Hi-Fi

pretraga  


PS AUDIO Power Plant Premier - Audiofil - feel the sound - Strujni filter

PS AUDIO Power Plant Premier

STRUJA KOJA HIFI ZNAČI


Strujni filteri, regeneratori, kondicioneri, itd. ... ?!? Svaki puta kada sam isprobavao neki od uređaja iz te kategorije, unatoč tome što su neosporno manifestirali određene, nerijetko i vrlo čujne promjene, u konačnici nikada niti jedan od njih nisam zadržao u vlastitom referentnom sustavu. Naime, svi oni donijeli su određena poboljšanja, ali istovremeno su u nekim drugim parametrima degradirali zvuk sustava. Pokušam li generalizirati, što može biti nezahvalno, poboljšanja su se pretežito odnosila na rezoluciju, spuštanje tzv. „noise-floor“-a, rekreaciju zvučne slike, itd., dok su degradacije u pravilu bile vezane za dinamiku i reprodukciju ekstrema frekvencijskog spektra. A kroz sustav je, u različitim fazama, prodefilirao doista pozamašan dijapazon modela: od komercijalnih do više ili manje provjerenih DIY uradaka, od modela pristupačne cijene do onih skupocjenih, od proizvoda manje poznatih tvrtki do onih iz ponude renomiranih high-end imena, itd.
Nikada u potpunosti zadovoljan performansama isprobanih modela, a s druge strane svjestan važnosti kvalitetnog napajanja i problema u vlastitom kućanstvu po tome pitanju, odlučio sam se za zahvate u samome strujnom krugu stana, koliko je to bilo moguće. Angažirana je stručna osoba (električar), koja je srečom, u potpunosti bila senzibilizirana za moje audiofilske prohtjeve i apsolutno ih razumjela, te znala način kako ih provesti u djelo, što je zapravo rijetkost jer, čast iznimkama, profesionalni električari na nas audiofile gledaju kao svojevrsne čudake. Postavljena je nova „fidovka“, HiFi sustavu je dodijeljen zaseban interni vod preko također zasebnog osigurača, vodići toga voda su postavljeni novi te više nisu „nulovani“ već su trofazno konfigurirani, postavljene su i nove strujne utičnice audiofilske kvalitete, itd. Rezultat je bio više nego očit i čujan. Unaprijedila se rezolucija, „noise-floor“, mikrodinamika, zvučna slika, itd. Najprimjetniji je bio izostanak čujnih i vrlo neugodnih interferencija koje su u strujni krug audio sustava unosili drugi potrošači u kućanstvu, a koji su se jasno manifestirali preko zvučnika najčešće pri njihovu paljenju/gašenju (frižider, pegla, itd.). Također je važno istaći da se nisu pojavile nikakve prethodno spomenute degradacije u zvuku sustavu, toliko karakteristične za razne audiofilske strujne uređaje koje sam isprobavao. I tako zadovoljan postignutim (ne samo u soničnom smislu već imajući u vidu i trošak ovoga električarskog zahvata koji bi u komparaciji sa raznim strujnim uređajima pripadao početnom cjenovnom razredu), s godinama sam pomalo zaboravio na tu kategoriju uređaja i prestao uopće ozbiljno razmišljati o njoj.
Sve dok se nije pojavio PPP (Power Plant Premier) američke tvrtke PS Audio i uzburkao svjetsku audiofilsku scenu. Toliko pohvala i nagrada u specijaliziranim medijima potkrepljenih uvrštavanjem cijenjenih recenzenata u vlastite sustave, bezbrojne preporuke od korisnika diljem svijeta, zaintrigirale su i mene da posegnem za njime te ponovo iskušam jedan takav uređaj u vlastitom sustavu. Posebno kada dolazi iz tvrtke koja je u tom segmentu otišla možda i najdalje od svih.

