Hi-Fi

pretraga  


Revel Concerta F12 - Audiofil - feel the sound - Zvučničke kutije

Revel Concerta F12

Što im se može suprostaviti?



Concerta F12 nisu najnovije zvučničke kutije iz Revelovog programa. One su kao značajna novost u tvrtkinom programu predstavljene još 2005. godine na CES-u u Las Vegasu. No, danas nisu sasvim iste kao što su bile u trenutku predstavljanja. Revel je ugledna zvučnička tvrtka koja pomno radi na unaprijeđenju svih svojih modela. Najprije se i najviše, naravno, ulaže u unaprijeđivanje i dotjerivanje najboljih modela. Kako se radi o redovito vrlo skupim ulaganjima, koja se uglavnom ne mogu isplatiti prodajom vrhunskih modela - ma kako oni skupi bili - dio ostvarenih dostignuća promjenjuje se u jeftinijim modelima. Ti modeli tako postaju sve kvalitetniji i cijenom pristupačniji, poglavito glede dobitka u odnosu na cijenu.

Majstor zanata
Revel kao tvrtka stupa na svjetsku audiopozornicu prije kojih desetak godina kada u novoosonovanu tvrtku pod kapom Harman International grupacije dolazi tada već poznati i priznati audiodizajner, specijalist za zvučničke sustave, Kevin Voeck, koji se kao znalac potvrdio u Snellu, tvrtki čiji su modeli ostavili dubokog traga na razvojom putu zvučničkih sustava, onih s kutijama pogotovo.

Došavši u tvrtku koja mu je kao tehnološkom direktoru ponudila gotovo sasvim odriješene ruke - to se posebno odnosi na uvijek škaljivu materijalnu stranu posla - Voeck je došao u idealnu priliku da do krajnosti razvije i potom u praksi primjeni svoj specijalni način mjerenja zvučničkih performansa koje blisko koreliraju s načinom kako ljudi, slušatelji percipiraju/doživljavaju zvuk. Malo je tvrtka u svijetu koje tako puno rade i ulažu na združivanju umjetničkog i znanstvenog pristupa u razvoju i nastanku svojih proizvoda. A to se u Revelovom slučaju pokazalo produktivnim i u praksi, poglavito gleda li se kroz prizmu njihovih najkvalitetnijih zvučničkih kutija iz Ultima i Performa serija.

Da, ali… reći će mnogi, pače, većina. Kevinu Voecku Revel omogućava bezgranični budžet da napravi vrhunske zvučničke kutije, ali najveći broj audiofila - uključujući i one u bogati(ji)m dijelovimka svijeta - nemaju budžet kojim bi si Revelove vrhunske uratke mogli priuštiti. I tu se sada na tren vraćamo na početak priče: vrhunska dostignuća dostupna su malom broju korisnika, a u njihovo ostvarivanje uložena su velika sredstva. Kako ta sredstva vratiti? Nači je u audioindustriji, poglavito u njezinom high-end segmentu, dobro poznat - vrhunske dostignuća primjeniti u jeftinijim modelima. Naravno, nije to tako jednostavno i nije moguće u cijelosti, ali oni koji znaju posao znaju i kako se to radi. A u Revelu sigurno znaju.

Znanje znanja
Zvučničke kutije njihove Concerta serije očevidan su dokaz da u Revelu znaju znanje. Sve njihove zvučničke kutije tijekom razvoja moraju proći niz zahtjevnih tehničkih provjera i na kraju svega još i vrlo rigirozni dvostruki test slušanja "na slijepo" u slušaonicama za koje su u industrijskim krugovima priča da ima nema premca. Ako je suditi po slušaonicama u kući Kevina Voecka, u kojima sam imao prilike biti, onda osobno mogu poprilično vjerovati u snarečene tvrdnje i opaske. Concerta F12 su zvučničke kutije namijenjene polivalentnoj uporabi - mogu biti korištenje u stereo sustavima, podjednako kao i prednje kutije u vrhunskom sustavu kućnog kina; u Concerta seriji postoje i sve ostale zvučnička kutije potrebne za oblikovanje vrhunskog (ali ne preskupog!) zvučničkog sustava za kućno kino. F12 su visoke kutije, sasvim ravnih stranica, koje se bez ikakvog zaobljavanja oštro dodiruju pod pravim kutom. Iako u tvrtki tvrde da to ne utječe na rasap zvuka i na kvalitetu zvukovna slike, teško se tijekom slušanje bilo oteti dojmu da bi stvari bile još bolje da su poštovana neka "pravila". A "pravilo" je da bi rubovi zvučničkih kutija trebali biti zaobljeni, a stranice čim uže, odnosno zvučničke jedninice biti čim bliže rubovima kabineta, kako bi posljedice ogibanja zvučnog vala i njegova loma na rubu kabineta bile čim manje slušno uočljive. No, takvi bi zahvati povećali troškove proizvodnje. I kad se na kraju sve stavi na hrpu, ipak ispada da u Revelu znaju što rade - zvuk je zbog nepoštivanja "pravila" neznatno stradao, a cijena je zadržana u okvirima prihvatljivim širokoj klijenteli. F12 su trostazne zvučničke kutije s četiri zvučničke jedinice čije su membrane plod Organic Ceramic Composite (OCC) tehnologije koja je osmišljenja za proizvodnju jedninica za Revelove najkvalitetnije zvučničke kutije. Najniže frekvencije reproducira par jedinica čija je konusno oblikovana OCC membrana promjera 200 mm posebnim butylskim ovjesom koji smanjuje izobličenja istitravanja ovješena na krutu košaru od lagane slitine. Pokretne im zavojnice podnose velike struje, a cijeli pokretni mehanizam omogućava veliku i preziznu ekskurziju membrane. Srednjotonsko područje pokriva slično ustojena jedinca, ali nešto manjeg promjera membrane, 130 mm. Za finu i preciznu reprodukciju najvišeg dijela spektra zadužena je visoktonska jedinica čija OCC membrana u obliku kupole ima promjer 25 mm. Cijela je jedinica zatvorena u CAI (Controlled Acoustic Impedance) optimiziranu komoru koja omogućava optimalni rasap zvuka, a neodijski magnet i osobitio ovješena pokretna zavonica veliki dinamički raspon uz minimalna izobličenja pri naglim i skokovtim prijelazima. Njezine rasapne osobine fino su ugođene s onima srednjotonca, tako da se gornji dijelovi spektra odlikuju bešavnošću i naglašenom koherencijom. Sve su jedinice su antimagnetički oklopljene, što je nezaobilazni standard za zvučničke kutije u sustavu kućnoga kina.

Skretnica je trećeg reda, izrađena od najkvalitetnijeg, probranog materijala tolerancije do maksimalnio 3 % i priređena je za bi-wiring. Bas refleksni kabinet s otvorom na dnu stražnje ploče je od debele, kvalitetne i kompkatne iverice, dodatno ukrućen upornicama na mjestima na kojima je mjerno uočeno da bi moglo doći do pojave vibracija i rezonancija. Završne obrada kabineta su raznovrsne, od trešnjinog furnira (umjetnog, naravno), do crnog, tako da će svaki kupac moći pronaći nešto po svojem ukusu. Zvučnički priključci su kvalitetni, metalni, pozlaćeni, smješteni pri samom dnu stražnje ploče.

Nova serija F12 zvučničkih kutija ne razlikuje se puno od one iz 2005. godine, ali kutije nisu sasvim iste. Nova je serija dotjerana uporabom laserske interferometrije, tehnologije koja se primjenjivala pri ugađanju Revelovih najskupljih zvučničkih kutija, koja omogućava precizniju analizu mđusobnog djelovenja zvučničkih jednica i kabineta, uočavanje mogućih nedostataka, koji se kasnije uklanjaju drugim metodama. Ako je tko do sada imao prilike čuti Revelove zvučničke kutije u dobroj postavi i u odgovarajućem akustičkom okruženju (kao što je, primjerice, bila odlična postava Ultima Gem zvučničkih kutija na jednom od domaćih hi-fi sajmova dok se isti održavao u starom zagrebačkom hotelu Esplanade) vjetojatno zna da njihov zvuk resi iznimna timbralna točnost i koherencija te da izrazitio precizno prenose dinamičku strukturu glazbanog predloška. Concerta F12 kutije sve to ne rade to tako naglašeno kao najbolji modeli iz Performa ili oni vrhunski iz Ultima serije, ali u njihovom zvuku itakako se osjećaju svi krucijalni elementi koji su proslavili tvrtkine prvake. U zvuku F12 kutije bila je nazočna i sasvim zavidna količina detalja i finesa iz zvuka najboljih Revelovih kutija. A sve to za naglašeno manju cijenu. A niska cijena F12 zvučničkih kutija posljedica je i činjenice da se, kao i sve ostale kutije iz Concerta serije, proizvode u Meksiku.

Nitko neće zažaliti
Kad su F12 dobro postavljene - a na postavljanje nisu kritično osjetljive - što znači međusobno udaljene između dva i tri metra (mada mogu podnijeti i više uz precizno zakretanje preme slušatelju i dovoljnu udaljenost od bočnih stijena) te najmanje pola metra od zida iza zvučničkih kutija. S ovom udaljenosti ipak valja biti nešto oprezniji jer o njoj dosta ovisi kvaliteta i kvantiteta bas odziva. Naime, po podacima, F12 modu "ići" do 28 Hz uz stišavanje od 10 dB. To znači da kad ima se nađe pravo mjesto, one mogu zazvučati vrlo duboko, s jasno izraženim i dobro definiranim bas frekvencijama. I stvrano, tijekom cijelog tijeka testa ovo je područje bilo vrlo solidan i čvrst temelj čitavoj zvukovnoj nadgradnji izad njega, bivajući pritom i samo jasno uočljivo i dopadljivo.

Ono što je ipak najbitnije je da bas nije zvučao duboko "sam po sebi", da nije bio masivan i moćan preko mjere, već bas onakav kakav je diktirala snimke - ako ja basa bilo, bilo ga je, ako je bio moćan i dubok, bio je takav. Osim toga, važno je istaknuti da su sve note u bas području bile jedno razdvojene, nije bilo udvajanja ni kašnjenja, pa je to područja zvučalo izrazito ugođeno i bilo vrlo agilno. Naravno, kod ovakvih kutija, ili još bolje, kutija ovakve cijene, bas nije blistavo poliran od vrha do dna, niti je eksplozivno okretan, ali svega toga u tom se području itekoliko moglo čuti.

U srednjotonskom području nisu se mogle naći značajnije zamjerke. Bilo je dobro sljubljeno s dijelivima spektra iznad i ispod, odlično artikulirano, ne tako otvoreno kao taj dio spektra s najboljim Revelovim zvučničkim kutijama, ali općenito otvorenosti u zvuku nije nedostajalo. Nisu se mogli čuti najtiši i najfinjiji detalji i to je sve. Zato su simboli srednjotonskog područja, ljudski glasovi, zvučali iznenađujuće prezentno, a istovremeno toplo i vrlo - ljudski. Svi glasovi su bili i dobro usidreni, nisu plivali ni pri prilično visokim razinama glasnoće. Najviši dijelovi tonske palete jesu nešto svijetliji nego što je to nužno, mada ni blizu ekscesnome.

To kad se gleda u apsolutnim razmjerima. Međutim, ne samo u svjetlu cijene F12 već i dosta više, načinu kako je bila iznesena glavnina visokotonskog spektra ne mogu se uputiti gotovo nikakve zamjerke. Pojedini elementi, kao što je iznošenje suglasja između glasova, akustičkih osobina prostora i pretećeg instrumentarija - radili se o solo klaviru ili simfonijskom korpusu - bili su na razini i puno skupljih zvučničkih kutija. Kroz tu prizmu, blaga zrnatost u u zvuku kad se glas popne do vrhunca glasnoće, ne može bit uzeta kao mana oko koje bi se trebalo zabrinjavati.

Širinu zvukovne slika F12 iznose odlično, bez zamjerke - široko, postojano, jasno. Vrlo je solidno bila iznesena i visnska komponenta slika, ali - pomalo iznenađujuće - dubinska perspektiva nije bila tako duboka kako što je, nakon svega doživljenoga bilo za očekivati. Očekivala se naglašena dubina, a dobila samo dubina. Samo… Nije to ni na koji način narušavalo uživanje u prezentaciji prostornih dimenzija zvukovne slike, već jedino nije bilo u suglasju s očekivanjima (ipak nerealnim za tu cijenu). To se da i podosta popraviti repozicioniranjem kutija, a učinkovitost te radnje jako ovisi i o dimenzijama kao i akustičkim osobinama prostora za slušanje. Dinamičke skokove, otklone i kontraste na mikro i makro skali F12 su iznosile podjednako dobro, tako da taj važan element zvulovne prezdentacije ničim posebnim nije odvlačio slušateljevu pozornost, privlačeći ga isključovo glazbenom sadržaju koji se prezentirao.

Na kraju svega, moglo bi se reći da u ovom trenutku teško da na tržitu postoje zvučničke kutije te veličine, zvuka, tehnološkog ustroja i dotjeranosti kao F12, a da pritom stoje isto ili slično njima. Na ovdašnjem, domaćem, gotovo sigurno ne. Za takvo što do sada je trebalo platiti puno više. A mi, ipak, ne želimo to skupo platiti, zar ne? Za ono, pak, što dobiju oni koji si priušte F12, neće zažaliti što su platili.





INFO BOX

Revel Concerta F12
Cijena: 11.990,00 Kn

Samostojeći trostazni model iz serije Concerta (susretne su frekvencije na 575 Hz i 3 kHz)
bas-refleks (priključak sa stražnje strane)
osjetljivost 90,5 dB
nominalna impedancija 6 oma

Ustupio:

Audio Art
Mesnička 9, 10000 Zagreb
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Izgled, tehnologija, zvuk u cjelini, pogotovo srednjetonsko područje, ime i cijena.
moglo bi bolje
Skup sitnih mana koje ne umanjuju uživanje u slušanju, a danak su niskoj cijeni koštanja.

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- Ljudovi pomagajte
Forum: Audio komponente
- Deklarirana snaga pojačala
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: CD i ostali mediji
- KLASIKA
Forum: Audio komponente
- Marantz PM16
Forum: Audio komponente
- Dražen Markešić sjećanje
Forum: Audio komponente
- Refresh pojačala?

UPRAVO SE ČITA


Rotel - RA-1062
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: žac
KEF Q 4
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnik
napisao: Darko Brlečić
Prezentacija Audio Epilog - Osijek
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Prezentacija
napisao: Dalibor Bauernfrajnd
Sound News - Falcon
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Monitorski zvučnik
napisao: Darko Brlečić
Karan Acousics - KAI-180
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: žac

POSLJEDNJE NOVOSTI


What HiFi ? nagrade za 2017. godinu
Klipsch Heritage One / Three / Sixes
Hi-Fi Radionica na Zagerb Audio Video Show-u
Technics ponovo u Hrvatskoj !