Hi-Fi

pretraga  


KEF Q500 - Audiofil - feel the sound - Zvučničke kutije

KEF Q500

Mali ptić, veliki krič


Priča počinje davne 1961. godine kad je tehnički direktor tvrtke Warfedale, Raymond Cooke, napustio svoju funkciju i s kolegom osnovao KEF (Kent Engineering & Foundry). Kontroverzne konstrukcije, korištenje novih materijala i tehnologija vrlo brzo je dovelo do uspjeha koji KEF postiže sve do danas. Vizionar i inovator, Cooke je u početku krenuo dizajnirati trostazne zvučničke kutije koje su imale nisko i srednjotonske jedinice s ukrućenim i vakuumski formiranim membranama izrađenim od ekspandiranog polistirena. Revolucionarne T15 visokotonske jedinice imale su membranu izrađenu od Melinexa (u Americi poznat kao Mylar ili Hostophan u Europi).



Ta je kombinacija po prvi put zaživjela u modelu K1 i ubrzo požnjela golem uspjeh. Slijedio je model Celeste, dvostazna zvučnička kutija namijenjena smještanju na policu, koji je postigao još veći uspjeh na tržištu i pomogao financijsku stabilizaciju kompanije. Do sredine šezdesetih KEF je imao gamu proizvoda koji su mogli zadovoljiti svačije potrebe i ukus, od Celeste koja je bila namijenjena školama i sličnim ustanovama do modela K1 i K2 za koje su sami korisnici mogli izraditi kutije ili ih montirati u zid po preciznim uputama. Ostatak ponude činili su Cresta, Concord i Concerto a nakon pojave Chorala, rezultati prodaje su još poboljšani. Kvaliteta i uspjeh na tržištu kulminirali su 1970. kad je KEF primio prvu od dvije Kraljičine nagrade za uspješne izvozne rezultate.
Ponukan željom za savršenijom reprodukcijom srednjotonskog područja, Cooke je odlučio kao ovjes koristiti neopren ili, kako se onda nazivao, umjetnu gumu. Kako je neprekidno tražio nove materijale i eksperimentirao njima, naišao je na Bextren i shvatio da je to idealana materijal za izradu membrana - lagan je, otporan na promjenu temperature i vlage, jednostavan za formiranje i konzistentnih svojstava. Ne treba ni apominjati da su mnogi proizvođači počeli koristiti Bextren za proizvodnju zvučničkih jedinica, ili su ih naručivali od KEF-a. Intenzivno istraživanje i razvoj doveli su do konstrukcije nove nisko/srednjotonske jedinice B110, promjera membrane 5 inča (127 mm) i visokotonske jedinice T27 promjera membrane 3/4 inča (19 mm). Slijedio je 8 inčni (203 mm) niskotonac B200 koji je, zajedno s prethodnicima činio okosnicu različitih zvučničkih kutija kojih je, združenih s drugim zvučnicima, proizvedeno u više milijuna primjeraka. B110 i T27 činili su kombinaciju snova i pojavljivalči su se u modelu Cresta i legendarnom BBC LS3/5A, minijaturnom monitoru koji je već godinama predmet obožavanja i kolekcioniranja a postavio je nove BBC standarde za zvučničke kutije. Osim toga, samograditelji su ponudom KEF zvučnika na slobodnom tržištu dobili sjajnu priliku sami izrađivati svoje zvučničke kutije. Slijedili su modeli Carlton, napredni dizajn u kojem je srednjotonska jedinica promjera membrane 64 mm bila ugrađena na prigušenu fleksibilnu cijev duljine 838 mm i ,kasnije, Concerto, trostazna zvučnička kutija vrhunskih performansi po cijeni prosječnog konkurenta.



KEF je sedamdesetih godina postao prva tvrtka koja je koristila računalno potpomognuti "totalni dizajn" i takva je oprema omogućila trenutačni pregled podataka skretnica i zvučničkih jedinica snažno pomažući razvoj naprednih generacija audio uređaja. Takav pristup dizajnu i proizvodnji omogućio je podešavanje zvučničkih kutija na toleranciju unutar 1/2 dB, što je činilo kutije "identičnim blizancima", do tada nezamislivo identičnih karakteristika. Klasični proizvod toga razdoblja bio je model 104, prvi iz Reference serije. Kasnije, uz usavršen sustav računalno potpomognutog dizajna, pojavili su se modeli Corelli, Calinda i Cantata a malo kasnije i radikalno drugačiji Reference Model 105. Sa odvojenim kutijama za srednjotonsku i niskotonsku jedinicu popravljeno je vremensko kašnjenje i disperzija preko cijelog frekventnog opsega. Linkwitz-Riley skretnica četvrtog reda, koja se ugrađivala u model 105 još je više pomogla postavljanju nedostižnih standarda za kućnu reprodukciju glazbe.
Kasnija su dostignuća i inovacije omogućili zadržavanje čelnih pozicija tvrtke na audio tržištu. Slijedili su inovativni modeli 104.2, KUBE sustav (KEF Universal Bass Equaliser - koji je onogućio odziv najdubljih tonova iz relativno malih kutija) i najrazličitije inovacije koje su smanjivale izobličenja, koloracije kutije, povećavale osjetljivost i ostale karakteristike potrebne za kvalitetnu reprodukciju glazbe. Slijedili su zvučnici namijenjeni auto industriji, modeli za ugradnju u zidove namijenjeni sve većim potrebama rastućeg tržišta.



Korištenje neodim/željezo/bor magneta razvijenih u NASA-i, deset puta snažnijih od klasičnih, dovelo je do konstrukcije jedinstvene Uni-Q kolekcije zvučničkih jedinica i kutija. Ta vrijedna inovacija omogućila je stručnjacima KEF-a izradu dovoljno malene visokotonske jedinice i njezinu ugradnju u sam centar niskotonskog zvučnika. Tako je po prvi put, u dizajnu dinamičkih zvučnika, dostignut idealni točkasti izvor zvuka. To značajno proširuje područje stereo slike i omogućuje doživljaj trodimenzionalnosti s dosad nezamislivih pozicija unutar slušaonice - "sweet spot" polako odlazi u zaborav, a KEF ponovo postavlja letvicu na mnogima nedostižnu visinu.
KEF je Uni-Q jedinice počeo koristiti u sustavima za kućno kino, gdje je superiorna moć disperzije sjajno došla do izražaja. Njihov zvučnički sustav bio je jedan od prvih s THX certifikatom.
Iako je Raymond Cooke preminuo 1995. godine, ostavio je u nasljedstvo glavne vrijednosti: kvaliteta, poštenje, posvećenost i inovacije, koji su do danas ostali čvrsto ugrađeni u nove proizvode koji osvajaju i nagrade i srca glazboljubaca.
Istraživački tim je strpljivo razvijao napredne tehnike korištenja akustičkog, magnetskog i mehaničkog modeliranja. Takve tehnike, kao što su "Finite Elemente Analysis", omogućuju preciznost modeliranja akustičkih sustava koja nije bila moguća nikakvim drugim metodama. Svi pokretni dijelovi zvučničkih jedinica mogu se virtualno optimizirati, i tako povećati broj mogućnosti prije fizičke izrade samog proizvoda. To se jasno može vidjeti iz rasporeda i nizanja elemenata na Uni-Q 114 mm KHT3005 zvučniku zadnje generacije i tehnologiji zatvorenog ovjesa na Reference Range Uni-Q jedinici promjera membrane 165 mm.



2005. godine KEF je otkrio pomno čuvanu tajnu o kojoj se dugo šuškalo - ACE tehnologiju. Nakon sveobuhvatnog istraživanja i razvoja, ACE tehnologija u KHT9000 sustavu je pokazala kako ugradnja aktiviranog ugljika u zvučničku kutiju nevjerojatno povećava efektivni unutarnji volumen i time osigurava povećanje odziva najnižih tonova iz kutija manjeg volumena. Time je pobijena zastarjela tvrdnja da se dubok i kontroliran bas može dobiti samo iz velikih kutija. ACE tehnologija pokazala je jedinstveni spoj ekstenzije i superiornu tranzijentnost. Zadnje dostignuće temeljeno na ovim inovacijama i suradnji s vodećim britanskim dizajnerom (Ross Lovegrove) rezultiralo je ekstravagantnim spojem tehnologije, materijala i upotrebljivosti MUON zvučničkim kutijama izrađenim od aluminija.
Q500 je kompaktni samostojeći zvučnik koji djelomično koristi tehnologiju razvijenu za projekt Muon, pa svakako ima vrlo poželjan pedigre. Zvučničke jedinice su Q100 na vrhu prednje ploče, ispod njega je smještena niskotonska jedinica i dva odgovarajuća pasivna bas radijatora (ABR). Zamjena otvora pasivnim bas radijatorima osigurala je kontroliran, dubok i brz odziv najdubljih tonova. KEF je redizajnirao komplenu ponudu Q serije uključivo i raspored elemenata Uni-Q jedinice. Srce novog Uni-Q zvučnika ugrađenog u Q500 je potpuno novo razvijeni 25 mm visokotonac aluminijske kupole. Jedinica ima znatno veći kapacitet kupole od prethodnih modela koji je zaslužan da Q100 isijava gladak, muzikalan zvučni val koji je u potpunom skladu s niskotonskim dijelom jedinice. S akustičkim centrima u istoj točki, nisko i visokotonska jedinica su idealno vremenski usklađene u svim smjerovima, a ne samo po jednoj osi (kad su smještene jedna ispod druge). Tako je jedan od dobitaka izostanak vertikalne interferencije odvojenih zvučničkih jedinica, koji inače smanjuje područje reprodukcije visokovjernog zvuka na samo ±10 stupnjeva ispod i iznad osnovne osi. Taj efekt ne samo da ograničava vertikalni kut reprodukcije, već uzrokuje pad u ukupnoj izlaznoj energiji graničnog područja između nisko i visokotonske jedinice i time povećava izobličenja odbijenih zvučnih valova u slušaonici. U Uni-Q jedinicama te su deformacije u potpunosti eliminirane, što se vrlo jasno čuje.



Sljedeći dobitak Uni-Q dizajna naziva se "usklađena usmjerenost". S visokotonskom jedinicom u centru niskotonske kupole, usmjerenost (širenje zvuka oko osnovne osi) je uvjetovana kutom kupole, koji određuje i usmjerenost zvuka isijanog iz niskotonske jedinice. Sa koncentrično smještenim jedinicama usmjerenost visokotonskog i niskotonskog zvučnika je potpuno identična. Kako se slušatelj izmiče od osnovne osi, isijavanje visokotonskog spektra smanjuje se jednolično niskotonskom i tako do slušatelja dolazi uravnoteženi cijeli zvučni spektar, što osigurava trodimenzionalnost daleko izvan osnovne osi. Tako je područje ispravne trodimenzionalnosti (sweet spot) povećano u odnosu na konvencionalne zvučničke kutije. To se manifestira i u vertikalnom planu, pa je odbijena energija slušaonice uravnotežena doprinoseći realnoj prostornosti bez dodavanja ikakvih koloracija. Nova visokotonska jedinica sada ima promjer kupole 25 umjesto 19 mm a Uni-Q srednjotonac je promjera 130 mm, ima metalnu kupolu koja je lakša i čvršća od prethodnih modela i postiže čišći i brži odziv. Rebrasti Z Flex ovjes je potpuno nove konstrukcije, osigurava dulju ekskurziju membrane i pomaže disperziju visokih tonova. Fazni nastavak ima oblik prerezane mandarine ("tangerine") i redizajniran je u odnosu na starije modele. To je još više popravilo sjajnu disperziju visokih tonova i povećalo auru oko instrumenata.
Zvučničke kutije su izrađene u Kini što, samo po sebi i nije loše, jer se za traženu cijenu dobiva vrlo ozbiljna protuvrijednost, ali se sitne nedorečenosti ipak potkradu. Otvori u vrlo dobro dizajniranom postolju nisu idealno smješteni, pa vijke treba "nagovarati" da uđu u predviđeno mjesto, no to nikako ne umanjuje odnos uloženo/dobiveno. Završna obrada je vrlo dobra, a KEF za izradu završnog ukrasnog sloja, umjesto pravog furnira ponosno i lukavo koristi "reciklirana drvna vlakna" čime dodatno čuva šumsko blago. Zvučnički terminali smješteni su relativno nisko i predviđeni su za dvožično spajanje (biwiring). Premosnica (jumper) je smještena unutar pločice s konektorima i aktivira se pritezanjem dvaju vanjskih vijaka između konektora. Otpuštanjem vijaka premosnica nema kontakta i moguće je spojiti dva kabela. Doista zgodno rješenje, ali uskraćuje korištenje premosnica drugih proizvođača. Zaštitne mrežice su kvalitetne i imaju minimalan utjecaj na zvuk ali ih je pri ozbiljnijem slušanju ipak bolje skunuti. Dva pasivna bas radijatora (ABR) sjajno obavljaju svoju funkciju i u skladu s aktivnom niskotonskom jedinicom vrlo dobro kontroliraju odziv najnižih tonova. Zgodno rješenje koje, za razliku od primjene otvora, dopušta smještanje kutija bliže bočnim i stražnjim zidovima. Bas refleks otvori omogućuju izlazak dijela zraka (pogonjenog hodom aktivnog zvučnika prema natrag) iz kutije, i tako pojačavaju odziv niskih tonova. Na ABR (koji je u osnovi zvučnik bez magneta i zavojnica - bez "motora") takav zrak djeluje s određenim kašnjenjem u protufazi i na taj način osnažuje i produbljuje zračenje aktivnog zvučnika na najnižim frekvencijama bez loših posljedica turbulentnog gibanja zraka kroz standardne bas refleks otvore.
Zvučnici KEF produkcije uvijek su besprijekorno reproducirali ljudske glasove pa niti Q500 nisu iznimka. Bez ikakvih izobličenja i čujnih deformacija, glasovi se šire prostorom čvrsto pozicionirani na ispravnoj visini, s odličnim prepoznavanjem tehnike samoga pjevača. Prateći instrumenti čvrsto stoje na svom mjestu zauzimajući točan volumen s aureolom koja vješto oslikava sve tri dimenzije glazbala i materijal od kojeg je izrađeno. Nikakav se rez skretnice ne čuje, koherencija je na zvidnoj razini, a glazba je tečna i umilna, a ipak dovoljne razlučivosti i detaljnosti. Bez obzira na glasnoću ne čuje se pomak unutar frekventnog opsega, ili naginjanje na rubna područja koja bi mogla oštetiti raskošnu sredinu, a razgovjetnost i kontrola najnižih oktava ostaju nepromijenjeni a posljedično i odnos unutar orkestra. Reproduktivne sposobnosti Q500 zaista su sjajno usklađene u svim parametrima, pogotovo zbog većeg volumena od prethodnika, nove UniQ jedinice i pasivnih bas radijatora. Sva nova rješenja jasno doprinose prirodnosti i uvjerljivosti reprodukcije, posebno pozicioniranju u prostoru koje je čujno i izvan optimalnog mjesta za slušanje. Zvučnici brzo i živahno reagiraju na strelovite izmjene glasnih i tihih dijelova glazbenih zapisa kad snimka to zahtijeva. Nikakvi ostaci ne ostaju visjeti u prostoru, već se brzo i živahno pojavljuju, gase i nestaju.

Smještanje u slušaonicu je potrebno obaviti u skladu s preporukama proizvođača, ali je fino podešavanje olakšano širokom disperzijom i smanjenim ogibom oko bridova kutije. Vrlo je teško, ne gledajući u njih, ocijeniti veličinu zvučničkih kutija u odnosu na ono što iz njih izlazi. Fraza "mali ptić, veliki krič"u ovom je slučaju više nego prikladna. Teško da se za manje novaca, iz manje kutije može dobiti više glazbe.
U doba novih tehnologija, računalno potpomognutih dizajnerskih rješenja i fundamentalnih istraživanja potkrijepljenih dugogodišnjim iskustvom, nije čudo da KEF opetovano nudi mnogo glazbe za umjerenu količinu novaca. U masi vrlo dobrih zvučničkih kutija KEF opet ima proizvod kojem će mnogi konkurenti gledati u leđa. Za poznatu britansku tvrtku to nije ništa novo, već potvrda svega što su do danas napravili.



INFO BOX

Zvučničke kutije KEF Q500
Cijena: 7.590 kn

KEF Q500 tehnički podaci:
2,5 stazna zvučnička kutija
Zvučničke jedinice:
UniQ: 130 mm aluminijske membrane
Visokotonska jedinica: 25 mm, aluminijska kupola, s prozračivanjem
Niskotonska jedinica: 130 mm aluminijske membrane
Pasvini bas radijator: 2 x 130 mm aluminijske membrane
Frekventni opseg: 40 Hz - 40 kHz
Rezna frekvencija skretnice: 2,5 kHz
Preporučena snaga pojačala: 15 - 130 W
Osjetljivost: 110 dB
Impedanca: 8 Ohma
Završna obrada: crni hrast, engleska trešnja i europski orah
Dimenzije: 870 x 180 x 272 mm (VŠD)
Dimenzije s podnožjem: 917 x 295 x 312 mm (VŠD)
Masa: 15 kg

Ustupio:
Audio Art
Mesnička 9, 10000 Zagreb
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Odličan omjer cijene i kvalitete reproducirane glazbe, odlična trodimenzionalnost, detaljna ali relaksirajuća reprodukcija, uravnotežen zvuk bez obzira na glasnoću, kontrolirano, precizno i duboko niskotonsko područje s obzirom na veličinu kutije
moglo bi bolje
Ništa posebno

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Uradi sam
- Pot na shunt način
Forum: Audio komponente
- Nadogradnja Rega RP3
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Prostorna akustika
- DSP korekcije akustike
Forum: Audio komponente
- Održavanje kondicije audio sustava
Forum: Vinyl
- Koje LP-e slušate?
Forum: Vinyl
- HD vinyl, WTF?
Forum: Računala i audio
- Preporuka in ear slušalice do 750 kn

UPRAVO SE ČITA


Pathos Classic ONE MKIII
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: Zoran Botić
Audio Video Show - Zagreb 2006
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: Mario Horvatić
Pulse 16.1 DAC
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Digitalno analogni konverter
napisao: Dražen Kokanović
Triangle Comete ES 25eme Anniversaire
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Milan Rupić
Audiolab 8000Q & 8000P
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Pojačalo i Pretpojačalo
napisao: Daniel Modrić

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu