Hi-Fi

pretraga  


B&W 805 S - Audiofil - feel the sound -

B&W 805 S

1. Erden Radončić


Bowers and Wilkins jedna je od rijetkih tvrtki o kojima ne treba trošiti previše riječi pa makar se radio i audiofilu-početniku; velik kao Britanski imperij, egzotičan i raznovrstan kao negadašnje kolonije nakojima se prostirao, pionirski znatiželjan poput slavnog zemljaka Jamesa Cooka i simbol kvalitete usporediva s Shefieldskim čelikom, bile bi ukratko ključne riječi ovog nesvakidašnjeg proizvođača vrhunskih zvučničkih sustava. Od samog osnivanja, sada već trideset godina, nadaleko poznata Nautilus serija zvučničkih sustava zasigurno je sinonim vrhunske audiofilsku kvalitete, inovacije, posvećenosti zvuku i ljubavi prema glazbi. Brojne inovacije - od kojih su neke prava revolucija u inžinjenringu reproduktora zvuka - pružaju gotovo jedinstvenu priliku čuti i doživjeti glazbeni sadržaj upravo onako kako je i snimljen, detaljno i vibrantno, snažno i emotivno, te neokrnjeno izobličenjima samih jedinica ili kutije.

Jednostavna ljepota
Svaki B&W uradak iz high end serije čak i površne poznavatelje neminovno asocira na: Kevlar, Matrix i izvanredan oblik kutije. Kevlar® je vlakno sintetskog aramida koje je zaštićeni francuski proizvod tvrtke DuPont, najpoznatiji kroz upotrebu u izradi neprobojnih prsluka za vojne potrebe; ta ista mehanička svojstva na jedinstven su način iskorištena su u izradi konusa unikatnih B&W zvučničkih jedinica. 70-tih godina prošlog stoljeća znanost stvaranja zvučničkih kutija bila je daleko slabije razvijena nego danas; upotreba Kevlara u to doba značilo je velik skok naprijed u ustaljenim okvirima tehnologije papirne zvučničke membrane i njegovih varijanti. Bezbrojni pokušaji i pogreške, beskonačna mjerenja i još dulja slušanja dobivenih rezultata na koncu su urodila plodom, mada ne nužno i razumijevanjem osnove tih poboljšanja. Iako je bilo vrlo jasno da novi materjal daje neusporedivo bolje rezultate od prijašnjih, ostao je pravi misterij zbog čega i kako se Kevlar bolje snalazi u prijenosu zvuka, i to poglavito u srednjotonskom području. Laserska intereferometrija je uz pomoć iskustva i znanja voditelja istraživanja, Dr Peter Fryera, dodatno je doprinijela i razjasnila dio tih nepoznanica: barem dio tajne dobrog zvuka krije se u bitno smanjenom stvaranju stojnih valova u odnosu na starije materjale, odnosno osobina samog materijala predstavlja ključ njegove detaljnosti i finoće prezentacije.

Tehnologija i modeli
Od ideje primjene Kevlara i gotovog prvog zvučnika, legendarnog modela DM6, nije puno trebalo; ta u mnogočemu presudna 1976. zvanični je početak neprekidnog uspona i poslovnog uspjeha B&W zvučnika koja traje i danas i reflektira se u ponudi velilkog broja modela grubo podijeljenih u nižu (DM) seriju, srednju (CM), te visoku (high-end) klasu poznatu kao serija Nautilus. Potonja sadrži nekoliko modela, od kojih je N805 najmanji, i jedini zvučnik koji je predviđen za stalak, dok su svi ostali samostojeći.
Mali kompakt u svojoj konstrukciji sadrži gotovo sve tehnološke prednost većih modela; iako se cijena od oko 18500Kn kod domaćeg zastupnika čini pomalo pretjeranom, valja imati na umu da se radi o trećoj inkarnaciji ozbiljnog uratka s tradicijom, koji je dugo nazočan u još uvijek rastućem high-end tržištu. Unatoč relativno skromnijim dimenzijama, radi se o vrhunskom dvostaznom monitoru visoke tehnologije bas-refleks ustroja.
Kao i u većih modela, posebno oblikovana kutija dodatno neutralizirana brojnim pregradama Matriks sustava, 805-ci daje izvanrednu čvrstinu i gotovo posve eliminira zvučne koloracije. Već površno kuckanje kabineta zorno govori o stupnju umrtvljenosti koja podjeća na panj i rijetko je viđena u bilo kojem cjenovnom razredu. Interakcije zvučničkih jedinica dodatno su smanjene elastičnim montiranjem 25mm aluminijskog visokotonca izvan kutije (za sada ne postoji 805 diamond verzija), posve slobodne utjecaja od inače vrhunske 130mm kevlarske bas/srednjetoske jedinice s dugim hodom. Ključna odlika nove generacije zvučničkih jedinica uravnoteženog dizajna (tzv. "Balanced concept", prvi put primjenjen u modelu 805 Signature) jest dodatak bakra i aluminija magnetnom sustavu motora s ciljem redukcije velikih varijacija u induktivitetu navoja motora u magnetnom polju. Razmještaj jedinica po dubini u skladu je s optimalnom faznom korekcijom, a nova, posve redizajnirana skretnica po prvi put je u ovom modelu promjenjena na jednostavniju (za jedinice zahtjevniju) skretnicu I reda (6dB/oktavi) krcatu najskupljim Mundorf polipropilenima.



