Hi-Fi

pretraga  


ProAc Response D2 - Audiofil - feel the sound - Zvučničke kutije

ProAc Response D2

Engleski kameleon



Vjerujem da svatko tko se ozbiljnije i duže bavi kućnim audio uređajima više klase, zna za proizvode tvrtke ProAc, susretao se njima ili ih je čak posjedovao u razdoblju od nastanka tvrtke pa do danas. Prozvodi tog branda imali su hrvatskog zastupnika još tamo sredinom devedesetih kada sam se i sam upoznao s tim brandom, donekle osjetio i upoznao filozofiju zvuka koju gaji taj proizvođač, odnosno glava i brada tog branda Stewart Tyler.
Tada još zelen u audio vodama, bio sam očaran tim zvučnicima, odnosno zvukom koji je karakterizirao sve njihove modele iz tadašnje Studio i prestižne Response serije. Glavna i najuočljivija odlika ProAc zvučnika, definicija prostora, prenošenje atmosfere, brzina i opuštenost jednostavno su toliko mom uhu drage, privlačne i među zvučnicima rijetke odlike da sam ih pamtio sve ove godine odsustva ProAca na našem tržištu. Srećom imam dva prijatelja koji posjeduju njihove zvučnike pa sam tu i tamo mogao obnoviti sječanje, dobiti dozu droge zvane ProAc.

Ponovnim dolaskom ProAca na naše tržište susreo sam se njihovim proizvodima nakon gotovo 12g. Što se desilo u tih 12g? Gdje je ProAc kakvog pamtim? OK , 12 godina je jako dugo razdoblje, ali zar tolika razlika u filozofiji zvuka? Da se razumijemo ne radi se o tome da je moje pamćenje podpomognuto nostalgijom izobličilo davno zapamćen zvuk starih ProAc modela već se radi o velikom i očitom pomaku u karakteru koji obilježava današnje ProAc zvučnike.
Jedini današnji model koji po mom mišljenju ima okus starog ProAca je njihov najveći biser, mali Response 1S, 1SC i kroz njega se i dan danas mogu uvjeriti da ne haluciniram kad tvrdim da razlike ima. Sam sebi sam dao zadatak da raskrstim s time u kojem smjeru ide ta razlika što je i glavna tema ovog testa kojim ću pokušati opisati svoj čisti subjektivni doživljaj modela Response D2, djelomičnog (gabaritima i imenom barem) nasljednika nekadašnjeg izvrsno zvućečeg modela Response 2S.

Tehnički opis
Kao što je već rečeno radi se o srednje velikom dvosistemskom monitoru s basrefleks principom rada bas kutije, predviđenom za postavljanje na stalke. Prednja ploća izrađena je od HDF ploče dok su ostale stranice izrađenje od 15mm visokokvalitetne šperploče. Kutija nema nikakve unutrašnje upornice što je pomalo čudno ali možda i logično ukoliko se išlo u smjeru kontrole i blagog korištenja njenih rezonanca (nešto što obilato koristi npr. Audio Note u svojim zvučnicima). Vjerujem da su dimenzije (raznolikost) stranica kutije pažljivo birane upravo radi kontrole rezonacija. Unutrašnjost je slabo ispunjena akustičkom spužvom.
Visokotonac meke kupole je Vifin standardni model DX25TG 05-04 širokog ovjesa oko kupole i s obzirom na manjak oduška i volumena iza membrane, jako dobrih karakteristika i niske rezonantne frekvecije.



Bas jedinica dugog hoda specijalno je za ProAc izrađena u Seasu. Motor drivera je iz Seasove prestižne serije Excel serije s T polnim nastavkom za simetriju magnestkog polja izvan magnetskog raspora, bakrenim faradeyevim prstenovima (čega je dio vidljiv kao bakreni šiljak u centru drivera) za poništavanje parazitskog od titrajna zavojnice stvorenog magnetizma u centralnom polu magnetske strukture (koji je zapravo ponaša kao jezgra zavojnice). Sve to izuzetno smanjuje nelinearna izobličenja pogona što znači i puno manja izobličenja drivera i zvučnika u kojem se koristi. Zavojnica je relativno malog promjera motana na crno eloksiranom aluminijskom nosaču i čini se kao produkt balansiranja između mase, vlastitog induktiviteta i snage koju može podnositi. Membrana je izrađena od impregniranog pletiva staklenih vlakana i čini se prilično čvrsta i dobro prigušena. Košara je također izvedenica iz njihove Excel serije ali s ravnom prednjom stranom i ProAc logom na vanjskom obodu.





Skretnica je 6db/okt+noch filter za bas jednicu i 12db/okt+atenuacija za visokotonac, spremna za biwireing, izrađena dosta kvalitetno na FR4 vitroplast dvostranoj štampanoj pločici s debelim slojem bakra(70u) , nema bipolarnih elektrolitskih kondenzatora, sve su folije, dok su dvije zavojnice motane debelom žicom na feritnim jezgrama (dobro proračunatim).



Unutarnje ožičenje je lemljeno i na skretnicu i na drivere što u današnjoj industriji nije čest slučaj čak niti u ovoj klasi zvučnika. Obično se korste male, labave spojnice kojima s vremenom oksidiraju kontakti i postanu osjetljive na vibracije. Ovdje to nije slučaj.



Masivne buksne presvučene Rodijem prihvaćaju banana konektore, vilice i pin/gola žica varijantu spajanja. Sasvim su dovoljno razmaknute pa konekcija debljih kablova neće biti problem. Ja sam slušni test odradio u biwire spoju.



Opis slušnih impresija
Iz naslova možete otprilike zaključiti o kakvom se zvučniku radi. Kameleon je čak i preblag opis jer ta životinja mjenja i prilagođava samo boju ovisno o vanjskim utjecajima, dok ponašanje i instinkti ostaju okviru granica. Zvuk Response D2 zvučnika se od snimke do snimke mjenja, zapravo postaje onakav kakva je sama snimka. Promjene od snimke do snimke su tolike da je sam karakter zvučnika jedva čujan i to itekako može zbuniti slušatelja. Time bi se ukratko zvučniku mogao pridjenuti epitet neutralnosti ali to nebi bilo potpuno točno. Jedine na prvu loptu očigledne odlike su vrhunska rezolucija, lakoća prenošenja atmosfere i sviježina.
Počeo sam s jednostavnom (Jazz, gospel,pop, blues, new age, rock) glazbom koja se na prvi mah činila kao materjal koji mogao najbolje otkriti što ovaj zvučnik može ili ne može. Zvučnik ove tipove glazbe odrađuje jednom riječju izvanredno i točno otkriva o kakvoj se snimci radi, u kakvom je prostoru snimano i na koji način. Ritmičnost, atmosfera i brzina jednostavno toliko unose slušatelja u glazbu da zaboravlja na sitne nedostatke zvučnika o kojima ću kasnije. Svi instrumenti i glasovi imaju vrlo prirodnu boju, timbar i veličinu, možda fali malo tijela srednjima i basu ali čini se da upravo to još i pomaže čistoči kompletne prezentacije. Da se krivo ne shvati, kad treba D2 može vrlo eksplozivno i čvrsto odsvirati bas dionice, udarac bas bubnja, trzaj debele žice kontrabasa ili električnog basa. Bas ne ide preduboko ali tamo dokle ide je sasvim dovoljno uvjerljivo i bez muljanja, ne pokušava biti jači i volumiozniji nego što zvučnik ovih dimenzija i ustroja može fizički odsvirati . Dinamički je vrlo agilan i potentan, bez zadrške iznosi i vrlo zahtjevne skokove u makrodinamici kao što i odlično nijansira promjene u mikrodinamici sve do donjih granica čujnosti koje nestaju u crnoj pozadini. Jedina zamjerka bi bila što u nekim slučajevima gornje srednjetosko područje zna istrčavati i postati in-face koraktera, dok visokotonac također želi koji puta privuči pažnju na sebe kao da se osječa ugrožen od većeg bas drivera, ali to se rijetko događalo i moralo je biti inicirano nekorektnostima na samoj snimci. Prezentacija zahtjevnije glazbe poput velikih simfonijskih orkestara, big bandova,orgulja ili zborne glazbe zadržava sve prije navedene odlike i kvalitete ali malo gubi na vjerodostojnosti zbog već prije rečenog manjka donjih oktava i volumena koji bi bili i jesu temelj i vezivo tkivo koje doprinosti većoj realnosti kod slušanja takve glazbe. No bilo kako bilo slušatelj se pomiri s time, nauči se taj nedostatak i ostane dalje faciniran vrlo oštrim fokusom i slojevitosću kojem se ProAc D2 doslovno ponosi i koju naglašava čim se javi prilika. Opet ponavljam, sve ono što se čini kao manjak ili hendikep višekratno je vraćeno u ostalim vrlinama. Osobno kod zvučnika više cijenim ovo kako se D2 ponaša nego kad zvučnik pokušava biti ono što nije i na kraju sve upropasti.

Da ne zaboravim napisati jednu važnu stvar. D2 radi izvrsno i u manjoj slušaoni (moja je od 18 kvadrata), ne radi probleme u basu, može biti i bliže stražnjem zidu, ali mu ostavite bočnog prostora i prostora među zvučnicima (bez visokih rackova i televizora molim). Razveselit će vas dinamičnom i uzbudljivom zvučnom predstavom na preciznoj i raskošnoj pozornici.

Kada sam već s malom nostalgijom i započeo ovu recenziju napisat ću za kraj par riječi o tome što sam zamjetio kao promjenu u ProAc zvuku današnjih i nekadašnjih modela, a D2 je to baš fino pokazao.
Otvorenost i brzina ostale su glave odlike od prije ali se išlo na neutralizaciju karaktera cijelog spektra. Nekad je ProAc zvučao slađe i zavodljivije (uhu ugodne koloracije), danas su njihovi zvučnici instrument za što realniji prenos glazbe slušatelju. Zato pazite, ProAc D2 prenosi sve. Omogućite mu dobru podršku ili ga nemojte uopče slušati, ozbiljno vam to kažem jer sam se i ja razočarao u više navrata slušajuči njihove zvučnike po raznim sajmovima. Ovo druženje s D2 mi je promjenilo stav o novoj generaciji ProAc zvučnika, na bolje.



Izvori zvuka: Rotel RCD-990, Studer D731
Pojačala: Sansui AU-919, YBA Passion 300
Interkont:Kubala Sosna Fascination
Zvučnički kabel:Jorma design No.1 biwire
Strujni:Kubala Sosna Emotion(pojačala) , Jorma design Super power(Cd playeri)



INFO BOX

ProAc Response D2
Proizvođač: ProAc [ www.proac-loudspeakers.com ]
Tip zvučnika:Dvosistemski u basrefleks kućištu
Cijena:20166-23133Kn (ovisno o finišu)
Završni finiši na raspolaganju:Mahagonij (testirani par), javor, ptičji javor, pepelno crni, trešnja

Ustupio:

Audio-Sustavi d.o.o.
Gruška 14
10000 Zagreb
tel./fax. +385 (0)1 6310 185
www.audio-sustavi.hr

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: High-End
- SET
Forum: Uradi sam
- Što radim ovih dana
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: CD i ostali mediji
- Electronica ...
Forum: CD i ostali mediji
- JAZZ KLUB
Forum: Live
- Najave koncerata i festivala
Forum: Audio komponente
- Hi-Res CD

UPRAVO SE ČITA


Rotel RA-05
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: žac
Arcam A32
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: Milan Rupić
Jamo R 909
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnik
napisao: Milan Rupić
Sonus Faber Concertino Domus
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnik
napisao: Daniel Modrić
Unico 200
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: Milan Rupić

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu