Hi-Fi

pretraga  


Lyngdorf Audio u Hrvatskoj - Audiofil - feel the sound - Prezentacija

Lyngdorf Audio u Hrvatskoj

Rješenje glavnog problema

Većina onih koji su tijekom posljednja tri destljeća, a u posljednjem posebno, posjećivali audiosajmove u Europi i svijetu teško da su mogli promašiti nazočnost osebujne pojave Danca Petera Lyngdorfa i, naravno, njegova djela. A njegovo djelo je golemo i trag iza njegova boravka u audiovodama tijekom trideset godina dubok i neizbrisiv. Bio je osnivač i vlasnik NAD-a, jedno je vrijeme posjedovao Snell Acoustics i Gryphon, pokretač je i većinski vlasnik Dalija u okviru tvrtke AudioNord International… No, posebno je eksponiran postao prije deset godina nakon što je 1998. svijetu predočio plodove tehnološkog projekta na kojem je radio od 1996. godine. Bilo je to prvo high-end digitalno pojačalo, TACT Millennium, čiji je ogroman uspjeh doveo do otvaranja tvrtke Tact Audio ApS. Otada pa sve do danas, kad digitalna pojačala više nisu rijetkost u high-end svijetu - dapače, postaju sve brojnija - Millennium je ostao svojevrsna ikona nove tehnologije i mjera stvari po kojoj se ostali ravnaju.



I da je samo potonje ostalo iz Lyngdorfa, bilo bi puno. Međutim, to je samo dio onoga što je osmislio i ostvario ovaj neumorni i uporni vizionar. Nakon što je podigao TACT, osnovao je prije dvije tvrtku pod vlastitim imenom, Lyngdorf Audio i u njoj nastavio s onim što je započeo u TACT-u, ali i učinio niz značajnih koraka naprijed. Doveo je vrhunske inženjere sa zadatkom, u kojem je i sam značajno sudjelovao, da rade na razvoju i unaprijeđenju sustava nazvanog RoomPerfect kojim se anuliraju akustičke anomalije sobe, bez upliva na tonalne osobine zvučničkog sustava, a u proizvodnju je uveo i same zvučničke sustave.



Lyngdorf Audio je u dvije godine postala najbrže rastuća high-end audiotvrtka u s najvećim istraživačko-razvojnim pogonom koji zapošljava više od 30 vrhunskih audioinženjera koji su se već dokazali u drugim poznatim audiotvrtkama.

Proizvodni program
Najpoznatiji uređaj bivše Lyngdorfove tvrtke TACT nije ostalo u okrilju tvrtke pod čijim je imenom stekao slavu. No ime je zadržano i sada živi svoje četvrto otjelovljenje. Pojačalo Millennium, danas s nastavkom MkIV, plod je ideje izumitelja Larsa Riboa koji jer Lyngdorfu ponudio vrlo smjeli projekt koji je graničio s ludošću: D/A pretvarač koji će biti dovoljno snažan da može pokretati zvučnički sustav bez pojačala snage!? Uspjeh koji je uređaj, u stvari prvo pravo digitalno pojačalo, polučio bio je ogroman i do tada gotovo nezapamćen u audiosvijetu. Nije bilo mala revija po svijetu koje su ga proglašavale najboljim pojačalom do tada. 2004. godine Millennium je doživio treće unaprijeđenje - dobio je novi, high-end modulator i DSP odsjek - a prelaskom u "novi tabor" i četvrto u kojem mu je povećana i snaga. No, najvažnija ja bila primjena Equibit tehnologije u kojom se posebnim digitalnim procesorom signala (DSP) PVM kodirani signal pretvara u PMW impulsni niz, koji se potom pojačava brzim, niskogubitnim H-bridgeom. Važno je reći i to da pojačalo nema negativne povratne veze, zbog čega je zvuk naglašeno bešuman i pozadina sasvim "crna".
Izrada, prepoznatljivost izgleda, uporabna jednostavnost i vrhunski zvuk su osobine koje se najčešće spominju kod opisivanja Millennium pojačala, a za kompromis kažu da ne stanuje u ovom po svemu posebnom uređaju.
Otkako je izišlo Millennium pojačalo, čekalo se na uređaj koji će moći primiti i analogni signal, a ne samo digitalni kao Millennium pojačalo. S pojavom Millennium ADC-a, analogno/digitalnog pretvarača, čekanju je došao kraj. Radi se o jednom od najboljih ADC-a do sada koji može primiti i RIAA komponentu, isto tako vrhunskih osobina.
U uređaj je ugrađena najnaprednija suvremena tehnologija, a tijekom konstrukcije i izrade razvojnom timu nisu postavljena nikakva ograničenja gleda konačne cijene. Na početku su najprije oprimizirali i filtrirali njihov preferentni napajački sklop s omiljenim toroidalnim transformatorima na Holmgrenovoj osnovi i napravili niskošumna napajanja za sve lokalne aktivne komponente. To je bio temelj za profinjeni pretvarač u dvostrukoj mono konfiguraciji. Zahvaljujućim niskošumnim operacijskim pojačalima pretvarač može prenijeti dinamički odziv od 124 dB. Zahvaljujući, pak, posebnoj harmonički uravnoteženoj kompenzaciji THD je niži od 0.0015% po cijelom odzivu.
Millennium ADC može biti opremljen i vrhunskim RIAA ulaznim sklopom s podesivim korisničkim sučeljem koje omoguća usklađivanje s praktično bilo kojom poznatom zvučnicom na tržištu. Osim toga, tu je i sklop, dio DSP odsjeka, kojim je moguće izabrati 8 različitih, tzv. de-emphasis krivulja. Čemu to služi? Poznato je, naime, da sve ploče nisu snimljene na isti način, da je postojalo nekoliko škola i načela snimanja, i da im stoga frekvencijske krivulja nisu iste. Prije četrdeset godina snimalo se drugačije nego danas. Izborom jedne od 8 de-emphasis krivulja moguće je iz gotovo svake ploče izvući najkorektniji frekvencijski odziv uz minimum šuma. Posebno će, naglašeno domoljubnim, ali i vrlo pragmatičnim zahvatom, biti zadovoljni korisnici Ortofon zvučnica. Oni će u Millennium ADC-u naći postave za neke zvučnice ove tvrtke. A korisnika Ortofonovih zvučnica u svijetu, a i kod nas, zaista nije malo.
Rečeno je da se u razvoju i izradi Millennium uređaja nisu postavljala ograničenja glede konačne cijene koštanja. No, takav pristup, kad bi bio isključiv, tvrtku sigurno ne bi daleko doveo. I zato je trebalo, a to je i običaj u audiosvijetu, poglavito u high-end zabranu, dosegnute tehnološke stadarde i ugled plasirati i kapitalizirati kroz jeftinije proizvode. Jedan plod takvog pristupa zove se TDAI 2200. Radi se o pravom digitalnom pojačalu, ali koje nije samo to. Ono je i cjeloviti upravljački centar digitalnog procesiranja signala, prije svege dizajnirano za napredne audiosustave temeljene na aktivnim zvučničkim sustavima.



U dimezijama prilično malom kućištu TDAI 2200 pojačala nalazi se vrlo učinkovito i snažno pojačalo koje je u stanju pogoniti i vrlo problematične zvučničke sustave. Unutar pojačala je i napredni DSP kojim upravlja Lyngdorf Audijov DSP software. Zahvaljujući mogućnostima ekvalizacije i korekcije problema glede pozicije zvučničkog sustava u sobi kao i probleme s kašnjenjem zvuka do slušatelja, ovo pojačalo privlači brojne ozbiljne audiofile koji teže savršenoj reprodukciji glazbenog zapisa. TDAI 2200 je D/A pretvarač, predpojačalo i pojačalo snage u jednom kućištu i sve što mu je potrebno je CD transport kao izvor i, naravno, zvučnički sustav. Pojačalo je puno različitih korisnih i zanimljivih sadržaja, poput napajačkog sklopa koji može biti reguliran da stišava/pojačava signal putem potenciometra za glasnoću. To omogućava pojačalu raditi na maksimumu, bez obzira na razinu glasnoće, što značajno pridonosi razlučivosti signala na niskim razinama glasnoće.
TDAI 220 je dizajniranom s osobitom pozornosti da se ne pojavi pogubni digitalni šum, kako u digitalnim tako i u drugim odsjecima pojačala. Korištene su posebne niskošumne tehnike kojima se na minimum svode digitalne interferencije, stvarajući tako bolje radne uvjete kritičnim dijelovima poput modulatora i pretvarača koji su vrlo osjetljivi na šum. Jitter je sveden na minimum odličnim satnim sustavom s malim faznim šumom. Srce sustava i ovdje je Equibit modulator. Iako je TDAI 2200 naglašeno manji uređaj od Millenniuma, jednako je kvalitetno izrađen i jednostavan za uporabu. Osim toga, ovo pojačalo zna odlično "paziti na sebe". Dovede li ga se do preopterećenja ili se pojavi bilo kakva anomalija u njegovu radu, trenutačno će se uključiti inteligentni zaštitni sustav koji cijelo vrijeme "promatra" temperaturu pojačalu, izlaznu struju i ostale ključne radne parametre. TDAI 2200 može biti opremljeno state-of-the-art A/D pretvaračkim modulima s 3 nebelansirana i jednim balansiranim ulaznim priključkom. Tako pojačalo prestaje biti samo digitalna upravljačka središnjica i postaje (i) klasično integrirano pojačalo koje može primiti i analogne izvore zvuka. Pretvarački moduli će smanjiti i šum kojim su bremeniti mnogi analogni izvori.



Priča za sebe je RoomPerfect, modul za popravljanje anomalija sobne akustike koji se može ugraditi u TDAI 2200, ali i koji će se početkom svibnja pojaviti i kao zasebni uređaj i kao takav biti prvi puta javno predstavljen na High-End sajmu u Muenchenu, sredinom svibnja ove godine.
Poznato je da su CD player, pojačalo i zvučnici jedan dio priče o kvalitetnoj reprodukciju zvuka u sobi. Drugi je soba sama. Isti sustav u dvije različite sobe ne zvuči jednako. To je činjenica koje su svjesni svi, pa čak i slabije iskusni, audiofili. A ona je razlogom i mnogih nezadovoljstava pa i nesporazuma, jer mnogi koji su kupili zvučnički sustav (a o njemu se ponajviše i radi) kojeg su negdje čuli odlično zvučati ili su pak pročitali hvalospjevni test, kad su ga čuli svojoj sobi sami sebi su se doimali i bedastima i prevarenima. A glavni krivac tome je soba, ne glupost i prevara.
Mnogi proizvođači zvučničkih sustava, svjesni toga, pokušavaju stvoriti zvučničke sustave koji će najbolje raditi u tzv. tipičnim građanskim sobama. No, one se ipak toliko razlikuju u različitim dijelovima svijeta da takvi kompromisi uglavnom ne daju puno pozitivnih plodova.
To je bio glavni razlog za pojavu računalnih programa za kompenzaciju anomalija, pa i samih osnovnih akističkih osobina soba za slušanje, no nijedan od njih nije ušao u širu uporabu. Prije svega zbog složenosti primjene, ali i zbog neadekvatnih učinaka. Većina njh je proizlazila iz mjerenja u jednoj točki, obično slušnoj poziciji, ili u najboljem slučaju u par točaka nedaleko mjesta z slušanje. A jedno mjerenje je jednodimenzionalno, dok je soba trodimenzionalna. Lyngdorfovi inženjeri su učinili značajan korak naprijed. Rezultat njihovh pregnuća je jedinstveni RoomPerfect sustav kojim se prevladavaju spomenuti problemi. Sustav mjeri u slušnoj poziciji, ali i na niz mjesta po cijeloj sobi. Moguće je mjeriti u velikom broju točaka, ali sasvim prihvatljivi se rezultati postižu mjereći i u devet točaka. Sustav je prilično "pametan" jer jasno vodi korisnika do mjesta na koje trebe postaviti mikrofon za mjerenje. Naime, rezultat svakog mjerenjaa iskazuje se kroz podatak o "poznavanju sobe" (room knowledge), u rasponu od 0 do 100 %. Dakle, ako smo u jednoj točki dobili značajan porast postotka poznavanja sobe, u točkama bliskoj toj točki postotak poznavanja će biti punio manji pa je potrebni naći udaljeniju točku negdje u sobi. I tako, malo po malo, doći ćemo do gotovo 100 % u devet mjerenja. S 15 mjerenja, rekao nam je na prezentaciji Leif Smuecker, menadžer proizvodnje i prodaje u Lyngdorf Audiju, sustav 100 % upoznaje sobu i njezine akustičke osobine.



Mjerenje u slušnoj poziciji sadrži informacije o slušnom polju oko slušatelja, dok mjerenje na raznim mjestima u sobi daje informacije od 3-dimenzionalnom zvukovnom polju u cijeloj sobi. Sustav kombinira sve dobivene informacije i šalje informacije pojačalu koji će u zvučnički sustav pustiti onakav signal kakav će najbolje korespondirarti s osobinama sobne akustike, popunjavajući njeziea praznine i stišavajući ekscese.
Sustav dolazi s mjernim mikrofonom i stalkom i vrlo je jednostavan za uporabu, jer korisnika automatski vodi kroz cijeli proces, od početka do kraja. Već sada korisnik, nakon svega, može primijeniti i određene filtre koji će zvuk učniti neutralnijim i analitičnijim ili pak muzikalnijim i toplijim, ako netko baš ima izražene osobne preference kao bi njegov sustav trebao zvučati. Uskoro će ih se pojaviti još i sve će ih biti moguće downloadirati s Lyngdorf Audijovih internetskih stranica.
SDAI je skraćenica za Semi Digital Amplifier Integrate). A model SDAI 2175 je baš to, poludigitalno integrirano pojačalo. Poludigitalno?! Taj neobični pojam zapravo odgovara onome što se danas široko podrazumijeva pod "digitalnim" pojačalima (koja to u biti nisu jer ne rade s digitalnim signalom!), odnosno tzv. "switching" ili pojačalima u D-klasi. Radi se o uređaju u kojem su analogni audiosklopovi kombinirani s digitalnom kontrolom. Time se dobilo vrlo kvalitetno pojačalo za sasvim pristupačnu cijenu. Pojačalo je vrlo precizno izrađeno, sukladno Lyngdorfovim proizvodnim zasadama. Tako se ulazi biraju preciznim relejima niskih gubitaka, upravljanje glasnoćom obavlja se visokopreciznim, digitalno upravljanim analognim potenciometrom, a ravnoteža kanala može biti programirana. Kao i u ostalim Lyngdorfovim pojačalima, put signala je vrlo kratak, a u izlaznom stupnju nema releja niti osigurača. Vrlo sličan proizvod je SDA 2175 pojačalo snage.



U proizvodnom programu Lyngdorf Audija je i CD-1, CD player/transport. Prvi CD player tvrtke plod je ikustava stečenih u dizajiuranju i izradi potpuno digitalne amplifikacije. State-of-the-art pretvaračima postiže se 24-bitna razlučivost na frekvenciji uzorkovanje od 192 kHz, uz iznimno nisku razinu jittera. Analogni signal, baš kao i digitalni, naduzorkuje se u usporednom procesu na 96 kHz. D/A pretvarač (kakav se koristi i u Millenniumu) pogoni visokokvalitetni, single-ended i potpuno balansirani izlazni stupanj. Vanjsko naduzorkovanje ima dvije prednosti: a) promjenu frekvencije uzorkovanja prema optimalnoj radnoj točki D/A pretvarača osigurava najbolji zvuk i, b) ponovno uzorkovanje izlaza iz CD pogona pomaže smanjivanju razina jittera u analognom izlaznom signalu na apsolutni minimum.
Posebno je značajna implementacija njhovog patentiranog ICC (Intersample Clipping Correction) sustava kojim se smanjuku posljedice ekscesnog snimanja koje može uzrokovati i pojavu "clippinga", odnosno rezanja vrhova sinusoide signala. Uz pomoć ICC-a odrezani vrh se restaurira i rekonstruira, čime se izbjegavaju ružna izobličenja zvuka.
CD-1 se može pretvoriti u samo transportni sustav isključivanjem analognog odsjeka uređaja.
Najnoviji proizvod tvrtke je potpuno digitalno predpojačalo DPA-1 s RoomPerfect sustavom, isto onakvo kakvo se nalazi u TDA 2200 integriranom pojačalu, ali kao proizvod u zasebnom kućištu koje se može koristiti s drugim bilo digitalnim, bilo analognim pojačalima snage.
I a kraju, zvučnički sustavi, u aktivnoj i pasivnoj konfiguraciji koji kompletiraju atraktivnu ponudu Lyngdorf Audija. MH-1 MkII zvučničke kutije su primjerene aktivnoj i pasivnoj konfiguraciji i nasljednice su MH-1 kutija istog takvog ustroja i mogućnosti.
Kabineti nemaju usporednih stranica čime se gotovo onemogućava pojava stojnih valova unutar kutija. Osim toga, kabineti su vrlo čvrsti i kruti, zahvaljujući strateški postavljenim upornicama i materijala od kojeg su izrađeni. Zvučničke jedinice su plod najbolje danske tehnologije. Bas jedinice s15 cm membranom izrađene su po "Sliced Cone" načelu kojim se upravlja njezinim lomljenjem, a tu je i SD-2 Dynamic Linear magnetski sustav. Visokotonac je patantirani, vrhunski model Dual-Ring Radiatora, s iznimno brzim odzivom. Nova skretnica onogućava rad s SDAI 2175 pojačalom ili bilo kojim analognim pojačalom, no posebnim spajanjem moguće je skretnicu pretvoriti u aktivnu i koristiti MH-1 MkII zvučnike kao aktivni sustav kad ga se spregne s Millennium ili TDA 2200 pojačalima. Prespajanje ne zahtijeva nikakvo predznanje ni alat i može se obaviti vrlo brzo.
Za sam kraj još spomen i W210 subwoofera nazvanog "corner woofer". Dizajniran je za aktivne 2+2 konfigurirane sustave. Ovdje se ne radi o klasično ustrojenom subwooferu već o proizvodu napravljenom za prevladavanje temljenih problema koji se javljaju kad se zvučnici postave u sobu. Najbolje odgovara MH-1MkII zvučničkim kutijama, ali ništa manje učinkovito neće raditi i s bilo kojim drugim zvučničkim sustavom. Zanimljivo je, a to je očito i iz podnaziva, da su W210 napravljeni za smještanje baš u kutove. A da se radi o sasvim neobičnom subwooferu govori i podatak da je membrana njegove zvučničke jedince, a za razliku od većine onih u drugimn subwooferima, vrlo lagana i brza što omogućava da subwoofer kvalitetno reproducira i zvukove iz donjeg dijela srednjotonskog spektra što ostali subwooferi s teškim membanama nisu u stanju.

Maksialna fleksibilnost i nadogradivost
Posjedovanje sustava kojeg čine Lyngdorfove audiokomponente omogućava korisnicima apsolutnu fleksibilnost i nadogradivost. Prvo zato jer je svaki urađaj moguće koristiti u okruženju bilo kojeg audiosustava, a drugo stoga što je svaki proizvod moguće naknadno nadograditi i unaprijediti sukladno stalno novim kvalitenim rješenjima koja dolaze iz tvrtke. Posebno je važno, na kraju, reći i to da Lyngdorfovi uređaji ne spadaju u nedostižno skupe. Pogotovo to nisu s obzirom na ono što pružaju, zvukovno i uporabno. Ništa manje važno od toga nije ni podatak da Lyngdorf ulaže maksimalne napore u educiranje ljudi koji će prodavati njihove proizvode kako bi kupcima mogli ponuditi najprofesionalniju uslugu. Dio toga pristupa je i dolazak njihovih ljudi u svaku pojedinu zemlju u kojoj počinje distribucija Lingdorf Audiojovih uređaja i održavanje edukativnih tiskovnih konferencija i prezentacija koncepcije i rada uređaja, kao što je to bilo u subotu, 28. travnja 2007., najprije za tisak u slušaoni tvrtke Audio Art, distributera Lyngdorf Audijovih uređaja u Hrvatskoj,



a potom u prostorima Kluba audiofila u prisustvu brojne zainteresirane audiofilske publike.




NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Uradi sam
- Unutarnje ožičenje zvučnika.
Forum: Audio komponente
- Opera Mezza mki ili Sonus Faber Concerto
Forum: Audiofil.net klub
- KLUB 10.11.2018 Monitor Audio/Roksan večer!
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Retro audio
- RIZ 634 UKV
Forum: Audio komponente
- Zensor 1 vs q3020
Forum: Audio komponente
- Zvucini za kafic
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?

UPRAVO SE ČITA


Rega Jupiter,Bryston 3B SST, BP 25 DA, Dali
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Grupni test
napisao: Helicon
Dali - Concept 8
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Opis UređajaZvučničke kutije
napisao: Darko Brlečić
Arcam CD73 CD player
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: CD Player
napisao: žac
Multimedija Show Medno 2004
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: Darko Brlečić & žac
Audio Video Show Zagreb 2004
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: Dalibor Bauernfrajnd

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu