Hi-Fi

pretraga  


Triangle Comete ES 25eme Anniversaire - Audiofil - feel the sound - Zvučničke kutije

Triangle Comete ES 25eme Anniversaire

U čast jubileja


Običaj je za značajnije obljetnice pripremiti nešto posebno, nešto drugačije i za pamćenje, što će nazočnima proslavi dugo ostati u sjećanju. Tvrtke koje proizvode audiouređaje obljetnice uglavnom obilježavaju nekim posebnim, special edition, proizvodom. Najčešće se ne radi o sasvim novom proizvodu, već o nekom poznatijem uratku tvrtke kojem se dodatno poboljša ustroj i obuče ga se u svečaniju odoru.

Novo ruho
Triangle Electroacoustique, treći po veličini francuski proizvođač zvučničkih kutija, ove godine slavi četvrt stoljeća postojanja i djelovnja. Vrijednu godišnjicu odlučili su obilježiti jednima od svojih zvučničkih kutija, Comete Es, koje su se već dokazale na tržištu i na kojima, po njihovom mišljenju, nije trebalo ništa radikalno mijenjati. Jedino što je po mišljenu Renauda de Vergnettaa, alfe i omege Trianglea, moglo "podnijeti" unaprijeđenje su kabineti. Zato su kabineti Comete Es sustava podvrgnuti temeljitom redizajnu, koji uključuje ne samo sasvim novi pristup ukrućivanju kabineta novim strateškim raspodedom upornica, već i korištenjem novih materijala za njihovu izradu, sve s ciljem da se u djelo provedu intenzivna istraživanja fenomena vibracija i načina smanjivanja njihovog štetnog djelovanja na zvuk koja se sustavno provode u Triangleu. Naravno, najvidljiviji oblik unaprijeđenja je završna obrada kabineta koja svojom otmjenošću i profinjenošću jednostavno neće moći proći nezapažena. Ne mislim da će se jubilarne Comete Es svakome svidjeti svojim sjajnim lakom kojim je prekriven furnir naglašeno izraženih šara (koji se nalazi čak i na donjoj strani kutija!), ali nema dvojbe da takav proizvod ne može proći nezamijećen.
Oni, a takvih može biti samo 1000 u svijetu, koji odluče kupiti ove kutije, bit će impresionirani i prije nego ih ugledaju. Naime, od svaka kutija u zajedničkom kartonu zapakirana je u debelu, mekanu platnenu vrećicu. Naravno, da se ne ošteti lak. A da prilikom vađenja kutije iz vrećice na njima ne ostanu tragovi prstiju, u ambalaži su u bijele pamučne rukavice. Nema što, do kraja francuski, nobless oblige. No, oduševljrnje zbog izgleda uskoro će morati zamijeniti briga oko održavanja Cometea, koje zbog osjetljivosti završne obrade ipak mora biti veća nego obično.

Dobro se ne mijenja
Rečeno jer da na jubilarnim Comete Es zvučničkim kutijama nisu izvršene radikalne promjene. Što znači da su zvučničke jedinice i u klasičnim i jubilarnim kutijama potpuno iste. Visokotonska jedinica je TZ 2400. Radi se o jedinici koja je razvijena posebno za zvučničke kutije serije Esprit kojoj pripadaju i Comete, a ova je pak izravna posljedica primjenjenih spoznaja stečenih tijekom razvoja visokotnske jedinice za Triangeov najbolji zvučnik, Magellan. Iznimna lakoća titanijske membrane i velika snaga magneta pogonskohg motora omogućavaju postizanje učinkovitosti od 90 dB. Što je dobro, ali ne i posebno. No, oko membrane je postavljen plitki aluminijski rog koji podiže učinkovitost na 96 dB, uz to značajno poboljšavajući i rasap inače vrlo usmjerenih visokotonskih frekvencija. Linearnost najvišeg dijela spektra poboljšana je konusnim umetkom velikog promjera u osnovi, dok se na frekvenciski odziv djelovalo gumenim prstenom pričvršćenim na rub aluminijskog roga. Ova jedinica može reproducirati frekvencije u rasponu od 2000 do 20000 Hz.
Bas/srednjotonska jedinica nosi naziv T16PE82c. Tako piše u Cometeinima tehničkim podacima. Međutim, jedinice pod tom oznakom nema u Esprite katalogu. Postoji samo T16PE110o… Za koju stoji da ima plitku konusnu, 160 mm, membranu od osobito tretirane dugovlaknaste celuloze, koja se prema rubu spaja s višestuko svinutim ovjesom od platnenog materijala nazvanog lateks. Na taj nači, kažu u Triangleu, smanjuju se interferencije između vanjskog ovjesa i pomičnih dijelova jedinice. Polimerski prsten velike čvrstoće i stanovitih prigušnih svojstava koji naliježe na krajeve ovjesa ima funkciju upijanja mikrovibracija koje se javljaju u jedinici tijekom njezina rada, a to onda pridonosi i smanjenju ukupne količine izobičenja. Još jedna zabuna prati podatke o opisanoj jedinici, T16PE110o. Naime, u katalogu Esprit serije stoji da joj je frakvancijski odziv od 80 Hz - 600 Hz. Što je, kao prvo, vrlo malo i kao drugo, nedostatno da bi se "uhvatio" donji "kraj" visokotonca koji je, nota bene, 2000 Hz. Srećom, sigurno se radi o greški. Jer takvu ogromnu "rupa", u jednom od naosjetljivijih dijelova spektra, čuo bi i gluh.
Za Esprit seriju dizajnirani su i sasvim novi zvučnički priključci, koji po svemu podsjećaju i sliče onima iz bolje, Stratos, serije. Ustrojeni su za bi-wiring, višenamjenski, metalni, pozlaćeni, ali što je najvažnije, dobro porazmješteni tako da se bez problema mogu priključiti dva para kabela. Izravno na zvučničke priključke, nastavlja se "dvokatna" skretnice, s odvojenim visokotonskim i bas/srednjotosnkim odsjecima. Kažu u Triangleu da su koristili vrhunske dijelove (niskoinduktivne kondenzatore i samoinducirajuće zavojnice) i kabeli koji vode od skretnce do zvučničkih jedinica, pomno su odabrani.

Dostojno jubileja
Iako su zvučničke kutije manjih dimenzija manje zahtjevne za apsolutno preciznim smještanjem u prostoru, taj se dio postupka ne smije zaobići, nekmoli zanemariti. Na to ukazuju i naputci glede smještanja Cometea Es u popratnom uputstvu za korištenje kojih bi se trebalo pridržavati. To je važno i zbog toga jer su Comete Es sasvim prevokutne kutije, oštrih rubova na kojima može doći do valne aberacije, usprkos rogu ispred visokotonca koji je tu, između ostaloga, i da bi spriječio probleme sa lateralnim rasapom zvuka koji se mogu javiti kod sasvim četvrtastih kutija oštrih rubova.
A da je taj problem izbjegnut, lako se može čuti odmah nakon što se, po razmjerno dugom usviravanju (oko 200 sati), krene u ozbiljno slušanje i vrednovanje zvukovnih dometa sustava. Naime, fizičke dimenzije zvuka bile su vrlo korektno iznsene. I ne samo to. Detalji unutar izvođačkog tijela bili su precizno naznačeni i dobro definirani. Visina vokala bila je prirodno točna. No, visinska komponenta izvođačkog tijela u cjelini - na snimkama na kojima je korektno zabilježena - nije bila tako očito nazočna. No, naznaka tog složenog i važnog elementa reprodukcije je bilo. Sve ostalo bilo je na najvišoj razini te kategorije zvučničkih kutija.
Zvuk u cijelosti bio naglašeno čist i tonski uredan. Bi li ga se baš moglo okarakterizirati sasvim neutralnim, o tome se može raspravljati. Naime, zvuk karakterizira prozračnost koja se može pripisati sasvim nenametljivoj, ali lako čujnoj, svjetlini viših dijelova spektra. To je pridonijelo korektnom iznošenju detalja po cijelom spektru, kojih je bilo obilje i čuli su se i pri tišem sviranju. Visokotonsko područje, osim što je naginjalo na svijetliju stranu i bilo prozračno i detaljizirano, lako je disalo i zvučalo je ugodno. Otvorenost zvuka, pak, ponekad, pri glasnom sviranju, prijeđe granice tolerantnog. No, to je osobina koju korisnik može dovoljno dobro držati pod nadzorom.
Srednjotonski dio spektra dobro je povezan s oba ekstrema i zvuči staloženo i uravnoteženo, dajući opći ton(us) zvuku u cjelini. Ako je neutralnost visokotonskog spektra mogla biti predmetom rasprave, ovdje raspravi o tom elementu ima puno manje mjesta. Jer, zvukovna zbivanja u tom području prilično vjerno koincidiraju s onima zabilježenima na glazbenom predlošku, pa čak i sa stvarnim stanjem stvari u živoj izvedbi.
Velika većina suvremenih malolitražnih zvučničkih kutija koje sam u posljednje vrijeme imao prilike pozorno poslušati, isticala je, naglašavala, bas područje. Na nekim modelima to je zvučalo groteskno - ali takvi modeli i ne zaslužuju da ih se ozbiljno testira, nekmoli da se njihovim kritiziranjem oduzima prostor predstavljanju velikog broja kvalitetnih uradaka - da je to tim kutijama pristajalo kao, po onoj narodnoj - "piletu sise". Ovdje te groteskne diskrepancije nije bilo. Naprotiv, ovo su jedne od rijetkih kutija iz skupine testiranih koje nisu naglašavale bas. Pa će možda, prilikom površnog slušanja, biti moguće i opaske o nedostatku basa. Pogotovo u svjetlu nešto svjetlijeg visokotonskog spektra. Međutim, ne bi se trebalo osloniti na taj prvi dojam. Jer on jednostavno vara. Pogotovo ako su se Comete još našle i u "nezgodnom" elekroničkom/kabelskom okruženju. Jer njihov bas odziv je točan i vrlo ravan, bas je brz i dobro ugođen i sasvim bešavno spojen sa srednjim dijelom spektra. To što kutije nemaju "grbu" na krivulji frekvencijskog odziva u regionu između 80 i 150 Hz, zbog čega se doima da zvuči "tanje", nikako im se ne smije ubrojiti u manu. Sasvim naprotiv!
I dinamički, jubilarne Comete Es funkcioniraju vrlo dobro - tihi i glasni pasaži bili su jednako sigurno izneseni, a prijelazi između njih nisu bili skokoviti ni rastrzani. Mogu podnijeti glasnije sviranje, ali u tome valja imati mjeru. Jer, ovo su zvučničke kutije koje dobro "osjećaju" i "nose" glasnoću. Zato je opća kvaliteta zvuka itekako ovisna o glasnoći sviranja. Do te mjere, moglo bi se reći, da je, nakon što se prijeđe granica "normalne" glasnoće, kvalitete reprodukcije obrnuto razmjerna njezinoj kvaliteti.
Umjesto zaključka, je za njega ima sasvim dovoljno elemenata u tekstu, ostaje mjesta pitanju isplati li se dati više za jubilarne Comete. Razliku u cijeni uvijek je lakše uočiti nego onu kvalitetivni. I teže pravdati. Zato bi odgovor bio dvoznačan. Racionalno promišljajući - ne. Audiofilski gledajući - da, svakako.



INFO BOX

Triangle Comete ES 25eme Anniversaire
Cijena:8.999,00 kn

Ustupio:
Audio Art
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 95%

Cijena / kvaliteta: 95%

Ukupno: 97%


pozitivno
Izrada, izgled, ujednačenost, prilična neutralnost i nenametljivost
moglo bi bolje
Iznošenje visinske perspektive, "ograničena" glasnoća sviranja

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: CD i ostali mediji
- Ludi DJi, ludi mixevi
Forum: Audio komponente
- Utjecaj različite duljine kablova
Forum: Retro audio
- Marantz kutak
Forum: Vinyl
- Poklanjam ploče na 78 okretaja
Forum: Uradi sam
- Strujni kabel
Forum: Audio komponente
- Pojačalo za dynaudio X16
Forum: CD i ostali mediji
- CD vs.hi-res audio
Forum: Dodatni pribor
- Preporuka - XLR interkonekt i zvučnički kablo

UPRAVO SE ČITA


Xindak FS Gold
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnički kabel
napisao: Dražen Kokanović
B&W tour the England
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Reportaža
napisao: Bojan Pavković
München High End Show - M.O.C.- 25 - 28.5.2006.
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: Vlado Tomašević
B&W CM1
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Monitorski Zvučnik
napisao: Daniel Modrić
Rotel RA-05
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: žac

POSLJEDNJE NOVOSTI


ifi Micro iTube2
Vivid GIYA G1 SPIRIT
Monitor audio Silver 6G serija
Roxan Xerxes.20 plus