Izbor basrefleks otvora koji podsjeća na lopticu za golf također nije slučajan: u golfu je odavno poznato da posebno oblikovana površina loptice ima presudnu važnost za postizanje velike brzine, malog otpora i velike udaljenosti jednim udarcem. Prevedeno na zvuk, strujanje zraka prilikom titranja membrane minimalizira turbulencije unutar porta, čime se dobiva bolja definicija niskih frekvencija i čistiji tonovi, a eliminiraju neparni donji harmonici i osciliranje temeljne frekvencije pri visokim glasnoćama.











Postavljanje
Zvučnici su postavljeni na Dynaudio Stand 2, na oko 40cm od zida, što se pokazalo kao dobar položaj; optimalnu širinu dobio sam eksperimentiranjem na oko 3m, uz po prilici isto ili nešto manje odstojanje od slušne pozicije. Daljnje povlačenje prema središtu prostorije nije rezultiralo nikakvim poboljšanjem, iako je odmah postalo jasno da 805-ca traži prostora za smještaj. Unatoč prednje postavljenom otvoru bas-refleksa, čini se da najbolje rade na oko 1-1,25m od stražnjeg i bočnih zidova, no nema neke razlike i kada je prostorija posve skučena. Bit će da je to ponovno povezano s podešavanjem zvuka za već legendarne UK radničke kuće s malim prostorijama. Blago zakretanje (oko10-15 stupnjeva) prema unutra subjektivno poboljšava fokus, ali je isti očuvan i inače, kako god ih smjestili. Drugim riječima, 805S spada u onu vrstu kutija koje paktički u svim uvjetima daju svoj maksimalan potencijal. Dynaudio Stand 2 stalak se sa svojih 62cm visine pokazao kao dobra zamjena za originalne B&W stalke (osim estetske komplementarnosti), s visokotoncem koji je tada na razini ili tek nešto malo iznad ravnine uha na slušnoj poziciji. Na toj visini dobiva se obilje zraka, i - što je još važnije - prirodna visina zvučne scene, što svakako valja iskoristiti s obzirom na odličnu sposobnost kreiranja iste.

Zvuk
Zvučnici su stigli usvirani, kao ex-demo proizvod te ih stoga nije bilo potrebno dodatno usviravati. S obzirom da je recenzija rađena od strane dva autora, radi izbjegavanja preklapanja ovdje će biti date uglavnom opće odlike zvučnih impresija, dok će iscrpna iskustva s glazbom u drugom dijelu prikaza biti detaljno iznešena od strane kolege Mihajlovskog.
Već od prvih trenutaka je bilo jasno da su 805-ce sposobne neprimjetno nestati u prostoru; integracija jedinica je vrhunska, te su pojmovi srednjotonac/visokotonac, lijevo/desno i po dubini uz ovaj zvučnik gotovo deplasirani. Jednostavno, uz njih "sviraju zidovi", odnosno reprodukcija svakog glazbenog materijala gotovo posve je neovisna o kutijama. Pozornica je vrlo široka te obiluje s detaljaljima; u tom smislu 805-ca se ponaša monitorski, a oko instrumenata ima puno zraka i prostora. Dodamo li tome odličnu dinamiku srednjetonskog područja, slušatelj se brzo nađe smještenim unutar vzčne scene. Reprodukcija detalja odlična je kako na niskim, tako i na visokim glasnoćama i tui je razlika vrlo uočljiva u odnosu na prijašnji model; stara je 805-ca dinamički bila prilično skučena, što se posebno lako uočavalo kod zahtjevnijih materijala i kod većih glasnoća. Dobar balans između lako ostvarive dinamike i preciznosti naslijeđene od starijeg modela zorno se može čuti i inače kompleksnom i za testove već standardnom Mahlerovom Petom Simfonijom: 805S klimakse ovdje odrađuje s vrlo dobrim atakom uz gotovo napadno očuvanje arhitektonike instrumenata i razlučivom mikrodinamikom svakog od njih.
Zvučna je scena iznimno široka te širinom i dubinom daleko nadvladava gabarite sobe od 20m. U biti, 805S stvara iluziju zvučne scene koja je šira nego fizička razdaljina samih kutija, ne zaostajući nimalo u odnosu na moje referene i dvostruko skuplje C1. Dodamo li k tome izvarednu slojevidost u dubinskoj prezentaciji u kombinaciji s prostranim, prirodnim i holografski preciznim srednjim tonovima - lako dobijemo ubojitu kombinaciju skupog zvuka u maloj sobi.
Svojevrsno ograničenje u bas ekstenziji vrlo brzo se ignorira zbog jedne vrlo neobične osobina koja mi je pala napamet tijekom slušanja: 805S niske frekvencije tretira po principu može - ne može, i to se uočava odmah. Ono sto je u stanju reproducirati izvanredno je fokusirano; ono što nije, jednostavno "prešuti" - rađe ga ne isporučuje nego da ga odradi površno i netočno, čime zaista postaje pošten zvučnik
Kod muških vokala nema niti traga og pektorilokvije, česte u malih kutija zbog neravnomjerne reprodukcije donjih harmonika. Glas je opušten, slobodan i prostoran s puno zraka, što govori o posebno posvećenoj pažnji reprodukcije područja 250-500Hz. Nazalni vokali subjektivno se doimaju za nijansu višim, što govori u prilog nešto jače energije u srednjotonskom području, najvjerojatnije ista ona koja je odgovorna i za analitičnost kutije. Shodno tome, ženski vokali (alt) ponekada imaju nešto više energije u višim registrima, no to je dobrim dijelom posljedica i ostalih komponenti, napose pojačala jer je ista osobina bila manje izražena kod Classea a više kod Moona, kada su i sibilnti bili naglašeniji.
Ako sam zbog nečeg zazirao od 805-ce u ranijim verzijama, onda je to dinamička skučenost, toliko puta spominjana u recenzijama svjetskih časopisa. Po prvi put, ova me je verzija 805-ce konačno u tom smislu zadovoljila bez pogovora; nema više dinamičke skučenosti koja je ila lako uočljiva kod N805 i M805, zbog čega je i poslovično sklon HiFi Choice bio sklon kriticizmu. Pojedinačni tonovi piana, lijeva i desna ruka ali i masivni akordi podjednako se lako reproduciraju s mikro- i makrodinamikom koja se može mjeriti i s najskupljima uradcima. Glatkoća ovog tonskog područja je protkana finim analitikom koja se najviše razaznaje na lošim snimkama, kada se jasno čuje šum trake u analognih snimki, te sitni detalji artefakata.

U odnosu na N805...
Usporedbu s predhodnikom N805, moram reći, temeljim na sjećanju i prijašnjim iskustvima; N 805 mi je oduvijek bio odličan zvulnik kojemu sam imao zamjerku u dinamici. 805S čini se nadvladava stari model u svakom pogledu, ali nigdje tako drastično kao u dinamici. Novi model ima i vlrlo jak "jump factor" u odnosu na predhodnika, subjektivno nešto "lakši" bas koji da bi propjevao ne traži više toliko snage. Očito su intenzivne promjene na skretnici objektivno učinile pomak izdižući ga za dobar korak naprijed i u mnogočemu otklonivši eventualne nedostatke starog modela. Doduše, između N805 i 805S postoji model Signature, koji je na neki način nagovještavao daljnji smjer nove generacije Nautilus serije zvučnika, ali za puno više novaca od standardnog N805. Naravno, zahtjev za kvalitetnom amplifikacijom nije posve eliminiran, ali ona sada već ne mora u startu biti i beskompromisna. S druge strane, preciznost ostaje nepromijenjena, a ta je osobina uglavnom vezana za dinamički manje sposobne (stare) jedinice.
U prekrasnoj i slojevitoj kompoziciji "For Miles" iz Bye-bye Black Bird, Keith Jarrett Tria, do izražaja dolazi upravo ta lakoća i sjajna sposobnost rekreiranja ritma, drame i ataka nove 805-ce; uvodni taktovi piana s povremenim upadicama udaraljki iz pozadine jasni su i zvonki, s predivnim mikrodinamičkim "ispadima" desne ruke koji ostaju uvijek kontrolirani i s očuvanom trodimenzionalnošću instrumenta. Aura oko izvođača čak i pri najglasnijim dinamičkim ispadima ostaje besprijekorna. Slično je i s 9. brojem na albumu "Krushevo" sjajnog tandema Stefanovski/Tadić; cijeli CD snimljen je u spomeniku "Makedonium" s prirodnom jekom i samo s 2 mikrofona. Rekreacija prostornosti i suptilnih detalja nekomprimirano snimljene glazbe koja povremeno graniči s sirovošću upravo je spektakularna; unatoč malim dimenzijama 805S ovdje briljantno uspjevaju s podjedanokom lakoćom uvid u scenu, prostorni raspored i virtuoznost glazbenika, uz istodobno očuvanje primarne ideje koja zbog samog ambijenta posjeduje dozu mističnih srednjovjekovnih uradaka.
Kompatibilnost
Po specifikacijama, 805S može reproducirati sve između 49Hz i 22kHz ± 3dB; minimalna impendacija od 3,7 Ohma koja obuhvaća mahom bas područje ne obećava lagano operećenje za amplifikaciju unatoč povoljnih 8 Ohma nominalnog otpora; relativno pristojna i za ovu veličinu kutije uobičajena osjetljivost od 88dB zahtjeva malo promišljanja i eksperimentiranja oko pravilnog izbora amplifikacije. Međutiim, impendancija je u odnosu na starije modele po svemu sudeći lineranija. Osim referentnog Classea CAP-2100 na koji su uglavnom bili spojeni, mali integrirac Moon I-5.3 (2x85w) također nije imao nikakvih problema i doimao se puno snažnijim nego što jest. Naravno, jača amplifikacija sigurno će i u ovoj verziji biti dobrodošla, mada ona nije niti približno neophodna kao ranije; koliko sam uspio dokučiti u testnom razdoblju, daleko je važnija kvaliteta i strujna rezerve nego kvanititeta sama po sebi. Po mojoj subjektivnoj procjeni, 70-100w kvalitetne amplifikacije apsolutni je minimum za prosječne potrebe.

Zaključak
Ima li 805S loših strana? Zapravo je objektivno malo područja u kojemu se 805S može uhvatiti da "šepa" - jedno od njih su svakako kompleksni materijalina na velikim glasnoćama - rak rana svih malih kutija - kada će se u pravilu primjetiti prvi znaci sužavanja zvučne slike. Iako ovaj učinak može biti i posljedica amplifikacije s nedovoljnom strujnom rezervom, oba isprobavana pojačala uspjeli su potaknuti isti učinak. No, na ovom mjestu nije na odmet reći da su to uvjeti slušanja koji zaista možemo smatrati ekscesnima, i kao takvi nemaju mjesta u svakodnevnoj normalnoj upotrebi.
Riječ koja na neki način najbolje opisuje 805S svakako je univerzalnost; najnoviji uradak Nautilus "bebice" podjednako dobro i suvereno reproducira sve glazbene žanrove, od jazza do rocka i klasike. Štogod propustili kroz njih zvukovno je korektno, a tehnički besprijekorno odrađeno. Dodatni adut je svakako i ne previsoka cijena te prilična neovisnost o smještaju. Kako bilo da bilo, B&W 805S zapravo nije potrebno suviše predstavljati; svojom trećom inkarnacijom (ne računajući N805 Signature ) o sebi govori više nego ijedan recenzent može i pomisliti - zvučnik za svakoga, prihvatljive cijene, pouzdanog dizajna i pouzdane izrade jedino zadaje glavobolje oko uparivanja s pratećom elektronikom. Toliko talenata na jednom mjestu ponosnog vlasnika će uvijek ostaviti u vječitoj sumnji je li mu našao pravog partnera i gdje su mu stvarne granice zvukovnih dometa. I naravno, gotovo u pravilu povećati apetite za veće modele.

Test sustav:
CD/DVD player: Marantz CD-17mk3, Pioneer DV-656
Amplifikacija: Classe CAP-2100, Simaudio Moon I-5.3
Zvučnici: Dynaudio Confidence C1/Stand2
Tuner: Denon TU-255RDS
Ožičenje: Kimber Select 1010 (RCA), Kimber Silver Streak, Transparent The Link 200, Van den Hul the Wind mk2;
Prostorija: 5x4,5x3,5m, bez akustičkih tretmana
Najčešće slušani CD-i
1. Keith Jarret Trio: "Bye, bye, black bird"
2. Keith Jarret Trio: "Tokyo '96"
3. Manu Katsche, Tomasz Stanko et al.: "Neighbourhood"
4. Patricia Barber: " A Fortnight in France" (live)
5. The Jim Hall Quartet: "All Accross the City"
6. Vlatko Stefanovski & Miroslav Tadić: "Krushevo"
7. Deep Purple: "Machine head"



2. Zoran Mihajlovski, Skopje (Klaus)



Iznimna mi je čast surađivati sa starim frendom i neprijepornim audiofilom Erdenom Radončićem u evaluaciji hi-fi dragulja kalibra B&W 805S zvučnika. Prvo, radi se o modelu koji je naslijedio sjajnu auru predhodnih kult modela Matrix & Nautilus 805, uz intenciju proizvođača i očekivanja vjernih B&W fanova (kojima i sam kontinuirano pripadam zadnjih 15-tak godina) da se kompletna performansa već legendarnih 805-ica uzdigne na još višu razinu... A drugo, podijeliti dojmove upravo sa zahtijevnim audiofil.net društvom na neki je način također posebno zadovoljstvo i ništa manji izazov!
Vlasnik sam 805S točno dvije godine, a stjecajem sretnih okolnosti toga je lipnja 2005 uz njih u moje ruke došao i par par njihove veće braće - samostojeći 803S. Kompletiranje prateće elektronike i odgovarajuće prostorije za dva sustava malo je potrajalo, pa dok su 803S bili aktivni od prvog dana, otkrivanje/uživanje manjih 805S također je moralo biti odgođeno. Priključio sam ih tek nedavno, nešto malo usviravao na starijem (kako se ispostavilo, za njihove potrebe malom) pojačalu Aura 80SE (45Wpc), pa su na ozbiljniju amplifikaciju došli u pravi trenutak, u manje-više pristojnoj formi.
Set slušnih dojmova koji slijedi temelji se na opetovanom preslušavanju meni referentnih 20-tak CD-a (priložena lista na kraju), tijekom gotovo tjedan dana, uz svakodnevne (mahom večernje) slušne seanse od dva do tri sata koncentriranog slušanja...

TEST:
Par godina druženja sa 803S i nešto kraći predhodni staž sa Nautilus 805 uvjetovali su pravac mojih očekivanja i od posljednje inkarnacije najmanjeg modela B&W 805S, ponajviše u smislu modaliteta zvučnog profila (B&W-sound) ali i kvalitete istog (koja je u svakom slučaju visoka)...
Poslije prigodnog warm-upa od nekoliko sati uz kombo PRE30/Halo A21, već je prvi test CD razotkrio konture rasnog standmounta - besprijekorno oslikavanje, fokus i višeslojnu arhitekturu zvučne slike, te vrlo ujednačeni frekvencijski odziv.
Za mene najbolja ikada uređana snimka jazz orgulja, Joey DeFrancescov "Singin' And Swingin'" (2001), uradak je koji će zorno pokazati domete sustava u srednjetonskome području. Joeyev je Hammond B-3 kroz 805S toliko bogat, raskošan u svim parametrima, svekolike ekspanzije i tečna timbra, da odvrtanje potenciometra (primjerice u sredini kompozicije Did You Hear Him Holler), zvuk se orgulja iz zvučnika valja ka slušatelju u gotovo fizičkom nasrtaju - gotovo nevjerojatno koliko moćan, gust i vibrantan zvuk; u ataku samo naizgled mali 805 nimalo ne zaostaje za većim bratom 803S, dapače.

Pozornica jest nešto manjih dimenzija, ali je fokus precizniji, a pozicije instrumenata gotovo savršeno ocrtane; zatvorenih očiju, zvučnik se kao izvor zvuka naprosto nije dao dokučiti! Tih je 3-3.5 metara između mene i zvučnika, i bar još 1.5-2m iza njih bilo jednostavno prepuno glazbe. U istom stilu moćni brojevi 6. i 12. sa istog CD-a samo su upotpunili doista impresivan prvotni dojam. Tu je - moram reći - naprosto briljirao i moj sjajni izlazni amp Parasound Halo A21 koji je vrlo ekspanzivan ali i eufoničan, mada se u daljnim preslušavanjima istoga materijala i neutralnijem i pribranijem Rotelu RB-1090 također nije imalo što prigovoriti. Taj impresivno snažni 380Wpc izlaz doista svira posve "sober", ni više ni manje od zadanoga... Na 12. broju (Danny Boy), uvodu kompozicije sadrži nekoliko iznimno niskih tonova na orguljama, po slobodnoj procjeni od kojih 40-tak Hz, a koje je 805S ulovio i isporučio na način da su počeli rezonirati prozora i pojedini dijelovi namještaja, na trenutak me podsjetivši na neke modele Dynaudio (1.3MkII i/ili C1), koji vas doslovce protresu na sjedalu.... Doduše, Dynyudio ne idu toliko dublje po frekvenciji (po specifikacijama oko -3db na 40Hz, sto i nije preduboko), ali su očito podešavani na postizanje iznimno visokog odziva u tom dijelu spektra, pa je ono što ih čini onako moćnim u bassu ustvari mid-bass. Ono što je sigurno jest da novi 805S ide definitivno dublje i punije nego predhodnik N805, da vam i ne pada na pamet da bi moglo/trebalo još toga... Uostalom, čemu dublje, osim ako niste freak kavernozno dubokih bassova sa velikih orgulja u katedralama? Naravno, testirao sam i takvu snimku: Franz Liszt-ov "Organ Works"Hansa-Jurgena Kaisera (SACD hibrid), najniži su se tonovi ipak dali uloviti samo kroz samostojeće 803S (po specifikacijama 35Hz s -3db i čak 28Hz s -6db). To se jednostavno zbog fizičkih limita ne može korektno čuti kroz zvučnik malih gabarita, iako je - istini za volju - nešto ipak izlazilo i kroz 805S, iako jedva slušljivo i čujno zbog potisnutih decibela i (još gore) nepreciznog pitcha (visine tona), više nalik udaljenom mumljanju nego jasnom tonu. Vrlo je slično, tj nedovoljno duboko i precizno prosvirao i doista moćni bass sa čuvene Yello obrade evergreena Rhythm Divine sa Shirley Bassey, ali, ponovno podvlačim, to je stvar ekstenzije bassa do dubina ispod fizičkih granica bas/srednjtonske jedinice i kabineta te veličine, pa ne treba 805S kriviti za taj posve prirodni i u startu očekivsani limit.
Nedavno nabavljeni novi CD Patricije Barber "Mythologies" (2006) koji je - treba li spomenuti - izvrsno snimljen po svim parametrima i prepun moćnih bass bubnjeva, također je zorno potvrdio vrlo dobre performanse 805-ce kod manje ekstremnih donjih frekvencija: brzo, točno, primjerne voluminoznosti i punoće, mada ponekad prekratko, bez onog tako dragog brief-sustaina koji odrade Dynaudio...

Sve u svemu, 805S radi basove vrlo dobro, ali definitivno nije zvučnik za bass freakove već za puno profinjeniji profil slušatelja. A na koncu, uvijek se može dodati kakav bolji sub ako baš ne možete živjeti bez toga...
Bilo je zanimljivo"prišuljati" se na kojih 20-30cm zvučniku u akciji - činilo se da primjerice DeFrancescove orgulje ne izlaze iz malog drivera od 15-tak cm, već negdje iz pozadine, iz nečega puno većeg. Tu sam stvar bio zamijetio još puno ranije kod Nautilusa 805, a sa čime se on jako razlikovao od recimo entry Serije 600 i od tuceta različitih zvučnika drugih brandova koje sam imao ili slušao. Tamo gdje su također N805 održavali utrku u srazu sa svojim nasljednikom 805S su snimci jazz gitare - kao aktivni poznavalac tog instrumenta, iznova sam vrlo pažljivo preslušavao meditacije Jim Halla i Pat Methenyja, te Naim produkcije Antonija Forcionea, gdje su toplina i zagasiti timbar cijevi gitarske amplifikacije bili (N805) i ostali (805S) doista sjajni i omamljujući, dok su Forcioneovi chorusi, flangeri i ostali efekti zvučali spektakularno otvoreno i ekspanzivno nanovo ispunjavajući cijelu sobu povećih 25m2 i pri skromnijim glasnoćama. Najlonske (Pat Metheny, New Dawn - sjajni, breathtaking gitarski duet na Naimovoj etikete) ili metalne (Ritchie Blackmore) akustične žice svejedno, a uključiću ovdje i Knopflerove rifove sa Love Over Gold ("Industrial Desease") i manje poznatog Dire Straits live at BBC sessiona - gitare su kroz oba modela 805-ice bile i ostale svoj na svome!
Općenito, srednji je pojas po meni bio i ostao najjača strana svih modela iz ergele 800, tradicije koja počinje još od Matrixa, a traje gotovo bez promjena sve do današnjih dana. Drveni puhači poput flaute i klarineta kroz 805S zvuče vjerno i lepršavo, dok brass-instrumenti sviraju vrlo gusto i hrabro - uz legendarni close-miked Milesov trubački intro u seminalni Monkov standard "Round Midnight" s jedne od Coltraneovih kompilacija (Ken Burns Jazz), ovdje bih izdvojio i James Clayov tenor sax u Irving Berlinovom standardu "Cheek To Cheek" s Musica Jazz kompilacije "Black California", koji je fenomenalno tečan, gust, čist i kirurški precizno lociran ulijevo i spreda na pozornici - pravi masterpiece snimak iz daleke 1957, koji vas naprosto tjera da mu dodate još volumea... I dodajte, ako vam je pojačalo iole kompetentno. Tu je moja mala Aura 80SE sa skromnih 45Wpc (jedva 5 kila mase) u fazi usviravnja 805S naprosto instant "izlazila iz brzine" kad god bih potenciometar potjerao preko "12 sati". Aura je inače kroz 90-te bio primjerno skup proizvođač elektronike pod kapom B&W-a, pa se pitam za kakav su to zvučnik radili ovaj amp? Pogonjen decentnim pojačalom, 805S će ovakve dinamičke stresove lako probaviti, bez ikakvog utjecaja na transparenciju, timbar i kompetentnost. Međuodnos glasnoće pojedinih instrumenata ostati će stabilnim bez obzira koliko budete opterećivali zvučnik - na referentno usnimljenome CD-u "Homage To Duke" Dave Gruisina (brojevi 2, 5, 6, 8) susreće se pravo obilje tranzijenata i dinamičkih peakova koji će zorno pokazati kapacitet pluća cijeloga sustava. Dinamička isijavanja gornjeg registara na Gruisinovu klaviru i ataci brass sekcije bili su točni i visokooktanski snažni, pogotovo kroz Denon DCD-2000AE SACD plejer koji je u ovoj domeni zamjetno nadsvirao inače vrlo dinamičnog Vincenta CD-S3 i sve Marantzove reproduktore. Iste su snimke ranije preko N805 ispoljavale određenu "nervozu" pri višim opterećenjima, tjerajući bass driver ponešto izvan kontrole i uzrokujući pomalo detonirajući (boomy) efekat, uz elevaciju presence energije do iritantnosti. 805S se jednostavno pokazao stabilnijim kod ovakvih dinamički delikatnijih snimaka. Ovdje moram, u službi objektivnosti, podvući da su moj tadašnji izlaz Rotel RB-1080 kao i Vincentov hibridni integrirac SV-236 na kojima sam tada slušao N805 ipak za dobru klasu ispod sadašnje amplifikacije, na kojoj je 805S testiran, pa je validnost svih ovih opservacija ponešto upitna na štetu N805. No, što se tu može...
Kod pozicioniranja, 805S se ponaša vrlo zanimljivo, čak i pomalo neočekivano. Našao sam da su vrlo rezistentni na poziciju prema okolnim zidovima, u čemu dakako svoj udio ima prednja pozicija porta, mada je najekspanzivnija zvučna scena ipak bila s jedinicama koje su od stražnjeg zida udaljene kojih 1m. Zanimljivo, bas se nije značajnije gubio prilikom povlačenja prema sredini sobe, ali se i nije previše pojačivao ka stražnjem zidu - jedino se mogao čuti diskretni boomy efekat na nekih 20-30cm do zida, i dakako gubitak dubine pozornice. Ono što me je posebno dojmilo bila je kvaliteta zvuka izvan osi slušanja ili čak iz kuta prostorije, dobra 2-3 metara izvan uobičajene slušne pozicije; pozornica je i dalje pristojno artikulirana, a visokotonac i dalje sveprisutan u pogledu svega što isporuči, gotovo kao da ga slušate pod idealnim kutom. Također, zvučnik se pokazao gotovo indiferentnim na zaokretanja prema unutra (toe-in) pod različitim kutovima, i što je mene posebno iznenadilo - na visinu stalka (stalak dakako nisam varirao - imam samo jedan par, ali zato jesam višestruko testirao visinu sjedala). Mislim da je taj "out-of-the-box" dizajn tweetera ovdje pokazao jednu od svojih najjačih strana: ovaj mališan velikoga srrca izvrsno će svirati u doista širokom opsegu kombinacija sa smještajem, zidovima, komadima namještaja oko sebe itd. Nisam ih slušao u manjoj prostoriji, ali mislim da je jedna od poanti ovog dizajna upravo ta - univerzalna, all-round performansa u širokom spektru kunih uvjeta. Čuvajte se samo dječice i ženice koji bi čudnovatu crnu duguljastu napravu na vrhu mogli protumačiti kao "ručicu" za prijenos zvučnika...! Scary movie!
U globali, slušajući puhače stekao sam dojam da je balans 805S nešto svijetliji u odnosu prema 803S, pogotovo u gornjoj polovici tj presence opsegu, ali i upadljivo mirniji, čak laid-back prema N805. Općenito, ovaj se zvučnik lagano može okarakterizirati kao "forgiving" tj tolerantan prema slabijim i oštrijim snimkama, ali bez kompromisa u transparenciji koja je unatoč uravnoteženijem balansu ravna N805. No, nije baš sve bilo bez zamjerki - neke su trube u visočijim registrima tuitamo pokazivale malo iritantnu grainy metalnu koronu, koje nema kod 803S, a što bih rado pripisao nedovoljnoj usviranosti, ali vidjeće se nadalje... Ta je stvar bila najlakše zamjetna preko iznimno dinamičnog Denon DCD-2000AE SACD reproduktora, pogotovo u liniji sa Rotel RC-1090 preampom, koji i inače zna biti malo "nervozniji" na jačim opterećenjima, dok su se Marantzovi plejeri, posebice timbralno raskošni SA-15 S1 SACD i Primare PRE30 tu pokazali samozatajnijima i "civiliziranijima" - ali se svejedno taj minorni grainy efekt mogao čuti i kroz njih. Jedan od vrhunaca performanse 805S bili su sasvim očekivano ženski vokali - područje gdje su se po meni i raniji, mnogo jeftiniji B&W dizajni pokazivali jako dobro ili čak izvrsno. Audiofilski su mambo-jambo snimci Patricije Barber, Diane Krall i Norah Jones sa lakoćom prezentirali fine modulacije u intenzitetu i intonaciji glasa, uz izvrsni rendering udaljenosti pjevačice od mikrofona i pratećih instrumenata, pa ćete uspoređujući vidjeti da je Norah na oba albuma usnimavana malo dalje od mikrofona, dok je Diane pjevala baš "close-miked", što njezin ionako "smokey" glas gura još bliže tenorskome opsegu i čini ga dominantnijim. Slušao sam i neke manje poznate skandinavske jazz vokalistice drugačijeg senzibiliteta, poput Silje Nergaard (u vrlo modernim aranžmanima, mada ne baš audiofilskim snimcima, bar ne u produkcijskome maniru P. Barber - odabrao više zbog lijepe glazbe i izvrsnih pratećih instrumentalista) i doslovce uživao u njezinoj muzikalnosti, ne mareći mnogo o stvarima poput kristalne čistoće i prozračnosti glasa i spontano zaboravljajući bilješke...
Visoki su tonovi područje gdje je B&W tim inženjera kroz 805S uradio, po meni, najurgentniju stvar - primirio vrlo hrabri tweeter starih N805, koji je ne samo znao biti dominantan kroz dobar dio kvalitetnih snimaka i vrlo netolerantan ka slabijim, nego i pokazivao sklonost da i u tajmingu nekako iskače ispred i iznad glavnog drivera (vremenska nekoherentnost) tako da je vrlo osjetljivi presence segment zvučnog spektra znao biti nekako prenapučen, neuravnotežen i iritantan na duže slušanje. N805 je, općenito, u tom području znao odsvirati neke zvučne artefakte koji bi u biti trebali prozvučati znatno pribranije, što me je svojedobno kao ponosna vlasnika prilično iritiralo, pogotovo što je sve to pokazivalo primjernu rezistentnost na promjene elektronike i ostaloga... Moj je tadašnji izlaz Rotel RB-1080 mislim bio dobar match za N805 sa svojim nešto roll-off visokima, ali samo na tišim i srednjim opterećenjima - glasnije mi je slušanje znalo biti zamorno, mislim upravo zbog prenaglašenog presencea. Testirao sam visoke tonove 805S na istim snimkama koji su zvučali prenaglašeno kroz N805 i došao do očekivanog - 805S je naprosto civiliziraniji i opušteniji (visokotonac je identičan onome kod 803S, pa slušnih razlika između njih u visokim tonovima gotovo i da nema). Činele su puno manje ofenzivne, a bubnjar "pomno pazi" na druge muzičare - kroz N805 je isti često niti kriv niti dužan bio "vođa orkestra", u najmanju ruku! Snimka koja mi je kroz N805 bila kronični izvor kiselih osmjeha, a potom spontano postao test za hrabrost tweetera je standard "Is You or Is You Ain't My Baby" u verziji Diane Krall (kompilacija Greatest Jazz Melodies) gdje je kroz središnji solo na tenoru činela neprirodno dominantna, mada čista, točna i ritmična per se. Ta se dominacija kroz 805S pretvorila u pomalo ekstrovertiraniji, ali sasvim uljudni dijalog sa ostalim instrumentima. E, sada, ima i ekstremnijih primjera koje nitko živ neće ukrotiti - probajte kompoziciju Magic (13) Max Roach Quarteta sa Musica Jazz kompilacije Soul Note Story, pazeći na snagu, ne bi li ostali sa živim visokotoncima... Za istaknuti je još jedna bitna stvar - slušna koherentnost tajminga obe zvučničke jedinice je kod 805S veliki pomak u odnosu na ovdje ponešto raspojasanog N805. Točka rezne frekvencije skretnice je 805S na 4kHz uz skretnicu koja je sada I reda, dok je kod starih N805 ta točka bila nešto niža, na 3kHz, uz third-order (tada jako hvaljeni "Butterworth-alignment") dizajn. Nisam poznavalac tehnologije skretnica i konstrukcije zvučnika općenito, ali ove su promjene, uz tehnički neophodnu kozmetiku promjena u usaglašavanju samih drivera, očito dale rezultata.
U stvari, iz ove perspektive, rekao bih da je ahilova peta N805 bila upravo prezentacija u tome višem srednjem frekvencijskom pojasu, dakle od tih 3kHz naviše; novi me se 805S u ovom slušnom području čini gotovo savršenim na slušnim testovima, pa je više nego jasno da su R&D inženjeri B&W-a naporno radili ne bi li korigirali spomenutu manjkavost u dizajnu N805...
Sublimirano, percipirane razlike tijekom gotovo čitavog slušnog testa 805S u odnosu na stariji model N805 mogu se svrstati u najmanje tri-četiri domene - sve redom u korist 805S: pripitomljeni tweeter (tehnički update originalnog N805), bolja integracija drivera u presenceu (nova skretnica, suptilno unaprijeđena usklađenost drivera pogotovo tweetera), puniji, čvršći bass odziv, gotovo na tragu ovdje neprikosnovenih Dynaudio standmounta, te zamjetno bolja dinamička stabilnost.
Umjesto uobičajenog zaključka, ovdje se rađe postavlja pitanje: kome zapravo preporučiti 805S? Bit ćete neizmjerno sretni s njima ako vam je transparencija i arhitektura zvuka važnija od jakih, dubokih baseva. All-rounder gotovo bez premca, svira sve vrlo dobro i odlično, a nerijetko i spektalkularno... No, za postizanje potonjeg, valja biti spreman na primjereno ulaganje u decentnu amplifikaciju; po meni, ne bi smjeli ništa ispod poštenih tranzistorskih 100Wpc, a čim više - tim bolje. Svi B&W modeli serije 800 itekako su "gladni" dobre struje, pa će ljubitelji SET cjevnih uređaja i bez ovog mišljenja prirodno ostati po strani.
Osobno, bio bih pažljiv (da ne kažem: rezerviran) pri kombiniranju 805S s - uvjetno rečeno - svijetlijim pojačalima tipa Arcam, Naim ili Rotelovih integriraca poput RA-1070, koji bi mogli povući 805S k tanjem tonskom balansu. Zvučno uglađeniji i timbralno topliji uradci Primarea ili Electrocompanieta su po meni puno bolji pravac razmišljanja, a prema vrlo kratkim i površnim iskustvima i Krell KAV-400xi radi sjajno, iako ta kombinacija čini mi se, traži nadprosječno poznavanje ukupnog setupiranja. Na koncu, ne treba zaboraviti i da je pravi, genuini izbor može biti i nešto iz game Classéa, na čijoj je Delta seriji zvučno ugađana i čitava B&W serija 800. A kad smo već kod te cjenovnog razreda, otvara se zaista široko područje genuinog high enda s beskrajnim kombinacijama...

Korištena glazba:

Antonio Forcione "Live!"
Dave Gruisin "Homage To Duke"
Diana Krall "When I Look In Your Eyes"
Diana Krall "Live In Paris"
Dire Straits "Live At BBC Session"
Dire Straits "Love Over Gold"
Greatest Jazz Melodies
Hans-Jurgen Kaiser "Franz Liszt Organ Works" (SACD)
Jim Hall & Pat Metheny
Joey DeFrancesco "Singin' And Swingin'"
John Coltrane (Ken Burns Jazz presents...)
Musica Jazz Black California
Musica Jazz Soul Note Story
New Dawn
Norah Jones "Come Away With Me"
Norah Jones "Feels Like Home"
Patricia Barber "Mythologies"
Ritchie Blackmore "Best Instrumentals"
Silje Nergaard "Port Of Call"
Silje Nergaard "At First Light"
Yello "The Very Best 1980-1997 "

CD reproduktori: Denon DCD-2000AE SACD, Marantz CD-6000KI Signature, Marantz DR-17, Marantz SA-15 S1 SACD, Vincent CD-S3;
Predpojačala: Primare PRE30, Rotel RC-1090;
Pojačala: Parasound Halo A21, Rotel RB-1090;
Zvučnici: B&W 803S (referenca), 805S;
Interkonekcijski kabeli: Ixos Gamma Audition II, Kimber Hero & PBJ, VDH 102MkIII;
Zvučnički kabeli: Audioquest Rockefeller, Audioquest 6, Audioquest 6+;
Stalak: ručna izrada; cca 65cm visine
Prostorija: 25m2, 2,6m visine, bez akustičnih tretmana.



INFO BOX

B&W 805 S Cijena: 18750Kn

Tehnički podaci
Tip: Dvosistemska bas-refleks zvučnička kutija
Driveri: 1x 25mm visokotonac s aluminijskom membranom 1x 165mm bas/srednjetonac od kevlara
Skretnica: Prvog reda, s rezom na 4kHz
Frekvencijski opseg: 49Hz to 22kHz ±3dB, -6dB točka na 42Hz i50kHz
Osjetljivost: 88dB
Impedanca: 8 Ohma, nominalno
(3,7 Ohma minimum)
Dimenzije (ŠxVxD): 238 x 418 x 351mm
Masa:: 11.5kg
Finiš: Trešnja, Ružino drvo, Crna,

Zastupnik za RH: Sonus Art, Preradovićeva 17
Zagreb; tel: 01/4813-025
www.sonus-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Besprijekorna konstrukcija, muzikalnost, estetika i beskompromisna neutralnost
moglo bi bolje
Povremeno zna biti nemilosrdno analitičan; u pojedinim kombinacijama naglašeni sibilanti.

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Prostorna akustika
- Amigova soba
Forum: Audio komponente
- Pojačalo Sony TA-FA5ES
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Prostorna akustika
- Apparatus Room
Forum: CD i ostali mediji
- DVD koncerti
Forum: CD i ostali mediji
- Nostalgija
Forum: Audio komponente
- Kupujem Izlaz Primare A30.2-pomoć

UPRAVO SE ČITA


Rega Planet 2000
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: CD player
napisao: Darko Brlečić
Monitor Audio S1
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: žac
Unico P - Talijanski recept za dobar zvuk
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: Darko Brlečić
Pretpojačalo - Glavna karika u audio lancu
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Opis Uređaja
napisao: Darko Brlečić
Cambridge Audio - Azur 540A / 540C
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo / CD player
napisao: žac

POSLJEDNJE NOVOSTI


JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu
Klipsch Heritage One / Three / Sixes
Hi-Fi Radionica na Zagerb Audio Video Show-u