Hi-Fi

pretraga  


KEF C7 - Audiofil - feel the sound - Zvučničke kutije

KEF C7

Najnoviji prilog svijetloj tradiciji


Zadnji test zvučničkih kutija jedne od legenda britanske i svjetske zvučničke produkcije, KEF-a, na ovim stranicama pojavio se u drugoj polovici veljače 2005. godine… Testovi KEF-ovih zvučničkih kutija rijetko su se pojavljivali i u drugačije oblikovanim izvorima iz kojih zaljubljenici u kvalitetnu reprodukciju zvuka mogu crpiti značajne im i korisne obavijesti o različitim audioproizvodima. Manje upućeni, poglavito oni mlađi, koji tek uranjaju u čarobni svijet audija, na osnovi toga bi možda mogli zaključiti da je KEF "neka lijeva" tvrtka, čiji proizvodi malo koga zanimaju. A, rekosmo, radi se o legendi…

Otpočetka na vrhu
Tvrtku KEF (Kent Engineering & Foundry) utemeljio je 1961. godine jedan od rijetkih istinskih audiokarizmatika, danas već pokojni, Raymond Cooke. Cooke, bivši inženjer u BBC-ju, odlučio je u malom kupolastom hangaru, u mjestašcu Nissan Hut, na obali rijeke Medway, u blizini gradića Maidstonea u grofoviji Kent, započeti proizvodnju zvučničkih kutija čijim bi se zvukovnim dometima ogroman ponor koji je tada zjapio između (nedostižnog) ideala živog i reproduciranog zvuka trabao prilično značajno smanjiti. Njegovi eksperimenti s novim materijalima i tehnologijama vrlo su brzo doveli do obilnih plodova. KEF je početkom 1960-ih postao vodeća svjetska tvrtka za proizvodnju zvučničkih kutija. Kutije koje su po mnogo čemu bile ekskluzivne, osim po cijeni.
Već s prvim tvrtkinim modelom, K1, bilo je jasno da se radi o sasvim posebnim kutijama - umjesto od specijalno prepariranog papira/kartona, materijala od kojeg su do tada bile izrađene membrane bas i srednjotonskih okvira, membrane bas (B1814) i srednjotonske jedinice (M64) u K1 kutijama bile su od folijastog, vakumom oblikovanog polistirena. Umjesto prirodne gume koja je služila kao ovjes membrana u svim drugim jedinicama na tržištu, u KEF-u su počeli koristiti sintetičku gumu, neopren, istih elastičnih svojstava kao guma, ali jeftiniju i trajniju. I membrana visokotonske jedinice (T15) bila je od tankog poliesterskog filma, melineksa (u SAD poznatog kao milar, a u Europi pod imenom hostofan).
Ove kutije naslijedile su znamenite Celeste, prve male, dvostazne, uistinu hi-fi zvučeće kutije na svijetu, u kojima se uz T15 visokotonac po prvi puta našla jedna od najpoznatijih zvučničkih jedinica u povijesti audija, bas/srednjotonska B139. S ovim kutijama, koje su polučile izniman financijski uspjeh, zapravo počinje povijest razvoja KEF-a.
Nećemo nabrajati pojedinačne zvučničke kutije koje su slijedile, jer bi nabrajanje i samo onih koje su postale zaglavnim kamenovima svjetske zvučničke produkcije odnijelo previše vremena i prostora. Navest ćemo samo još nekoliko značajnih trenutaka na razvojnom putu KEF-a. Stalno eksperimentiranje s novim materijalima u nezaustavljivoj Cookovoj težnji savršenstvu, sredinom 1960-ih rezultiralo je izumom bekstrena, lagane acetatne plastike na temelju drvene kaše koju su odmah prigrlili i u BBC-u (s kojim je Cooke u međuvremenu obnovio suradnju) i koristili ga za membranu bas/srednjotonske jedinice u svojim legendarnim i jednima od najboljih i najpoznatijih mini-monitoskih zvučničkih kutija uopće, LS3/5a.
1970-ih godina pojavljuje se C-serija zvučničkih kutija u čijem razvoju, uz Cookea, značajnu ulogu igra jedan od tada najvećih stručnjaka za zvučničke sustava u Britaniji (ali i šire), Laurie Fincham (dizajner/inženjer zaslužan za brojne poznate i priznate zvučničke kutije Celestiona i Goodmansa).
Značenje njegova doprinosa jasno je vidljivo u prvoj od dviju Kraljevskih nagrada za uspjehe u izvozu koje je tvrtka dobila, ali još više i značajnije u tomu što je KEF postala prva tvrtka u svijetu koja je uvela računalno nadzirano dizajniranje zvučničkih sustava, što je omogućilo uparivanje zvučničkih jedinica u okviru od pola decibela odstupanja.
To je stvorilo temelje za nastanak i pojavu prvih hi-fi zvučničkih kutija u svijetu koje su udovoljavale stanadardima studijskim monitorskih zvučnika. I koje su, što je najbitnije, podjednako vrhunski radile u oba okruženja. Bile su to, naravno legendarne, Model 104. Njima je utemeljena i Reference serija. Njihove nasljednice, 105/2, pronijele su slavu KEF-a diljem globusa, posebno se istaknuvši u jednom od najsmjelijih eksperimeneta ikad izvedenih u audiju. Na Edinburškom festivalu, 1980. godine, tijekom izvedbe Berliozovog "Te deuma" u Usher Hallu, kojom je ravnao Claudio Abado, 36 105-etica je korišteno za reprodukciju zvuka orgulja iz St. Mary katedrale udaljene oko 2 km koji je do dvorane bio odaslan BBC-ovom FM radiomrežom. O fantastičnom uspjehu tog eksperimenta pisale su tada sve svjetske audio, ali i tehničke, pa i mnoge druge revije i magazini.
1986. godine KEF-u se pridružuje još jedan eminentan stručnjak, dr. Richard Small, poznat kao vrstan teoretičar zvučničkog dizajna, koji je u okviru znamenitog Eureka projekta istraživao nešto čemu se do tada nije posvećivalo puno pozornosti, a danas se smatra presudnim za kvalitetnu reprodukciju - utjecaj svojstava sobne akustike na zvukovne performase zvučničkog sustava. U njegove zasluge spada i pojava revolucionarnog Uni-Q dizajna 1988. godine, zvučničke jedinice koja je u mnogo čemu promijenila poglede i dotadašnja stajališta u dizajnu zvučničkih jedinica.
1994. godina u KEF-u proizvode svoj prvi, i jedan od prvih u svijetu, THX potvrđeni zvučnički sustav. Godinu dana potom, prilično rano, svijet i KEF napušta njegov utemeljitelj, Raymond Cooke. Duboku brazdu koju je tijekom četvrstoljetnog djelovanja u tvrtki ostavio njegovi su surdnici smjerno slijedili i produbljivali je. Svjedoče o tomu primjena Finite Elemente analize, postupka koji omogućava precizno mjerenje i usklađivanje elemenata zvučničkih kutija kao nikada do tada, i posebno ACE tehnologija, tajna razvijana i čuvana gotovo 15 godina, otkrivena 2005. godine. KHT9000 sustavom, u kojem je prvi puta korištena, pokazano je i dokazano kako u umetanje aktiviranog ugljika u unutrašnjost kutija značajno povećava njihovu efektivnu unutrašnju zapreminu - što omogućava naglašeno povećanje bas ekstenzije kutija male zapremine. I tako već gotovo 50 godina…

