300 B pojačalom marke Viva koje već drugu godinu zaredom intrigira naglašeno muzikalnim zvukom. Ove godine u sprezi sa JM Lab Electra 1007 BE, a prošle godine sa Micro BE Utopiama. Tipično francuski zvuk, transparentan, prostoran i precizan. Uočljiv nedostatak bas fundamenta je kompenziran sa nenametljivom, ali pouzdanom dinamikom. Mogu reći sličan sound kao i prošle godine. Može se slušati satima bez napora.



Kuriozitet je bila prisutnost samog gospodina Van den Hula. Zbunjeni tom činjenicom nismo ni uspjeli zapamtiti kako se zove novi bi-wire zvučnički kabel koji je bio predstavljen. No ipak važnije da sa uspio pokazati poznavanje engleskog jezika, te malo popričati sa gospodinom Van den Hulom. Njegova preporuka je koristiti isti kabel kao interkonekt i kao zvučnik. Vjerujem da mu je bilo jako drago kad je čuo da moj sustavu inspirira "Inspiration" i kao interkonekt i kao zvučnički kabel. Nadalje je bilo priče o "noćnom" slušanju, a usput mi je na komadu papira nacrtao i shemu naponskog filtra (vrlo slična filtru koji i koristim).



Impozantni Clearaudio Master Reference gramofon udružen sa Gryphon elektronikom i Wilson Benesch Bishop zvučnicima, CD player Mikado, preamp Sonata i prijeteće izgledajući Anthileon Signature demonstrirali su naglašeno neutralan zvuk, pozitivno ¨suh¨, oslobođen svih koloracija što neke odbija, dok drugi tvrde da je to pravilan pristup. Zvuk lišen lažne topline i obojenosti, samo realnost. Dinamika i na relativno tihom slušanju se savršeno osjeti, a svi potrebni detalji su tu, a ne umaraju svojom nazočnošću. Taman je zasvirao često izvođen broj na HI-FI sajmovima Hugha Masekele sa albuma ¨Hope¨, te je zgromio dinamikom i živošću žive izvedbe nazočne slušatelje.

Tact Audio je izložio svoju digitalnu amplifikaciju u sprezi sa Audio Analogue playerom i Thorens gramofonom. Zvučnici + SUB su bili dosad nepoznate marke Arcus. Interesantan je bio ribbon visokotonac. Mora priznati zvuk nije bio loš, ali ... slušao sam ja i bolje sisteme. Eak ni činjenica da slušamo digitalno pojačalo ili hibridni zvučnik me nije zadržala u toj sobi duže od 10-tak minuta. Sharpovo digitalno pojačalo prije nekoliko godina u Ljubljani bilo je puno interesantnije.



Sistem oko kojeg je vladala najveća gužva i u čiju sobu je povremeno bilo nemoguće ući. Eini mi se da je izvor zvuka bio Audio Synthesis CD player sa ostatkom sustava koji je već bio lakše prepoznatljiv. Mc Intosh mono blokovi sa pripadajućom elektronikom i Vilson Wat Pupy 4.1 i Nordost Walhalla kablovi. Big, bold sound sa opipljivim instrumentima u prostoru. Demonstracija bubnjeva i perkusija je ¨deprimirala¨ prisutne, iako je bilo što stavljeno u ladicu playera privlačilo pažnju. Od uvertire Carmen pa do jazz trija, akustičarske glazbe i tako u nedogled. Malo je to sve "premasno", pa moram brinuti na kolesterol.



Kontraverzni 47 Lab je potvrdio prethodnu kvalifikaciju. Entry level sustav sa minijaturnom širokopojasnom zvučničkom jedinicom je zvučao prilično nemuzikalno. Slušao sam snimku sa legendarnog albuma Oscara Pitersona ¨We get request¨ i potpuno je izostao duh i profinjeni ton svirke (čuvena upotreba gudala na akustičnom basu), zapravo sve je izostalo. Bolje je svirala moja mini linija od 600 kn. Ovo što smo čuli može samo nazvati "interesantnim eksperimentom", već zadnjih par godina nisam čuo niti jedan cijeli njihov sistem da je svirao. Bilo je nekih pokušaja sa Konus Audio zvučnicima, ali ni to nije bilo ni za ku.....patilo.



