Hi-Fi

pretraga  


Sound Carrier Phono 7 - Audiofil - feel the sound - MM/MC fono pretpojačalo

Sound Carrier Phono 7

Još smo na igli




U doba velikog povratka gramofona na audio scenu i porasta zanimanja mlađih (i onih drugih) glazboljubaca za reprodukciju glazbe snimljene na stare (i nove) vinilne ploče, potrebno je, osim gramofona, ručice i zvučnice, osigurati zdrav i dovoljno visok napon signala koji treba privesti linijskom ulazu pretpojačala. Kako mnoga pretpojačala i integrirana pojačala novije proizvodnje nemaju gramofonski ulaz (phono), rješenje je nabaviti poseban uređaj - fono pretpojačalo. Većina recentnih fono predstupnjeva ima mogućnost pretpojačanja signala iz MM i MC zvučnica, pa je moguće korištenje modela s pokretnim magnetom (MM) odnosno pokretnom zavojnicom (MC). Zvučnice s pokretnim magnetom imaju izlazni napon do 5 mV uz veću impedancu, dok MC zvučnice (u pravilu) traže snažnije pojačanje zbog izlaznih napona do 0,5 mV i znatno manju impendancu. Iznimka su HO (high output) MC zvučnice koje imaju izlazni napon sličnih vrijednosti kao MM modeli. Dakle, fono predstupanj ima zadaću s prve linije fronte, pojačati slabašan signal zvučnice, naponski i impedancijski prilagoditi ga vrijednostima linijskog ulaza pretpojačala. Uz velika pojačanja signala, u paketu ide i veliko pojačanje smetnji, šumova i svih nepotrebnih i nepoželjnih dijelova čujnog spektra koji vrebaju na početnim položajima akustičkog ratišta. I to nije sve! Da bismo pojasnili što je još zadaća fono predstupnja, moramo se vratiti u povijest, na početke LP ere. Na početku proizvodnje ploče događa se postupak koji će zvučnica gramofona trebati što sličnije ponoviti - narezivanje. Postupak je sličan reprodukciji pri čemu se signal s pojačala (snimka) dovodi na reznu glavu koja ga pretvara u pomake kojim se tangencijalno narezuje metalna ploča (čiji će prešani nasljednik biti LP). Način na koji rezna glava zapisuje različite frekvencije uzrokuje da niske frekvencije zauzimaju više prostora na ploči od signala visokih frekvencija iste amplitude. Tako bi brazde niskih frekvencija bile znatno šire i trajanje zapisane glazbe bilo bi drastično skraćeno. Igla zvučnice ne bi, pri reprodukciji, bila u stanju gaziti takvim brazdama a izobličenja bi bila prevelika. Rješenje je smanjiti amplitudu niskih frekvencija pri narezivanju i povećati je prilikom reprodukcije primjenom obrnute krivulje. Sljedeći je problem izobličenje i odnos signal/šum na visokim frekvencijama koje je potrebno izdignuti prilikom narezivanja i "stišati" pri reprodukciji. Do 1954. godine svaka je kompanija za proizvodnju vinila imala, pri snimanju, neku svoju krivulju potiskivanja visokih i uzdizanja niskih tonova, pa je reprodukcija bila otežana i često neslušljiva, jer ekvalizacijske krivulje (obrnuti postupak) nisu bile identične a koji put ih kompanije nisu niti objavljivale; pretpojačala i pojačala onoga doba imala su nekoliko pozicija selektora kojima su se mogle odabrati neke (ali ne sve) ekvalizacijske krivulje. Do postavljanja standarda, bilo je više od 100 kombinacija nultih točaka i strmina padanja frekvencija u ekvalizacijskim krivuljama - Columbia, Decca, N.A.B., R.C.A., B.B.C., E.M.I., C.C.I.R., A.E.S., Orthacoustic, LP, N.A.B., F.F.R.R itd. Spas je stigao 1954. godine kad je Recording Industry Association of America (RIAA) objavila novi standard ekvalizacije koji je nedugo zatim prihvatila cijela audio industrija. Ekvalizacijski preklopnik nestao je s prednjih ploča pojačala, a RIAA ekvalizacijski sklop postao je jedini koji se konstruirao i ugrađivao u fono predstupnjeve. Standardna se krivulja dopunjavala kroz vrijeme, a crtež prikazuje osnovnu inačicu

Dakle, svako fono pretpojačalo treba, osim povećanja napona i prilagodbe impedance imati sklop koji će što vjernije rekonstruirati zrcalnu sliku standardizirane ekvalizacijske krivulje, kako bi rezultanta bila ravna crta - idealna krivulja. U Sound Carrier Phono 7 RIAA ekvalizacija riješena je u aktivno/pasivnom ustroju, uz pažljivo i nadahnuto korištenje povratne sprege, koja, ako se ne primjenjuje s oprezom, može ozbiljno degradirati kvalitetu reprodukcije. Odstupanje od RIAA krivulje je odličnih 0,2 dB.
Fono stupnjevi koji opslužuju MM zvučnice nisu toliko kritični jer se ne moraju hvatati u koštac s ogromnim pojačanjima, i njih je moguće relativno kvalitetno i bezbolno izvesti primjenom bilo poluvodiča, bilo cijevi. Pravi izazov je pojačanje minijaturnih napona kojima se diče neke vrhunske zvučnice, jer se uz signal pojačavaju i šumovi. To je za konstruktore veliki izazov jer takve zvučnice posjeduju posebnu čaroliju pri reprodukciji detalja i rekonstrukciji trodimenzionalnosti koja se lako naruši visokom razinom šuma i pozadinske buke koja nije zapisana na vinilu već generirana prolaskom signala sklopovima fono predstupnja.
Stoga smo Phono 7 testirali isključivo MC zvučnicama različitih izlaznih napona: Audio Note IOI (0,05 mV), Ortofon MC 2000 MkII (0,125 mV), Supex SD900 Super (0,2 mV) i Benz Micro LP (0,34 mV) kako bismo provjerili najosjetljiviji dio - MC predstupanj.



Kućište uređaja izrađeno je u tenkovskoj maniri, znanoj iz ostatka Sound Carrier ponude. Mrtvo, čvrsto i nerezontantno, ima i gumene nožice koje još više doprinose apsorpciji mogućih vibracija. Na prednjoj ploči je preklopnik kojim se bira priključena MM odnosno MC zvučnica, čiji se kvalitetni RCA ulazi nalaze na stražnjoj ploči, uz osigurač, mrežni i izlazne priključke, kao i mjesto za uzemljenje.
Slušanje je krenulo od zvučnica s većim izlaznim naponom prema onima s manjim, uz nužna podešavanja stupnja pojačanja (MM - 50 dB, MC - 80 dB) i pripadajućih impedanci (od 50 Oma do 47 kOma). Za promjene parametara koriste se dva višestruka mikroprekidača smještena na tiskanoj pločici, pa je potrebno otvoriti kućište i obaviti podešavanje u skladu s uputama. Kao elementi pojačanja koriste se niskošumna operaciona pojačala posebno konstruirana za najosjetljivije audio uređaje. Put signala je izveden najkraćim mogućim vodovima, što osigurava brži odziv tranzijenata.
Phono 7 bez sustezanja prepoznaje sve produkcijske zahvate, način na koji su snimke načinjene i karakter kojim su pojedine nakladničke kuće snimale i proizvodile vinilne ploče. Jasno se može razlikovati šum trake (kod izvornih, neremasteriranih analognih snimki) od šuma prolaska igle kroz brazdu. Glazba je prezentirana dinamički raskošno, bez suvišnih izleta u rubna područja, osim u slučaju kad su ona zapisana na nosaču zvuka. Prije svega to se odnosi na najdublje registre orgulja, koji su reproducirani čvrsto, duboko, moćno i kontrolirano, ne narušavajući ostatak zvučnog spektra. Nedostatak pozadinske buke i šuma doprinosi dinamičnoj i živoj pojavnosti glazbenog tkiva i odličnoj rezoluciji tihih detalja. Od najmanjih do najvećih orkestara, instrumenti su odlično pozicionirani u prostoru i ostaju na mjestu bez obzira na glasnoću reprodukcije. Svako je glazbalo ili glas realne veličine i ne pokazuje izobličenja bilo kojeg parametra. Svaka vrsta glazbe reproducirana je u prepoznatljivoj maniri s opipljivo ocrtanim elementima prostora i vrlo dubokom pozornicom. Prepoznavanje glazbenika po dubini slike lako je i nikakvo preklapanje slojeva nije zamjetno. Timbar akustičnih instrumenata prirodan je i točan bez tvrdoće i zrnatosti koja se zna pojaviti kod poluvodičkih konstrukcija fono stupnja. Gornji dio spektra gladak je i delikatan, bez zvonjave i grubosti.
Svaka zvučnica oslikana je prepoznatljivom paletom osnovnih boja i nijansi reproducirane glazbe i u njihovom prepoznavanju i razlikovanju karaktera nije bilo sumnji.

Najveće iznenađenje priredio nam je Phono 7 s priključenom zvučnicom Audio Note IOI, najmanjeg zamislivog izlaznog napona (0,05 mV) koja normalno radi jedino s pripadajućim prilagodnim transformatorom istog proizvođača. Pojačanje od 80 dB pokazalo se više nego dovoljnim za pravi vatromet energije koju se teško može nadmašiti u bilo kojem elementu. Phono 7 je pokazao da se može nositi s malim naponima i niskim impedancama s jedinstvenom lakoćom i autoritetom. Eksplozivni dinamički uzleti pokretali su se munjevitom brzinom, a tako se i zaustavljali, bez gubitka humanosti i organske ljepote analognih snimki. Uravnoteženost cijelog čujnog spektra odlična je i pokazuje raskošne nijanse koje su zapisane na vrhunski snimljenim vinilima. I manje dobre snimke vrlo su slušljive i ne treba izbjegavati glazbe koju volimo bez obzira na kakvoću i starost. To ne znači da Phono 7 bilo što uljepšava već samo iskreno i prirodno pokazuje izvorne karakteristike nosača zvuka, na način i karakterom kojim zvučnica čita brazde vinila. Nema traga kompresiji dinamičkih maksimuma, razlučivost detalja je jako dobra i neovisna o glasnoći. Ukupni dojam je lakoća, prozračnost i neopterećenost. Čini se da je jedino ograničenje kakvoća kombinacije gramofon/ručica/zvučnica. Što bolje, to bolje.



INFO BOX

Tehnički podaci:
Uređaj: Sound Carrier Phono 7, poluvodičko MM/MC fono pretpojačalo
Stupanj pojačanja: MM - 50 dB, MC - 80 dB
Izlazni napon: 1 V
Dimenzije: 325 x 260 x 85 mm (ŠDV)
Masa: 4,6 kg
Cijena: 5.840 kn (s PDV-om)

Proizvođač:
Tehnički centar Krklec, Rebar 64,
10000 Zagreb
www.sound-carrier.com
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Mogućnost primjene sa zvučnicama izuzetno malog izlaznog napona, raskošna trodimenzionalnost pozornice, vrlo dobra dinamika i mikrodinamika, lakoća i prirodnost reprodukcije, prepoznavanje najfinijih razlika glazbenog tkiva, glatka i neopterećena prezentacija.
moglo bi bolje
Ništa posebno

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- EXCITERs
Forum: Uradi sam
- DIY Zvučnički kabeli
Forum: Audio komponente
- DIGITALNI kazic
Forum: CD i ostali mediji
- JAZZ KLUB
Forum: Audio komponente
- Kombiniranje AV sa stereo sustavom
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Vinyl
- Koje LP-e slušate?

UPRAVO SE ČITA


Classé CAP-2100
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: Erden Radončić
Xindak XA3250 & XA8550
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Pojačalo & Pretpojačalo
napisao: Daniel Modrić
Crystal Cable Piccolo
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnički, interkonekcijski i mrežini kabeli
napisao: Milan Rupić
Simaudio Moon i-3 & Moon Equinox
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo i CD player
napisao: Milan Rupić
Lyngdorf Audio u Hrvatskoj
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Prezentacija
napisao: Milan Rupić

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu