Hi-Fi

pretraga  


Wadia 170iTransport - Audiofil - feel the sound - iPod dock

Wadia 170iTransport

Pretvarač iPoda u high-end?


Kamo sve to ide? Uređaj s Wadiajinim logom na sebi za oko 3.500.00 kn? Wadiajin uređaj za reprodukciju zvuka s iPodova i mnogih drugih Aplleovih glazbenih reproduktora s "i" predznakom? I ne radi se više samo o Wadiaji. Sve više tvrtki iz high-end svijeta, pa i neki njezini korifeji, proizvode uređaje za reprodukciju glazbe s nekog od brojnih Appleovih "i" uređaja. Je li to blasfemično? Ili plod borbe za svaki dolar koji se može zaraditi u vrijeme kad high-endu ne cvjetaju ruže kao nekad? Ili su Appleovi raznovrsni iPodovi, zaista tako dobri "nosači zvuka"?
Da ti uređaji zvuče superiorno u odnosu na sve druge MP3, WMA i slične playere, to danas više nikomu nije potrebno objašnjavati ni dokazivati. Izlaskom na scenu raznovrsnih dokova namijenjenih za reprodukciju zvuka pohranjenog na neki od iPodova, pokazalo se da Appleove naprave zvuče vrlo solidno i preko kućnog sustava za reprodukciju glazbe. Poglavito kad je zapis na njiima pohranjen u "negubitnom" formatu sažimanja, što posebno dolazi do izražaja na iPodovima najvećeg kapaciteta, onih s tvrdim diskom, iPod Classica, koji imaju 80 GB odnosno 160 GB pohrambenog prostora, jer "nesažeti" formati zauzimaju znatno više prostora u memoriji/disku od klasičnog MP3.
Ipak, bilo kako bilo, dolazimo na početak. Što je to zajedničko, u ovom slučaju, Wadiaji i iPodu? Što je to što je ponukalo prvoga da proizvede uređaj za reprodukciju glazbe s potonjega? Uređaj kojeg svi hvale na sva usta. Logički bi bilo zaključiti samo jedno - zvuk s iPoda ima sve elemente high-end zvuka kao i bilo koji drugi high-end izvor (CD/DVD player, gramofon…). Ljudi moji, je li to moguće, zgranut bi se, da je živ i da se bavi audijom, zasigurno na ovo zapitao legendarni sportski komentator Mladen Delić… Zapitasmo se i mi.

Posvećeni glazbi
Kako na ovim stranicama do sada nije bilo testa nijednog Wadiajinog uređaja, red je da onima kojima to nije dovoljno poznato, predstavimo jednu od najpoznatijih i najutjecajnijih tvrtka za proizvodnju reproduktora digitalno kodiranog zvukovnog zapisa. Tvrtka Wadia dobila je ime po Wadiaji Mosesu, vrsnom elektroničaru , matematičaru i neizlječivom zaljubljeniku u glazbu. Proučavajući djela matematičara iz 19. i 20. stoljeća, spoznao je i u magli budućnosti jasno nazreo obrise tehnologije koju danas toliko cijenimo i divimo joj se. Svoje prvo pojačalo Wadia je sagradio 1928. godine, pokazujući i potvrđujući tim činom vlastito uvjerenje da tehnologija, ma koliko važna bila, primjenjena u glazbi mora služiti višem, gotovo ideološkom cilju. Takvim stavom pridobio je mnoge poklonike i sljedbenike.
Tvrtku je 1988. godine osnovala nekolicina inženjera zaposlenih u poznatoj tvrtki 3M (Minnesota Mining and Manufacturing) iz Minneapolisa koji su iza sebe imali dugogodišnje iskustvo u istraživanu i razvoju telekomunikacija.
Rezultati njihovih istraživanja s uspjehom su bili korišteni u kompanijama poput AT&T-a i NASA-e. A onda se i to dogodilo - kompaktni disk postao je stvarnost. Nije teško zamisliti oduševljenje sljedbenika Wadiajine misli i poklonike njegove strasti - digitalna tehnologija koju su tako dugo podizali i unaprijeđivali, napokon je bila primijenjiva za stvaranje uređaja koji bi mogli ostvariti vrhunski užitak u glazbi. Međutim, susret s prvim CD playerima za njih je bio veliko razočarenje. Nakon slušnih rezultata doživljenih s prvim primjercima CD tehnologije, san o savršenom zvuku pretvorio se u potpuno razočarenje. Njihovo očekivanje višeslojne muzikalnosti bilo je skršeno pod težinom mase grešaka kojima je digitalna reprodukcija, pogotovo u svojim počecima, bila itekako bremenita. Gotovo crno-bijela tonska slika, grubosti i nepreciznosti u iskazivanju vremenske komponente, plošnost perspektive, bilo je sve što su dobili. Izvlačenje svake nijanse izražajnosti unutar digitalne informacije na CD-u bilo je sputano ograničenjima u dizajnu koja su bila sušta posljedica kalkulacija i ekonomskih motiva. A sudeći po dometima koji su u digitalnoj tehnologiji postizani na drugim područjima, zaključili su da se može bolje.
Najboljim načinom da to dokažu smatrali su osnivanje vlastite tvrtke, Wadia Digital, tvrtke kojoj je u temeljima primjena napredne tehnologije za unaprijeđenje performansa digitalnih uređaja za reprodukciju zvuka. Baš onako kako je učio čovjek s početka prošlog stoljeća čije su ima uzeli za ime svoje tvrtke…
Već svojim prvim proizvodom, 2000 Decoding Computerom, pokazali su da digitalni zvuk može biti sve ono što do tada nije bio - muzikalan, nadahnjujući, prirodan, slojevit, prostorno korektan… Tako je otvorena prva stranica nove knjige reprodukcije digitalno kodiranog zvukovnog zapisa. Tijekom godina, upravo su iz Wadiaje dolazili vrlo značajni prilozi za popunjavanje sadržaja te knjige. Nabrajanje samo najznačajnijih zauzelo bi poprilično mjesta. Najnoviji Wadiajin uređaj, 170iTransport, koji je i povod i predmet ovog testa, mogao bi, bez obzira na moguće kontroveze naznačene u uvodu, biti još jedan revolucionarni tvrtkin prilog reprodukciji digitaliziranog zvukovnog zapisa.