Unison Research je samo izložio jedno od svojih čuvenih pojačala, a svirku je prepustio jeftinijoj Unico elektronici i Opera zvučnicima. Interesantna je bila postava Clearaudio Master Solution gramofona (dvije ručke, tangencijalna i šestarska) na vrh Finite Elemente Spider police. Nešto za ¨antivibracijske¨ freakove. Inače, Finite Elemente je bio čest gost sa svojom referentnom Pagoda policom ispod mnogih top sustava na sajmu. Što se tiče zvuka nemam nikakvih zamjerki. Korektno, konkretno, ugodno i nenametljivo. Sve kockice jednog dobrog sistema su se složile. Samo da napomenem integrirano pojačalo je hibrid (amp tranzistori, preamp, lampe).





Moram priznati da ne kužim u čemu je štos. Ovo je očito neuspjeli eksperiment "Zlog Znanstvenika". Ova crvena tvorevina je integrirano pojačalo sa odvojenim napajanjem tvrtke Lizardwizard Audio, tzv. PMC Amplifier. Nije se imalo išta čuti, jeftini plajer, prosječni zvučnici, umjesto kabela obične žice, možda ime neki potencijal, ali ja ga nisam prepoznao. Ako nekog zanima taj ustroj nek' skokne na www.lizardwizardaudio.com, ja još nisam bio.



Linn je predstavio (posredovanjem madžarskog distributera naravno) LP 12, Unidisc1.1 (jedan od rjeđih univerzalnih uređaja), Lin Climax pojačalo, phono podršku Lingo, Linto i Comri zvučnike. Kad se pogledaju ogromne kutije sa "lavorima" umjesto jedinica, očekuje se ooooogroman bassss, nasreću moja očekivanja se nisu ispunila. Sistem je pošteno odradio svoju zadaću. Nažalost bilo je premalo vremena za duže zadržavanje, te nisam imao prilike poslušati razliku između SACD-a, DVD-A i CD-a, na istom sustavu.



Quad legendarna firma sa legendarnim zvučnicima elektrostatskog ustroja. Jedini problem je u milimetar pozicionirati zvučnike, kako bi dali svu raskoš prostora odnosno "pozornice". Srednjetonsko područje je bilo "vanzemaljski" dobro i precizno, detalja k'o u priči, jedino fali dinamike, ali od nejakih cijevi se to ni ne očekuje.



Nekad mi neće biti jasno u čamu je štos, godina za godinom , Avantgarde Solo svira katastrofalno. Ove godine sa 47 LAB digitalijom (Shigaraki DAC i transport). Prije bi se moglo reći trubi gitara, trubi vokal, trubi violina, škripi truba. Ni prostora, ni dinamike, ni glazbe ni ničega. Ne znam čemu sve to.



Ulazim u sobu i već kao svake godine spremam se na duži boravak. Tu je uvijek bilo glazbe, sreće i veselja. Na gramofonu svira Terc Bela Do Untera Bartok sa legendarnom Mađarskom operom Eržika i Ištvan (oprostite mi na malo šale i ironije). Malo fali basa (možda aktivi sub-ovi nisu radili) izgubila se nazočnost vokala i dubina prostora. Kontrabas se ne čuje, Eržika i Ištvan škripe kao da su prehlađeni, a orkestar kao da danima nije dobio ništa za jesti. Eekam slijedeću stvar, možda je ovo samo jedna ispod prosječna snimka, opet isto, mom strpljenju je kraj, ali za svaki slučaj poslušam još jednu "klasiku", ali ništa. Prošle godine pogonjeni Audio Note Ongaku Neiro (Kondo) pojačalom kreirali su nestvarno lijepo srednjotonsko područje, dok su ove godine u sprezi sa Final(?) pojačalom zvučali nedefinirano u bas i ostalim područjima što je kvarilo ukupan dojam.



I'm gonna highway to hell, pršti AC/DC, pršte visokotonci, bas stenje pod okupatorskom čizmom, strednjetosko izbačeno iz ravnoteže, no za male pare eto hi-fija. Nije to bilo loše, ali "pobogu ljudi" ovo je High End Show, a ne hi-fi.



Ayre elektronika sa Audio Physic Tempo 3 zvučnicima. Izlagač ¨Superior Audio¨ je priredio demonstraciju kroćenja sobne akustike elementima koji se polažu na oplatu uređaja i zvučnika. Prisutni su bili i Clear Power uređaji kojima ime govori namjenu što čini teme koje su uvijek interesantne. Nažalost u punoj sobi je bilo predavanje na mađarskom jeziku, a nije bilo vremena za "gnjavažu" prezentatora da prevodi na engleski.



Eto i njih "trenice" Martin Logan Sumit hibridnih elektrostata na čelu sa cijenjenom gramofonskom kombinacijom SME 20 sa njihovom top ručkom model V, Ayre CD playerom i VAC PHI Beta pojačalom. Pin-point soundstage i tipično "hajfistički" zvuk. Znači bas utegnut, oštrih rubova , prostor korektan, vokali ugodni. Jedan od boljih zvukova na sajmu.











Sam dojam koji izaziva pojava Avantgarde Trio zvučnika je već priča za sebe. A naravno i zvuk. Udruženi sa ¨kućnom¨ elektronikom: preampom i mono blokovima ONE SERIES (2x50 W) u Single Ended ustroju, malo, malo su ¨zaleđivali¨ prisutne. Kao izvor zvuka je služio Towsend Rock Reference gramofon i CD transport (ili player) Audio Note 2. Joza Karić (Hose Carreras) samo što nije izašao iz zvučnika. Zadivljujuća slika, odnosno pozornica. Na velikim orkestrima se osjeti nazočnost svakog izvođača ponaosob, prostor u kojem se svira. Jednostavno čovjek prestane razmišljati o hi-fi-ju, već se prepušta isključivo Glazbi (sa velikim "G").



Audio Note soba sa isključivo njihovim komponentama (uključujući i kablove) je kao i obično privlačila veliku pažnju. Gramofon (jedna u nizu "custom" obrada Systemdeck i Dunlop baza), CD transport LEVEL 3, D/A konverter LEVEL 4, preamp M5(ili3?) , mono blokovi Qest sa po 8 W po kanalu i osjetljivi zvučnici AN-E/LX Signature (95 db, a isto toliko tisuća kuna) zvučnici su izvodili zvučnu predstavu kojoj je teško bilo naći ozbiljniju zamjerku. Brz , protočan i timbralno korektan zvuk. Jedino je postava zvučnika uz sam zid zbunjivala navikle na postavu u kojoj se više očituje soundstage (u prijevodu dubinska perspektiva slike je okrnjena tj. nema je!). Po riječima znalaca mono blokovi Qest i nisu nešto u Audio Note gami pojačala pa se samo može zamisliti kako bi zvučalo sa rasnijim primjercima. Interesantan je bio odabir glazbe. Izgleda da je demonstratoru puna glava kojekakvih samplera, džezića, i klasike, pa je malo "zarokao". Tako da smo na "nježnim i krhim" cijevima imali prilike poslušati punokrvnog teškog , basom opterećenog roka (meni nepoznatih grupa, jedna od njih je Exodus), škripavih muških vokala i sirove gitare, koje su cijevi potpuno realistično prenijele. U niti jednom trenutku se nije osjetilo neko zasićenje ili sličan "ispad", bez obzira što smo slušali "bijednih" 8 W, premda kada se pozbraja vrijednost komponenti, bila bi sramota da nešto i neradi kako spada .

Treba spomenuti uvijek prisutni prodaju vrijednih vinila, uz njih antistatičke košuljice za ploče od rižinog papira, anti-vibracijske cake kao Nordostov Pulsar itd. Simpatično je bilo vidjeti Audio Tivoli Henry Kloss male radio prijemnike. Na jednom mjestu je bilo i vrlo kvalitetnih dijelova za samograditelje, ¨Mundorf¨ npr.

No, da nabrojim i čega nije bilo: Krell, Sonus Faber, Mark Levinson, Revox ili Nagra magnetofoni (2003 godine su napravili pravu "svirku uživo" sa Audio Note-ovom elektronikom i kutijama), Dynaudio, Usher itd.



I tako je četveročlana ekipa oko 18:10 sati lagano krenula putem Osijeka, puna dojmova, impresija i dobrih vibracija sa posljednjim pogledom (ove godine) na Lanch Hid.





NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- Nadogradnja Rega RP3
Forum: Audiofil.net klub
- KLUB 26.05. 2018 Unison&Opera
Forum: Audio komponente
- Parasound Vs. Audiolab
Forum: Audio komponente
- Koji amp na Opere Quinte SE
Forum: Audiofil web
- Apparatus referendum
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Uradi sam
- Kvazi Bodega
Forum: Audio komponente
- Technics SL3110 ili ne

UPRAVO SE ČITA


Sumić - Black Hole 27
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Interkonekcijski kabel
napisao: Baxa
Sonus Art u novom prostoru
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Reportaža
napisao: žac
M2TECH hiFace Evo
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: USB to S/PDIF konverter
napisao: dM
KEF Q500
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Nenad Grakalić
VTL ST 150
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Stereo pojačalo
napisao: Josip Vračar

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu