Hi-Fi

pretraga  


Krell KID - Audiofil - feel the sound - iPod Dock

Krell KID

Tko je to mogao očekivati? Međutim, i nije tako nevjerojatno. U audiju "čuda" baš i nisu tako rijetka… Mnogi se od nas sjećaju kako nije bilo baš izgledno da će u vrijeme pojave CD-a high-end proizvođači ikada prigrliti taj mediji i proizvoditi uređaje za njihovu reprodukciju. Jer prve snimke i reproduktori bili su nedogledno daleko od onoga što se tada - puno čistunskije i dosljednije nego danas - držalo hi-fi, odnosno high-end reprodukcijom. Ali dogodilo se.
Onda su se pojavila integrirana pojačala s etiketama high-end proizvođača - kompromisni uređaji u čijim se kućištima nalaze pojačalo snage i pretpojačalo. A to se nekad u high-endu smatralo herezom. Danas nema viđenijeg proizvođača high-end uređaja koji u svojem programu nema integrirano pojačalo. Tranzistorsko, hibridno, cijevno, svejedno.

Pravo čudo
Ali sve je to bilo mačji kašalj i ni izdaleka u osnovi u toliko dubokoj suprotnosti s pojmom high-enda (nije, zapravo, uopće!) kao ono što nas sustiže tijekom zadnjih godinu-dvije. Malo po malo, jedan po jedan proizvođač high-end uređaja počinje raditi ono što proizvođači konzumerske elektronike rade već godinama. Da, radi se o proizvodnji dokova za Appleov iPod, uređaj koji je u cijelosti, iz temelja, promijenio kulturu slušanja, ali i poimanje kvalitete sažetih glazbenih datoteka.
Kao što mnogi znaju, na iPodove se mogu pohraniti zapisi za koje se obično kaže da su "CD kvalitete". I u osnovi to se može uzeti zdravo za gotovo, mada načelno razlike postoje. A to je podatak koji otvara široke mogućnosti, pa i ovakve o kakvima je ovdje riječ - da se iPod (sa zapisom najviše kvalitete u sebi) iskoristi kao komponenta high-end sustava. Među prvim high-end tvrtkama koje su se upustile u proizvodnju uređaja za reprodukciju zvuka s iPodova bila je Meridian. Oni se, izgleda, ipak nisu usudili napraviti high-end dok iz kojeg će korisnik moći signal sprovesti do hi-fi linije. Oni su mjesto toga napravili vrhunski zvučeći stolni radio/tranzistor. I danas u ponudi imaju dva takva modela - F80 i Alfred Dunhill AD88.

Plod strasti
U Krellu su bili ipak puno hrabriji. Možda i zato što je šef i glavni dizajner tvrtke, Dan D'Agostino, veliki obožavatelj iPoda od prvog trenutka njegove pojave. I tako je nastao KID (Krell Inteface Dock). Krell svoj uređaj predstavlja kao prvi iPod dok namijenjen audioentuzijastima. No, bez obzira na to, Krellu upuštanje u ovu avanturu čistunski sljedbenici sigurno ne će ubrojiti u plus. No, Krell je preveliko ime, a D'Agostino prevelike znalac i preiskusan stručnjak da bi se upustili u projekt koji će rezultirati kompromisom većim nego što je iPod kao medij sam po sebi i uređajem koji će u tomu čemu je namijenjen biti slabiji od suparnika. Zato je sasvim realno očekivati du su napravili uređaj kojim će iz iPoda nastojati izvući maksimum i učiniti ga, ni manje ni više, već "high-end izvorom zvuka".
Međutim, pitanje je koliko je to u cijelosti moguće. Naime, za razliku od Wadiainog iTransporta, koji iz iPoda izvlači digitalni signal prije nego što je ovaj u iPodu bio pretvoren u analogni (i potom ga šalje u odvojeno DAC) KID koristi iPodov signal nakon što ovaj prođe kroz njegov DAC. A jasno je da, ako ni zbog čega drugoga, a onda zbog veličine, DAC u iPodu jednostavno ne može biti high-end kvalitete. Niti je takvom čemu ikad bi namijenjen. Međutim, sve nakon toga KID obavlja na način da ono što je iz DAC-a izašlo, netaknuto i na bilo koji način promijenjeno, bude isporučeno u (pret)pojačalo. KID je prvi dok koji iz iPodovog DAC-a izvlači potpuno diferencirani signal. Digitalna veza između iPoda i KID-ove ultraniskošumne kontrole glasnoće u 255 koraka je optoizolirana, čime se osigurava najniža moguća razina šuma i izbjegavaju neželjene inteferencije. Zanimljivo je i to, a ni to nije u high-end tradiciji, da je moguće digitalno utjecati na razinu basa i visokih tonova u signalu. A to će ogromna većina korisnika iPoda veselo pozdraviti. To ujedno znači da je KID nije samo običan dok već i pretpojačalo. O tomu svjedoči i ulazna mini utičnica na prednjoj ploči - povezana s kontrolom glasnoće - u koju je moguće priključiti još jedan analogni uređaj i pomoću KID-ovog daljinskog upravljača podešavati razinu glasnoće njegova zvuka.
U KID-u je balansirani diferencijalni sklop u A-klasi. Na prednjoj strani uređaja koji po svemu odaje krellovsko podrijetlo, su mali prozorčići u kojima su plavo osvijetljenim znakovima ispisane obavijesti o razini glasnoće te o stanju tonskih kontrola za bas i visoke tonove. Pored njih su i tipke kojima se može djelovati na navedena zvukovna stanja. Na stražnjoj ploči su balansirane i RCA izlazne analogne utičnice te kompozitni i S-Video video izlazni priključci, a tu je i na kvalitetnim digitalnim uređajima neizbježni RS-323 priključak koji omogućava različite mogućnosti povezivanja. Na vrhu KID-ovog kućišta je utičnica za iPod, iznad koje se diže naslon na koji se oslanja iPod kako se pri upravljanju njime ne bi prejako djelovalo na utičnicu i iPod i moguće ih se oštetilo. Međutim, naslon nije integriran u KID već se pričvršćuje/uklanja dvama velikim i lako dostupnim vijcima, pa ako se nekomu ne sviđa može ga se ukloniti. I prihvatiti rizik koji se može javiti zbog takvog zahvata.
Daljinski upravljač je razmjerno velik, ali i izrazito tanak. Na njemu je obilje tipaka kojime je moguće djeloveti na sve funkcije iPoda, uključujući spomenute kontrolu razine glasnoće i tonske kontrole. Na žalost, nije baš ergonomski dotjeran, sve su mu tipke iste boje i oblika i teško ih je vidjeti, osim pod jakom svjetlom.

Zvuk iznenađenja
Prije početka seciranja zvuka koji smo iz iPoda natrpanog glazbom u "negubitnom" formatu dobili posredstvom KID-a, valja još jednom ponoviti i upamtiti - KID je dok. Dakle, uređaj koji bi, načelno, trebao biti posrednik između iPoda i audiosustava u koji se upućuje signal s njega. Uspoređivati zvuk koji iz iPoda čujemo posredstvom slušalica - koji je, kad se koriste visokokvalitetne slušalice, hvalevrijedan - sa zvukomm koji čujemo putem audiosustava, nije relevantno. Jedino što, osim oslanjanja na apsolutnu slušnu referencu korisnika, zato ostaje jest pokušati usporediti utjecaj KID-a na zvuk u usporedbi s običnim dokm. Što opet nije jako fer - prije svega prema KID-u, jer je kvalitetan dok gotovo 15 puta jeftiniji od KID-a. No, opet, KID nije samo dok… I tako se moguće inačice mogu nizati u nedogled.
I zato jedino što ostaje je opisati zvuk koji smo čuli iz iPoda posredstvom KID-a i ostaviti svakomu tko pročita ovaj test da, uzimajući u obzir sve moguće elemente, sam stvara vlastite zaključke, pravi usporedbe i donosi ocjene.
KID je po svemu izniman uređaj. Nije jeftin, ali ni tako skup da bi bio nedostupan većem broju korisnika. A zvuči iznenađujuće korektno. Zapravo, zvuči odlično s obzirom da se ipak radi o reproduktoru nečega što ima znatno više osobina surogata nego izvornika.
I zato kad čuje bas koji je pun, čvrst, okretan i bogat detaljima, korisnik se počne češkati iza uha. Nije bio superdubok kao s kvalitetnim CD playerom i vrhunski snimljenim diskom, ali u biti ništa mu nije nedostajalo. To malo sjaja i poliša, uglađenosti i profinjenosti kojih nije bilo nije utjecalo na to da se ne ostane očaran kvalitetom basa iz takve sitne napravice kao što je iPod Classic od 80 GB. Srednjotonski dio spektra, napose njegov najosjetljiviji dio - ljudski glasovi - bili su čisti, zvonki, bez parazitskih sibilanata, otvoreni i prilično prirodno zvučeći i dobro postavljeni u prostoru. Posebno smo obratili pozornost na stupanj sažetosti zvuka u srednjotonskom području, ali i šire. Nije baš da je zvuk "divljao" o dinamike, ali još manje je bito tup, spor, uzak i zatučen. Najbolje bi bilo reći da je bio - u redu. Ne zahtijevaju li se dinamičke eksplozije, dinamika će uvijek dobiti prolaznu ocjenu, i to višu od prosjeka.
Najviši dio spektra bio je lijepo i prirodno otvoren, tek neznatno zaglađen u najvišem dijelu registra, brz i točno iznesen. Bile je u tom dijelu spektra manjih tragova "digititisa", no sve to nije bilo ništa izraženije nego s većinom CD playera u cjenovnom razredu KID-a (bez iPoda!).
Kao što je bilo i za očekivati, KID je, kao i svi ostali dokovi koje smo imali priliku koristiti, najviše problema imao s restauracijom i rekreacijom prostornih dimenzija zvuka. Ako kojim slučajem i audiosustav i u kojem se KID i iPod nađu ima problema s iznošenjem tog krucijalnog i kritičnog elemenata zvukovne reprodukcije, njegov korisnik teško da će biti oduševljen doživljenim. No, u dobrom sustavu, sposobnom točno iznijeti prostorne dimenzije zvuka, KID/iPod će se pokazati sposobnom odlično iznijeti širinsku dimenziju zvuka, dobro će prikazati slojevitost izvođačkog tijela, s malim problemom u iznošenju razlučivosti zadnjih redova, a korisnici će gotovo sasvim ostati prikraćeni za doživljaj visinske komponente zvukovne slike.

(Ni)je za djecu
Naziv uređaja neodoljivo priziva pomisao na nešto dječje. Pomisao je dodatno naglašena izborom fonta kojim je ispisan naziv i kojim se nerijetko ispisuju naslovi slikovnica i dućana s igračkama odnosno dječjim potrepštinama. I tu veza djece i Krella prestaje. Međutim, iako KID definitivno nije nije uređaj prvenstvano namijenjen djeci, sigurno će biti high end uređaj (Krellov, ali i bilo kojeg drugog proizvođača) koji će djeca sigurno koristiti više i češće nego bilo kojim prije njega.
KID unatoč tomu nije dječja igračka. Radi se o vrlo ozbiljnom uređaju sposobnom za domete kojima će biti zadovoljni i oni ljubitelju zvuka koji njegovu kvalitetu mogu i znaju procijeniti puno bolje od djece. Među njima bit će i zavidan broj onih koji su mislili da se takvo što nikada neće dogoditi, i da nikad neće biti među onima koji će ovakvom, u svojoj biti za high-end istinski heretičkom, potezu zapljeskati. Pa i s veseljem se njime služiti.

P.S. Krell se nije zaustavio samo na KID-u. Ubrzo se pojavio i njihov Papa Dock, integrirano pojačalo, snage 2 x 150 W, izrađeno posebno za KID u koji se KID umeće i s njim čini integrirani reprodukcijski sustav. Sve što je još potrebno za punu sreću je kvalitetni zvučnički sustav.



INFO BOX

Ustupio:

Dobar Zvuk
Preradovićeva 8, 10000 Zagreb, 01/4854-297,
www.mediaaudio.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Koncepcija, izvedba, uporabni komfor i iznad svega zvuk.
moglo bi bolje
Ništa! Još kad ne bi krellovski stajao...
Surogat vjeran izvorniku

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Prostorna akustika
- Amigova soba
Forum: Audio komponente
- Pojačalo Sony TA-FA5ES
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Prostorna akustika
- Apparatus Room
Forum: CD i ostali mediji
- DVD koncerti
Forum: CD i ostali mediji
- Nostalgija
Forum: Audio komponente
- Kupujem Izlaz Primare A30.2-pomoć

UPRAVO SE ČITA


IFA 2008.
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: Daniel Modrić
Dynaudio Excite X36
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Milan Rupić
KEF C7
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Milan Rupić
TOP Audio & Video Show - Milano 2008.
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: Daniel Modrić
Multimedia Hifi Show Ljubljana 2008
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: Slike i tekst Zdravko (Edison)

POSLJEDNJE NOVOSTI


JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu
Klipsch Heritage One / Three / Sixes
Hi-Fi Radionica na Zagerb Audio Video Show-u