Hi-Fi

pretraga  


NAD C 352 - Audiofil - feel the sound - Integrirano pojačalo

NAD C 352

Tko zna bili se itko ikada i osvrnuo na neko od NAD-ovih pojačala da ih već preko tri destljeća ne prati tako dobar glas. A stekli su ga još u vrijeme kad se danas planetarno poznati i popularni akronim još pisao u njegovom punom značenju - New Acoustic Dimension. U to vrijeme uređaji su im izgledali "ljepše", ali uglavnom nalik svima ostalima. Početkom 80-ih godina prošloga stoljeća sve se stubokom promijenio. Naziv se skrajuće u NAD, a uređaji više nisu tako lijepi, ali su nedvojbeno prepoznatljivi i drugačiji od svih ostalih. I tako već preko četvrt stoljeća, usprkos svim dizajnerskim mijenama i trendovima, zadržavaju sličan dizan i prepoznatljivo titansko, tamno maslinasto-sivu boju kućišta i karakterističan izgled prednje ploče.



Ne samo kozmetika
Osim dobroga zvuka, koji je glavni razlog popularnosti i raširenosti NAD-ovih pojačala (i drugih uređaja iz hi-fi lanca), jedan od razloga tako široke prihvaćenosti njihovih proizvoda je i pristupačna cijena. Najnoviji prilog toj tvrdnji je integrirano pojačaloC 352. Nastalo je na temeljima nagrađivanog C 350 pojačala, ali sadrži i niz unaprijeđenja i poboljšanja. Ono što je najlakše uočiti je stanovita kozmetička dotjeranost u odnosu na predhodnika, robustnija, metalna konstrukcija i nešto zgodniji daljinski upravljač. Očima skrivenije novine, one unutar kućišta, uključuju unaprijeđenje Pure Class A ustrojenog predpojačala i modula u pobudnom stupnju najnovijim visokokvalitetnim poluvodičima. Značajno unaprijeđenje doživio je i cjelokupni napajački stupanj. Posebno se to odnosi na veći, posebno proračunati High Current Holmgren toroidalni transformator i 105C kondenzatore koji su pridonijeli 25 % povećanju snage u odnosu na prethodnika. Poboljšan je i sklop tonskih kontrola, a preuređena tiskana ploča pridonijela je skraćivanju puta signala i s time smanjivanju izobličenja i pojave šuma.
Soft Clipping sklop već je dugo neizostavan dio NAD-ovih pojačala, a namjena mu je sprječavanje pregaranja zvučnika uslijed preopterećenosti pojačala zbog dužega rada pri granici maksimalne snage. Slično je i s PowerDrive sustavom koji omogućava rad NAD-ovim pojačalima sa zvučničkim sustavima čija impedancija može pasti i na rizično niske vrijednosti (čak ispod 2 ohma). Sklop automatski "osjeti" impedanciju priključenog zvučničkog sustava i podešava postave napajačkog sklopa za optimalan rad s datim opterećenjem.
Premda izvedbeno jednostavna, prednja ploča jasno govori da se radi o prilično raskošno opremljenom pojačalu - 7 linijskih ulaznih priključaka (uključujući 2 tape in/out priključka s mogućnišću dubbinga), 2 izlazna priključka iz pretpojačala (što omogućuje bi-amping - NAD, naravno, preporučuje da drugo pojačalo bude njihovo, C272, jer ima isti amplifikacijki faktor (gain) kao i ovo pojačalo pa neće doći do disbalansa u frekvencijskom odzivu - ali i povezivanje s aktivnm subwooferom) i jedan ulazni priključak za pojačalo snage (želi li se koristiti drugo pretpojačalo). Osim toga, pojačalo je opremljeno i 12 V trigger sustavom koji omogućava da se jednim daljnskim upravljačem upravlja nizom (NAD-ovih!) uređaja povezanih s ovim pojačalom. Tu su i tonske kontrole, ne osobito popularne kod audiofila, no ovo pojačalo, usprkos svemu što će naknadno biti rečeno, nije namijenjeno audiofilima već sasvim "normalnim" uživateljima u kvalitetno reproduciranoj glazbi. Ove su kontrole ipak po nečemu posebne. Naime, ustrojene su tako da djeluju samo na frekvencijskim ekstremima, ostavljajući srednjtonsko područje sasvim intaktnim. Tonske kontrole mogu biti i sasvim eliminirane s puta signala. I na kraju, potpuno novi daljinski upravljač, dio opreme na koji je prije bilo dosta pritužbi. SR-5 daljinac je puno ergonomičnije dizajniran, tipke su velike i drugačije oblikovane pa je uporaba sasvim predvidiva, nakon samo par pokušaja.



Jasno i glasno
Prvi dojam je uvijek bitan, a prvi susret sa zvukom pojačala je preko njegovog potenciometra za glasnoću. Premda sam djeluje prilično krhko i plastikantski, ono na što djeluje je prilično moćno i postojano. Zato C 352 s potenciometrom za glasnoću postavljenim na "9 sati" već sasvim solidno napaja snagom srednjeosjetljivi zvučnički sustav (oko 90 dB). Prvi pak zvukovni dojam nakon standardno dugog usviravanja (100-tinjak sati) bio je obilježen masivnim, dubokim, premda ne baš sasvim čvrstim i do kraja ugođenim basom. Ekscesa nije bilo i tijek slušanja nije bio narušen, ali svi koji bi željeli slušati kakav veći orkestralni zalogaj na razini glasnoće većoj od "normalne", moraju biti spremni i na ekscese u obliku kašnjenja, pa i zamrljanosti najnižih frekvencija zbog nedovoljne fokusiranosti. Poklonici rock i jazz glazbe te će mane jedva osjetiti.
S reprodukcijom srednjih tonova nije bilo nikakvih problema. U sasvim prirodno toplom okruženju razabiralo se mnoštvo detalja koji su slici davali dojam čistoće, profinjenosti i prozračnosti. Lijepo se to moglo čuti i osjetiti pri slušanju Bachovih Goldberg varijacija u izvedbi Christophea Rousseta na čembalu (L'Oiseau - Lyre). Svaka nota bila je precizno odsvirana, harmonička struktura očuvana, a udar batića po žicama vrlo vjerno prenesen. Ništa manje uvjerljivo nisu zvučali ni drveni puhački instrumenti na Mozartovima Gran Partitai i Nacht Musik u izvedbi orkestra Harmonie de l'Orchestra des Champs Elysees pod ravnanjem Philippea Herreweghea (Harmonina Mundi).
U visokotonskom dijelu spektra jasno se čulo blago zatopljenje u najvišim tonovima zbog čega ni čembalo, ni puhački instrumenti nisu zvučali do kraja izrečeno i timbralno definirano. S gudačima se taj problem znatno manje osjetio dok ga se pri reprodukciji jazz (nešto više) i rock glazbe (gotovo uopće) nije moglo uočiti. U svemu ostalome, osim u preciznostih iznošenja sitnih, tihih i finih detalja, NAD 352 u visokom području nije imao nikakvih problema i zvučao je postojano i artikulirano, posebno pri reprodukciji vokalnih dionica, pa i onih najglasnijih i najsloženijih.
Svi oni koji za opći opis zvuka ovog pojačala upotrijebe klišejizirani pojam "muzikalnost" ovdje neće pogriješiti. Jer NAD 352 je gotovo arhetipski primjerak izvora zvuka za opis kojeg koristimo termin "muzikalnost" - topao, zaobljen, uravnotežen...
Lateralna perspektiva bila je široka i precizno iznesena. U svim uvjetima sve je stajalo čvrsto na svom mjestu i jasno odražavalo svoju smještajnu poziciju. Dubinska dimenzija jasno se ocrtavala, premda se instrumentalisti pozornici nisu baš sasvim smještajno razabirali. Daleko od toga da je vladala zbrka u kojoj se od šume ne vidi drveće, ali malo prozračnosti i "zraka" između instrumenata ne bi bilo za odbaciti. Slična se priča odvijala i s trećom, visinskom komponentnom prostorne perspektive - bila je tu, ali ne do kraja realizirana.
Način na koji C 352 izlazi na kraj i prenosi dinamičke prijelaze i kontraste vjerojatno je najkvalitetnija osobina ovoga pojačala. Razlozi za to lako se mogu iščitati iz opisanih tehničkih karakteristika. Zahvaljujući prije svega PowerDrive sustavu, pojačalo suvereno vlada zvučničkim sustavom, tako da lako svladava složene dinamičke prijelaze i skokove, kako na mikro tako i na makro razini. Veću korist od toga imat će ljubitelji složenije orkestralne glazbe nego rock fanovi, ali ni potonji neće biti lišeni dobrobiti te vrijedne osobine. Način na koji C 352 izlazi na kraj, zapravo, kako vlada, dinamikom teško se može doživjeti i s dosta skupljim uređajima od njega. Zato se može reći da je ovo jedno od "najelastičnijih" integriranih pojačala u cijenovnom razredu do 500 eura (Henryk Mikolaj Gorecki: Symphony No. 3, Op. 36, Symphonieorchester des Südwestfunks-Baden-Baden, Ernst Bour, dir./Stefania Woytowicz, sporan, na etiketi Apex).

Zaključak
C 352 predstavlja zapravo dva uređaja - pretpojačalo i pojačalo snage - koji tako i funkcioniraju, tehnički i zvukovno. Pružit će vam godine kvalitetnog uživanja u glazbi (bude li se, naravno, ponašalo poput onoga dostavljenog na test!) i veseliti vas jednostavnošću uporabe. Ali i činjenicom da ste za uređaj koji ipak zvuči iznadprosječno za svoj razred platili manje nego bi za mnoge njegove izravne konkurente.



INFO BOX

NAD C 352
Cijena: 3.590,00 kn

Ustupio: Audio Art
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 90%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 90%

Ukupno: 93%


pozitivno
Muzikalost, dinamičke sposobnosti, prezentacija prostora, cijena
moglo bi bolje
Sitnije nepreciznosti u iznošenju ekstrema zvukovnog spektra.

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audiofil.net klub
- KLUB 08.12.2018 HD Multimedia!
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Računala i audio
- Volumio
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Audio komponente
- onkyo A 9150
Forum: Računala i audio
- Euphony Stylus
Forum: Uradi sam
- Unutarnje ožičenje zvučnika.
Forum: Retro audio
- Pioneer M-22

UPRAVO SE ČITA


LivingVoice Auditorium 2
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Nenad Grakalić
Onkyo D-TK10
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Nebojša Uglješić
PS AUDIO Power Plant Premier
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Strujni filter
napisao: dM
Cambridge Audio 350A & 350C
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo & CD player
napisao: žac
Rotel RA-05 SE & RCD-06 SE
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo / CD player
napisao: žac

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu