Hi-Fi

pretraga  


Classé CAP-2100 - Audiofil - feel the sound - Integrirano pojačalo

Classé CAP-2100

Tvrtka
Classé je gotovo četvrt stoljeća stara kanadska high-end audio tvrtka, čija planetarna popularnost počinje u relativno novije vrijeme, postavši 2001. dijelom britanskog HiFi imperija Bowers & Wilkins, koja u sebi objedinjuje još i istoimenu tvrtku zvučnika (B&W), i-Command kontrolne sustave, te općepoznati Rotel Electronics. Velika distribucijska i organizacijska mreža, gotovo nepresušni financijski i ljudski resursi te vrhunska organizacija poslovanja, novopridošlom Classéu omogućio je pristup elitnom digitalnom inžinjeringu ogromnog iskustva u visokovjernoj reprodukciji, te usmjerili k stvaranju posve nove generacije vrhunskih HiFi uređaja.
Osnivanje Classéa veže se uz ime i anegdotu iz 1970-tih o Kanađaninu grčkog porijekla Mike Viglasa, tada strastvenom ljubitelju cijevnih pojačala, koji je ne malo iznenađen, na vlastitom tulumu doživio iznenadno pregaranje pojačala (a time i najnepoželjniji kraj tuluma, naravno). Od tog trenutka započinje potragu za tranzistorskom amplifikacijom čija konstrukcija neće iznevjeriti niti u jednom trenutku, te je kadra izdržati sve (tulumske) torture koje cijevna amplifikacija nije mogla; relativno brzo uspjeva pronaći "ljubimca" - mali integrirac koji je izrađivala u to vrijeme popularna tvrtka Ellison. Oduševljen, ubrzo prestaje investirati u dotadašnji posao, mijenja ime tvrtke iz Victor Kayam u Classé, te pokreće proizvodnju audio elektronike. Nova je tvrtka relativno brzo postala vrlo cijenjeni proizvođač audio amplifikacije (i povremeno drugih uređaja), i to posebno na sjevernoameričkom kontinentu gdje je bila prepoznata profinjena muzikalnost koju su tadašnje Classe komponente nudile za prihvatljivu cijenu.
Integracija B&W i Classéa također je spoj svojevrsne slučajnosti; u vrijeme kada je CEO Joe Atkins (tadas boravkom i sjedištem u Kanadi) u ime B&W tražio HiFi tvrtku koja bi parirala high-end odjeljku ponude zvučnika, Mike Viglas je već bio debelo zreo za mirovinu; nakon iscrpnih pregovora susret je na koncu rezultirao i konačnim spajanjem dviju tvrtki uz obostrani interes, a - kako će vrijeme kasnije pokazati- i na zadovoljstvo audiofila širom svijeta. Prva stvar koja obilježava promjenu vlasničkih struktura je novi dizajn, koji stari i izgledom pomalo dosadni Classe jedinstvnim spojem suvremenog dizajnerskog izražaja, life-style-a visoke klase te rigidne konstrukcije pretvara u seriju uređaja ultramodernog ustroja koja odiše profinjenošću i pouzdanošću.

Delta serija

Delta serija dvokanalnih uređaja obuhvaća nekoliko komponenti koje su ugrubo raspoređene u dva cjenovna razreda: pretpojačala čine modeli CP-500 i CP-700; izlazna pojačala čine CA-100 (2x100w), CA-200 (2x200w) te monoblokovi CA-M400 s masivnih 400w/8 Ohma. Varijante za kućno kino obuhvaćaju "manji" model CA-5100 (5x100w) i veći CA-5200 s čak 5x200w modulima, te odgovarajuća pretpojačala/procesori.



Jedini model integriranog pojačala - o kojem će ovdje i biti riječi - jest CAP-2100, primarno namijenjen vrhunskim dvokanalnim audio sustavima u kojima je jednostavnost primjene kombinirana s beskompromisnim dizajnom, konstrukcijom i zvukom. Izvanredan omjer cijena/performanse i u ovom je slučaju postignut već starim i prokušanim receptom integracije odvojenih komponenti predpojačala (CP-500) i izlaznog stupnja (CA-2100) u jedno kućište. Dodatna ušteda ovim pristupom jest i ona koja se tiče utroška vrhunskih interkonekata i kabela, što u klasi na koju Classé cilja svakako predstavlja veliku stavku. Rezultat svih napora jest jedno od najatraktivnijih integriranih pojačala trenutno dostupnih na tržištu, koje je bez iznimke sposobno u svakom trenutku pružiti besprijekornu reprodukciju bilo kakvog tonskog zapisa.

Konstrukcija/izrada

Kvaliteta izrade CAP-2100 je besprijekorna kako izvana tako i u unutrašnjosti. Umjesto uobičajenih tonskih kontrola, različitih preklopnika i klasičnog potenciometra, Classé koristi napredni TFT predočnik, koji na prvi pogled djeluje pomalo futuristički, a za puritanske audiofile staroga kova čak i heretično, sve dok se ne shvati ogromna ergonomska prednost ovakvog pristupa. Preko njega je moguće imenovati svaki od ulaza po vlastitoj želji, imati trenutni pristup u funkcionalne parametre pojačala ili izbrisati sve virtualne gumbe koje ne želite koristiti, a kako bi predočnik bio što jednostavniji. Ulaskom u određene submenu-je, za tren oka se stiče uvid u rad pojačala s obzirom da je isti opremljen i "premrežen" brojnim unutarnjim senzorima koji u svakom trenutku nadgledaju parametre - od trenutnog napona u mreži, adekvatne AC faze, pravilnog uzemljenja cijelog uređaja, pa sve do temperature vanjskih hladnjaka i sigurnosnih vrijednosti ograničenja sub- i supraoptimalnog mrežnog napona koji aktivira zaštitu pojačala. Ulaskom u servisni modus (ne može obični korisnik) dobiva se još više podataka; mikroprocesor kontrolira i bilježi događaje poput toga kada je uređaj prvi put uključen, koliko ima radnih sati, te je li bilo naglih promjena napona u mreži, kada se i koliko puta uključila zaštita, itd. Za krajnje korisnike, važnije su mogućnosti nekoliko vrlo praktičkih prilagodbi, poput ujednačavanje ulaznih nivoa različitih priključenih komponenti; ukoliko postoji razlika u nivou glasnoće kod prelaska s primjerice DVD-a na CD ili tuner, ulazni nivoi svih pomenutih uređaja mogu se jednostavno ujednačiti i svirati jednakom glasnoćom. Ima toga još - osjetljivost step-up generatora također se može programirati, predočnik može svjetliti u jednoj od četiri moguće boje, a za one koji smatraju da rad displeja ometa kvalitetu zvuka, isti se može podesiti na automatsko gašenje nakon 3s, 10s 3h od izvršenja komande. Naravno, može se izabrati i opcija da se nikada ne gasi.
Pojačalo posjeduje tri RCA i jedan XLR ulaz te jedan ulaz/izlaz za snimač; jedan od ulaza -jednostavnim utipkavanjem "SST" u prije pomenutom submenu-ju- integrirac pretvara u čisti izlaz uz premoštenje čitave preamp-sekcije; na taj način može postati dijelom drugog dvo i višekanalnog audio sustava, odnosno kućnog kina. Na stražnjoj strani se nalaze još i dva para WBT zvučničkih konektora po kanalu, te jedan par izlaza iz predpojačala; također, tu je i RS-232 komunikacijski port koji služi za obostrani prijenos informacija nadogradnje firmwarea i/ili servisiranje uređaja.



Unutrašnja izrada je impresivna, i na tragu je drugih beskompromisnih uradaka poput Mark Levinsona, Burmestera ili Krella. Cijelokupno predpojačalo je u biti CP-500 sažeto na jednoj štampanoj pločici, slično onako kako je - primjerice - među prvima to učinio i famozni Krell u svom prvijencu KAV-300i, primjenivši princip sažimanja razrađenih separata korištenjem SMT elemenata. Predpojačivačka sekcija napajački je posve odvojena i neovisna o izlaznom stupnju, a ulazni su RCA i XLR konektori izravno montirani na ploču uz kontrolu nezaobilaznih vakumskih releja. Preamplifikacijski je stupanj izrađen oko -posljednjih godina vrlo popularnih- OPA2134 audio opampova, dok je digitalna kontrola glasnoće povjerena također vrlo pozdanom PGA-2310 čipu s sposobnošću atenuacije u koracima od po 0,5dB.



Za napajanje se brinu čak tri posve neovisna ispravljača s dvostrukom ili čak višestrukom regulacijom gdje je to potrebno; svako od njih posjeduje vlastiti transformator, jedan za predpojačalo, drugi za kontrolne i digitalne sklopove i treći za izlazni stupanj. Sva tri se nalaze neposredno iza prednje ploče, udaljeni od osjetljivih sklopova, a radi se visokokvalitetnim proizvodima kanadske tvrtke Plitron, izrazito niskog šuma i visoke regulacije. Najveći od njih, onaj za izlazni stupanj, oklopljen je u antirezonantno kućište, i veličine je 11x12x13cm, no meni nepoznate snage; onako "od oka", mogao bih reći da se radi od bar 700VA. Dvostruki navoji sekundara hrane ultrabrze diode koje čine punovalni ispravljač te gomilu kondenzatora malog pojedinačnog kapaciteta, čija je prednost urođena brzina punjenja i pražnjenja, što osigurava brz napajački sklop i vrlo nisku izlaznu imendancu.



Izlazni stupanj čini modul s 5 pari ultrabrzih komplementarnih Sanken tranzistora po kanalu (C3263/A1294), preuzet u cijelosti iz CA-2100; masivni hladnjaci izravno komuniciraju s vanjskim dijelom i inkorporirani su u vizualnu estetiku bočnih stranica uređaja. U najboljoj suvremenoj tradiciji i tehnološkim trendovima, ulazni stupanj čini termički upareni JFET-ovi, a pogonski MOSFET tranzistori. Osim navedenih, u untrašnjosti se mogu vidjeti i veliki broj drugih vrhunskih audio komponenti poput Nichicon Muse serije kondenzatora, Vishay i Welwin otpornika, Bourns/Vishay višeokretnih trimera, itd.



Prema podacima iz brošura, izlazni stupanj radi u obogaćenoj AB-klasi; struja mirovanja postavljena je na relativno nisku razinu kako bi se izbjeglo nepotrebno pregrijavanje izlaznih tranzistora u mirovanju; međutim, tijekom opterećenja ona progresivno raste sve do oko 1/3 nominalne snage izlaznog stupnja, nakon čega ostaje stabilna do maksimalne. To znači da će CAP-2100 s nominalnom snagom od 100W / 8 Ohma dati oko 30W u A-klasi, što posve eliminira preskokna izobličenja karakteristična za A/B klasu pojačala. Ne treba posebno istaknuti da je 30W puno, i ovisno o efikasnosti zvučničkih kutija, velika većina vlasnika u normalnim uvjetima neće nikada stići do režima B klase. Ipak, snage ima napretek i po nekim mjerenjima, CAP-2100 u ovome smislu pravi monstrum (v. sliku)



Zvuk

Zvuk Classé elektronike tradicionalno se opisuje kao "taman", s neutralnim a ipak mekanim visokim tonovima. Pojačalo je u moje ruke došlo već potpuno usvirano, tako da ne mogu govoriti o postupnim muzičkim transformacijama koje su gotovo neminovna tijekom prvih par stotina sati usviravanja.
Kroz čitav frekvencijski opseg, ali osobito u viskotonskom području, CAP-2100 posjeduje izvanrednu transparenciju koja -ovisno o izvoru- može pružati gomilu detalja ali uz lagan dodir dodatka nečeg svojeg osnovnom zvuku. To ne znači da je na djelu koloracija u pravom smislu riječi, već prije tanak sloj profinjenosti koji i do prije neslušljivo loš digitalni prijenos dobro poznatih analognih snimki čini prihvatljivim i muzikalnim. U principu, kada bih morao cijeli amp sažeti u par riječi onda bi to svakako bila: rezolucija i uravnoteženost. Od vrha do dna zvučnog spektra, zvuk je uravnotežen i naglašeno kontroliran, s blagim zatopljenjem u najvišim dijelovima te besprijekorno glatkim srednjotonskim područjem. Cijena naglašene (samo)kontrole povremeno je nedostatak ritma i ataka, no vrlo je teško navedeno pripisati isključivo amplifikaciji, pogotovo što sam to znao osjetiti i s drugim prijašnjim uređajima.
Tijekom testnog razdoblja, ne jednom sam bio u situaciji da ono što ne bih čuo na drugim pojačalima, jasno mi privuče pažnju kroz CAP-2100. Ambijentalnost i dubina zvučne slike i scene kroz ovo pojačalo ograničeno je samo i isključivo samom snimkom i/ili trenutnim izvorom - radi se o onom osjećaju da što god učinili, ne možete adekvatno "nahraniti" amp dovoljno kvalitetnim materijalom i uvijek vam se čini da se ne može dovoljno istaknuti u datom setupu. Izmjena mojeg standardnog Marantz CD17mkIII s univerzalnim DVD-A/SA/CD Pioneer 656, rezultiralo je po prvi put gotovo potpuno neslušljivom kombinacijom u bilo kojem modu, a zbog suvišne zrnatosti, ili čak grubosti u gornjem srednjetonskom području koje se inače nije čulo u tolikoj mjeri s bilo kojom prijašnjom amplifikacijom. Čak naprotiv, ta je zrnatost znala dobro doći kao "otvorenost" koja katkada nedostaje u kombinaciji s poslovično tamnijim C1.
Na CD-u Manu Katche, "Neighbourhood", Tomazs Stankova truba, nasnimljena kao vezivo cjelokupne atmosfere CD-a, vrlo brzo demonstrira artikuliranost kompletnog zvučnog ugođaja i vjernog prijenosa emotivnog žara svakog pojedinog muzičara. Slično je i s predivno snimljenim ambijentalnim albumom "Krushevo", legendarnog dvojca Stefanovski-Tadić, u kojemu je famozni "air guitar factor" prenešen bolesno pedantno, sadržajno i s ehoima na snimci koji ponekada traju beskonačno, što se posebno lako čuje na posljednjoj stvari na CD-u, "Oj ovčarče".
Na Listz-ovim "Organ works" (SACD hibrid) do izražaja dolazi i sposobnost reprodukcije naprosto nevjerojatne dinamike orgulja, koja je odrađena s gracioznom lakoćom i gotovo seizmičkim basom unatoč monitorskim kutijama, uz istovremeno jasan i slojevit prikaz inače vrlo zahtjevnog materijala prenešenog kroz virtuozne ruke Hans-Jurgen Kaisera. Zapravo u gotovo svakom trenutku, pojačalo bez obzira na izbor glazbenog žanra s lakoćom prezentira svoj relaksirani, opuštajući karakter - zvuk koji bez napora reproducira kako male jazz skupine u klupskim uvjetima, tako i velike zvučne klimakse s čistom snagom, bez trunke agresivnosti ili napora. Sve to uveliko je transformiralo gotovo svaki segment dotadašnjeg zvuka u mom dnevnom boravku, ali ponajviše dubini zvučne scene koja je na mnogim diskovima bila pravo otkrovenje.

Usporedbe

U odnosu na moj dugo korišteni Primare A-30.1, CAP-2100 je profinjeniji i reklo bi se, zreliji amp. Iako je "tridesetka" pojačalo koje predstavlja zaista tvrd orah i zadaje glavobolje brojnim konkurentima ponajviše zbog cijene, jedini problem mogao bi biti da CAP-2100 ne zvuči toplo u tolikoj mjeri kao Primare. To je vjerojatno posljedica smanjenja izobličenja nižih harmonika, što je nuspojava poboljšanja ekstrakcije detalja. U tom kontekstu, A30 je i nešto "tromiji" unatoč realativno tankom basu i pripada onoj klasi uređaja kojima je profinjenost i opuštenost prezentacije nadređena osobinama ritmičnosti, ataku i involviranosti slušatelja.
Izravno sučeljavanje s slučajno nazočnim Simaudio Moon I-5.3, Classe otkriva općenito uzevši, kao uređaj s većom kontrolom, glatkije prezentacije ali ne i tako brzog zvuka. Poliranost i transparencija ovdje je osobina koja najviše razlikuje jedan od drugi uređaja, s posljedično boljom trodimenzionalnošću stereo slike za CAP-2100. S druge strane, Simaudio je u mnogočemu "naimovski" - uključi i ne razmišljaj, dakle prije svega prezentacija cjeline sadržaja i muzikalnosti iznad seciranja i monitoriranja te ima veći "wow" faktor na prvu loptu. U tiho snimljenim glazbenim sadržajima Classe će se ispoljiti kao tiši i detaljniji, i kao takav vjerojatno bolje pristajati u visokorezolutnim i probrano složenim sustavima. Doduše, odnos prema I-5.3 umnogome je ovisio o spojenim zvučnicima; kombinacija s B&W ovdje se pokazala jednostavno nepobjedivom, dok se Moon daleko snalazi s dvostruko skupljim Dynaudiom. Nažalost u tom trenutku nije bilo ničeg na raspolaganu iz jeftinije cjenovne klase čime je cjelokupna objektivnost ponešto manjkava. Osobno bih jako volio poslušati kombinaciju CAP-2100 i većih B&W kutija (803S pogotovo) koje su cjenovno bliže nego 805S, a koji se pokazao toliko dobrim da mi je jednostavno probudio apetit za veće modele.

Zaključak

Je li Classéov entry-level, noble-integrirac, CAP-2100 dobra kupnja? Ruku na srce, radi se o - u svakom pogledu - imresivnom uređaju, pa s te strane uopće ne dvojim oko preporuke istoga svakom tko sebi želi amplifikaciju s malo kompromisa; naravno, pitanje tko će si ga priuštiti i je li takva investicija racionalna, neminovno podliježe individualnim mogućnostima i željama o kojima - kada već govorimo o ovom cjenovnom razredu- gotovo izlazi van okvira pristojnosti same rasprave. 44 000 kuna u današnje je vrijeme (a i svako drugo, rekao bih) jako puno novaca za jednu komponentu, tim prije što na tržištu ima tako puno kvalitetnih integriraca koji se mogu naći i za upola manju cijenu, a da ne govorim da se za tu svotu može kupiti pristojan cjelokupni sustav ili bezmalo, mali gradski automobil. Ali...
Na papiru, reklo bi se da se radi o relativno maloj snazi u kombinaciji s nešto većim izobličenjima koja konkurencija u tom cjenovnom razredu jednostavno nema, no i ovdje se po tko zna koji put pokazuje da specifikacije na papiru ne govore baš ništa o percipiranoj kvaliteti zvuka. Procjenjujući zvukovne domete ovog iznimnog integrirca u kontekstu vrhunskih zvučnika, gotovo da mu se ne bi mogla naći zamjerka po pitanju transparencije, tonalne utravnoteženosti ili dinamike; s B&W 805S, stvari funkcioniraju po principu prirodne komplementarnosti i "uključi i pusti neka svira", što je i za očekivati s obzirom na ultimativnu sinergiju ciljano nastalu prilagođavanjem zvuka u B&W korporaciji. S Dynaudiom C1 zvuk je nešto tamniji te poliraniji, te kao da mu nedostaje dašak "petog elementa", ali i s neprijepornim kvalitetama poput basa s rijetko čuvenim autoritetom čak i u ovoj klasi, timbralnom korektonošću iznad očekivanja, te muzikalnošću kojoj jednostavno nema zamjerki. Uzmemo li u obzir gotovo militaristički čvrstu konstrukciju po osnovnoj zamisli i želji Mike Viglasa s početka teksta - dobivamo, reklo bi se, člana obitelji za dugo godina, u sklopu čega se i tažena cijena doima dugoročno isplativom investicijom bez suvišnih pitanja i glavobolja. Uostalom, na koncu je CAP-2100 postao temelj i vlastitog setupa potpisanog recenzenta. Volio bih jednom pažljivije poslušati i eventualno priuštiti pripadajuće CDP-102/202 CD-playere.


Sustav:
CD/DVD player: Marantz CD-17mk3, Pioneer DV-656
Amplifikacija: Primare A30.1, Simaudio Moon I-5.3, Rotel RA-971 (modificiran)
Zvučnici: Dynaudio Confidence C1/Stand2, B&W 805S
Tuner: Denon TU 255RDS
Ožičenje: Kimber Select 1010 (RCA), Silver Streak, Transparent Link 200, VdH the Wind mk2;
Prostorija: 5x4,5x3,5m, bez akustičkih tretmana
Najčešće korišteni CD-i
1. Charles Lloyd: "All My Relations"
2. Diana Krall: "The Girl In The Other Room"
3. Keith Jarret Trio: "Standards Live"
4. Keith Jarret Trio: "Tokyo '96"
5. Manu Katsche, Tomasz Stanko et al.: "Neighbourhood"
6. Patricia Barber: " A Fortnight in France" (live)
7. Talking Heads: "Stop Making Sense"
8. The Jim Hall Quartet: "All Accross the City"
9. The Oscar Pettersen Trio: " We Get Requests"
10. Vlatko Stefanovski & Miroslav Tadić: "Krushevo"
11. Hans-Jurgen Kaiser: Organ Works - Franz Liszt




INFO BOX

Classé CAP-2100
Cijena: 44000Kn

Tehnički podaci:
Frekvencijski opseg
izobličenja (THD + noise) 20Hz - 20kHz ± 0.1dB
0.005% (1Vrms balansirani ulaz)
Izlazni stupanj
snaga/kanal (continuirana)
otpor (rezistivni) 8 Ohm 100W , 4 Ohm 200W

Ustupio
Sonus Art
Preradovićeva 17, Zagreb
tel: 01/4813-025
www.sonus-art.com
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 90%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 97%


pozitivno
Besprijekorna konstrukcija; stabilnost pri niskim impendacijama; muzikalnost i beskompromisna neutralnost.
moglo bi bolje
Cijena, povremeno zna biti hiperanalitičan.

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Retro audio
- Pioneer M-22
Forum: High-End
- Electron audio - KINESIS
Forum: Računala i audio
- Volumio
Forum: Vinyl
- Koje LP-e slušate?
Forum: Audio komponente
- Opera Mezza mki ili Sonus Faber Concerto
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Audio komponente
- onkyo A 9150
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?

UPRAVO SE ČITA


Triangle Altea EX
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Milan Rupić
NAD 375 BEE
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: Milan Rupić
NAD C 565BEE
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: CD Player
napisao: Milan Rupić
Cambridge Audio DacMagic
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: D/A Pretvarač
napisao: Milan Rupić
Fohhn Audio - posjet tvornici
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Reportaža
napisao: Jurica Barić

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu