Hi-Fi

pretraga  


Triangle Altea EX - Audiofil - feel the sound - Zvučničke kutije

Triangle Altea EX

Rješenje za mir u kući


Prošlo je već gotovo tri godine otkako na ovim stranicama nismo pisali o zvučničkim kutijama francuskog Trianglea. Što, prije svega, govori o bogatstvu ponude zvučničkih sustava na ovdašnjem tržištu, zbog čega čak i zvučnički sustavi proizvođača s tako zanimljivim programom kao što je Triangle, ne uspijevaju doći na red. A tijekom tri godine u tvrtkama poput Trianglea mnogo se toga novoga dogodi. (Dogodila se, na primjer, promjena vlasnika tijekom prošle godine; Olivier Decelle preuzeo je tvrtku od osnivača Trianglea, Renauda de Vergnettea) Povod za ponovno pisanje o zvučničkim kutijama Triangle, nismo našli u tomu, nego u nedavnoj pojavi već petog naraštaja tvrtkine najprodavanije serije zvučničkih kutija, Esprit Ex.
Triangle već gotovo trideset godina u pokrajini Soissonsu, u središtu francuskih kraljeva, proizvodi zanimljivo dizajnirane, kvalitetne zvučničke sustave. Od prvog modela, 1180, predstavljenog 1980. godine, koji je bio ne samo svojevrsna preteča današnjoj Esprit seriji, već je svojim oblikom bio uzorom i mnogim kasnijim dizajnima drugih proizvođača zvučničkih kutija, do dana današnjega, iz Trianglea su stizale zanimljivo dizajnirane zvučničke kutije.
U Triangleovoj promidžbenoj brošuri, naziv Esprit su protumačili ovako: Exciting, za uzbudljiv, živi i dinamički zvuk; Swing, za odlično prenošenje takta i ritma; Powerful, zbog mogućnosti mirnog rada i pri snažnoj pobudi signalom; Research, zbog stalnog, neprestanog istraživanja i primjene novih rješenja; Integration, za skladno riješen dizajn kutija i cjelovitost zvuka; i, napokon, Temptation, za stalno teženje ostvarivanju vrhunstva u proizvodnji zvučničkih sustava za hi-fi namjenu kao i za kućno kino.

Iz visokog društva
Altea Ex kutije nastale su na iskustvima stečenima tijekom razvoja i izrade Triangleovih vrhunskih kutija Magellan. Ono što je vrlo bino istaknuti glede veze ili, još točnije rečeno, srodnosti između Magellan kutija i na njihovim temeljima izraslim, cijenom puno pristupačnijim modelima, je izrazito mali broj učinjenih kompromisa. Ustrojno one su vrlo slične, a razlika je samo u kvaliteti (i količini) materijala korištenog za njihov nastanak. Altea Ex kutije su tek nešto manje od najvećeg modela Esprit Ex serije, Antal Ex kutija. Radi se o 2.5 staznim kutijama s tri jedinice u kabinetu.
Za visokotonac TZ2500, koji se ugrađuje u sve kutije Esprit Ex serije u Triangleu kažu da ima presudnu ulogu u cijelom dizajnu. I zvuku, naravno. Ali ne samo u Esprit seriji. Visokotncima se općenito u Triangleu posvećuje golema pozornost. TZ2500 je pomno i pomalo neobično dizajnirana visokotonska jedinica, čija je zadaća kvalitetna i precizna reprodukcija profinjenih i krhkih, ali izrazito čujnih tonova instrumenata poput zvončića, čembala, piccolo flaute… Njegova je membrana izrađena iz titanija. Ispred nje se nalazi razmjerno dubok, ne osobito širok, rog, u sredini membrane je neobično uzak i dugačak fazni umetak (ne tako često viđen element u visokotonskim jedinicama), a stražnji dio ansambla zatvoren je u posebnu plastičnu komoru (svjesno su izbjegli aluminijsku), kako bi se na minimum sveo upliv drugih zvučničkih jedinica iz kutije na nju, povećala joj se osjetljivost, smanjila izobličenja i poboljšao fokus. U Triangleu tvrde da takva jedinica bez problema može slijediti i reproducirati munjevite promjene u intenzitetu i dinamici signala, čak i pri visokim razinama glasnoće.
Ispod ove upečatljivo izgledajuće jedinice, smještene ne vrhu kabineta, nalazi se razmjerno velika bas/srednjotonska jedinica, o čijem ustrojstvu u tehničkim podacima nema ni riječi. Kao da ne postoji… Jedino je izvjesno da se ne radi o istoj jedinici kao u Antal Ex kutijama. No, očito je da se radi o jedinici koja će reproducirati više niskotonskih nego (srednje)visokih frekvencija i kao takva funkcionirati kao pomoć bas jedinici čija membrana nema dovoljno veliku površinu da bi mogla reproducirati frekvencije iz najdonjeg tonskog regiona.
O T16EF100SGC bas jedinici, kakva se nalazi i u Antal Ex kutijama, međutim, govori se puno više. Membrana joj je od pletene staklene vune, što joj osim čvrstoće osigurava i lakoću. Motorni sustav riješen je tako da se iznimno brzo hladi, učinkovito odvodeći temperaturu iz pokretne zavojnice u okolni prostor. Bas jedinica je svojim osobinama – koje su plod velikog truda, ali i znanja, uloženog u suzbijanje rezonancija u gornjem dijelu bas područja – tehnički i zvukovno odlično sljubljena sa srednjotonskom, što pridonosi naglašeno glatkoj tranziciji zvuka iz dvaju izvora, a time i tonski vrlo koherentnoj i prostorno korektnoj zvukovnoj slici.
I u Triangleu, naravno, znaju da su ponašanje kabineta i njihova fizička korelacija sa zvučničkim jedinicama ključni za konačnu kvalitetu sustava u cjelini. Moguće disharmonije u tom poželjnom skladu spriječene su oblikom kabineta, njegovim dimenzijama (1000 x 200 x 355 mm) kao i sustavno postavljenim upornicama u unutrašnjosti. Iako ljepota kabineta ne utječe na kvalitetu reprodukcije zvuka, nije nebitan element u dojmu koji u konačnici neki proizvod, pa tako i zvučničke kutije, ostavljaju na kupca. Altea Ex isporučju se obučene u plastičnu oblogu koja sjajno oponaša pravi furnir i to u dvije inačice – tzv. “cognac” (zbog boje koja jako podsjeća na dobrano odstajalu inačicu ovog francuskog ponos pića) i klasičnu i uvijek traženu crnu.
I način kako je izveden kontakt zvučničkih kutija s podlogom na kojoj stoje, vrlo je bitan za konačan zvukovni dojam. Samostojeći modeli zvučničkih kutija u Esprit Ex seriji, Altea Ex i Antal Ex, stoje na dizajnerski, ali i funkcijski, pa i ergonomski, odlično riješenim postoljima (370 x 380 mm) koja osiguravaju njihovu dobru fizičku stabilnost, ali i učinkovito odvajanje od upliva podloge. Potonjem jako pridonose izvrsno riješeni Spec (Single point energy conductor) šiljci. Iz njihova imena jasno je razvidna i njihova funkcija. Vrhunski obrađeni čelični šiljci, s pozlaćenim navojem na vrhu koji služi za niveliranje kutija, moraju, slično dugačkom šiljku kojim se instrument čelo opire o pod, moraju dio mehaničke energije koja se iz zvučničkih jedinica nagomilala u kabinetima, odvesti u podlogu. Zahvaljujući odvedenoj neučinkovitoj energiji, kabineti će manje vibrirati i manje povratno djelovati na zvučničke jedince, koje, načelno, tijekom rada ne bi smjele biti remećene ničim sa strane niti pobuđene ničim do li zvukovnim signalom iz pojačala. Način kako su izvedeni i primijenjeni ovi šiljci, samo je jedna od pojedinosti koja pokazuje količinu pozornosti koju u Triangleu posvećuju naoko nebitnim detaljima. Ali samo naoko…

Podnošljivi kompromisi
Altea Ex, ako i Antal Ex, su bas refleks ustrojene kutije s velikim okruglim otvorom na samom dnu kabineta. Zahvaljujući njegovom ustroju i ugođenosti, ali i smještaju, zvuk tunela je gotovo sasvim neuočljiv, a kutije je moguće smjestiti i prilično blizu zidova, a da se ne pojavi tutnjava i “muljanje” u bas području. A to automatski znači da s postavljanjem Altea Ex kutija u prostor ne bi trebalo biti problema. I nije ih ni bilo. Što je vrlo sretna okolnost. Jer, korisnik će si moći dopustiti puno smještajnih kompromisa kako bi zadržao neprocjenjivo vrijedan mir u kući, a pritom ne izgubiti na kvaliteti zvuka zbog tog zahvata.
Kao što svi ozbiljni proizvođači zvučničkih sustava u svijetu tvrde (a to čine i svi ozbiljni proizvođači hi-fi opreme) - a većina to nastoji i napraviti – da njihovi sustavi zvuče neutralno. Međutim, neutralnost zvuka je vrlo širok pojam. Jer, kad bi svi sustavi zaista zvučali “neutralno”, velika je vjerojatnost da bi zvučali i vrlo slično. Barem oni sličnih dimenzija i ustroja. Zato kad se govori o neutralnosti zvučničkih kutija, prije svega se misli na malu količinu kutijastih koloracija, dobru ugođenost bas refleks otvora (ako postoji) iz kojeg zvuk nije nametljiv kao i na postojanost zvučničkih jedinica u kojima nema dugotrajnih istitravanja ni internih rezonancija. I kad se to uzme u obzir, onda se i zvuk Altea Ex kutija bez puno dvoumljenja može nazvati –neutralnim. Jer nijedan od navedenih mogućih problema svojom se nazočnošću ne ističe u njihovu zvuku. Što ne znači i da je sasvim eliminiran… Altea Ex kutije imaju svoj personality. Međutim, ne radi se o ekshibicionističkom pokazivanju tipa “nu me”, već samozatajnoj prezentaciji koja je dovoljno prepoznatljiva, ali i dovoljno nenametljiva da bi se u trenu moglo reći “aha, to su Triangle kutije”.
Najviši dio spektra zvučao je izrazito ujednačeno i, što je bitno, vrlo visoko. Čak i u krajnje visokom području nije bilo napora u prezentaciji, tako da je u tom području bilo i dosta onoga što se inače smatra profinjemim. Na svu tu finoću nije nedostajalo ni brzine, a i tijekom glasnijeg sviranja nisu se čuli tragova “borbe za život” i sve je teklo brzo, glatko i tečno.
Srednjotonski dio spektra zvučao je blago povučeno. Zaista blago. Zato je sasvim moguće da taj sitni nedostatak ostane neuočen, ako ijedan dio hi-fi lanca blago izdiže taj dio. A takvih je popriličan broj. Osim povučenosti, druge značajnije mane nije se moglo osjetiti. Glasovi su bili lijepo artikulirani, instrumentalne boje dobro očuvane, a cijelo područje, unatoč blagoj povučenosti, bilo je čvrsto i prirodno spojeno s dijelovima spektra ispod i iznad njega.
Bas možda ne može biti izdvojen kao najbolji element reprodukcije Altea Ex kutija – po nama je to ipak visokotonsko područje – ali intenzitetom, brzinom, čistoćom i uglađenošću po mnogo čemu mu je ravnopravno parirao, čineći cjelokupnu zvukovnu prezentaciju izrazito ujednačenom.
Tako je i zvukovna slika bila prilično vjerno prenesena u sobu. Nije se isticala raskoši u bilo kojem elementu, ali još manje bi se moglo reći da je u bilo kojem bila manjkava. Sveukupno, sasvim pristojna prostorna prezentacija u kojoj ništa ne oduševljava i ne razgaljuje, ali ni u jednom trenutku ljuti ili živcira. Slično bi se moglo reći i za iznošenje dinamičkih osobina zvukovnog predloška. Sve što je bitno – glatki i brzi prijelazi, nagore ili nadolje, svejedno, kontrasti i sjenčanja – bili su izneseni sasvim dovoljno precizno da se ne postavlja pitanje što tu nije u redu.
Želi li tko imati u sobi zvučničke kutije koje nisu teške za pogonjenje, koje lijepo izgledaju, tehnički su dotjerane, nisu teške za smještanje, na svoj su način posebne u cjenovnom razredu i koje za tu cijenu rijetko ugodno i ujednačeno zvuče, Altea Ex su jedan od mogućih, i boljih, izbora.



INFO BOX

Triangle Altea EX
Cijena: 9.590,00 kn

Tehničke karakteristike:
Dizajn 3-way bass reflex
Dimenzije mm (V x Š x D) 1000 x 200 x 355
Masa 44kg
Osjetljivost (dB/2,83 V/m) 91db
Frekvencijski raspon 45Hz-20kHz
Nominalna impedancija 8ohms
Preporučena snaga 100 W

Ustupio:
Audio Art
Mesnička 9, 10000 Zagreb
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Ustroj, lakoća smještanja, naglašeno ujednačen zvuk, podonšenje snage i lakoća pogonjenja
moglo bi bolje
Blago potisnuto srednjotonsko područje

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Prostorna akustika
- Amigova soba
Forum: Prostorna akustika
- Apparatus Room
Forum: Uradi sam
- DIY Zvučnički kabeli
Forum: CD i ostali mediji
- Nostalgija
Forum: Audio komponente
- Marantz PM16
Forum: Audio komponente
- SH transport
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Live
- Najave koncerata i festivala

UPRAVO SE ČITA


Xindak XA3250 & XA8550
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Pojačalo & Pretpojačalo
napisao: Daniel Modrić
Crystal Cable Piccolo
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnički, interkonekcijski i mrežini kabeli
napisao: Milan Rupić
Simaudio Moon i-3 & Moon Equinox
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo i CD player
napisao: Milan Rupić
Lyngdorf Audio u Hrvatskoj
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Prezentacija
napisao: Milan Rupić
Shanling SLM-A40Mk II
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: Daniel Modrić

POSLJEDNJE NOVOSTI


JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu
Klipsch Heritage One / Three / Sixes
Hi-Fi Radionica na Zagerb Audio Video Show-u