Hi-Fi

pretraga  


Energy RC-10 - Audiofil - feel the sound - Zvučnik

Energy RC-10

Biti i opstati 30 godina na svjetskoj zvučničkoj vjetrometini, u svijetu u kojem se zvučničke kutije proizvode u svakom većem selu - o garažama, drvarnicama ili čak balkonima da se i ne govori - može značiti samo jedno: da je minuli rad stvorio solidne temelje prepoznatljivosti koja počiva na pozitivnoj percepciji većeg broja zvučnika koje dotična tvrtka proizvodi. A tvrtka je Energy, vjerojatno najpoznatiji dio API-ja, najvećeg kanadskog zvučničkog holdinga, situiranog u tihom i ne pretjerano urbaniziranom predgrađu (kakvo je bilo kad je potpisnik ovih redaka prije desetak godina bio u službenoj posjeti tvtki) najvećeg kanadskog grada Toronta.
Od tih trideset godina djelovanja, Energy je, kao prva tvrtka iz API grupacije, uz stanovite uspone i padove u naglašenosti prisutnosti, nazočna i na našem tržištu. A tržište je brzo i dobro prihvatilo njihove proizvode, prepoznavši u njihovom zvuku stremljenja i napore uložene u njihov razvoj i proizvodnju. Naime, otprilike od vremena dolaska Energyja u Hrvatsku, počela je suradnja API-ja s jednom o najznačajnijih znanstvenih instuitucija u razvijenom svijetu, NRC-om (Canadian National Research Council), koja je rezultirala, a i dalje daje plodove, brojnim vrhunskim postignućima na području zvučničkog dizajna koji su bili nit vodilja i mnogim drugim proizvođačima u svijetu.
1982. godine pojavile su se njihove, kod nas još uvijek možda najpoznatije zvučnike kutije, Pro22, s posebnom inačicom poznatijom kao Pro22 Connoisseur (poznavatelj, "šmeker"). Njome je predstavljena filozofija pristupa razvoju i proizvodnji zvučničkih kutija koja se do danas primjenjuje na sve njihove modele, a čije su glavne zasade širok i linearan frekvencijski odziv (sposobnost zvučničke kutije da sasvim uniformno, bez iskakanja pojedinih dijelova reproducira cjelokupnu frekvencijsku paletu), širok i ujednačan rasap zvuka (ravnomjerno širenje svih elemeneta zvuka u prostor) i niske razonancije i izobličenja (nemoguće ih je sasvim eliminirati, ali se mogu svesti na mjeru koja neznatno opterećuje zvukovni izvornik). To se, osim primjenom neprestano unaprijeđivane tehnologije proizvodnje, postiže i intenzivnim i rigoroznim slušnim testovima kroz koje mora proći svaki, pa i najmanji i najjeftiniji zvučnički sustav iz API produkcije.

