Hi-Fi

pretraga  


NAD C 565BEE - Audiofil - feel the sound - CD Player

NAD C 565BEE

Pogodak "u sridu"


Unatoč tomu što su tijekom vremena u svojem proizvodnom portfelju imali i skupljih uređaja višeg kvalitativnog razreda (a i danas ih imaju u obliku uređaja iz hvaljene i nagrađivane Master Series), NAD je tvrtka prije svega poznata po cijenom dostupnim uređajima čiji zvukovni dometi obilato nadmašuju sredstva uložena u njih. I danas, kad upravo ljudi skromnijih platežnih sposobnosti, upravo oni koji u cijelosti i najviše troše i svojim novcem održavaju cijelu audioindustriju, svaki dolar, euro, kunu… po nekoliko puta prevrnu prije nego li se od njih rastanu, NAD ne izlazi na tržište s onim po čemu je tvrtka postala poznata i slavna, već čini, ne prvi pogled, nepromišljen korak. Podižući kvalitetu, a ne spuštajući cijene. Međutim…

Snižavanje cijena se može gledati i tumačiti na više načina. Naime, kad se za razmjerno veliki novčani iznos može dobiti uređaj za koji se donedavno trebalo izdvojiti i trostruko više, i to se može smatrati smanjivanjem cijene. I upravo takvom načelu su se priklonili u NAD-u u ova novčano ne baš raskošna vremena. Možda najbolji produkt toga načela je najbolji njihov CD player, C 565BEE, koji sjedi na vrhu tvrtkine Classic serije. U NAD-u se ne ustručavaju reći da se radi o playeru čije su radne, tehničke i zvukovne osobina vrlo blizu onima M5 CD playera iz Master serije, ali po skoro trostruko nižoj cijeni od njegove.

A da se radi o uređaju izvan standarda karakterističnog za cijenom prihvatljive NAD-ove uređaje i sasvim blizu onima koji rese Master seriju, jasno je čim se C 565BEE player ugleda i opipa. Jer, sve govori da se radi o vrlo dobro dizajniranom i ozbiljno napravljenom uređaju koji ima pretenzije zakucati i na ulazna vrata high-end obora. I tu se može dokučiti još jedan NAD-ov mudar potez. Većina audiofila složit će se u ocjeni da između CD playera više srednje klase i onih s početka high-end razreda i nema nekih bitnih razlika u kvaliteti reprodukcije. Ali cijene im se vrlo očito razlikuju. O nerijetkim "anomalijama" da jeftiniji CD playeri zvuče i bolje od skupljih, da se i ne govori.

Upravo bi se to moglo pokazati i s C 656BEE playerom koji bi mogao pomrsiti konce mnogim velikim igračima i pucačima na visoko.



Protiv digitalnih artefakata

Svima koji poznaju osnovne zasade CD tehnologije jasno je da je glavna mana medija razmjerno niska temeljna frekvencija uzorkovanja (44.1 kHz) na kojoj se snimaju i reproduciraju zapisi na klasičnim diskovima. Radi se, dakle, o čestini uzimanja uzoraka iz analognog signala koji se pretvara u digitalni valni oblik, koji, za razliku od analogne sinusoide, ne izgleda "glatko" i ujednačeno, već "stepeničasto" i "isprekidano", baš kao niz jedan do drugog poredanih uzoraka. I što je broj uzoraka manji, jasno je da je i digitalna "sinusoida" isprekidanija i bitno drugačija od idealne analogne. To znači da veći broj uzetih uzorka u jedinici vremena (sekundi) znači i puno manje stepeničasti valni oblik signala i puno vjerniju repliku analogne sinusoide zvukovnog signala. Znaju to, naravno, i u NAD-u.

Ovaj se digitalizirani valni oblik naknadno uglađuje u sklopovima CD playera kako bi zvuk bio čim manje bremenit grubim digitalnim prizvucima. Međutim, danas se mnogi konstruktori i proizvođači, a to čine i u NAD-u, priklanjaju tzv. oversamplingu, odnosno naduzorkovanju. To znači da sklopovi u CD playeru, a u ovom NAD-ovom to je Sample Rate Converter sklop, podižu temeljnu frekvenciju uzorkovanja signala pohranjenog na većini CD-ova na 96 kHz odnosno na 192 kHz. Takav zahvat omogućio je NAD-ovim konstruktorima u cijelosti iskoristiti prednosti najnovijeg state-of-the art Wolfson Electronicsovog DAC-a. Ovaj sklop omogućava 24-bitnu razlučivost signala i podizanje frekvencije uzorkovanja do 192 kHz i savršen je partner spomenutom Sample Rate Converter sklopu.

Iako je odnos signal/šum ovog DAC-a izrazito visok (128 dB), u NAD-u su u C 565BEE player ugradili dva takva u dvostrukoj diferencijalnoj konfiguraciji kako bi signal oslobodili i najmanje trunčice šuma. A da bi šum uređaja bio čim niži, koristili su samo vrhunske dijelove kakvi se rijetko nalaze u uređajima cijene po kojoj se prodaje C 565BEE CD player. Osim toga, u playeru su i višestruko regulirani napajački stupnjevi koji zasebno napajaju digitalne, analogne, mehaničke i upravljačko-logističke sklopove. I raspored dijelova u sklopu kao i međusobni raspored sklopova igraju značajnu ulogu u konačnim performansama nekog uređaja. Naravno, jedna od funkcija toga je i na minimum skratiti put signala koji prolazi sklopovljem i time ga čim kraće izložiti mogućim štetnim uplivima koji vrebaju baš na svakom koraku i odasvud.

S pogubnim digitalnim šumom u ovakvoj konfiguraciji obračunavaju se i tako što koriste bolje filtre na ekstremno visokim frekvencijama koji imaju maje skupno kašnjenje. Osim toga, filtri su ustrojeni tako da korisniku omogućavaju samostalno biranje strmine gašenja i tako prilagoditi zvuk CD playera temeljim osobinama sustava u kojem će se naći. A CD playera koji takvo što omogućavaju po cijeni C 656BEE jedva da ima u ponudi bilo koje tvrtke.

Jednom kad se digitalni signal prometne u analogni, nužno je da i analogno sklopovlje CD playera bude isto kvalitetno kao i digitalno da bi se postigao skladan i ujednačen zvuk kao što vjernija replika izvornika pohranjenog na disku. Zato se u C 565BEE playeru nalaze vrlo kvalitetna operacijska pojačala kao i FET-ovi, vrlo širokog odziva i naglašeno niska šuma. Zahvaljujući moćnoj struji i niskoj impedanciji, signal iz C 565BEE je razmjerno malo osjetljiv na kapacitivnost interkonekcijskih kabela kojima će player biti povezan s (pret)pojačalom.



U današnje vrijeme kad je izmjenjivanje glazba i njezino "skidanje" s interneta globalna pojava, izostanak USB priključka na CD playeru (poglavito ovakvom, namijenjenom širem krugu korisnika) i mogućnost reprodukcije MP3 i WMA zapisa (do 320 kbs/VBR) pohranjenim na memory sticku odnosno USB tvrdom disku (u FAT 12/32 formatu) bio bi popriličan propust. I, naravno, da ga u NAD-u nisu učinili. To se BEE-u (Bjoernu Eriku Edvardsenu, glavnom NAD-ovom inženjeru i konstruktoru) jednostavno ne može dogoditi. Da bi USB priključak bio trenutno dostupan, jasno je da je smješten na prednjoj ploči uređaja. Stražnja ploča, pak, sadrži priključke raznih vrsta na koje je moguće priključiti druge digitalne uređaje, poput digitalnog videorekordera ili minidisk playera. Uređaje priključene na stražnju ploču moguće je birati putem tipaka na prednjoj strani CD playera ili, što će ipak najčešće biti slučaj, putem daljinskog upravljača.

Osim kvalitete reproduciranog zvuka i radne pouzdanosti, kupci od uređaja očekuju i uporabni komfor. Tako se na dvorednom predočniku ovog playera mogu vidjeti CD Text i metadata podaci s MP3 dokumenata. I to ne nauštrb klasčnih podataka kao što su broj naslova na disku, trajanje diska i pojedinog naslova i sl. Ti se podaci prikazuju istovremeno, simultano, što je jako pametno rješenje. Još je bistrije to što se na predočniku u obliku ikonica pokazuju i izabrani ulazni priključak, strmina filtra kao i frekvencija uzorkovanja. Da bi se čim brže, lakše i jednostavnije mogla pretraživati velika količina glazbenih zapisa, upravljače tipka na prednjoj ploči ustrojene su i poredane tako da to i omoguće. To se posebno odnosi na birač u obliku kotača kojim se, okrećući ga ili utiskujući, "preskaču" stvari odnosno djeluje na funkcije reprodukcije i stanke.

"Zeleni" pristup izradi uređaja ne pridonosi poboljšanju njihova zvuka. No, može ga unazaditi. Zato su u NAD-u uložili puno znanja i nemala sredstva da se očuvaju i okoliš i kvalitete reprodukcije zvuka. I u tom su, sudeći po svemu, zaista uspjeli. U C 565BEE playeru nema teških metala, dokazano pogubnih po okoliš i ljudsko zdravlje. Isto tako, ovaj CD player je i energetski krajnje štedljiv i u stanju mirovanja troši manje od 1 W.


Slika za gledati

Kao što to obično i biva, CD playeri iz komercijalnog razreda zvukovno su kompatibilni većini audiosustava. Međutim, to ne znači da svi oni zvuče isto ili slično. Ipak, razlike u zvuku među njima nisu osobito velike. Zato se vrlo uspjeli primjerci, a C 565BEE spada među njih, sasvim lako ističu.

Mada je i tijekom usviravanja ovaj player zvučao sasvim slušljivo, nakon vremena nužnog za međusobno prožimanje svih njegovih organskih elemenata, moglo se čuti da se radi o posebnom uređaju u tom cjenovnom razredu. U bas području sve je bilo na svojem mjestu, iako se ne može reći da je bas bio naglašeno dubok i moćan kao s vrhunskim CD playerima. Međutim, bio je točniji i, što je još važnije, skladniji i uglađeniji od većine onih koje isporučuju cjenovno mu konkurentni CD playeri. Harmoničku strukturu složenih bas nota ovaj je player iznosio vrlo uvjerljivo, zbog čega ja to područje zvučalo prozračno, lepršavo i naglašeno brzo.

Donji dio srednjotonskog područja koje prirodno i bešavno srasta s gornjim dijelom bas područja zvučao je autoritativno, prirodno masivno, okretno i puno. Ostatak srednjotonskog spektra, poglavito onaj najkritičniji, u domeni glasova, doimao se naglašeno prirodnim, čistim, neartificijelnim. Nije sve bilo krajnje precizno i definirano, ali ta mala "šlampavost" ni u jednom trenutku nije iritantna već djeluje simpatično, pomalo boemski. Zapravo, ta bi se osobina mogla istaknuti kao jedna od posebnosti u zvuku ovog CD playera.

Najviši dijelovi tonskog spektra bili su prirodno otvoreni, podjednako topli koliko i analitični, tako da su bili ugodni i tijekom dugotrajnijeg slušanja. Najviši registri glasova bili su posebno dobro izneseni, iako držimo da je zvuk drvenih i limenih puhačkih instrumenata ono što ovaj CD player najbolje iznose.
Najbolje osobina ovog CD playera ipak je način kako iznosi prostorne dimenzije zvuka i oslikava strukturu i izgled izvođačkog tijela. Dubina zvučničke slike bila je zapanjujuća za player cjenovnog razreda u koji spada C 565BEE. Zvuk svakog pojedinog instrumenta bio je točno fokusiran, uključujući i one zvukom tihe, smještene u zadnjim redovima orkestra. Ništa manje uvjerljiva nije bila iznesene ni širinska dimenzija, tako da se zvukovna slika širila gotovo od zida do zida. Naravno, kad se radi o tako kvalitetnoj prezentaciji oblika i izgleda zvukovne pozornice i sastava na njoj, i visinska komponenta zvukovne slike bila je iznesena puni točnije od većine CD playera iz ovog cjenovnog razreda.

Dinamičke elemente zvuka C 565BEE nije iznosio ništa bolje od najboljih primjeraka iz svoje cjenovne skupine, ali ni ništa slabije. Sve je bilo na svojem mjestu, ništa nije ni posebno privlačilo, niti ometalo u uživanju u zvukovnoj cjelokupnosti.

C 565BEE stoji 4.390 kn. Za tu je cijenu moguće kupiti sijaset drugih CD playera. No, tko god se odluči za ovaj najbolji NAD-ov player srednje klase, neće pogriješiti. A bude li imao priliku zvukovno ga usporediti s playerima slične cijene, lako će zaključiti da je njegovim izborom pogodio "u sridu".



INFO BOX

NAD C 565BEE
Cijena: 4.790,00 kn

Tehničke karakteristike:
Frekvencijski raspon 5Hz - 20kHz ± 0.3 dB (ref. 0 dB 20 Hz-1 kHz)
THD (at 0dB, 1kHz) <0.01 % (ref. 1 kHz)
Dinamički raspon >95 dB
Linearnost ± 0.01 dB (at -3 dB)
Signal/Šum 110 dB (A-weighted, ref. 1 kHz)
Separacija kanala @1kHz >90 dB
Dimenzije 435 x 70 x 285 mm
Masa 5.2 kg

Ustupio:
Audio Art
Mesnička 9, 10000 Zagreb
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Uporabni komfor, sveukupni zvuk; izvrsno predočena zvukovna slika, razlučivost harmonika; cijena. S obzirom na uvriježeni stav o estetskoj pojavnosti NAD-ovih uređaja, ovaj čak lijepo i izgleda.
moglo bi bolje
Mana u svjetlu cijene nema. To što se dinamičkim osobinama ne ističe u odnosu na suparnike, ne može mi se ubrojati u manu.

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Prostorna akustika
- Amigova soba
Forum: Prostorna akustika
- Apparatus Room
Forum: Uradi sam
- DIY Zvučnički kabeli
Forum: CD i ostali mediji
- Nostalgija
Forum: Audio komponente
- Marantz PM16
Forum: Audio komponente
- SH transport
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Live
- Najave koncerata i festivala

UPRAVO SE ČITA


Predstavljanje Wilson Audia u Hrvatskoj
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Prezentacija, Reportaža
napisao: Milan Rupić
Pathos Classic ONE MKIII
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: Zoran Botić
Audio Video Show - Zagreb 2006
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: Mario Horvatić
Pulse 16.1 DAC
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Digitalno analogni konverter
napisao: Dražen Kokanović
Triangle Comete ES 25eme Anniversaire
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Milan Rupić

POSLJEDNJE NOVOSTI


JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu
Klipsch Heritage One / Three / Sixes
Hi-Fi Radionica na Zagerb Audio Video Show-u