Hi-Fi

pretraga  


Klipsch RB-81 - Audiofil - feel the sound - Zvučničke kutije

Klipsch RB-81

Osuvremenjena tradicija


Dok se ove godine nije pojavila najnovija serija Palladium, zvučničke kutije serije Reference bile su najbolje u komercijalnoj ponudi američkog zvučničkog giganta, Klipsch Groupa. Kad kažemo komercijalnoj ponudi, mislimo prije svega na, manje-više, klasično ustrojene zvučničke kutije, a ne na Klipschove zvučničke sustave koji se tek uvjetno mogu nazavati kutijama, poznate pod zajedničkim nazivom Klipschorn. A upravo su tako ustrojeni sustavi, ma koliko ih zapravo malo bilo u svijetu - jer su veliki, skupi i zahtijevaju velike sobe i specifičan položaj u njima - donijeli svjetsku slavu njihovom konstruktoru i tvtki koja nosi njegovo ime.

Odoljeli vremenu
Priča o Klipschornu započinje 1945. godine kad je doktor Paul Wilbur Klipsch patentirao svoj neobično ustrojeni sustav s eksponencijalnim rogom, Klipschorn. Godinu dana potom, sustav ulazi u proizvodnju i uz male promjene, unaprijeđenja i dotjerivanja, ne mijena se do današneg dana. To Klipsch čini jedinstvenom tvtkom u svijetu. Osim što je jedna od prvih, najstarijih, američkih tvtka za proizvodnju kvalitetnih, vrhunskih, zvučničkih sustava, Klipsch je zapravo i jedina tvrtka u svijetu koja jedan te isti model zvučničkog sustava u proizvodnji drži preko šest desetljeća.
To je sasvim dovoljan razlog da oni koji to možda ne znaju, saznaju tko je bio Paul W. Klipsch. PWK, kako se njegovo ime i prezime vrlo često pisalo u novinama, bio je jedan od malobrojnih istinskih pionira audija čiji je način promišljanja revolucionarizirao način kako se reproducira i sluša snimljena glazba. Kao i mnoge druge zaljubljenika u kvalitetno reproduciranu glazbu, i Paula W. Klipscha u akciju je pokrenulo nezadovoljstvo načinom kako su to radili tadašnji uređaji. PWK je diplomu inženjera elektrotehnike stekao na Sveučilištu u New Mexicu 1926 godine. Osam godina kasnije je doktorirao iz istog područja na glasovitom stanfordskom sveučilištu. Četrdeset sedam godina nakon toga doktorirao je i pravo na sveučilištu na kojem je stekao svoju prvu diplomu. O kakvoj se znastvenoj veličini zapravo radilo, govori i podatak da je Sveučilište u Novom Mexicu svoj inženjerski odjel još davne 1955. godine, u vrijeme dok je Paul W. Klipsch bio živ i u naponu snage, njemu i njegovu djelu u čast nazvalo Klipsch School of Electrical and Computer Engineering.
Za svoj rad na području audija PWK je nagrađen brojnim priznanjima kao što su Audio Hall of Fame (1984. godine), a prije toga, 1997. godine, možda još većim, članstvom u Engineering and Science Hall of Fame, u kojem danas dijeli društvo s veličinama kao što su Thomas Alva Edison, George Washington Carvver i braća Wright. Članstvo u Consumer Electronics Hall of Fame, utemeljenom 2000. godine, u koje je primljen 2004. godine, nije doživio. U društvo velikana preselio se 2002. godine u poznoj dobi od 98. godina. Tijekom života ostvario je tri patenta iz balistike, osam iz geofizike i dvanaest iz akustike.

Snažna ekspanzija
Tvrtku koju je PWK utemeljio i sa suprugom vodio do dobi od 96 godina, prodaje 2000. godine svojem rođaku, američkom biznismenu iz Indiannapolisa, Fredu Klipschu. U to doba, dakle prije kojih desetak godina, o Klipschu je kao zvučničkoj tvtki nešto znao razmjerno mali broj ljudi. U Americi sigurno nešto više, ali u ostatku svijeta uglavnom slabo. A oni kojima je ime Klipsch bilo poznato, bilo je to po osobito ustrojenom zvučničkom sustavu s eksponencijalnim rokom, već spomenutim Klipschornovima (modeli koji se i danas prizvode su
Klipschorn, Cornwall III, La Scala II i Heresy III).
Danas o Klipschu zna čitav zvučnički svijet. Danas, pod nazivom Klipsch Group, tvrtka predstavlja jednu od vodećih snaga u zvučničkom svijetu, koja je tijekom ovog desetljeća u svoj sastav "usisala" i neke druge velike zvučničke tvrtke kao što su kanadski Audio Products International (Energy i Mirage) i danski Jamo.
Proizvodni program tvrtke je golem i pokriva sve segmnente zvučničkog dizajna, od spomenutih Klipschorn egzota, preko konvencionalnih zvučničkih kutija, sustava za kućno kino i zvučnika za kućnu instalaciju, sve do slušalica i potpore za iPodove.
Na početku smo spomenuli da je jedna od serija Klipschovih zvučničkih kutija i Reference. A za prvi test nekog Klipschovog zvučničkog sustava na ovim stranicama izabrali smo malolitražne kutije RB-81.

Rog nije za svijeću
RB-81 su najbolje (i najveće) male zvučničke kutije u Reference seriji, danas u svojem IV utjelovljenju. Međutim, unatoč tomu ne stoje bogatstvo. Njihovu cijenu od 4490.00 kn za par treba uvijek imati na umu pri donošenju prosudbenih ocjena njihovih mana, ali i, poglavito, njihovih dobrih strana. Jer, za tu cijenu može se naći ogroman broj zvučničkih kutija koje imaju mane, ali ni približno toliki broj njih koje resi toliko dobrih osobina kao RB-81.
Ključni element svih zvučničkih kutija u Reference seriji (ali i u mnogim drugim Klipschovim kutijama) je eksponencijalni rog, patentirani Tractrix Horn. Eksponecijalni rog u audiju ima svojih obožavatelja, ali i protivnika. Prvi ga obožavaju jer je zvuk tako ustrojenih zvučničkih sustava/jedinica brz, a sustav vrlo učinkovit, dok mu potonji zamjeraju nazalnost i preveliku usmjerenost. Tijekom vremena, međutim, zbog stalnog unaprijeđivanja dizajna roga, njegovi protivnici imaju sve manje argumenata. I u najnovijem naraštaju Reference kutija geometrija roga je unaprijeđena, tako da je zvuk bitno prirodniji, gotovo bez ikakvog traga nazalnosti.
U svim kutijama Reference serije rog se nalazi ispred visokotonske jedinice, a ona u RB-81 kutijama ima titanijsku kupolastu membranu promjera 25mm i veliki keramički magnetni sustav koji bi trebao omogućiti preciznu, čistu i protočnu reprodukciju svih tonova iz visokotonskog i najvećeg dijela srednjotonskig spektra, sve tamo do područja od oko 1800 Hz. Na toj frekvenciji zadatak preuzima bas/srednjotonska jedinica s Cerametallic membranom promjera 200 mm. Radi se o sendvičastom materijalu u kojem se aluminijska membrana nalazi između dvaju keramičkih slojeva izrazito bakrene boje. U sredini membrane nalazi se bakreni štitnik pogonskog mehanizma jedinice čija uloga je i prigušivanje i učvršćivanje membrane, što zahvaljujući svojem obliku vrlo uspješno i ostvaruje.
Na dnu kutije je vodoravno izdužen bas refleksni otvor, pomno proračunat da se u njemu ne jave turbulencije koje bi usporile i zamutile bas odziv.
Skretnica je izrađena od probranih dijelova vrhunske kvalitete i sa zvučničkim jedinicama povezana posebno odabranim kabelima. Jedina dva detalja koji pokazuju da RB-81 nisu skupe kutije su oplata u koju su obučene i zvučnički priključci. Nema pravog furnira, već dvije vrste plastičnog, ali vrhunski dotjeranog, u nijansi trešnje i crnog jasena, a zvučnički priključci imaju plastične navrtke. Kabinet je iznutra učvršćen taktički porazmještenim upornicama i gotovo je neosjetljiv na izvanjske mehaničke podražaje.

Široko, brzo, glasno
Svi oni koji su doživjeli da zvučničke kutije s rogom zvuče usmjereno, jako bi se iznenadili kad bi čuli RB-81 zvučničke kutije (ali i ostale iz Reference serije). Zahvaljujući WDSI (Wide Dispersion Surround Technology) sustavu "sweet spot" je prilično širok, tako da sve elemente zvukovne slike može istovremeno doživjeti više slušatelja, a ne samo onaj koji sjedi točno u sredini između zvučnika. Istovremeno, umjerena usmjerenost zvuka spriječila je nastanak većeg broja zvukovnih refleksija od zidova, tako da do slušatelja dopire uglavnom izravan zvuk. Sama zvukovna slika osim što je bila široka, prostirala se i duboko iza prednje crte zvučnika, zavlačeći se i u kutove iza njihove stražnje strane, vjerno oslikavajući trapezoidni izgled orkestralnog tijela. Visinska persektiva nije bila tako jasno izražena, ali niti sasvim zatomljena. Sve u svemu, slušatelji neće biti zakinuti za korektnu prezentaciju prostornih dimenzija zvuka, pa i više od toga.
Još nešto što se pri slušanju RB-81 odmah uoči je njihova učinkovitost. Pa, naravno, kad ima je osjetljivost 97 dB! To znači da ih je moguće bez problema pogoniti i sa slabašnim pojačalima, dok s onim moćnima RB-81 zvuče tako protočno da se čini kao da same stvaraju snagu kojom se pogone. To je dojam koji nije moguće ostvariti ni s jednim klasično ustrojenim zvučničkim kutijama/sustavima. Zbog toga glazba bez napora izlazi iz zvučnika, elastično i bez zastajkivanja prelazi iz glasnog u tihe dijelove, a prijelazi i sjenčanja su bešavni. Ritam i takt ove zvučničke kutije slijede i reproduciraju nadmoćno bolje od suparničkih, ali i brojnih drugih skupljih od njih. Masivni akordi, do razina koje su ih RB-81 zbog svoje zapremine u mogućnosti reproducirati, iz kutija su izlazili "kao uživo", široki, nestisnuti i potpuno osobođeni kutijastih koloracija. Na tako solidan temelj fino su se nedovezivali srednji tonovi koji nisu bili sasvim neutralni, ali su zvučali prihvatljivo eufonično, u mjeri koja nije narušavala izvorni zvuklovni identitet instrumenata i glasova. U najvišim dijelovima tonske palete koji su zvučali čisto, precizno, otvoreno, ali ne hladno, mogli su se uočiti sitni tragovi nazalnosti, ali samo pri reprodukciji sonornih glasova, koji već i sami po sebi imaju tu notu.
Ne treba biti osobito mudar pa zakuljučiti kako će RB-81 zvučničke kutije svojom zvukovnošću više privući ljubitelje rock i jazz glazbe, odnsno glazbe s naglim i žestokim prijelazima i glazbe u kojoj se zbog korištenja amplifikacije i raznih elektroničkih efekata na svoj način gubi izvorna osobnost instrumenata (pa i glasove) u čijoj reprodukciji RB-81 nisu baš sasvim suverene. Međutim, daleko od toga da RB-81 neće prištiti veselje i ljubiteljima klasične glazbe. Sjajne dinamičke mogućnosti i elastično sljeđenje skokovitih prijelaza, brzina izkazivanja sadržaja i mogućnost glasnog sviranja itekako će privući i "klasičare".




INFO BOX

Klipsch RB-81
Cijena: 4.490,00 kn

Frekvencijski raspon 46Hz-23kHz +/-3dB
Snaga 150W RMS / 600W Peak
Osjetljivost 97dB @ 2.83V / 1m
Nominalna impedancija 8 ohm
Rezna frekvencija 1800Hz
Finiš Trešnja ili Crni jasen
Ustupio:
Audio Art
Mesnička 9, 10000 Zagreb
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Koncepcija, učinkovitost, brzina i dinamika, ritam i takt, cijena
moglo bi bolje
Oblik i veličina, blago nazalni prizvuk u visokim tonovima

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Prostorna akustika
- Amigova soba
Forum: CD i ostali mediji
- DVD koncerti
Forum: Prostorna akustika
- Apparatus Room
Forum: CD i ostali mediji
- Nostalgija
Forum: Audio komponente
- Kupujem Izlaz Primare A30.2-pomoć
Forum: Audio komponente
- Pojačalo Sony TA-FA5ES
Forum: Uradi sam
- DIY Zvučnički kabeli
Forum: Audio komponente
- Marantz PM16

UPRAVO SE ČITA


Vecteur L-4.2 CD Player
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Cd player
napisao: žac
Synergistic Research - Alpha Sterling
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Interkonekcijski kabel
napisao: Darko Brlečić
Energy Connoisseur C7
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnik
napisao: Darko Brlečić
Rotel RB 1080
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Izlazno pojačalo
napisao: Darko Brlečić
Musical Fidelity X-150 / X-RAY V3
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Hifi sustav
napisao: Darko Brlečić

POSLJEDNJE NOVOSTI


JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu
Klipsch Heritage One / Three / Sixes
Hi-Fi Radionica na Zagerb Audio Video Show-u