Hi-Fi

pretraga  


Gradient Revolution Active - Audiofil - feel the sound - Zvučnik sa aktivnom skretnicom

Gradient Revolution Active

SAVRŠENA NESAVRŠENOST


Gradient zvučnici neće dovesti orkestar u Vašu sobu. Oni će Vas izravno odvesti u koncertnu dvoranu.“ – Jorma Salmi, direktor odjela za istraživanja i razvoj te utemeljitelj Gradient manufakture.

Moj veliki prijatelj, ujedno i audiofil neizmjerno bogatog iskustva, prije nekih 5 godina pričao mi je o Revolution zvučnicima iz finske Gradient manufakture. Izvrsno poznavajući moje glazbene preference i audiofilske stavove, praktično je inzistirao, ali i omogučio mi da u vlastitim uvjetima poslušam te, definitivno nesvakidašnje zvučnike. Tako je u proljeće 2005. godine na ovim stranicama nastala njihova recenzija (LINK). I danas, nakon petogodišnjeg vremenskog odmaka, kada ju ponovo pročitam, stojim iza svake napisane riječi. Dapače, nakon spomenutog testa i recenzije, oduševljen performansama, odlučio sam se za nabavku istih.
Tada dobivam informaciju od domaćeg distributera da se malo strpim jer u 10. mjesecu te iste godine, Revolution izlazi sa svojom najnovijom inačicom. U međuvremenu sam promjenio i prostoriju u kojoj je smješten audio sustav. Iz sobe od nekih 18 kvadrata (djelomično vidljiva na slici spomenute recenzije Gradient Revolution zvučnika; ona sa prastarim televizorom – ipak se znaju audiofilski prioriteti!), sustav je premješten u nešto veću prostoriju – dnevnu sobu od cca. 25 kvadrata, teoretski dosta boljeg akustičkog potencijala. Moj tadašnji sustav činili su CD player GamuT CD1 MkII, Primare A30.1 integrirano pojačalo, Jamo Concert 8 zvučnici, te kabeli iz tada aktualne Sumic Audio ponude. Međutim, nakon preseljenja dogodilo se neugodno iznenađenje. Zvuk toga istoga sustava drastično se promjenio u novome okruženju i to, nažalost, u negativnom smjeru. Postao je previše ječan, izgubio je fokus i definiciju, a tonski balans postao je skoro pa iritantno (pre)svijetao. Zvučna slika također se razvodnila izgubivši svoje precizne i prirodne konture. U iščekivanju novoga Gradienta eksperimentirao sam i sa promjenama komponenata u sustavu, tražeći odgovor za ovako drastičnu degradaciju sustava koji je u drugoj prostoriji postizao izvrsne, dijametralno suprotne i meni vrlo prepoznatljive zvučne performanse. Najprije su Jamo Concert 8 zvučnike probno nadomjestile manje samostojeće kutije Audience 62 iz Dynaudio ponude, a kasnije sam isprobao i GamuT kombinaciju pretpojačala D3 i pojačala snage D200 MkIII umjesto inače izvrsnog Primare A30.1 (kasnije I30) integrirca. Bilo je tu još kratkotrajnih pokušaja sa drugim komponentama, no čaroliju zvuka iz manje, 18-kvadratne sobe više nisam uspio ponoviti. Kao otegotne okolnosti za sustav moram navesti nemogućnost odmicanja zvučnika više od 0,5 metara od stražnjeg zida (zato sam ciljano isprobao manji Dynaudio samostojeći model, nešto kraćeg odziva u basu i sa bas-refleknim otvorom na prednjoj ploči) uz izrazito mali manevarski prostor za pomake u pozicioniranju, kao i prisutnost pianina u dnevnoj sobi čije je rezoniranje, posebno u određenim dijelovima frekvencijskog spektra, bilo poprilično čujno. Ovo je iskustvo još jednom potvrdilo neupitan i presudan utjecaj sobne akustike na performanse audio sustava. Ne samo da isti sustav u različitim prostorijama ne zvuči jednako, već te razlike mogu biti toliko dramatične kao da se ne radi o potpuno istim uređajima samo u drugačijem akustičkom okruženju.

GRADIENT REVOLUTION NEW
Kada sam uslijed ne dobivanja željenih rezultata već izgubio ozbiljniju volju za daljnjim eksperimentiranjem, napokon me razveselila informacija o prispjeću mojih novih Gradient Revolution zvučnika. Kako se radilo o novoj i unaprijeđenoj inačici (koja je i danas aktualna) u odnosu na testirani par, red je da spomenem te sitne ali ipak (po zvuk) vrlo bitne promjene. Naoko je identična koaksijalna zvučnička jedinica u čijem se središtu nalazi 25-milimetarski visokotonac sa aluminijskom kupolom koji je sada okružen 176-milimetarskom srednjetonskom membranom od staklenih vlakana koja kontrolira disperziju visokotonskih frekvencija iznad 2800 Hz (rezna frekvencija između srednjetonca i visokotonca), što je točno 6 milimetara veći promjer u odnosu na prethodnu inačicu zvučnika (170 mm). Nju i dalje za Gradient proizvodi poznata specijalizirana norveška tvrtka Seas, a ugrađuje se u zasebni osobito oblikovani kabinet izgleda svojevrsne trostrane krnje piramide bez paralelnih stranica, koji se smješta na vrh open-baffle bas sekcije. Takav točkasti izvor zvuka, smješten na zakošenoj ploči radi vremenskog usklađenja sa bas jedinicama, te njegov kabinet koji na preostale dvije bočne plohe te krnje piramide ima po tri precizno proračunata vertikalna proreza (analogno bas-refleksnim otvorima ovo bi mogli nazvati svojevrsnim „mid-refleks“ otvorima) čija je funkcija akustički neutralizirati i atenuirati sva zračenja srednjetonske jedinice osim frontalnoga a zbog čega će vrlo intenzivne prve refleksije frekvencija iz donjeg srednjetonskog područja biti značajno potisnute, osiguravaju iznimno usmjerenu i kontroliranu disperziju zvuka kardoidnog oblika lišenu uobičajenih koloracija kabineta, gotovo u potpunosti neovisnu o obilježjima prostorne akustike. Stražnji su valovi na taj način atenuirani za oko 20 dB, odnosno efektivno anulirani u omjeru 100:1. I to je jedan od razloga što smještaj u blizini prepreka za Revolution ne predstavlja izraziti problem.


Slika 2. - Kabinet srednjetonsko-visokotonske jedinice


Slika 3. - Donja ploha srednjetonsko-visokotonskog kabineta koja se postavlja na vrh bas sekcije sa spojnim kabelom i 2-pinskim konektorom koji povezuje ta dva dijela zvučnika


Slika 4. - Bas sekcija sa dvije dugohodne jedinice 30-centimetarskih membrana


Slika 5. - Konektor za prihvat kabela iz kabineta koaksijalne Seas jedinice na gornjoj plohi bas sekcije kojim se određuje i polaritet između ta dva dijela zvučnika ovisno o položaju bas sekcije

Dugohodne bas jedinice također su nove, doduše ostale su istoga promjera membrana (300 mm), te su po dvije, u paraleli spojene i smještene u baznoj open-baffle konstrukciji zvučnika. Zbog toga je njihovo zračenje dipolno, sa dijagramom zračenja oblika broja 8, kakvo obično susrećemo kod panelnih zvučnika, pri čemu se prednji i stražnji zvučni valovi nalaze u kontrafazi, dok bočni zapravo ne postoje. Uslijed tako kontrolirane disperzije frekvencija i u području do 200 Hz (na toj se frekvenciji nalazi rez između visokotonca/srednjetonca i basova, ujedno i između gornjeg i donjeg dijela zvučnika), mogućnost pojave stojnih valova javlja se samo u smjeru frontalnog zračenja (za razliku od zvučnika čiji su bas jedinice smještene u kabinetu i čije je zračenje praktički omnipolarno), no i oni se mogu anulirati u području sweet-spota pravilnim smještajem i set-upom zvučnika. Preporuka je da uz pravilo istostraničnog trokuta, udaljenost zvučnika od stražnjega zida bude jednaka udaljenosti slušatelja od njegovog stražnjeg zida jer će se u tome području (sweet-spot) poništiti energija stražnjih valova koje emitiraju bas jedinice kao i kompletne prve refleksije, te tako eliminirati potencijalni stojni valovi. Upravo zbog toga Gradient Revolution bez problema funkcionira i u vrlo malim sobama, čak manjim i od 20 kvadrata. To će zadovoljiti sve ljubitelje samostojećih zvučničkih kutija koji su ih se morali odreći zbog malih slušaonica. Svakako bi optimalno bilo odmaknuti zvučnike barem 1 metar od stražnjega zida, iako, ukoliko se poštuje prethodna preporuka glede smještaja, niti manje udaljenosti, kao što je to moj slučaj (0,5 m) neće predstavljati posebne probleme. U takvim okolnostima Revolution možda tek neće razviti svoj puni potencijal u iznošenju zvučne slike, ali niti ona, kao niti drugi ključni parametri reprodukcije neće biti značajnije degradirani, zahvaljujući iznimno kontroliranoj disperziji zvuka. Optimalni međusobni razmak zvučnika treba potražiti u rasponu između 2 i 3 metra, a sugeriram i blago zakretanje prema slušateljskoj poziciji uz poštivanje spomenutog pravila istostraničnog trokuta. Dodatno fino ugađanje bas odziva i eliminacija eventualnih stojnih valova moguća je rotacijom i usmjeravanjem bas sekcija u jednu od tri ponuđene pozicije. Trostrana konstrukcija open-baffle bas sekcije koja savršeno odgovara donjem dijelu kabineta visokotonsko/srednjetonske jedinice omogućuje takve kombinacije.


Slika 6. – Preporučljivo pozicioniranje Gradient Revolution zvučnika u prostoru

Početna pozicija je ona u fazi sa koaksijalnom visokotonsko/srednjetonskom jedinicom (frontalno zračenje svih jedinica u istome smjeru), a ostale dvije su sa faznim odmakom bas sekcije od 120 stupnjeva u odnosu na nju. Te su opcije korisne i preporuča se njima poigrati kada se zvučnici nalaze vrlo blizu stražnjega zida ili drugih prepreka, a ispravan polaritet u takvim situacijama između visokotonsko/srednjetonske jedinice i bas sekcije definira se smjerom spajanja (u fazi ili izvan nje) 2-pinskog konektora na kabelu koji ih međusobno povezuje.


Slika 7. - Dijagrami zračenja zvučničkih jedinica


Slika 8. - Mogućnosti rotacije bas sekcija (dvostruka strelica pokazuje smjerove zračenja dipolne bas sekcije, dok jednostruka pokazuje smjer zračenja frekvencija iznad 200 Hz)

Nove bas jedinice sa zračnim zavojnicama od bakrene žice bitno večeg promjera u odnosu na prethodnu verziju zvučnika povečali su njihovu osjetljivost za 1 dB, te je ona za novi Revolution deklarirana na 87 dB (2,83 V / 1 m). Međutim, ona je u praksi realno niža za koji decibel što su i potvrdila određena mjerenja. Osim spomenutih zavojnica novost su i novi polipropilenski kondenzatori najviše kakvoče, a i svi ostali elementi skretnice su najviših audio standarda. Osim navedenih promjena i unaprijeđenja konstrukcija se fundamentalno nije mijenjala. Frekvencijski odziv deklarirano pokriva područje od 50 Hz do 20 kHz (+/- 2 dB) uz pad od -6 dB na 30 Hz za koji bih rekao da je čak i manji u realnim uvjetima. Rezovi između zvučničkih jedinica su na 2800 Hz i 200 Hz (3. i 4. reda). Nominalna impedancija iznosi 6 Ohma, uz minimalnih 5 Ohma negdje oko 50 Hz. Dimenzije zvučnika su 410 x 1020 x 360 mm (Š x V x D), a masa 24 kg/kom. Dostupni su u crnom ili trešnja finišu drvenih dijelova uz crnu zaštitnu mrežicu koja prekriva večinu površine zvučnika. Ono što me uvijek iznenadi a što moram spomenuti su reakcije na izgled zvučnika. Naime, Revolution puno bolje izgleda u živo nego na slikama. Taj rekao bih bezvremenski dizajn ima vrlo visoki WAF (Woman Acceptance Factor). Iako ne mogu za sebe izjaviti da sam baš neki esteta, mišljenja svih koji su ih imali prilike vidjeti u živo kod mene, uključujući i pripadnice ljepšega spola, gotovo su konsenzusno pozitivna i potvrđuju prethodno iznesene opservacije o njihovom dizajnu.

ZVUČNI KORAK NAPRIJED
Nakon perioda inicijalnog usviravanja za koje je po mojoj slobodnoj procjeni trebalo više od 200-tinjak sati, i u kojemu sam intenzivno koristio „burn-in“ materijale, zvučnici su još neko vrijeme lagano mijenjali zvuk poboljšavajući svoje performanse. Poslije cca. 3 mjeseca taj je proces završio i novi je Revolution pokazao svoje adute. Sve napisano u prvoj recenziji apsolutno stoji, kao što su neupitna i određena, vrlo konkretna poboljšanja u odnosu na prethodnu verziju ovih zvučnika. Posebno se to odnosi na bas odziv koji je sada, ne drastično, ali ipak nešto dublji. Ne radi se tu o nekome izvanserijski dubokom basu (negdje između 30 Hz i 40 Hz u realnim uvjetima), niti njegovoj kvantiteti (volumen, masa), dapače, već prvenstveno kvaliteti (izvrsna kontrola, timbar i rezolucija). Uzeti ću za primjer izvrsne Dynaudio Contour S1.4 monitore čiji se bas (deklarirano) spušta do 41 Hz (+/- 3 dB) i koji u odnosu na Gradient Revolution zvuči voluminoznije i „mesnatije“, te u konačnici atraktivnije. Međutim, Revolutionov bas je precizniji, točniji i prirodniji, te zapravo bogatiji po pitanju strukture. Kod ove usporedbe bitno je spomenuti da Contour S1.4 zbog tih svojih karakteristika ali i ustroja (bas-refleks), za optimalne performance zahtjevaju prostoriju od najmanje 25 kvadrata i smještaj u slobodnom prostoru, barem metar udaljeni od prvih prepreka, za razliku od Revolutiona. Dakle, ovdje se konkretno u praksi pokazalo, da monitorski (neki ih nazivaju „bookshelf“) zvučnici, posebno oni veće zapremine i bas ekstenzije, ne predstavljaju „a priori“ bolji izbor za manje sobe. Poglavito ne u odnosu na samostojeće Gradiente.
Poboljšanja su se dogodila i u domeni makro dinamike (uz već od ranije sjajnu mikro dinamiku) i rezolucije. Istaći treba i zvučnu sliku iz koje su zvučnici fizički iščezli, a koja je plijenila svojom postojanošću i realističnom trodimenzionalnom projekcijom bez i najmanjih trunki umjetnoga uveličavanja neke od dimenzija ili izvođaća iz inače bogate, ali organski istkane holografske strukture. Sve je bilo upravo na svojem mjestu, baš onako posloženo kako to treba biti, bez ikakvih atraktivno isforsiranih artificijalnih dodataka koji ne postoje u glazbenoj strukturi žive izvedbe u realnom prostoru. Te su osobine također posljedica znalačkog ustroja i konstrukcije ovih zvučnika, praktično gotovo neosjetljive na akustiku prostorije. Ukupno gledajući sve prepoznatljive karakteristike prethodnika sada su podignute za stepenicu više, a u dosadešnjem tekstu istaknuti parametri i za dvije. Dakle, izvršene modifikacije u ovoj, ukupno petoj inačici (četvrtoj nakon originalne verzije) modela Revolution, potpuno su opravdale svoju primjenu.


MINIMALAN UTJECAJ PROSTORNE AKUSTIKE
Došao je trenutak i da se vratim na priču o sobnoj akustici. Kompletna teorija potvrdila se u praksi i to u ekstremnim uvjetima. Uslijed izrazito usmjerenog zračenja i znalački riješenog problema prvih refleksija koje su gotovo u potpunosti anulirane, Gradient Revolution su se pokazali kao nevjerovatno malo osjetljivi zvučnici na akustička obilježja prostorije. Sada je postalo jasno, kako sam već ranije spomenuo, da sa niti jednim zvučnicima nakon preseljenja u novu prostoriju (pokazalo se vrlo nezahvalnih akustičkih predispozicija) nisam bio zadovoljan upravo zbog toga što se nije mogla ostvariti optimalna, a ponekad čak niti zadovoljavajuća interakcija na relaciji zvučnički sustav – prostorija. Sve dok nije stigao Revolution. Tim više što je njihov smještaj u sobi vrlo nepovoljan, čak bih rekao ekstreman (iznimno suženo i unaprijed determinirano pozicioniranje sa minimalnim mogućnostima korekcija, 0,5 m udaljenost od stražnjeg zida, pianino u neposrednoj blizini, itd.). Za razliku od drugih zvučnika, u ovakvim je uvjetima, sa open-baffle ustrojenim basom te frontalno usmjerenim i u svim ostalim smjerovima maksimalno atenuiranim zračenjem srednjetonske i visokotonske jedinice, Revolution pokazao svoju superiornost i doista minimalnu osjetljivost na akustička obilježja prostora, a da pri tome još nisu bile iscrpljene sve njegove set-up mogućnosti (zakretanje bas sekcija, aktivna skretnica, itd.). Zapravo se tu radi o superiornosti kompletne konstrukcije, a poglavito open-baffle ustroja (u uvijek kritičnome bas području) nad zvučničkim konstrukcijama sa kabinetima, koji koliko god „savršeni“ bili ne mogu eliminirati rezonancije i koloracije koje negativno utječu na zvuk. Da su rješenje zvučnici bez kabineta potvrdilo je i kasnije iskustvo sa u potpunosti open-baffle ustrojenim Jamo Reference R909. Nakon tih iskustava često sam se znao zapitati: kako to da na tržištu nije dostupno više open-baffle zvučnika? To ne znači da se akustikom prostorije ne treba baviti, niti da spomenuti open-baffle zvučnici ne rade bolje u optimalnim akustičkim uvjetima i pozicijama, dapače, međutim kada su ti aspekti (naglašeno) nepovoljni do izražaja dolaze sve njihove komparativne prednosti.
Dobiveni rezultat je izrazito neutralan karakter zvuka, za realne okolnosti slobodno se može kazati savršeno linearan kroz kompletan frekvencijski spektar. Izostale su i ranije vrlo čujne rezonancije pianina smještenog u istoj sobi. Nisu one u potpunosti anulirane, ali su do te mjere potisnute da ih se može čuti tek kada se glavom naslonite na tijelo pianina, dakle niti blizu sweet-spota. Nakon kasnijih slušnih druženja i sa ostalim Gradient modelima (Revolution Active i Helsinki) u različitim prostorijama i sustavima, mogu kazati da se radi o prepoznatljivo neutralnom karakteru i timbralno prirodnoj reprodukciji, koji su toliko bliski živim izvedbama u dvorani, a doista minimalno osjetljivi na obilježja prostorne akustike, što se nepogrešivo ureže u memoriju tako da ih se po tome bez problema detektira i na slijepom testu. Zvuk Revolutiona mnogi vole uspoređivati sa legendarnim Quad ESL-63 modelom. Da ta komparaciji nije bez podloge ukazuje činjenica da Gradient proizvodi subwoofer SW-63 namijenjen upravo tim Quad zvučnicima, te je na taj način ostvarena jedinstvena suradnja sa originalnom tvrtkom Quad još u doba dok joj je na čelu bio legendarni utemeljitelj Peter Walker. Naime, Gradient je jedina tvrtka koja je ikada nešto konstruirala i proizvodila za originalni Quad. Kada već spominjemo Quad, imajući u vidu dipolni dijagram zračenja Gradient Revolution bas sekcije, oblika osmice, što je inače karakteristika panelnih zvučnika, treba reći da unatoč vrlo usmjerenom i kontroliranom zračenju (kroz kompletan frekvencijski opseg), Revolution ipak ima osjetno veći sweet-spot, tj. ne događa se situacija da ga može ozbiljno slušati samo jedna osoba. Dinamički su se također pokazali nešto uvjerljivijima, a poglavito u aktivnoj varijanti.

IGRE SA POJAČALIMA
S obzirom na vrlo zahtjevnu bas sekciju open-baffle ustroja sa dvije velike 30-centimetarske dugohodne bas jedinice i nižu efikasnost, za pokretanje Revolutiona neophodno je kvalitetno, snažno i strujnom zalihom bogato pojačalo. Uz to i po mogućnosti otvorenijeg karaktera zvuka jer još nisam naišao na pojačalo koje bi Revolutione izbacilo iz takta neutralnosti i natjeralo ih da sviraju (pre)svijetlo, oštro i agresivno, dok im pojačala tamnijeg zvuka karakterno ne odgovaraju. Nije tajna da Gradient njeguje dugogodišnju suradnju sa danskom tvrtkom GamuT (izrađuju aktivne skretnice za Revolution Active), te u svojim razvojnim laboratorijima i slušaonicama koriste upravo njihovu amplifikaciju. Prvenstveno se to odnosi na D200 pojačalo snage koje se pokazalo kao izvrstan „match“ za Revolution, posebno za njegovu bas sekciju. Stoga su i moja razmišljanja o odabiru adekvatne amplifikacije, već pri prvotnoj odluci o kupnji Revolutiona, kretala se u tome smjeru. Preporuka prijatelja sa početka ovoga testa, kao i domaćeg Gradient distributera koji u svojem distributerskom programu također posjeduje i GamuT, također su sugerirali i pojednostavili donošenje odluke. Tako su Revolutioni za partnera dobili već spomenutu kombinaciju GamuT D3 pretpojačala i D200 MkIII pojačala snage što se pokazao kao puni pogodak. Zvučnici su sa tom amplifikacijskom kombinacijomna u potpunosti mogli razviti svoj potencijal, posebno u području kontrole, dinamike, rezolucije i zvučne slike. Osim GamuT amplifikacije Revolutionima su se kao izvrstan partner pokazala i neka druga pojačala, kao npr. Bryston 4B SST stereo izlaz i NuForce Reference 9 SE mono-blokovi. Zbog načelno povoljnih karakteristika gornjeg dijela zvučnika sa koaksijalnom visokotonsko/srednjetonskom jedinicom i otvorene bi-amp/bi-wire terminalne opcije na donjoj bazi zvučnika, često se znaju susresti preoporuke za cijevnim pojačalom snage koje bi bilo zaduženo za pokretanje toga dijela. Međutim, osobno sam najbolje rezultate ipak polučio sa tranzistorskim pojačalima (spomenutim GamuT D200 MkIII), koja su se u mojem slučaju pokazala kao bolji odabir, posebno u pogledu rezolucije i karaktera zvuka, što opet ne znači da u nekim drugim okolnostima kakvo rasno cijevno pojačalo ne bi postiglo željenu ili čak bolju sinergiju.


Slika 10. – Bi-Amp/Bi-Wire konektori na donjoj bazi bas sekcije

Da zaključim priču o Gradient Revolution zvučnicima još ću jednom istaknuti da se radi o izrazito neutralnom i timbralno prirodnom karakteru zvuka, linearnom kroz kompletan frekvencijski opseg, izvrsne rezolucije i realistične zvučne slike s bogatom organskom strukturom. Ti zvučnici jednostavno reproduciraju glazbu onakvu kakva ona jest u svojoj biti i u prostoru gdje je nastala, bez ikakvih artificijelnih uljepšavanja kao i bez seciranja na gole tehničke audio informacije, te će ih zbog toga posebno cijeniti redoviti posjetitelji dvorana u kojima se izvodi neamplificirana glazba. Kao ljubitelj klasične glazbe i česti posjetitelj živih izvedbi mogu reći da su to zvučnici koji su najvjernije prenijeli taj glazbeni doživljaj i atmosferu dvorane u moju dnevnu sobu kao niti jedni prije njih, a zbog čega sam i postao njihov ponosni vlasnik.


GRADIENT REVOLUTION ACTIVE
Kako je vrijeme odmicalo, promatrajući zvučnike u apsolutnim razmjerima, ipak sam postajao svjestan njihova dva osnovna limita. Prvi se odnosio na makro dinamiku i velike dinamičke otklone kakvi se često pojavljuju u simfonijskim partiturama klasične glazbe te kakve pojedini samostojeći zvučnici uvjerljivije reproduciraju (u optimalnim akustičkim uvjetima), dok se drugi odnosio na reprodukciju najnižeg basa, odnosno zadnje oktave, što je i inače privilegij samo ponajboljih high-end zvučnika (i sustava). Da ne bi bilo zabune, moram još jednom naglasiti da se navedeni limiti spominju u apsolutnim razmjerima, dakle u odnosu na sve zvučnike, neovisno kojem cjenovnom razredu i kategoriji pripadali. No Gradient i za to nudi rješenje, stoga je logičan sljedeći korak bio prelazak na Revolution Active.


Slika 11. - Gradient Revolution Active sa aktivnom skretnicom

Gradient Revolution Active zvučnike moguće je kao već gotove sa pripadajućom aktivnom skretnicom tvornički naručiti, ali je isto tako svaki Revolution model moguće nadograditi u Active verziju. U tom je slučaju, uz implementaciju aktivne skretnice u sustav, i to između pretpojačala i pojačala snage (sada je bi-amping bezuvjetan), potrebno izvršiti i određene izmjene u pasivnom dijelu skretnice. Iako ti zahvati nisu posebno zahtjevni i njihov najteži dio predstavlja zapravo skidanje i ponovno postavljanje zaštitne mrežice, ipak ih preporučam povjeriti ovlaštenom serviseru, što sam ja i učinio. Pasivna skretnica namijenjena bas sekciji u potpunosti se isključuje (L4 = 10 mH / 2,2 Ohma; L5 = L2; C5 = 300 µF) i bas jedinice su sada izravno priključene na izlazno pojačalo što jamči maksimalnu kontrolu ekskurzija membrana bas jedinica. S druge strane, u skretnici srednjetonca potrebno je premostiti otpornike R1 (1,5 Ohma) i R2 (4,7 Ohma), te kondenzator C3 (80 µF), iz kruga eliminirati zavojnicu L2 (3 mH / 1 Ohm), a kondenzator C1 (2,2 µF) nadomjestiti sa drugim drugačijih vrijednosti (3,3 µF). Time se postiže prirodan pad srednjetonske jedinice koji je ranije bio definiran pasivnom skretnicom, a sada ga prema bas sekciji određuje aktivna skretnica.


Slika 12. - Unutrašnjost donjeg dijela open-baffle bas sekcije


Slika 13. - Pasivna skretnica bas sekcije


Slika 14. - Koaksijalna srednjetonsko-visokotonska jedinica sa pasivnom skretnicom


Slika 15. - Koaksijalna Seas jedinica sa pripadajućim kabinetom


Slika 16. - Završno vračanje zaštitne mrežice

Tako je povećana ukupna efikasnost koaksijalne visokotonsko/srednjetonske jedinice. Prijelaz između visokotonca i srednjetonca ostao je pak nepromijenjen i determiniran pasivnom skretnicom (C2 = 8,2 µF; C4 = 6,8 µF; L1 = 0,3 mH / 0,3 Ohma; L3 = 1,2 mH / 0,7 Ohma; Rp = 22 Ohma). Zamjenske kondenzatore, proizvođač isporučuje zajedno sa aktivnom skretnicom i detaljnim uputstvima. Nakon ovoga zahvata značajno je smanjen broj pasivnih komponenata skretnice što opčenito pozitivno utječe na kvalitetu zvuka jer osjetljivi audio signal sada mora do zvučničkih jedinica proći kraći put kroz bitno manji broj elemenata.


Slika 17. - Šiljci na gornjoj ploči bas sekcije na koje se postavlja kabinet sa koaksijalnom Seas jedinicom

Obzirom da u Active varijanti Revolution reproducira vrlo niske frekvencije, potrebno je obratiti pažnju da svi vijci na konstrukciji budu čvrsto stegnuti kako ne bi došlo do nepoželjnih rezonancija, a zvučnike svakako postaviti na šiljke. Da li je ta zadaća ispravno odrađena može se provjeriti testnim diskom sa snimljenim test-frekvencijama u bas području. Ova preporuka vrijedi i za pasivni Revolution.


Slika 18. – Shema Gradient Revolution skretnice


Slika 19. – Shema pasivnog dijela skretnice Gradient Revolution Active zvučnika

Kako je već spomenuto, aktivna se skretnica kao linijska komponenta postavlja nakon pretpojačala, te elektronički dijeli i ekvilizira signal u području oko 200 Hz na onaj koji ide u gornji dio zvučnika sa visokotonsko/srednjetonskom jedinicom i onaj dio koji ide u bas sekciju. Za to je neophodna bi-amping konfiguracija sa minimalno dva stereo pojačala snage, četiri mono-bloka ili pak kombinirana postava sa npr. mono-blokovima za bas sekciju i stereo izlazom za preostali dio. Aktivna je skretnica opremljena balansiranim (XLR) i nebalansiranim (RCA) ulazima i izlazima tako da je moguća implementacija u različite amplifikacijske kombinacije. Ukoliko to ostali uređaji omogućuju, svakako preporučam balansirano spajanje zbog 6 dB pojačanja signala u samoj skretnici, ali i zbog ostalih prednosti takvoga povezivanja uređaja. Ulazna impedancija je 40 kOhma u blansiranom, odnosno 20 kOhma u nebalansiranom modu, dok je izlazna impedancija 150 Ohma za balansirani, odnosno 75 Ohma za nebalansirani mod. Što se aktivnih kontrola tiče, najvažniji su za istaći selektor Q parametra i potenciometar za nivo glasnoće bas sekcije. Q parametar moguće je odabrati između tri opcije. Pozicija HIGH omogućuje frekvencijski odziv u donjem ekstremu do 20Hz sa padom od -3 dB, MEDIUM pozicija pak daje pad od -6 dB na istoj frekvenciji, dok LOW znači atenuaciju od – 10 dB na 20 Hz. Na ovaj se način može fino ugoditi spuštanje basa s obzirom na značajke prostorne akustike, kao i prema karakteristikama ostatka sustava, te tako utjecati na njegovu brzinu i fokus. Optimalan balans reprodukcije basa u odnosu na ostatak spektra, a prema obilježjima prostorne akustike i osobnom ukusu podešava se pomoću BASS LEVEL potenciometra za određivanje nivoa njegove glasnoće. Ova kontrola funkcionira u rasponu od -10 do +10 dB. Upotrijebe li se u bi-amping sustavu izlazna pojačala različitog gaina, ovom se funkcijom također omogućuje njihovo usaglašavanje. Osim navedenih kontrola na raspolaganju je i, ako zatreba, stereo/mono sklopka. Svi konektori i kontrole smješteni su na stražnjoj strani skretnice, a tu su još i glavna prekidačka sklopka te tropolni ulazni strujni euro konektor za prihvat napajačkog kabela. Prednja ploča je u potpunosti čista i na njoj je tek ugravirani logo i plavičasta LED dioda koja pokazuje da se skretnica nalazi u funkciji. Već po vanjskim detaljima lako je zaključiti da je Gradient izradu skretnice prema svojim specifikacijama povjerio tvrtki GamuT, čime su željeli biti sigurni da će i taj dio aktivne elektronike zvučnika biti izrađen po najvišim high-end standardima. Tako su korišteni elektronički elementi i ostali dijelovi najviših audiofilskih standarda koji su pomno odabrani nakon višestrukih mjernih i slušnih testiranja (poput izabranih Burr-Brown operacionih pojačala), napajačka sekcija fizički je odjeljena od ostatka elektronike koja provodi osjetljivi linijski audio signal, kučište je konstruirano da ne dozvoljava nikakve vanjske niti unutarnje elektromagnetske (EM) i radiofrekvencijske (RF) uplive i interferencije, itd. Po završetku, nakon mjerenja i kontrole kvalitete, kao i svi ostali Gradient proizvodi, prolazi se detaljan i rigorozan završni slušni test. Spomenuti ću i da se svi Gradient zvučnici ručno, te u potpunosti izrađuju u Finskoj, osim aktivne skretnice koju, kako sam već naveo, u Danskoj proizvodi GamuT. Za kraj tehničkog opisa aktivne skretnice spomenimo i njezine dimenzije od 430 x 108 x 390 mm (Š x V x D), te masu od 9,6 kg. Svojim finišem od brušenog aluminija, identičnom GamuT komponentama, dodatno će razveseliti one koji će ju implementirati u sustav sa amplifikacijom toga danskog proizvođaća jer će biti postignuta i savršena vizualna sinergija.


Slika 20. – Bas odziv u ovisnosti o odabranome Q parametru aktivne skretnice


Slika 21. - Kontrole i sučelja aktivne skretnice

ISTINSKI FULL-RANGE DOŽIVLJAJ
Nakon usviravanja aktivne skretnice i novih elemenata u pasivnim skretnicama zvučnika, koje je ovoga puta bilo znatno kraće, zvuk je poprimio potpuno novu dimenziju. Nije uopće upitno da su sve do sada opisane karakteristike zadržane, ali ono što se dobilo sa Revolution Active verzijom, mogu opisati kao kompletan full-range zvučnički sustav high-end klase. Od dva spomenuta limita pasivne Revolution varijante, prvi, dinamika, u svim svojim segmentima značajno je unaprijeđena (Johann Strauss: Die Fledermaus, Carlos Kleiber, Bayerisches Staatsopernchor & Staatsorchester, Deutsche Grammophon 457 765-2). Djelomično je to zasluga i potpune eliminacije drugog limitirajučeg čimbenika, a to je bio nešto kraći frekvencijski odziv u bas području. On je sada praktično spušten „do dna“, do donjeg praga čujnosti ljudskog slušnog aparata, i zvučnici reproduciraju 20 Hz (sa atenuacijom u rasponu od -3, -6 ili -10 dB ovisno o odabranom Q parametru), tj. kompletnu najdonju oktavu, što ih svrstava u kategoriju istinskih full-range zvučnika. Puštajući testne tonove, treba reći da se uz popriličnu atenuaciju ipak još uvijek poprilično jasno reproduciraju i niže frekvencije od 20 Hz. Zbog toga je reprodukcija orgulja na ovim zvučnicima doslovce čarobna sa kompletnim fundamentom, timbrom i tijelom, bez gubitka i jedne note (Mattias Wager – Organ Treasures, Opus3 SACD 22031; Camille Saint-Saens: Symphony No.3, Christoph Eschenbach, The Philadelphia Orchestra, Ondine ODE 1094-5; Richard Strauss: Also sprach Zarathustra, Andre Previn, Wiener Philharmoniker, Telarc CD-80167). Doista jedinstveno iskustvo kada su u pitanju zvučnici. Pri tome je frekvencijska karakteristika bas područja iznimno linearna, uz blago poniranje ovisno o odabranome Q parametru, što uslijed ranije opisanih konstrukcijskih rješenja, izostavlja uobičajena izdizanja pojedinih bas frekvencija i pojavu stojnih valova. Posljedica toga je precizan, čist, fokusiran, izvrsno definiran i ritmički točan, a istovremeno duboki bas. Poštujući pravilno pozicioniranje, temeljeno na istostraničnom trokutu pri čemu je udaljenost zvučnika od stražnjega zida jednaka udaljenosti slušatelja od zida iza njega, unatoč reprodukciji frekvencijskog područja čak i ispod 20 Hz, stojni se valovi u području sweet-spota ne pojavljuju. Provjereno!
Međutim nije tu najdublji bas jedini dobitak. Kako sam redoviti posjetitelj koncerata klasične glazbe, najčešće u zagrebačkoj koncertnoj dvorani Lisinski, uvijek su me posebno dojmili toliko unikatni, specifični i suptilni staccato tonovi kontrabasa. Večina sustava bez problema reproducira te tonove koji čak i ne ulaze u kategoriju najdubljih jer se najčešće kreću u rasponu od nekih 50 Hz do 100 Hz. Ali problemi se pojavljuju sa timbralnom vjernošću i strukturom reprodukcije tih tonova koji nastaju potezima gudala po strunama toga, najvećeg gudačkog instrumenta sa ogromnim rezonantnim drvenim tijelom. I upravo na tome detalju padaju mnogi, inače izvrsni high-end zvučnici (i sustavi), djeleći se na one koji su doista vrhunski i one koji to ipak u potpunosti nisu. Revolution u pasivnoj varijanti također nije briljirao u tome segmentu, ali daleko od toga da je razočarao jer se ne može reći da oni te tonove nisu reproducirali korektno i prepoznatljivo, ali im je ipak nedostajalo te timbralne strukture, čistoće, pravoga volumena i tijela. Active verzija taj je problem ne samo solvirala, već je i reprodukciju tih specifičnih tonova poprilično uvjerljivo približila karakterističnim obilježjima žive izvedbe u dvorani. Svakako da su za taj doživljaj neophodne i snimke koje posjeduju (Gustav Mahler: Symphony No.2, Ivan Fischer, Budapest Festival Orchestra, Channel Classics CCS SA 23506; Christoph Eschenbach, The Philadelphia Orchestra, Ondine ODE 1094-5; Gustav Mahler: Symphony No.4, Bernard Haitink, Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, PentaTone PTC 5186 183) i sustav koji prenosi takve zapise. Gradient Revolution Active su zvučnici koji su to neupitno sposobni prenijeti. I upravo zbog te bogate harmoničke strukture prirodnih instrumenata u području najniže dvije oktave (subkontra i kontra) u koje obilato zadire dosta njih iz postave simfonijskog orkestra (uz spomenuti i najčešće eksponirani kontrabas tu su još harfa, kontrafagot, tuba, ali i orgulje i klavir), prilikom reprodukcije klasične glazbe vrlo je bitno da zvučnici linearno pokrivaju taj dio frekvencijskog spektra uz korektnu sinergiju sa prostornom akustikom. Sa toga aspekta ovim je zvučnicima teško nači zamjerku i zapravo je njihova reprodukcija najbliže što se uspjelo približiti živoj izvedbi i zvuku dvorane. Zato ih posebno preporučam ljubiteljima klasične glazbe. Nešto slično opisanome doživio sam nedavno i sa full-range AKG K701 slušalicama. Zapravo tek nakon takvih iskustava shvatite za koliki ste dio sastavnih glazbenih informacija bili prethodno zakinuti.
Uz spomenuta poboljšanja u odnosu na pasivnu Revolution varijantu, svakako moram istaći i srednjetonski dio spektra koji je dodatno „prodisao“, dobio zraka i detalja, te još poboljšao rezoluciju, te holografsku i harmoničku strukturu. Vokalne dionice prenesene su iznimno uvjerljivo i prirodno uz izvrsnu artikulaciju (Mozart: Requiem, Martin Pearlman, Boston Baroque, Telarc CD-80410). Dobio sam osjećaj da je kao posljedica toga što se bas linearno spustio praktično do samoga dna, srednjetonac dodatno rasterećen i sada potpuno nesputan, posebno u području donjih srednjih tonova. Neupitno je tu izvrstan posao obavila aktivna skretnica ekvilizacijom reza između basova i srednjetonske jedinice. Rezultat je ukupan dojam prozračnosti, kao da su sve zvučničke jedinice u potpunosti „prodisale punim plučima“, ali uz neprikosnovenu kontrolu, potpunu koherentnost, međusobnu zvučnu uniformnost i praktično idealno linearan odziv. U tu priču savršeno se uklopio i prozračan visokotonski spektar, također izvrsne rezolucije i teksture koja je bogata vrlo fino nijansiranim detaljima, ali i uglađen bez najmanjih naznaka grubosti i oštrine.


ZVUČNICI KOJI ORGANSKI REPRODUCIRAJU GLAZBU
I što reći na kraju ove najduže recnzije koju sam do sada napisao (čak ni tako nisam uspio sa Vama podijeliti sve detalje, ali nadam se da će i za to biti prilike). Svakome tko pročita ovaj tekst jasno je moje oduševljenje ovim zvučnicima i njihovim ustrojem, te su oni za mene dugoročan (da ne kažem konačan) izbor. Da li su onda Gradient Revolution Active savršeni zvučnici? Naravno da nisu! Nisu to niti jedni zvučnici. Odavno je znano da su upravo zvučnici najslabija karika u HiFi audio lancu. Nije ni čudo kada oni predstavljaju posljednju („aktivnu“) komponentu u lancu audio sustava (ako ne računamo prostornu akustiku) i to sa (najtežim) zadatkom da električni signal pretvore u akustički, tj. u glazbu, uz reprodukciju što je moguće vjerniju izvorniku. Pa što je to onda tako posebno kod ovih zvučnika?
Nova, nametljiva i agresivna filozofija modernog (suvremenog) high-enda audio industrije danas se trudi ponuditi nam komponente što je moguće boljih tehničkih performansi, atraktivnog zvuka koji impresionira na prvo slušanje (da ne kažem nogometnim žargonom „na prvu loptu“), eufoničnog karaktera, umjetno isforsirane dinamike, neprirodno velike, prenapuhane i zapravo izdeformirane zvučne slike sa nekorektnim odnosima prostornih dimenzija, nerealno isfriziranu holografiju koju kao da promatramo kroz nekakvo slušno povečalo, nabrijanu rezoluciju koja nije svojstvena glazbi već frekvencijskim analizatorima, itd, itd. I onda se komponente međusobno uspoređuju i natječu koja je bolja u navedenim parametrima. A gdje je tu glazba? Zar doista kada sjedite u koncertnoj dvorani i zatvorite oči, možete nepogrešivo izbrojati i pozicionirati baš svaku npr. prvu ili drugu violinu, ili npr. klarinete? Naravno da ne! U krajnjoj liniji to i nije razlog zašto ste došli u dvoranu. Ne kažem da se ti instrumenti mogu pobrojati na tim „modernim“ audio sustavima, ali spomenuti trendovi u high-endu upravo idu u tome smjeru. Stoga me sve manje i čude izjave nekih audiofila koji tvrde kako im sustavi rade bolje nego orkestar u dvorani.
Gradient Revolution, kako pasivna tako i aktivna verzija, potpuna su suprotnost toga trenda. To su zvučnici koji organski reproduciraju glazbu. Njih se prvenstveno uspoređuje sa živom glazbom, a tek onda sa drugim zvučnicima. I to im je najbolja pohvala i preporuka. Možda nemaju globalnu dinamiku jednih Wilson Audio MAXX zvučnika ili rezoluciju kakvu postižu ponajbolji visokotonci tvrtke Scan-Speak, rigidnost i umrtvljenost open-baffle konstrukcije kakvu ima Jamo Reference R909, međutim to su samo fragmenti ukupnih zvučnih performansi. A upravo gledajući sveukupnost reprodukcije, teško im je pronaći bilo kakvu ozbiljniju zamjerku. Svojom dvodjelnom konstrukcijom koju čine u tekstu opisane open-baffle bas sekcija i specifično dizajnirani kabinet srednjetonsko/visokotonske jedinice, objedinjuju ponajbolje karakteristike dipolnih i monitorskih zvučnika. Kada se u obzir uzme i cijena samih zvučnika (bez prateće amplifikacije koja u Active verziji zbog neophodnosti bi-ampinga poskupljuje cijelu priču) onda im je teško pronači ozbiljnijeg konkurenta. Njihove mogućnosti set-upa i nadogradnje su doista unikatni, kao i najmanja moguća osjetljivost na obilježja akustike prostora zbog čega je njihov izrazito neutralan karakter zvuka prepoznatljiv u različitim akustičkim okruženjima. Upoznati se pobliže sa ovim zvučnicima znači proči kroz pravu malu školu elektroakustike. I tu moram skinuti kapu i do poda se nakloniti njihovom tvorcu, samozatajnom ali genijalnom konstruktoru Jorma Salmi, koji daleko od blještavila vodečih audio medija, okružen idiličnim finskim krajolicima znalački konstruira i izrađuje Gradient zvučnike.
Zato ove zvučnike bezrezervno preporučam svim audiofilima, a prije svega ljubiteljima klasične glazbe. Od kada ih imam u sustavu još me niti jednom nije uhvatila želja za njihovim mijenjanjem, što je vrlo atipična pojava za audiofile, ali i velika pohvala zvučnicima. Posebno mi to nije palo na pamet u kontekstu limitirajučih uvjeta moje dnevne sobe. Ne kažem da drugih vrhunskih zvučnika nema, daleko od toga, ali u kojem cjenovnom razredu i uz pretpostavku smještaja u optimalne (neću reći idelane) akustičke i prostorne uvjete. Ako se jednoga dana, daj Bože, i preselim u veći prostor sa velikom sobom rezerviranom za audio sustav, želja mi je nadograditi Revolution Active sa dodatnim bas sekcijama što je također još jedna od njegovih jedinstvenih mogućnosti. Njih se preporuča pridodati u večim i akustički jače dampiranim prostorijama kako bi se povećao ukupni zvučni pritisak (SPL). Dodatne bas sekcije serijski se spajaju sa postojećima tako da ne zahtjevaju dodatnu amplifikaciju, a nema niti ograničenja u njihovom broju za implementaciju. Udvostručenje bas jedinica prati povećanje ukupnog SPL-a za 6 dB.
U međuvremenu posvetiti ću se novim HD audio izvorima zvuka, a ostatak sustava teško da će doživjeti promjene. Nadam se da će jednoga dana stići i spomenuto preseljenje, a tada očekujte novi nastavak Gradient Revolution priče sa dodatnim bas sekcijama.



SUSTAV:
Digitalni izvori zvuka: SACD/CD player Accuphase DP-78, CD player GamuT CD3
Analogni izvor zvuka: gramofon VPI Scout sa ručkom VPI JMW-9 Signature i zvučnicom Ortofon Jubilee, gramofonsko pretpojačalo Moon LP5.3 RS by Sim Audio i gramofonski interkonekcijski kabel Sumic Audio Black Hole Phono
Pretpojačalo: GamuT D3
Izlazna pojačala snage: 2 x GamuT D200 MkIII (bi-amping)
Zvučnici: Gradient Revolution Active (sa aktivnom skretnicom)
Interkonekcijski kabeli: Sumic Audio Black Hole 7 (XLR)
Zvučnički kabeli: Sumic Audio Silver Cotton 4 za srednjetonsko/visokotonski dio i Sumic Audio Black Hole 5 za bas sekciju
Strujni kabeli: Sumic Audio Black Hole 5, Kimber Kable PK10 Palladian, Kimber Kable PK10 Gold
Strujna letva: Furutech e-TP60E
Polica: Finite Elemente Spider

DIO ČEŠĆE KORIŠTENIH ZAPISA TIJEKOM RECENZIJE:
1. Johann Strauss: Die Fledermaus, Carlos Kleiber, Bayerisches Staatsopernchor & Staatsorchester, Deutsche Grammophon 457 765-2
2. Mattias Wager – Organ Treasures, Opus3 SACD 22031
3. Camille Saint-Saens: Symphony No.3, Christoph Eschenbach, The Philadelphia Orchestra, Ondine ODE 1094-5
4. Richard Strauss: Also sprach Zarathustra, Andre Previn, Wiener Philharmoniker, Telarc CD-80167
5. Gustav Mahler: Symphony No.2, Ivan Fischer, Budapest Festival Orchestra, Channel Classics CCS SA 23506
6. Gustav Mahler: Symphony No.4, Bernard Haitink, Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, PentaTone PTC 5186 183
7. Mozart: Requiem, Martin Pearlman, Boston Baroque, Telarc CD-80410
8. Eagles: Hell Freezes Over, Geffen GED 24725



INFO BOX

Gradient Revolution Active zvučnici (sa aktivnom skretnicom)
Cijena: 61.990.- kn/par; (Gradient Revolution: 41.990.- kn/par; Aktivna skretnica 19.990.- kn)

Info:www.sigma-audiokoncept.hr
www.gradient.fi

GRADIENT REVOLUTION specifikacije:
Dijagrami zračenja bass: dipolni
srednjetonac/visokotonac: kardoidni (srcoliki)
Frekvencijski odziv 50-20000Hz +/-2dB, -6dB@30Hz
Impedancija 6 Ohma, minimum 5 Ohma
Osjetljivost 87dB/2.83V/1m
Preporučena snaga pojačala 50-250 W
Zvučničke jedinice 2×30 cm dugohodne bas membrane, 176 mm fibreglas srednjetonac, 25 mm koaksijalni aluminijski kupolasti visokotonac

Rezne frekvencije 200 Hz i 2800 Hz
Konektori Dva para za bi-wire/bi-amp
Finiši Cherry ili Black
Dimenzije (ŠxVxD) 41 × 102 × 36 cm
Masa (kom) 24 kg

GRADIENT REVOLUTION ACTIVE specifikacije:
Dijagrami zračenja bass: dipolni
srednjetonac/visokotonac: kardoidni (srcoliki)
Frekvencijski odziv 20-20000Hz +/-2dB,
Impedancija 6 Ohma, minimum 5 Ohma
Osjetljivost 87dB/2.83V/1m
Preporučena snaga pojačala 50-250 W
Zvučničke jedinice 2×30 cm dugohodne bas membrane, 176 mm fibreglas srednjetonac, 25 mm koaksijalni aluminijski kupolasti visokotonac
Rezne frekvencije 200 Hz i 2800 Hz
Konektori Dva para za bi-wire/bi-amp
Finiši Cherry ili Black
Dimenzije (ŠxVxD) 41 × 102 × 36 cm
Masa (kom) 24 kg

AKTIVNA SKRETNICA za GRADIENT REVOLUTION ACTIVE specifikacije:
Pojačanje 6dB/Balansirano(XLR); 0 dB/Nebalansirano(RCA)
Ugađanje nivoa glasnoće basa +/- 10dB
Rezna frekvencija 200 Hz
Dimenzije (ŠxVxD) 430×108×390 mm
Masa 9,6 kg
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
organska reprodukcija glazbe, iznimno kontrolirana disperzija zvuka iz koje proizlazi minimalna osjetljivost na prostornu akustiku kao i sve posljedične i u tekstu navedene sonične beneficije, full-range odziv, široka paleta mogućnosti set-upiranja i kontinuirane nadogradnje, cijena
moglo bi bolje
niža osjetljivost koja od pojačala uz kvalitetu zahjtva i dosta strujne rezerve i snage što u bi-amping konfiguraciji iziskuje dodatna ulaganja

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- Ljudovi pomagajte
Forum: Audio komponente
- Deklarirana snaga pojačala
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: CD i ostali mediji
- KLASIKA
Forum: Audio komponente
- Marantz PM16
Forum: Audio komponente
- Dražen Markešić sjećanje
Forum: Audio komponente
- Refresh pojačala?

UPRAVO SE ČITA


Antique Sound Lab AQ-1005i
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano cijevno pojačalo
napisao: Dražen Kokanović
no/LAB DSE 2+
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Izlazno pojačalo
napisao: Zoran Botić
NAD-C-542
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: CD Player
napisao: Dražen Kokanović
GamuT CD1  MkII
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: CD Player
napisao: Daniel Modrić
PMC OB1
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Monitorski zvučnik
napisao: Roko Žodan (Helicon)

POSLJEDNJE NOVOSTI


What HiFi ? nagrade za 2017. godinu
Klipsch Heritage One / Three / Sixes
Hi-Fi Radionica na Zagerb Audio Video Show-u
Technics ponovo u Hrvatskoj !