Pristupačni lukuz
Danas Connoisseur nije više njihova najjača serija (zamijenio ju je Veritas, serija vrhunskih i za većinu preskupih zvučničkih kutija) već serija u kojoj se primjenjuje tehnlogija razvijena za proizvodnju zvučničkih kutija najbolje serije, ali uz kompromise koji znatno manje utječu na kvalitetu zvuka, a znatno više pridonose konkurentnosti cijene. Zato je i prati prilično rječit promidžbeni slogan "Affordable luxury" (pristupačan luksuz). Kutije iz te serije, danas pod imenom Reference Connoisseur, podjednako su primjerene upotrebi u sustavima kućnog kina, u višekanalnim sustavima kao u i stereo, dvokanalnum sustavima. Najmanji među njima je RC-10 koji može funkcionirati kao "bookshelf", odnosno kao mali monitorski zvučnik u dvokanalnom ili kao stražnji odnosno bočni zvučnik u surround odnosno višekanalnom sustavu. Opaske o njegovim zvukovnim dometima i osbinama koje će uslijediti odnose se na korištenje u klasičnom stereo sustavu.
Sve kutije u RC seriji imaju bas jedinice s rebrastim ovjesom membrane, patentiranim izumom Energyja, i po tome se razlikuju od svih ostalih klasičnih zvučnička. Eemu to? Ribbed Eliptical Surround, kako je ovakav ovjes nazvan, pridonosi točnijoj reprodukciji bas frekvencija, bitno smanjujući izobličenja koja nastaju zbog istitravanja ovjesa nakn prestanka pobude signalom. Tome pridonosi i sama membrana od kevlara, jednog najčišćih materijala uopće - no to nije nikakva novost. Mnoge ga zvučničke tvrtke upotrebljavaju već desetljećima. Najviši dio tonskog spektra reproducira Hyperbolic visokotonac s aluminijskom kupolastom membranom, zatvoren u posebnu komoru kako bi se spriječio upliv robustnih bas frekvencija na njega i na njegov pouzdani rad. Visokotonac je ustrojen tako da vrlo široko zrači zvukom u prostor što, vidjet ćemo, značajno pridonosi iznimnoj širni zvukovne slike.
Sve su zvučničke jedinice priključene na Energyjevu jedinstveno ustrojenu, tzv. slojevitu skretnicu koja im šalje samo one frekvencije koje su u stanju iznijeti, ovisno i o njihovom smještaju u kabinetu. Sva ta zanimljiva i prilično inovativna tehnologija smještena je u vrlo kvalitetno izrađen i lijepo dotjeran kabinet od 2 cm debele krute i guste iverice, obučen u pravi furnir u boji crnog javora, ružinog drveta ili višnje. Zahvaljujući osobitom Interclok sustavu upornica, ali i razmjerno malim dimenzijama, kabinet je vrlo čvst i jednoliko mrtvo odgovara na mehaničke podražaje. RC-10 su bas refleks ustrojene, s otvorom na stražnjoj strani, gdje su i pozlaćeni, funkcionalni, polivalentni zvučniki priključci, priređeni za bi-wiring. Kutije su, po dobroj i nužnoj surround navadi, antimagnetički oklopljene.

U granicama konstrukcijskih zadanosti
Dakle, ovo su male kutije (331 x 165 x 270 mm). A to znači da dubokoga basa nema. I to je - dobro. Jer to je prvi znak da kutije zvuče linearno. Iz malih kutiae ne može izaći duboki bas, a veliki ne bi smio. Ono prvo zato jer je spriječeno osnovnim fizikalnim načelima, a ovo drugo jer nema smisla i nije u suglasju s elementarnim postulatima načela"visoke vjernosti". I mala bačva može imati veliku pipu, ali joj stoji k'o piletu sise... Ista je priča i s malim kutijama iz kojih tutnji "veliki" bas. Netko to možda voli, ali to je skroz neprirodno. Tko zna, možda je mnogima zato i tako privlačno... No, pustimo osobne preference. Puno je, naime, važnije kako zvuči ono što kutije glede svojih dimenzija i ustroja stvarno mogu dati na planu reprodukcije niskih frekvencija. A RC-10 to rade izvrsno. Bas (tj. frekvencijsko područje od 60-ak Hz pa do vrha bas područja) zvučalo je precizno, dobro ugođeno, agilno i eksplozivno, zahvaljujući bas / srednjotonkoj jedinici koja očito ne unosi puno koloracija u zvuk. Brzi prijelazi na bas gitari ili serija udaraca po tom-tomovima, bili su vrlo dobro preneseni. Pri reprodukciji nešto masivnijih akorda mogao se osjetiti manji zastoj, ali sve u granicama konstrukcijskih zadanosti. U dijelu tonskog spektra u kojem jedna te ista jedinica mora iznositi najviše dijelove bas područja i najniže srednotonske frekvencije, mogla se osjetiti baga (pre)napuhanost, kao malo "zadebljanje" na frekvencijskoj krivulji, zboga čega se stekao dojam da je zvuk nešto veći nego bi trebao biti, kao i toplina koju će mnogi pozdraviti, ma koliko bila posljedica izvjesne frekvencijske neregularnosti. Ali, baš je "sjela" ! Veći je problem što je zbog tog naglašenog "prijelaza" cijelo srednjotonsko područje zvučalo nešto hladnije i potisnutije nego je to u neamplificiranoj glazbenoj stvarnosti.
Visokotonsko područje nije zvučalo najfinije na svijetu, ali grubosti, oštrine, kamoli izobličenja, nije bilo. Tek, osjetio se blagi nedostatak poliranosti i mekoće koji je bio uočljiv - ali nije ometao veselje slušanja - samo kod složenih zvukova flaute, trublje ili roga. No, i to je bio ipak manje uočljivo nego kod stanovitog broja kutija sličnog ustroja kao i RC-10, nekih i skupljih od njega.
Da bi se dobilo ono s čim ove, pa ni većina malih zvučničkih kutija, nemaju većih problema, dakle, kvalitetnu i preciznu reprodukciju elementarnih prostornih dimenzija zvuka, nužno ih je postaviti na krute, nevibrirajuće stalke propisne visine, smjestiti u slobodan prostor i zakrenuti prema sebi, ali ne više od 10, eventualno (maksimalno) 15 stupnjeva. I onda se, u zvukovno iole regularnoj sobi, ima što čuti. Zvučna slika po širini lako i neprimjetno izlazi iz okvira postavljenih lijevim i desnim zvučnikom i takva tu stoji postojano poput stijene, bez obzira što izlazilo iz RC-10 (naravno, pod uvjetom da su na snimci te informacije i zapisane). Sa predočavanjem dubine prostora bilo je nešto više problema. Naime, sve informacije iz tog aspekta bile su nazočne u slici, samo nešto zbijenije od onoga što bismo mogli zvati odličnim. Dakle, jasno su se vidjeli redovi orkestra, osjetila se izvođačka aura, ali sve je djelovalo kao da su članovi smifonijskog orkestra smješteni na pozornicu koja može primiti najviše barokni sastav. Zbog toga blago je stradala i visinska perspektiva koja je bila nazočna, ali ne i jednostavno i bez naprezanja uočljiva.
Dinamički gledano, RC-10 rade bez naprezanja. Kako ne moraju (i ne mogu) reproducirati široke dinamičke iskorake, u domeni u kojoj to moraju, rade odlično. Što sigurno ima veze i s ustrojem zvučničkih jedinica i skretnice koji omogućavaju takvo što, bez zaostajanja ili višekratnog ponavljanja primljenog signala uslijed slabije kontrole istitravanja.

Zaključak
RC-10 su u većini elemenata vrlo solidne kutije. U dobrom dijelu i odlične po mjerilima razreda u koji spadaju. Međutim, nekome će se sitni nedostatci vjerojatno činiti preznačajnima u svjetlu njihove cijene od 3.330 kn. I to stoji. Kao što stoji i ljepota. Koju su neki proizvođači konkurentnih zvučničkih kutija svjesno zaobišli i cijenu njezina koštanja (čitaj furnura i njegove aplikacije) utrošili u poboljšanje radnih osobina zvučničkih kutija.



INFO BOX

Energy RC-10
Cijena: 3.330,00 kn

Ustupio: Audio Art
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 90%

Performanse: 90%

Cijena / kvaliteta: 90%

Ukupno: 90%


pozitivno
Precizan bas, dobra prostorna prezentacija, izrada i izgled
moglo bi bolje
Cijena, blago potisnut srednjotonski odziv

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Uradi sam
- Što radim ovih dana
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: High-End
- SET
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: CD i ostali mediji
- Electronica ...
Forum: CD i ostali mediji
- JAZZ KLUB
Forum: Live
- Najave koncerata i festivala
Forum: Audio komponente
- Hi-Res CD

UPRAVO SE ČITA


Rega Elicit
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: žac
Krell KID
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: iPod Dock
napisao: Milan Rupić
Mini-slušalice Klipsch
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Slušalice
napisao: Milan Rupić
Primare A33.2
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Pojačalo snage
napisao: Milan Rupić
Klipsch RF-83
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Milan Rupić

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu