Hi-Fi

pretraga  


Pro Ject RPM 1.3 Genie - Audiofil - feel the sound - Gramofon

Pro Ject RPM 1.3 Genie

Mali, lagani genijalac


Teško je i zamisliti, i to u doba sadašnje, da neka tvrtka proizvodi preko 20 modela gramofona. A u katalogu austrijsko-češke tvrtke Pro-Ject izbrojali smo ih ravno 24. S time da u katalogu nema – modela koji smo testirali i o kojem slijedi izvješće. Naime, naziv testiranog modela je RPM 1.3 Genie, dok u tvrtkinu katalogu dostupnom na internetu postoji samo model RPM 1 Genie. U čemu se razlikuju teško je reći. Gledajući sliku modela 1 i uspoređujući je s 1.3 modelom, značajnije razlike, poglavito one koncepcijske, nije bilo moguće uočiti. Pa čak i pri usporedbi tehničkih podataka modela 1 iz kataloga i onih iz korisničkog priručnika 1.3 modela nismo naišli ni na što što ih razlikuje... Odakle razlika u oznakama nismo uspjeli saznati ni od domaćeg distributera, u čijem cjeniku pak nema RPM 1 Genie modela. Ipak, iz testova “ovog modela” u svjetskom audiotisku – navodnici zato što se ni tamo ne radi o modelima istih oznaka, iako su po svemu, čak i po boji, isti – može se zaključiti da se, zbrci s oznakama usprkos, radi o vrlo sličnim gramofonima. Razlike se tiču stanovitih poboljšanja na ručki i motoru (nevidljivih iz podataka) i promjeni napona napajana s 12 V na 16 V. Najveće i okom jedino uočljiva razlika su na ručki. U ručki modela 1.3 su posrebreni kabeli, a ručki je moguće podesiti VTA, ali i azimut (lateralni nagib). Na kućištu ručke je par pozlaćenih fono priključaka i koji omogućavaju korištenje kvalitetnijih interkonekcijskih kabela umjesto priloženog fono kabela. Sve u svemu, dakle, što se razlika tiče, oni koji požele posjedovati ovaj gramofon ne bi trebali “paziti” koja će oznaka stajati na njemu, ali bi sigurno trebali paziti da za “veću brojku” i “više slova” ne plate veći iznos (naravno, ako model s manjom brojkom uopće još nađu u ponudi).

Uglavnom od drveta
Project RPM (oznaka dolazi od jedne od krucijalnih osobina gramofona – revolutions per minute/broj okretaja u minuti) 1.3 Genie gramofon izgledom i ustrojem djeluje (dosta) skupljim od svoje stvarne cijene. Posljedica je to koliko njegova dizajna toliko i kvalitete izrade. Sama koncepcija gramofona je vrlo jednostavna, a to ga u konačnici i čini razmjerno jeftinim. Ako ne brojimo ručku i zvučnicu, gramofon (baza) ima samo tri dijela – medijapansko postolje u obliku bumeranga, razmjerno debeli, ali ne osobito masivan tanjur, također od medijapana, i pogonski motor. Postolje u sredini ima osovinu, na desnoj strani veliki otvor u koji ulazi pogonski motor, na lijevoj strani tvornički montiranu ručku i na donjoj strani tri prilično visoka plastična šiljka koji nisu podesivi po visini. Što znači da će pri niveliranju gramofona biti itekako povuci-potegni situacija. Ležaj je uprešan u središte tanjura, što znači da se ovdje radi o “obrnutom” ležaju – osovina ne ulazi u ležaj već se ležaj natiče na osovinu. Ležaj ima brončanu košuljicu (zato nije potrebno ulje za podmazivanje) i na vrhu metalnu kuglicu u koju se upire osovina od nehrđajućeg čelika, površinski ojačanog kromnim premazom. Dakle, svi oni koji se barem malo razumiju u gramofone, a oni koji s tom tematikom nisu sasvim “na ti” mogu pogledati sliku, već su shvatili da se radi o gramofonu bez ovjesa, bez kućišta i poklopca. Kad se govori o ovjesu, odnosno njegovu izostanku, teško se odrediti što je od toga bolje. Gramofon je mehanička naprava, izrazito osjetljiva na vibracije – kako na one koje stvara sam tijekom rada, tako i na one iz podloge na kojoj stoji odnosno one iz zraka, mahom akustički izazvane. Njih je potrebno ili prigušiti ili pak nastojati da ih se čim manje pojavi. U dizanjima bez ovjesa pribjegava se, naravno, potonjem. Dakle, cijeli ansambl ima malu masu da bi čim kraće skladištio energiju. Ali, malu masu je puno lakše natjerati rezonirati od velike. Srećom, drvo je ipak manje podložno zvonjavi od metala. Motor je fizički odvojen od baze, što sigurno značajno smanjuje mogućnost prenošenja vibracija iz motora na kućište. Međutim, ručka je izravno spregnuta na bazu na kojoj su i ležaj i osovina gramofona, dva elementa koji ni u najboljem slučaju ne mogu biti sasvim tihi i nevibrirajući. Pogonski remen je dugačak i izravno spreže remenicu motora i vanjski rub tanjura. Brzina vrtnje (33.3 o/min odnosno 45 o/min) podešava se ručno, premještanjem remena s uže na širu remenicu na osobini pogonskog motora i obratno. Gramofon nema kućište ni poklopac – dobro što se pojave i skladištenje vibracija tiče. Loše što se tiče prodora prašine i izravnog upliva akustički izazvanih vibracija iz zraka. I tako, jedno rješenje – jedan kompromis... Ali to je tako i kod najskupljih gramofona. Da li se dobilo na mostu ili izgubilo na ćupriji, to se čuje kad se koristi konačni proizvod. Ručka je “S” oblika, klasično dizajnirana, s klasičnim kadranskim zglobom koji omogućava pokretanje ručke u svim smjerovima. Kupac u paketu dobiva u cijeni sasvim solidnu Ortofonovu MM zvučnicu OM 3E.

Phono Box i Speed Box
Signal iz zvučnice upućen je u Pro-Jectovo Phono Box MM fono pretpojačalo. Što znači da će njegov obol zvuku gramofonske kombinacije biti značajan i da će s nekim drugim pretpojačalom sigurno biti drugačiji, pa i bitno drugačiji. Što smo i utvrdili kratkim testom s vrhunskim MM pretpojačalom. Iako se radi o vrlo solidnom MM pretpojačalu, sasvim kompatibilnom Ortofonovoj OM 3E zvučnici, vrlo je izvjesno da ovaj gramofon može “podnijeti” i kvalitetniju zvučnicu (MM, najbolje) kao i kvalitetnije MM pretpojačalo. Ipak, valja naglasiti da se Phono Box MM i Ortofon OM 3E odlično slažu – Pro-Jectov uređaj zvuči toplo u visokom dijelu, a i u srednjem i donjem dijelu zvukovnog spektra imalo premasivno, dok upravo u tim dijelovima OM 3E zvuči pomalo prenaglašeno (u najvišem dijelu), odnosno potisnuto (u srednjem i donjem dijelu palete). Isto tako, dosta će se dobiti ako se gramofon unaprijedi dodatkom Pro-Jectovog napajačkog sklopa Speed Boxa II. Moguće je koristiti i Speed Box SE II, ali on je ipak primjereniji kvalitetnijim tvrtkinim gramofonima. Samo Phono Box MM pretpojačalo spada u Pro-Jectovu Box seriju. Nalazi se u malom, metalnom, kućištu koje je dovoljno čvrsto da štiti elektroniku od vibracija, ali i da spriječi prodor elektromagnetskih upliva iz okoline. Sklop u unutrašnjosti temeljen je na korištenju kvalitetnih, niskošumnih integriranih sklopova i dvostruko mono ustrojen, što značajno pridonosi poboljšanju odvajanja kanala (što je kod signala iz zvučnice vrlo bitno). Na stražnjoj strani su pozlaćeni ulazno/izlazni priključci, a odvojeni napajački sklop omogućava da pretpojačalo radi prilično bešumno. Naime, čak i kad se prilično odvrne potenciometar za glasnoću na (pret)pojačalu, više od normalne glasnoće slušanja, šum iz zvučnika bit će jedva čujan.

Jeftin i uvjerljiv
RPM 1.3 Genie gramofon stoji približno cijeni kvalitetne elektroničke vage kojom smo odredili gaznu silu ansambla ručka/zvučnica. I zbog toga bi svaka rasprava o njegovim eventualnim manama trebala biti sasvim bespredmetnom. No, čak i unatoč apsurdu da alat za podešavanje uređaja stoji jednako kao sam uređaj, RPM 1.3 Genie gramofonu nije bilo moguće naći baš neke ozbiljne mane. Prvo što nas je oduševilo bila je iznimna preciznost i postojanost vrtnje tanjura. O tomu jasno govore i dobri tehnički podaci za wow i flutter, koji, očito, nisu preumanjeni, kako to nerijetko zna biti kod jeftini(ji)h gramofona. Zato je zvuk u cjelini djelovao postojano i dobro ugođeno, bez “njihanja” i pri prolasku igle kroz zahtjevnije strukturirane brazde notno složenijih glazbenih zapisa. To se posebno dobro dalo uočiti pri reprodukciji bas frekvencija u kojima se svako odstupanje od točne brzine lako osjeti kao “zavijanje” i plivanje tona, kao gubitak fokusa i mu(m)ljanje. Ipak, bas nije bio sasvim čist niti krajnje brz, što se poglavito osjetilo na tišim razinama reprodukcije kad se mogao čuti i tračak rumblea, vjerojatno od motora. Svemu usprkos, bas područje kako ga reproducira RPM 1.3 Genie kombinacija, može dobiti vrlo dobru ocjenu. U središnjem dijelu tonskog spektra Pro-Jectova kombinacija je zvučala jasno i glasno. Čak ni pri reprodukciji glasnih, složenih glazbenih dionica, nije se stjecao dojam da joj ponestaje daha. Zato je reprodukcija djelovala lakom, jednostavnom, pitkom i tečnom. Detalja je bilo sasvim dovoljno, mada oni najfiniji nisu bili besprijekorno reproducirani. Stanovita doza šuma na rubovima signala onemogućavala je da najfiniji detalji zvuče blistavo čisto kako se to može čuti s vrlo kvalitetnim i vrhunskim gramofonskim integracijama. Visokotonsko područje lijepo se i bešavno nastavljalo na srednjotonsko, tako da se prijelaz nije osjećao. Sam visokotonski spektar zvučao je čisto, blago zagasito, prirodno otvoreno i što je najbitnije nenaporno i nenametljivo. Vjerojatno zvuk tog dijela spektra neće oduševiti audiofilske čistunce, ali njima ovaj gramofon zaista nije namijenjen. U kvalitetnom sustavu koji nije usmjeren analiziranju već slušanju, te sitne mane neće se čuti, a vrline će biti jasno nazočne. Kad je dobro izoliran od okoline, na kvalitetnoj podlozi, ili čak zaštićen poklopcem (koji korisnik može sam napraviti od prozirnog plekiglasa) RPM 1.3 Genie gramofon će vrlo solidno prenijeti dinamiku glazbenog djela. Kontrasti između tihih i glasnih dionica bit će jasno izneseni, bez razmazivanja i nejasnih rubova. Prijelazi i skokovi, iako ne krajnje nježni, odnosno maksimalno rapidni, djelovali su dovoljno uvjerljivo da ne ometaju ugodu slušanja. Ništa lošije ovaj Pro-Jectov gramofon nije reproducirao ni prostorne dimenzije zvuka. Za gramofone se zna da su u iznošenju tog elementa reprodukcije odlični, a RPM 1.3 Genie spada u bolje u svojem cjenovnom razredu. Među najbolje, ustvari. Sve ključne osobine i dimenzije zvukovne slike bile su jasno naznačene, no ni za jednu od njih ne mogu se izreći superlativi. Međutim, njihova usklađenost i ujednačenost zaslužuje pohvale. U cjenovnom razredu nedvojbeno, ali i izvan njega. Gramofoni su opet in. Mnogi od onih koji nisu prodali sve svoje LP-ove, vraćaju ih iz ormara, tavana, podruma, vikendica u police dnevnih soba, a oni koji su to učinili ili oni koji su zbog mladosti “propustili” zlatnu eru vinila, kupuju nove ploče i traže stara izdanja. Gramofoni poput Pro-Jectovog RPM 1.3 Genie nedvojbeno su tomu značajno pridonijeli.




NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- Clock reset Yamaha rx-e810
Forum: Audio komponente
- Stream/Cast i sl
Forum: Uradi sam
- Strujni kabel
Forum: Audio komponente
- izvor direktno u amp ili sa preampom
Forum: Računala i audio
- Peporuka za usb kabel
Forum: Audiofil.net klub
- Klub 01.07.2017g. - BW 800 D3 !!!
Forum: Live
- Najave koncerata i festivala
Forum: Retro audio
- Kazetofoni

UPRAVO SE ČITA


Triangle Comete ES 25eme Anniversaire
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Milan Rupić
Audiolab 8000Q & 8000P
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Pojačalo i Pretpojačalo
napisao: Daniel Modrić
Monster PowerCenter HTS 1000
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Mrežna letva
napisao: Milan Rupić
NAD M5 Master Series
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: CD/SACD player
napisao: Milan Rupić
Burmester 061
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: CD Player
napisao: Milan Rupić

POSLJEDNJE NOVOSTI


Multipak 2017
Opera Grand Callas
Opera Callas Diva
Anthem STR integrirano pojačalo