Povratak na vrh
Zastupništvo KEF-a bilo je jedno od prvih zastupništava neke od audiotvrtki u bivšoj SFRJ. Tijekom sedamdesetih godina gotovo da nije bilo doma u kojem je postojao audiosustav u kojem nije bilo KEF-ovih zvučničkih kutija. Ili, možda još češće, kutija koje su tada brojni samograditelji sagradili na osnovi KEF-ovih sjajnih zvučničkih jedinica (mahom B 139 ili B 200 bas jedinica, B 110 srednjotonca i T27 visokotonca) i skretnica. Međutim, tijekom vremena nazočnost KEF-a na ovim područjima malo po malo nestaje i u zadnjih nekoliko godina postoji tek marginalno. Shvatili su to i u KEF-u i gentlemenskim dogovorom triju strana, tijekom proljeća ove godine došlo je do promjene zastupnika, što je prvi korak na putu želje KEF-a da se na ovdašnjem tržištu vine na mjesto koje je nekad držao i zauzme položaj kakav već gotovo pola stoljeća zauzima u svjetskoj zvučničkoj produkciji.

Na slovo C
Prateći sustavno razvoj KEF-a, jasno se vidi da su u tvrtki na svoj način bili "opsjednuti" nazivima koji počinju slovom "c". Pogledajte ovaj niz: Celesta, Cresta, Carlton, Concerto, Cadenza, Chorale, Cantor, Coda, Corelli, Calinda, Cantata… Osnivačevo prezime počinja na slovo "c", a kako se "c" na početku riječi u engleskom čita "k", onda, igrom riječi i slova, i sam naziv tvrtke, na svoj način, počinje sa "c"…
U pomanjkanju suvislih riječi na "c" tijekom vremena, a ne želeći se riješiti "čarobnog" slova, u KEF-u su utemeljili C-seriju u kojoj naziv svakog modela počinje slovom "C" i iza njega slijedi brojčana oznaka modela. U takve spada i model C-7, predmet ovog testa.
Kako u katalogu C-serije stoji, modeli u njoj plod su bogatog nasljeđa tijekom kojeg su polučili brojne vrijedne nagrade i priznanja. Serija je dizajnirana za svestranu uporbu, tako da su sve zvučničke u njoj međusobno savršeno zvukovno i tehnički usklađene.
C 7 su najveće samostojeće, dvostazne zvučničke kutije u C-seriji. Visokotonske jedinice u njima imaju aluminijsku visokotonsku membranu s vodičem valova u obliku kriški naranče. Radi se zapravo o istoj visokotonskoj jedinici, s membranom promjera 19 mm, kakva se nalazi u najnovijoj inačici Uni-Q širokopojasne jedinice. Njezina je zadaća maksimalno kvalitetna reprodukcija glasova, ali, naravno, i svih ostalih elemenata visokotonskog i višeg dijela srednjotonskog područja. Vodič valova značajno pridonosi ravnomjernom rasapu zvuka po cijeloj sobi. Ispod nje su dvije istovjetne bas/srednjotonske jedinice s membranom primjera 165 mm, čiji veći dio čini veliki središnji ispupčeni poklopac pogonskog mehanizma.
Jedinice su ugrađene na dvoslojnu prednju ploču elegantnih, vrlo čvrstih, unutrašnjih upornicama ukrućenih kabineta koji stoje na postolju većem od baze zvučnika, koje ih čini stabilnijima. No, mogu biti i bez njega. Neobično oblikovani bas refleks otvor - četvrtast umjsto kružnoga - je na prednjoj ploči, odmah ispod zvučničkih jedinica. Tako je oblikovan da bi se omogućio maksimalni rasap basa i na minimum smanjile turbulencije česte u okruglim otvorima. Kabineti su antimagnetički oklopljeni da bi se spriječila bilo kakva interferencija magnetskog sustava s bilo kojim elektroničkim uređajem u sustavu. Kutije se isporučuju u dvije završne obrade - crni javor i europski orah.
Skretnice su pomno ustrojene i uparene kako bi se osigurao bešavni prijelaz između frekvencijskih područja. Dvostruki par kvalitetnih, višenamjenskih, metalnih, pozlaćenih zvučničkih priključaka, jasno govori o tomu da je skretnica priređena za bi-wiring.
C-serija je najjeftinija u KEF-ovoj ponudi i kao takva uvijek zanimljiva kupcima koji vole za mali iznos kupiti nešto s imenom i pedigreom.

Svestrano i posebno
C-serija se na tržištu pojavila netom, tijekom rujna, i ovo je jedan od prvih testova nekog modela iz nje u svijetu.
Ono po čemu su KRF-ove kutije oduvijek bile poznate, po nepatvorenoj neutralnosti. Postoje kutije koje "zvuče" neutralno, ali je malo onih koje poput KEF-ovih jesu zvukovno nneutralne. To je ona vrsta neutralnosti koja nije samoj sebi svrha niti odmah postaje uočljivom, već se radi o osobini koja se najbolje može primjetiti tijekom usporedbe s drugim zvučničkim kutijama, ne nužo cijenom im bliskima. Iako su C7 cijenom vrlo prihvatljive kutije i u njihovom zvuku lijepo se dala osjetiti ta "obiteljska osobina". Kao da je genetski usađena. Takav zvuk zbog toga nikad neće osvojiti na prvo slušanje. Jer iz njega ne zrači ni ne iskri ništa na što se u trenu može uprijeti prstom i reći - pazi kakav bas, srednji, visoki… Zvuk C7 je iznad svega kultiviran, ujednačen i umjeren u svakom svom elementu. To ne znači da mu nedostaje privlačnosti, ali privlačnost ne ostvarju pojedinostima već općenitošću prezentacije. Neutalno zvučeći zvučnički sustavi omogućuju sparivanje s ogromnim brojem pojačala/izvora zvuka jer njihovom temeljnom zvuku (ma kakav bio) neće dodati puno vlastitih osobina. Što znači da se s njima neće dogoditi da zvuk sustava bude ni preegzaltiran kao ni preintvovertiran. Uz sve to, zato jer su namijenjene širokom spektru uporabe - hi-fi, kućno kino, igrice - mogu podnijeti podosta snage, što im dodatno otvara vrata preme kupcima.
U raščlambi frekvencijskog odziva C7 kutija uočeno je da kutije zvuče frekvencijski ujednačeno. Bas je bio dubok sukladno dimenzijama zvučničkih jedinica i kabineta kao i zapremini, pa iako stoga ne može biti jako dubok, bio je brz, točan i dobro ugođen, čak i pri glasnijem slušanju. U središnjem dijelu opsega glasovi su bili točno izneseni, s tek malo više naglašenom "suhoćom" nego eufoničnom "sočnošću", što se osjećalo i u zvuku gudačkih i puhačkih instrumenata, ali u znatno manjoj mjeri. Najviši dijelovi tonske palete zvučali su otvoreno ali sasvim kontrolirano i precizno, a bili su i fino sljubljeni s donjim dijelovima spektra.
Sve prostorne dimenzije zvuka C7 su iznosile korektno, naravno, dubinsku i širinsku bolje od visinske. Međutim, sve bi se mogle opisati i kao primjerne u svojem cjenovnom razredu. Takt i ritam su slijedile dobro, bez posrtanja pri brzim promjenama, a dobro su iznosile i sve elemente dinamike zvuka.
Nema dvojbe da će modeli KEF-ove C-serije i ovaj puta naći put do srca i domova mnogih zaljubljenika u kvalitetnu reprodukciju zvuka dijljem svijeta. Svidjet će se i ljepšem spolu jer su nenametljivo dizajnirane, a bas refleks otvor na prednjoj strani onogućava da ih se drži prilično blizu stražnjeg zida, a ne usred sobe. Što će također biti pozdravljeno. Dapače, moguće ih je objesiti i na zid…



INFO BOX

KEF C7
Cijena:3590,00

Konstrukcija: Two-Way Bass Reflex
Rezna frekvencija: 2.5kHz
Osjetljivost: (2.83V/1m) 91dB
Impedancija 8 Ohms
Preporučena snaga: 15 - 200W
Frekvencijski raspon: 36Hz - 40kHz
Masa: 13.4kg
Dimenzije: 965 x 203 x 286 mm

Ustupio:
Audio Art
Mesnička 9, 10000 Zagreb
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Neutralan i ujednačen zvuk, široke mogućnosti postavljanja, svestrana uporabljivost, podnošenje snage, cijena
moglo bi bolje
Ima dosta onih koji ne vole neutralno zvučeće uređaje, pa će njima ta osobina smetati. Izgled kutija nije nametljiv i zapravo je malo staromodan

 



NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Predstavite se
- Dobar dan
Forum: Audio komponente
- PS Audio Nuwave dac
Forum: Audio komponente
- Koliko često gasite pojačalo?
Forum: Audio komponente
- Krell s300i
Forum: Predstavite se
- Pozdrav
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Uradi sam
- DIJELOVI: TREBA MI...
Forum: Dodatni pribor
- Kriogenizacija lampi i ostalih komponenti

UPRAVO SE ČITA


Zagreb Audio Video Show 2013
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Reportaža
napisao: žac
NAD Master Series M51 D/A konverter
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: D/A konverter
napisao: Ž. Vrbanc
HAD AudioLAB Breeze P1
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Gramofonsko pretpojačalo
napisao: dM
Zagreb Audio Video Show 2015
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: žac
DCS Puccini i Sumić OCC ULTIMATE
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija:
napisao: Baxa

POSLJEDNJE NOVOSTI


Technics ponovo u Hrvatskoj !
Paradigm Persona 9H
ifi Nano iOne USB
ifi Nano iDSD LE