Dok i(ili) transport?
Što je 170iTransport? Na prvi pogled, uređaj izgleda kao veliki iPod dok. No, već iz naziva je jasno da se ne radi samo o doku. Pojam "transport" znači da se radi o uređaju koji je izvor digitalnog signala, uređaju koji "skida" digitalni zapis s nekog od nosača zvuka i šalje ga na obradu u D/A pretvarač. I, bez obzira što 170iTransport može bez problema funkcionirati kao dok za iPod, njegova osnovna namjena očita je iz njegova naziva. Iako se po prvim vijestima koje su stigle s ovogodišnjeg CES-a u Las Vegasu, moglo zaključitio da se radi (i) o D/A pretvaraču, to se ubrzo pokazalo netočnim. 170iTransport zaobilazi iPodovu internu D/A pretvorbu i čisti digitalni signal iz njega šalje u odvojeni D/A pretvarač. I to mu je glavna osobina i namjena. Dok je njegova usputna funkcija…
170iTransport je naprava četvrtastog oblika, 200 x 200 x 50 mm, u karakterističnom za Wadiaju pjeskarenom aluminijskom kućištu. Na vrhu, u kutovima su okrugle, crne pločice, koje nemaju nikakvu svrhu osim da uređaj (u)učine - ružnijim. Bez njih iTransport bi sigurno bolje izgledao. No, to je ipak nebitno…
Na dnu kućišta su četiri zašiljene gumene nožice, funkcionalne i oblikovane tako da zaslužuju samo pohvale. Na prednjoj ploči je tvrtkin logo, a ispod njega prilično velika dioda u karakterističnoj Wadiajinoj plavoj boji koja svijetli kad se iPod uključi u dok smješten na sredini gornje ploče. U paketu stiže i nekoliko plastičnih "kadica" s natpisima kojoj su vrsti iPodova namijenjene. Jer, to valjda već (gotovo) svi znaju - nisu svi iPodovi istog oblika i dimenzija. Kadice se lako vade i stavljaju. Možda ne otprve, ali sljedite li uputstva, ubrzo će postati jednostavno. Bude li vam ta vještina uopće trebala. Ili možda imate tri-četiri vrste iPodova?
Najsadržajnija je stražnja strana 170iTransporta. Na njoj su, s lijeva na desno, mrežna utičnica, RCA digitalni izlazni priključak, pa dva RCA analogna priključka. Slijede izlazni videopriključci - S-Video i tri RCA komponentna priključka. I to je to…



Muke s s pružanjem ruke
Prvi pokušaj da, nakon pročitanih uputstava, da se iz iPoda u 170iTransportu dobije zvuk, nije uspio. Uputstva su pročitana još jednom… Opet ništa. Internet, Wadiajine stranice, FAQ (najčešće postavljena pitanja, ne ono što bi čovjeku došlo izgovoriti kad novi uređaj ne radi!) i eto objašnjenja. Odmah na početku piše da iPod i 170iTransport imaju mikroprocesore kojima treba desetak sekundi da međusobno počnu "govoriti istim jezikom". To se u žargonu naziva handshake. Zanemari li se to i pokuša doći do zvuka iz kombinacije "prečicom", metodom pokušaja i pogrešaka, može doći do "zaključavanja" iPoda i 170iTransporta. Jedino rješenje da ih se nakon toga "prizove svijesti" je resetirati ih. Na žalost, handshake se mora obaviti svaki puta kad se iPod izvadi i ponovno vrati u iTransport. To traje 10-ak sekunda tijekom kojih nema zvuka. Imajte to na umu i izbjeći ćete probleme i živciranje.
Ali to nije sve. Poveže li se 170iTransport s predpojačalom analognom vezom (što nije način kako bi se iTransport zapravo trebao koristiti) i pritom izvadi iPod iz doka, začut će se brujanje. O tomu u uputstvima ipak piše. Kao i da se 170iTransprt uvijek, po umetanju iPoda, automatski postavlja u digitalnu postavu, a u analognu ga treba prebaciti pritiskom tipke "mode" na malom, zgodnom, daljinskom upravljača na kojem su sve bitnne funkcije - reprodukcija, pauza, naprijed/natrag, ali i podešavanje razine glasnoće. Naravno, samo onda kad je iTransport digitalnim kabelom (prilioženim!) povezan s D/A pretvaračem.
Nakon dobivanja zvuka, krenulo je usviravanje koje je potrajalo 100-tinjak sati. Nešto značajno se tijekom tog vremena nije događalo, pa se većina onih koji ne teže preciznim zvukovnim analizama tim podatkom ne bi trebala zamarati, već se od prve sekunde korištenja prepustiti uživanju u onom što je kombinacija u stanju priuštiti.
Potpisnik ovih redova ima prilično dugo iskustvo s iPodom. Ali poglavito putem slušalica. Tek prije koju godinu dana priključio ga je na hi-fi sustav putem jednog od tada najboljih dokova, Onkyjevog DS-A1. Rezultati koji su dopirali iz zvučnika bili su iznenađujuće dobri. Pogotovo pri reprodukciji "negubitno" sažetih zapisa… Nije to bila reprodukcija na razini (kvalitetnog) CD playera, ali isti zapisi nisu se ni izbliza tako razlikovali kako bi se moglo činiti. A to je podatak koji sigurno već mnogi znaju, što iz posrednog svjedočenja, što iz osobnog iskustva.
I onda se pojavi Wadiajin uređaj za reprodukciju zvuka zapisanog na iPod. Što već na prvu zvuči kao potvrda svega što smo do tada doživjeli s iPodom. Ali se to nismo ni sebi usudili priznati, nekmoli na glas izreći. Sad kad to svojim proizvodom potvrđuje i takav digitalni autoritet kao što je Wadia, kao da nam je nekako laknulo. Sad, napokon, možemo reći da u svojem high-end sustavu koristimo izvor zvuka koji smo do maloprije nosili u džepu ili u torbici o remenu.

Analogno i digitalno
Bez obzira na izvornu namjenu 170iTransporta, ipak smo morali utažiti znatiželju i najprije čuti kako zvuči kao analogni izvor zvuka i usporediti ga s onim na koji smo već bili dobro navikli, iz kvalitetnog doka. Već iz iskustva s "običnim" dokovima znamo da zvuk iz iPoda (u našem slučaju model Classic, 80 GB) ne može konkurirati iole kvalitetnijim CD playerima, iako im se iznenađujuće jako probližio kad se s njega reproduciraju snimke u nekom od "negubitbnih"
formata sažimanja. Bez obzira na sve to, zvuk s iPoda nema otvorenost niti fine detalje kao onaj s kvalitetnih CD playera i diska, u basu nije tako čvrst, a najmanje se razlike čuju u srednjotonskom području koje s iPoda zvuči vrlo dobro i vrlo slično izvorniku. Ni što se tiče usporedbe iTransporta u funkciji doka (dakle, uređaja preko kojeg se iz iPoda - nakon obavljene D/A pretvorbe u njemu - u predpojačalo upućuje analogni signal) i klasičnih dokova nije bilo posebno uočljivih razlika. Jest, preko iTransporta bas je bio nešto čvršći i precizniji, zvukovna slika malo šira i dublja, najviši tonovi profinjeniji s nešto više detalja… Međutim, to sigurno nije dovoljan razlog da si netko priušti iTransport koji je skoro deset puta skuplji od kvalitetnog i komofornog doka. Razlog može biti samo reprodukcija preko DAC-a. Na kraju, to je i osnovna namjena iTransporta, otuda mu i naziv. Dakle, elektronika iTransporta razumije iPodovu elektroniku i algoritme i iz iPoda vadi digitalni signal, zaobilazeći interni D/A pretvarač u iPodu, i digitalni signal, bez ikakve obrade u samom uređaju, šalje, putem koaksijalnog digitalnog izlaznog priključka, u odvojeni DAC - bio on dio kakvog CD playera ili zasebni uređaj. I sad se, napokon, nalazimo na čistacu - zvuk koji će korisnik čuti bit će spoj onoga što daje iPod i izabrani DAC. Naravno, plus upliv kabela između iTransporta i DAC-a/CD playera s digitalnim ulaznim priključkom. Sam iTransport u kvaliteti zvuka, načelno, ne bi smio igrati nikakvu ulogu. I kako ga onda testirati!? Nikako. Zvuk o kojem će ovdje biti riječ rezultat je kvalitete zvuka pohranjenog na iPod i kvalitete DAC-a (u ovom slučaju DAC-a koji se nalazi u vrhunskom Brystonovom predpojačalu BP 26).
A zvuk u cjelini vrijedan je konzumacije. Da smo imali pri ruci jeftiniji DAC (a nema sumnje da će se takvi uskoro pojaviti, upravo u svjetlu cijele ove priče) bili bismo na kraju priče pametniji, ali i ovako nismo ostali prikraćeni za relevantnu zvukovnu informaciju. Zapravo, zvuk s iPoda s Brystonovim predpojačalom/DAC-om svojim je osobinama nadmašio ili u najgorem slučaju bio istovjetan zvuku većine CD playera do oko 1000 eura. A to znači dobrog, čvrstog, mada ne i krajnje dubokog i uvijek do kraja precioznog basa, ali uvijek ugodnog i privlačnog za slušanje. U sredini frekvencijskog spektra iPod/Bryston kombinacija zvučala je čak i nešto mekše, ugodnije, eufoničnije od velikg broja CD playera iz spomenutog cjenovnog razreda, a da pritom nije bilo gubitka detalja, prozračnosti i tranzijentnosti. U najvišim dijelovima tonske palete toplina i ugodnost bile su izraženije osobine od analitičnosti i naglašene otvorenosti koje znadu obilježavati brojne cijenom dostupne CD playere. Detalja ni ovdje nije nedostajalo, a otvorenost zvuka bila je sasvim dovoljna da bi se mogao steći odgovarajući uvid u sadržaj glazbenog zbivanja.
Dinamičke osobine zvuka iPod/Bryston kombinacije nisu bile tako raskošne kao dobrog dijela CD playera s kojima je uspoređujemo. Razlike nisu bile drastične i odnosile su se samo na krajnosti - prijelazi nisu bili besprijekorno glatki, skokovi i padovi nisu se odvijali u trenu - pa nisu ometale glazbenu ugodu. Slična je priča i s prezantacijom prostornih dimenzija zvuka. Sve što je potrebno i nužno jasno se moglo uočiti, uključujući i visinsku komponentu na dobrim (pre)snimkama, ali, naravno, nijedna od tih osbina nije se mogla okarakterizirati primjernom.
Nakon svega zaključak o potrebi imanja/kupovanja Wadiajina iTransporta je jednostavan - imate li iPod i bilo koju vrstu DAC-a na koji ga možete priključiti bilo bi razumno investirati u Wadiajin novitet. Imate li samo iPod, zaboravite iTransport. Što može on, uglavnom može i bilo koji dok. A kupovati iTransport da bi nakon toga kupili i DAC, zaista ne držimo racionalnim potezom. Na potezu je, zapravo, Wadia. Ili neki drugi proizvođač. Da nam za prihvatljivu cijenu ponudi dok s DAC-om…
Zbog svega rečanoga, konačnu ocjenu iTransporta nije lako kvantitativno izraziti i mora se promatrati samo uvjetno i u širem kontekstu.



INFO BOX

Ustupio:

Audio Art
Mesnička 9, 10000 Zagreb
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 90%

Cijena / kvaliteta: 90%

Ukupno: 93%


pozitivno
Dobra ideja, izrada, ime, radne osobine, funkcionalnost i uporabljivost
moglo bi bolje
Cijena, upitna/uvjetna svrsishodnost

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- Onkyo Tx 8050 - pomoć
Forum: Audio komponente
- Marohei Ct 1 Referece XLR Interkonekt
Forum: High-End
- Mark Levinson No332
Forum: Audio komponente
- Soundness TLP 1 (u izradi)
Forum: Audio komponente
- Marantz Esotec sm/sc 6
Forum: Predstavite se
- Dobar dan
Forum: High-End
- Planari
Forum: Prostorna akustika
- Apparatus Room

UPRAVO SE ČITA


Focal JM.lab Electra 907 BE
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Darko Brlečić
PMC DB1 i TB2 zvučnici na BRYSTON 4B-SST pojačalu
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Grupni test ( Recenzija člana foruma )
napisao: Helicon
Opera - Platea
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Darko brlečić
Acoustic Energy AE 120
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Darko Brlečić
Celestion 3 mkII
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Cortez

POSLJEDNJE NOVOSTI


Opera Grand Callas
Opera Callas Diva
Anthem STR integrirano pojačalo
Opera Loudspeakers Callas