PATENTIRANA TEHNOLOGIJA ZA VRHUNSKE PERFORMANSE I EFIKASNOST

PPP je strujni regenerator u pravom smislu te riječi. Naime, on ne filtrira izmjeničnu struju (AC; Alternating Current) koju dobiva na svojem ulazu, već ju najprije konvertira u istosmjernu struju (DC; Direct Current) da bi nakon toga iz nje (re)generirao ponovo izmjeničnu struju (AC), ali ovoga puta praktično idealnih karakteristika (perfektne sinusoide stabilnog izlaznog napona i frekvencije) te lišenu različitih onečišćenja i interferencija, praktično laboratorijske kvalitete. Ovaj postupak sam po sebi nije pretjerano složen ali da bi se dobile željene performanse, a posebno visoki stupanj efikasnosti koji je uvijek problem kod strujnih regeneratora, glavni inženjer tvrtke PS Audio – Bob Stadtherr razvio je i patentirao tzv. „Tracking Supply AC Regeneration System and Method“ sustav koji je potom uspješno primjenjen u PPP-u. Ukratko (ako je to moguće), ulazni AC signal najprije se konvertira u 5-Voltni pravokutni valni oblik koji je precizno sinkroniziran u fazi sa ulaznim AC signalom. Tako dobiveni signal dovodi se u mikroprocesor sa radnom frekvencijom od 6400 Hz koji na svojem izlazu upotrebom DDS (Direct Digital Synthesis) tehnike generira signal u digitalnoj formi sa 16-bitnom rezolucijom, točnosti od +/- 0,001 Hz i THD-om (Total Harmonic Distortion) manjim od 0,01%. Sljedeći korak je dovođenje takvog digitalnog signala u DA pretvarač koji ga sada (re)generira u potpuno novi 2,5-Voltni AC oblik sa amplitudom koja je neovisna, ali potpuno fazno sinkronizirana sa ulaznim AC signalom. Slijedi filtriranje parazitskih DC komponenti i nuspojava DA pretvorbe iz novodobivenog AC signala, što se znatno efikasnije postiže sa niskovoltnim signalima kakav je ovaj, te je on sada maksimalno čist i spreman za željeno pojačanje i stabilizaciju na određenu izlaznu voltažu, odnosno izmjeničnu struju za napajanje priključenih potrošača. Kako nigdje na putu signala nisu korišteni masivni transformatori, izlazna linijska impedancija je vrlo niska što je vrlo poželjno. Također je iznimno važno još jednom naglasiti da je signal u svim fazama opisanoga procesa fazno sinkroniziran sa ulaznim AC signalom, pa tako i na svojim izlaznim strujnim utičnicama što je zasluga implementiranog sinkronizacijskog stupnja.

Pojačalo AC signala radi u AB klasi i koristi 70-Voltno DC napajanje iz snažnog toroidalnog transformatora. Kako bi se postigla što veća efikasnost kompletnog procesa AC regeneracije, napajački sklop pojačala nalazi se u konstantnoj sprezi sa ulaznim i potrebitim izlaznim vrijednostima AC signala. Naime, dvostruki DC napajački sklop na izvoru AC signala čija je voltaža sinkronizirana sa snagom AC signala neophodnom za napajanje pojačala, osiguravaju zahtjeve izlaznog stupnja PPP-a. Riječ je o permanentnom procesu pračenja zahtjeva izlaznog stupnja na temelju kojih sustav, koji se zato i naziva „Tracking Supply AC Regeneration System“, napaja pojačalo uvijek adekvatnom snagom u datom trenutku. Tako je postignuta prije nezamisliva efikasnost od čak 85% s pojačalom koje radi u AB režimu. Sve one koje više interesira ovaj patent mogu ga pronaći na slijedećem linku.

UČINKOVITA ZAŠTITA

PPP u izvedbi za europsko tržište posjeduje, naravno, euro konektor za prihvat dolaznog AC signala (230 V, 50 Hz) i 5 izlaznih strujnih terminala za napajanje potrošača. Ulazni tropolni euro konektor predviđen za spajanje napajačkog kabela po mogućnosti što većeg presjeka sastavni je dio protekcijskog strujnog modula koji štiti priključene uređaje od prenapona i ostalih strujnih incidenata koji ih mogu ugroziti. Taj sklop reagira promptno u slučaju takvih događaja te momentalno prekida rad PPP-a i opskrbu električnom energijom prikopčanih uređaja. U slučaju manjih incidenata PPP se ponovno pokreće pritiskom tipke za resetiranje na samome modulu (odmah do ulaznog strujnog euro konektora), a u slučaju strujnih udara većeg intenziteta taj će modul pregoriti štiteći tako ostatak elektronike PPP-a kao i potrošače spojene na njega. Jednostavnom zamjenom modula (po servisnim jamstvima i uvjetima) PPP se ponovo i potpuno vrača u funkciju. Koliko je to korisno pokazuju slučajevi kojima sam i osobno svjedočio, kada je prilikom udara groma taj modul doslovno spasio kompletnu (poprilično skupu) priključenu elektroniku, ali i njezinog vlasnika od značajnijih financijskih izdataka za popravke uređaja. Meni je tek jednom PPP zablokirao, pretpostavljam uslijed anomalija u mreži zbog privremenog nestanka struje toga dana, te sam ga bez problema ponovno pokrenuo spomenutim resetiranjem. Dakle, PPP osim što je regenerator koji na izlazu daje laboratorijski čisti AC signal (SineWave) osiguravajući priključenim komponentama preduvjete za postizanje punih performansi, posjeduje i vrlo važnu protekcijsku funkciju koja ne samo da štiti uređaje od trenutnih kvarova koji su posljedica strujnih udara, već im kvalitetnim napajanjem osjetno produžuje radni vijek. Vlasnici (posebno skupocjenih) audio sustava svakako bi i tu komponentu trebali imati u vidu. Napominjem da se putem terminala na stražnjoj strani PPP-a u žaštitni krug mogu uključiti i jedna telefonska linija te dvije antenske RF linije, koje su naglašeno osjetljive na različite prenapone.



IZOLACIJSKE ZONE

Izlazne strujne utičnice, njih 5 (PPP za američko tržište posjeduje ih dvostruko više – 10), koje prihvaćaju standardizirane „schuko“ konektore, također su PS Audio proizvod audiofilske high-end kvalitete, Power Port tipa kakve inače preporučuju za zamjenu standardnih zidnih utičnica. One su svrstane u 3 identične IsoZone, tj. izolacijske zone. Svaka IsoZona napaja se iz vlastitog filtera čime se postiže njihova maksimalna izoliranost i sprječavaju moguće interferencije. Bazirani na novoj magnetskoj tehnologiji filtriranja, svaki je od njih konstruiran od vrlo kratkog bakrenog vodića velikog presjeka namotanog oko malenog Nano-Crystaline magneta iznimno snažne permabilnosti (razvio ga Hitachi), aproksimativno i do 10 puta veće od one klasičnih magnetnih materijala. Primjenom ovakvih filtera, osim što se postiže vrhunska izolacija IsoZona i sprječavaju štetne interferencije između njih, izbjegnuta je upotreba izolacijskih transformatora koji uz to što generiraju distorzije limitiraju i struju napajačkog sklopa, što se pak negativno reflektira prvenstveno na dinamičke performanse priključenih pojačala, tj. dinamiku kompletnog audio sustava. Također se po tom pitanju vodilo računa i da interni put signala bude što je moguće kraći. Kada smo već kod toga treba istaći da PPP posjeduje 50-Amperski energetski spremnik koji će u datom momentu isporučiti znatno veću strujnu rezervu nego li bi to uređaji mogli dobiti izravno iz zidnih strujnih utičnica limitiranih osiguračima bitno manjih vrijednosti. To je također iznimno važno za nesputanost impulsnih dinamičkih glazbenih zahtjeva, te jedan od razloga što PPP ne limitira dinamika već ju može čak i poboljšati.
Funkcija IsoZona je da se kod napajanja međusobno razdvoje uređaji različitih kategorija. Na primjer, najbitnije je da digitalni i analogni audio izvori ne budu u istoj IsoZoni ili da ju dijele sa izlaznim pojačalom, da odvojene budu audio od AV komponenti, itd.
Svaka od 3 raspoložive IsoZone istovremeno je i zasebna PowerZona. Naime, potrošače spojene u jednu od PowerZona moguće je upaliti u 3 različita moda koji se određuju za svaku PowerZonu pojedinačno prekidačima na poleđini uređaja. „Always on“ mod predviđen je za one potrošače koji bi se konstantno trebali nalaziti pod naponom (kao npr. digitalni izvori zvuka i druge digitalne komponente), neovisno o glavnoj napajačkoj sklopki PPP-a. „Switched“ mod (tvornički postavljen) je sinkroniziran sa glavnom napajačkom sklopkom PPP-a i na njega priključene potrošače uključuje u mrežu istovremeno sa startanjem vlastite elektronike. I konačno treći, „Delayed“ mod aktivira priključene uređaje sa 3 sekunde odmaka što je idealno za komponente čije paljenje u pravilu posljednje dolazi na red (poput npr. izlaznih pojačala snage). Inače, PPP je moguće pokrenuti također na 3 načina – već spomenutom glavnom sklopkom u obliku PS Audio loga centralno smještenom iznad velikog informacijskog displaya na prednjoj ploči uređaja, putem daljinskog upravljača kojime se može kontrolirati i većinu ostalih funkcija, te niskovoltnim istosmjernim okidaćem (DC trigger) čija su sučelja na stražnjoj strani PPP-a.

MJERNI INSTRUMENT

PPP je ujedno i pravi, vrlo precizni mjerni uređaj. Naime, konstantno mjeri ulazni i izlazni napon te njihovu diferenciju, a rezultate prikazuje na velikom informacijskom displayu koji dominira prednjom pločom. Mjere se i prikazuju također ulazne i izlazne vrijednosti ukupnih harmoničkih izobličenja – THD (Total Harmonic Distortion). Dok su ulazne vrijednosti (napon i THD) determinirane parametrima mreže na koju je PPP prikopčan, na izlazne se vrijednosti (također napon i THD) može utjecati što se pokazalo iznimno korisnim, učinkovitim i neophodnim (o tome više u slušnome dijelu testa). Tako se vrijednost izlaznog napona može podesiti pomoću malenog vijka na donjoj strani uređaja, što je vrlo nepraktično jer ukoliko se PPP nalazi na nekoj polici ili čvrstoj podlozi (gdje mu i je mjesto) tu je radnju praktično nemoguće izvesti. Osim toga, na ovaj način izlazni napon nije moguće u potpunosti precizno podesiti na željenu vrijednost, a sam postupak podsjeća na podešavanje azimuta glave kazetofona (kao npr. nekada na legendarnim Commodore 64 računalima). Pomalo mi je nejasno da se ovo nije moglo realizirati digitalno i elektroničkim putem, što je neusporedivo preciznije i praktičnije. Kada smo već kod prigovora, svakako moram uputiti kritiku i za prateća internacionalna uputstva na engleskom jeziku u kojima se uopće ne spominje taj vijak kao niti postupak i preporuke u pogledu podešavanja izlaznog napona pomoću njega. Ozbiljan propust nedostojan kalibra proizvoda i renomea tvrtke.

MULTIWAVE I CLEANWAVE FUNKCIJE

Osim toga, PPP posjeduje i dvije vrlo zanimljive funkcije – MultiWave (MW) i CleanWave. Prilikom aktiviranja MultiWave funkcije dolazi do isticanja trećeg harmonika sa zaobljenim vrhovima (peaks) u regeneriranom AC signalu a što rezultira produženjem vremena punjenja kondenzatora u napajačkom stupnju, te rezultira još manjim strujnim kolebanjima. Učinak je identičan povećanju snage transformatora i/ili kondenzatora u napajačkim stupnjevima priključenih uređaja, odnosno njihovom predimenzioniranju. Ova je funkcija više ili manje učinkovita ovisno o karakteristikama uređaja u audio sustavu ali i o afinitetima samoga slušatelja, pa ju svakako preporučam isprobati. CleanWave je nešto sasvim drugo, modulirani sinusoidni signal namijenjen demagnetizaciji prikopčanih uređaja. Proizvođać preporuča upotrebu ove funkcije nakon svakog preslušanog albuma, iako se njegova učinkovitost više primječuje ukoliko se rjeđe koristi. Ipak, demagnetizacija sustava nije štetna, a kako bi sustav uvijek bio u top izdanju – slažem se sa PS Audio preporukom te sam tako u pravilu i postupao. Proces demagnetizacije traje 5 sekundi (odbrojavanje na displayu), a zanimljivo je da ukoliko se u toku njegova trajanja još jedanput stisne CleanWave tipka PPP će započeti produženi i još efikasniji mod ove funkcije u trajanju od 60 sekundi. Ova se opcija također preporuča, a zamislite – nigdje se ne navodi u uputstvima. MultiWave i CleanWave funkcije moguće je aktivirati putem daljinskog upravljača (iako pri tome sustav nebi smio biti u „play“ statusu, a niti njihova primjena nije preporučljiva sa manjim brojem određenih uređaja poput npr. onih sa AC motorom – no o tome se više treba informirati u uputstvima), kao što se daljinski može smanjiti i intenzitet svjetlosti ili potpuno ugasiti informacije na displayu, te provjeravati izmjerene veličine PPP-a (ulazni i izlazni napon te njihova diferencija, te ulazni i izlazni THD).

Sama izrada uređaja je vrhunska po svim aspektima – od korištenih elemenata „ispod haube“, primjenjene tehnologije, dizajna, do završne obrade. Stoga ne začuđuje inspiriranost dizajnom luksuznih BMW automobila, a uvjerljivosti pridonosi i masa od čak 16 kg, primjerenija nekakvom pojačalu snage, što PPP u jednu ruku i jest. Od golih tehničkih podataka (modela za europsko tržište) izdvojio bi na ovome mjestu još maksimalno kontinuirano opterečenje od 1500 Watta uz vršnu dinamičku isporuku snage od čak 5000 Watta u kratkotrajnom vremenskom periodu od 0,5 sekunde, te donji limit od 175 V i gornji od 275 V kada je napon u pitanju. Ostale specifikacije pogledajte u info boxu sa strane. PPP posjeduje ugrađeni ventilator koji se kao dio protekcijskog kruga nakratko aktivira prilikom svakog novog fizičkog prikopčanja na potrošačku mrežu, a inače se pali putem termoprekidača kada se PPP toliko zagrije da mu zatreba njegova pomoć pri hlađenju. Ipak, implementirani masivni hladnjaci svoju zadaću obavljaju besprijekorno tako da su slučajevi kratkotrajnog paljenja ventilatora prema riječima proizvođaća iznimno rijetki. Ja to mogu potvrditi jer se i pod najvećim opterećenjima, sa prikopčana dva snažna pojačala snage (ukupne snage 800 Watta na 8 Ohma) opterećena zahtjevnim zvučnicima niske osjetljivosti, poprilično otvorenim potenciometrom za glasnoću, te vrlo zahtjevnim glazbenim materijalima, niti jednom nije uključio.

ZVUČNI DOBITAK U SVIM KOMBINACIJAMA

Prije detaljnih impresija slušnoga testa želim istaći da PPP zahtjeva dobrih 200-tinjak sati usviravanja i to po mogućnosti pod punim opterečenjem, te da će mi ovo testiranje ostati urezano u pamćenju jer sam se unatoč dobroj formi dobrano oznojio od brojnih paljenja/gašenja sustava i uključivanja/isključivanja pojedinih komponenti s obzirom na sve raspoložive kombinacije i mogućnosti. No krenimo redom. Najprije sam preko PPP-a na mrežu priključio SACD/CD player Accuphase DP-78, pretpojačalo GamuT D3 i elektroniku aktivne skretnice zvučnika Gradient Revolution Active. Pomak je odmah bio primjetno čujan te se ponajviše manifestirao kroz finije nijansiranje i gradaciju detalja što je posebno dolazilo do izražaja u visokotonskom i srednjetonskom dijelu spektra – posljedično je i ukupna rezolucija ali i mikrodinamika uzdignuta na višu razinu, pozadina je postala još tamnija ali organski bogato ispunjena, ravnomjerno se povečala zvučna slika u sve 3 dimenzije uz još bolju preciznost, definiciju, stabilnost i holografsku strukturu, a bas područje je dobilo kvalitetu više u pogledu kontrole i preciznosti. Nakon toga u PPP su priključena oba izlazna pojačala snage GamuT D200 mk3 (tako sam angažiarao svih 5 strujnih utičnica PPP-a) koja u horizontalnome bi-ampingu pokreću Gradient Revolution Active zvučnike. Svaki od njih sa svojih 2 x 200 W na 8 Ohma (ukupno 800 W) i teretom zvučnika bili su pravi izazov za PPP. On se sada osjetno zagrijao ali suprotno uvriježenim pravilima o ne spajanju pojačala (posebno izlaznih) na ovakve uređaje doneo, ne toliko izražena, ali ipak bitna poboljšanja. Naime, bas je prividno izgubio na masivnosti i volumenu, čak bih prije kazao na atraktivnosti, ali je istodobno postao precizniji, prirodniji, timbralno ispravniji, još kontroliraniji, pa čak i mrvicu dublji, ali u optimalnoj sinergiji i balansu sa ostatkom spektra. Donji srednjetonski dio spektra dodatno je prodisao i oslobodio se (nešto slično se dogodilo i prilikom transformacije Gradient Revolution zvučnika u Active verziju – recenzija) pridonijevši linearnosti kompletnog frekvencijskog opsega. Mikrodinamika također je otišla korak naprijed. Višednevna uštekavanja, preštekavanja, ištekavanja, itd. samo su potvrdila moje prethodno iznesene dojmove.
Sve 3 slušne kombinacije (1. - player, pretpojačalo i skretnica priključeni na PPP; 2. – 1. kombinacija + pridodana izlazna pojačala; 3 – kompletan sustav prikopčan na mrežu bez PPP-a) isprobao sam više puta i sa većim brojem glazbenih materijala. No kako sam detaljnije želio analizirati dinamiku, koju sam u uvodu naznačio kao kritičnu točku ovakvih uređaja, u narednoj fazi testiranja odlučio sam se fokusirati na taj iznimno bitan čimbenik HiFi reprodukcije. Zbog toga sam izabrao samo 3 numere sa diskova koje poznajem do najsitnijih detalja, tako da mi memorija bude što svježija, te ih više puta preslušao u prethodno navedenim kombinacijama. Bile su to poznata eksplozivna polka Unter Donner und Blitz (15 traka na CD2) iz Šišmiša Johanna Straussa sa Carlos Kleiberom kao dirigentom i Bayerisches Staatsopernchor & Staatsorchesterom (Deutsche Grammophon 457 765-2), završni stavak Slika s izložbe i ujedno posljednja traka na Tutti sampleru tvrtke Reference Recordings (RR-906 HDCD), te Hotel California sa legendarnog Hell Freezes Over albuma grupe Eagles (Geffen GED 24725).

MUKE PO DINAMICI

I nakon toga još jednom su se potvrdila zapažanja iz prethodnog pasusa, ali dinamika mi je ostavila određene nedoumice. Pomalo mi je to teško decidirano objasniti, ali nisam se mogao oteti dojmu određene suzdržanosti po pitanju globalne dinamike sustava sa PPP-om implementiranim u njega, ali s druge strane, u direktnoj usporedbi sa kombinacijom bez njega, ne bih mogao konstatirati niti bilo kakve restrikcije. Jednostavno se radilo o dojmu kao da je taj parametar ipak, možda samo prividno, nešto bolji bez PPP-a u sustavu. Možda je toj nedoumici pridonijela i prethodno opisana promjena u bas području na koju se trebalo priviknuti, a koja je u konačnici ipak nedvojbeno predstavljala poboljšanje.
U ovoj fazi testiranja pridružila su mi se dvojica prijatelja, iskusnih audiofila, koji su već ranije imali iskustava sa strujnim filterima (posebno iz PS Audio ponude) a interesirali su ih dometi aktulnog top modela iz PS Audio kataloga. I još jedanput konsenzusno su se potvrdila prethodna zapažanja, s time da je ostala opisana dvojba oko dinamike. Iako se obojica prijatelja i nisu sasvim bezrezervno složila s mojim sumnjama i dvojbama po pitanju dinamike, one ipak nisu otklonjene. Moguće je to djelomično pripisati i privikavanju na neke nove karakteristike zvuka sustava koje se u startu nisu činile kao unaprijeđenje, ali se kasnije ispostavilo da to one ipak doista jesu. Dvojbe je, makar prividno, potencirao a možda i uzrokovao prethodno opisani, manje atraktivan svojim volumenom i masom, ali zato točniji, prirodniji, kontroliraniji, timbralno precizniji, te zaključno ispravniji bas kojega je trebalo prepoznati i naposljetku se priviknuti na njega.

SET-UP PPP-a

I tada dolazi do rješenja enigme. Naime, na preporuku jednoga od (zadovoljnih) vlasnika PPP-a odlučili smo se poigrati vrijednostima izlaznog napona. Omogućili smo si aktivni pristup vijku za podešavanje izlaznog napona na donjoj plohi PPP-a i malenim odvijačem podesili ga na 227 V umjesto dotadašnjih 235 V. Prilikom ovoga postupka svi na PPP priključeni uređaji nisu smjeli biti pod naponom dok je sam PPP, naravno, morao biti aktivan da bi putem informacijskog displaya kontrolirali kretanje izlaznog napona do postizanja željene vrijednosti. Prvi (mjerni) rezultati nakon ovoga zahvata ukazali su na smanjenje izlaznog THD parametra na minimum od čak 0,3% u odnosu na prethodni minimum od 0,7%. Primjetno je bilo i značajno manje zagrijavanje audio komponenti priključenih na PPP, posebno izlaznih pojačala. I tako dolazimo do ključa kako ispravno za rad podesiti PPP. Kako sam već napomenuo, ulazne vrijednosti napona i THD-a determinirane su parametrima mreže na koju je PPP prikopčan te je na njih nemoguće utjecati. Zato je neophodno odabrati optimalnu vrijednost izlaznog napona, a taj napon je onaj pri kojemu je izlazni THD najmanji. Pri tome se treba voditi računa da on nikako ne bude ispod 220 V, ali ga ne preporučam niti iznad 230 V. Idealne sam rezultate postizao sa vrijednostima u intervalu između 225 V i 228 V. To ne čudi kada se zna da su tranformatori (audio) uređaja za europsko tržište (osim Velike Britanije gdje se koristi napon od 240 V) upravo i projektirani za te vrijednosti, te ih one, uz stabilnost napona i frekvencije, manje zagrijavaju, optimiziraju performanse, te produljuju radni vijek. Također treba napomenuti da niti odabrani izlazni napon nije savršeno stabilan već ima minimalne oscilacije ovisne o ulaznome naponu, trenutnim opterečenjima i karakteristikama priključenih potrošaća, kao uostalom i izlazni THD koji se također koleba zavisno o navedenim faktorima ali i trenutnim anomalijama u mreži. Inače, ulazni je napon kod mene varirao u doista (pre)velikom rasteru od vrijednosti manjih od 220 V do gotovo 240 V. Takve, definitivno štetne fluktuacije samo prisnažuju primjenu regeneratora napona, posebno vrhunskih kakav je PPP. Također je bitno istaći da su se tvrdnje proizvođaća o redukciji izlaznog THD parametra i do 10 puta pokazale točnima jer se ulazna vrijednost najčešće kretala u intervalu između 3% i 4% a na izlazu, tj. prema prikopčanim potrošačima od već spomenutih, fantastičnih 0,3% pa do mrvicu lošijih, otprilike 0,7%, što su svakako izvrsni rezultati. Kako bilo, opisani je postupak način neophodnog „set-up“-iranja PPP-a kako bi se od njega dobio maksimum, a ovdje još jednom ističem negodovanje što to nije opisano niti u uputstvima uređaja niti na službenoj web stranici proizvođaća, već do toga morate doći sami.

OTVORENI PROZOR U SVIJET GLAZBE

No kako se sve to reflektiralo na zvuk sustava? Jednom riječju – izvrsno! Ukupna zvučna slika potpuno je prodisala i postala neposrednija kao da je nestala neka nevidljiva, vrlo porozna, ali ipak egzistirajuća i taktilnim osjetilima nezaobilazna koprena između izvođača (odnosno snimke) i slušatelja. Usporedio bih to sa pročišćenim zrakom nakon podužeg ljetnog nočnog pljuska (kojih smo ovo ljeto imali poprilično pa mi je jednoga jutra sinula ta asocijacija), kada nebo izgleda kao da ga gledate kroz otvoreni imaginarni prozor. Dinamika je postala potpuno nesputana te su joj limite definirali samo mogućnosti sustava i snimke, a prethodno opisane dvojbe i sumnje, ako su i bile opravdane sada su u cjelosti otklonjene. Bas je također postao još precizniji, fokusiraniji, definiraniji i čvršći, a posljedično je još više prodisao i oslobodio se i ostatak spektra, posebno donji srednjetonski dio čiji su detalji sada poprimili jasniji kontekst u organskoj glazbenoj cjelini. Unaprijeđena je i rezolucija. Zapravo, ovaj zahvat, tj. „set-up“ PPP-a prema individualnim okolnostima, donio je unaprjeđenja u zvuku sustava znatno veća od različitih kombinacija (prethodno navedenih, ali i još ponekih) kada su komponente priključivane na PPP sa tvorničkim postavkama, odnosno onima sa kojima je isporučen (na test je stigao originalno zapakiran). Sva trojica koji smo činili slušni panel konsenzusno smo potvrdili ove zaključke.
Isprobali smo i MultiWave opciju što je rezultiralo malčice otvorenijim i svjetlijim karakterom u visokotonskome dijelu. Ta je promjena, iako primjetna, daleko od dramatične dok neke druge nismo zamjetili. Stvar je osobnih afiniteta i karaktera ostatka sustava da li ćete ovu funkciju ostaviti aktiviranu (MultiWave) ili ćete koristiti standardnu sinusoidu regeneriranog AC signala (SineWave), pa zato svakako preporučam poigrati se s njome. U svakom slučaju prije njezina uključivanja/isključivanja komponente nebi trebale biti pod naponom.
I prije konačnog rezimea još nekoliko preporuka. Naime, PPP nije imun na strujni kabel s kojime će se napajati iz mreže. Stoga preporučam što kvalitetniji, što večeg presjeka i što bolje oklopljen. Ja sam za početak koristio pristupačniji, izvrsnog omjera uloženo/dobiveno Optimum model tvrtke IsoTek, da bi kasnije prešao na provjereni Kimber Kable PK-10 Gold koji je i ostao moj konačni izbor. U slučaju veće udaljenosti zidne strujne utičnice, svakako preporučam upotrebu jednog duljeg strujnog kabela za napajanje PPP-a dok bi kraće trebalo upotrijebiti za napajanje priključenih komponenti. Također prilikom smještaja PPP-u treba osigurati dovoljno prostora kako se nebi dodatno nepotrebno zagrijavao. Unatoč specifikacijama o maksimalnom kontinuiranom opterečenju od 1500 W i dinamičkoj vršnoj isporuci snage od čak 5000 W u kratkotrajnom vremenskom intervalu od 0,5 sekunde, zona tzv. maksimalnih performansi kreće se do granice kontinuiranog opterećenja od cca. 1200 W. Kompletan moj sustav, uključujući oba izlazna pojačala nalazi se unutar te zone, tako da nije bilo nikakvih zadrški po tom pitanju, a i zvučno se pokazalo opravdanim, no vlasnici čiji sustavi (pojačala) izlaze iz tih okvira moraju voditi računa i o tome. Općenito, svakako uvijek sugeriram probu sa i bez (izlaznih) pojačala uključenih u PPP, kako sam i ja to primjenio u ranije opisanim kombinacijama.

POLOŽENI ISPIT

Što na kraju reći o PPP-u? Zapravo sve je detaljno obrazloženo i opisano u testu. Umjesto zaključka kazati ću da sam PPP odlučio implementirati u vlastiti sustav. Vratimo li se sada na uvodni dio testa, konstatirati ću da je PPP prvi uređaj takvoga tipa koji sam iskušao a da pri tome, uz adekvatnu kalibraciju, nije niti najmanje degradirao zvuk već ga je, dapače, značajno unaprijedio. Ozbiljna protekcijska funkcija, iako nikada presudna niti pretpostavljena soničnoj, dodatno je prisnažila moju odluku. Hvalospjevi svjetskih medija i publike pokazali su se opravdanima, te ne čudi što je PPP uzburkao svjetsku scenu kada je u pitanju ova kategorija specijaliziranih audio uređaja. Preporučam ga isprobati u svim ambicioznijim high-end sustavima.



INFO BOX

PS Audio Power Plant Premier
Cijena: 13980.- kn

Tehničke specifikacije (za EU verziju):

Nominalni ulazni napon: 215 – 245 V (AC)
Dinamička isporuka snage: 1500 W
Dinamička isporuka snage: 5000 W (0,5 s)
Naponska regulacija: +/- 1 V (AC)
Izlazne distorzije: < 0,9 %; 1200 W (R)
Izlazna impedancija: < 0,015 Ohma
Redukcija šuma: > 80 dB; 100 kHz – 2 MHz
Efikasnost (1200 W): > 80 % (R); > 85 % (Z)
Ulazna frekvencija: 45 Hz – 65 Hz
Naponski limiti (AC): 175 V (donji); 275 V (gornji)
Protekcijski modovi: L-N, L-G, N-G
Disipacija energije: 2142 J
Vršna struja: 84000 A
Maksimalni prenapon: 6000 V
Telco protekcija: 320 J, 395 V

Ustupio:

Dobar Zvuk
Preradovićeva 8, 10000 Zagreb, 01/4854-297,
www.mediaaudio.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


moglo bi bolje
neobjašnjen i u uputstvima izostavljen iznimno bitan postupak kalibracije izlaznog napona kao i nepraktičnost njegove provedbe, općenito neadekvatna uputstva iz kojih je izostavljen niz važnih informacija

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Live
- Najave koncerata i festivala
Forum: Uradi sam
- Što radim ovih dana
Forum: Računala i audio
- Hifi servis u ZG?
Forum: Audio komponente
- Zagrijavanje pojačala
Forum: Uradi sam
- pro-ject RPM-4
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Audio komponente
- Čišćenje drivera na zvučniku

UPRAVO SE ČITA


Prezentacija Planet Audio – Hotel Esplanade
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Prezentacija, Reportaža
napisao: žac
Oppo BDP-83 SE Nuforce Edition
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Univerzalni player
napisao: Nebojša Uglješić
Sound Carrier Phono 7
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: MM/MC fono pretpojačalo
napisao: Nenad Grakalić
Spendor S9E
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: žac
Nuforce Icon / KingRex T20 + PSU / JohnBlue No. 3
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Desktop audo sustav
napisao: Nebojša Uglješić

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu