Hi-Fi

pretraga  


Tanoy Canterbury - Audiofil - feel the sound - Zvučnik

Tanoy Canterbury

Maestoso


Za početak loša vijest: Tanoy Canterbury je odličan prekrasno napravljen zvučnik.
Zašto loša vijest?
Zato jer je skup ......
Zato što je velik sa prekrasnom orahovom drvenarijom koja najbolje paše u veliku i visoku sobu sa kristalnim lusterom, kaminom u sredini i orahovim antiknim kožnim namještajem sa komodama i vitrinama sa puno stakla i kristala naokolo, klavir postrance nebi škodio, debeli perzijski tepisi se podrazumjevaju a polukružne lođe sa debelim svilenim zavjesama obavezne su, u garaži naravno Jaguar ili dvai mlada žena bi se divno uklopila.i još mlađa sobarica itekako i ja slušam sa lulom u debeloj kožnoj fotelji ali pošto ne pušim onda bi možda...

Uzgred svaki model iz 'Prestige' serije radi se u samo jednom za njega određenom drvetu; Canterbury i Wensminster samo u orahu,neki drugi samo u Tiku ili Mahagoniju pa je preporučljivo prvo odabrati zvučnik a tek onda kupovati antikni namještaj. Bilo bi najbolje prvotno izgraditi kuću sa sobom prema zvučnicima.



Dobra vijest:
Tanoy je definitivno za tiho slušanje navečer uz bocu crnog vina a nije 'muzikalan' što bi mu se možda odmah pripisalo (možda je samo malo)
Zašto je to dobra vijest?
Zato što se pod muzikalnošću a pošto nijdan zvučnik nema nikakve osjećaje i emocije podrazumijevaju naprosto linearna izobličenja koja dodaju u gornji bas i donju sredinu nekoliko decibela i isto tako skidaju nekoliko na visokim te uz to dinamički srežu snimku tako da loše i krešteče snimke postaju okrugle i zaobljene i lakše probavljive ili slušljivije ali nikako bolje u smislu visoke vjernosti.
Muzikalnost hardwarea je uostalom izmišljotina britanskih recenzenata i proizvođača koji su prije 30-tak godina tvrdili:' jest da naše pojačalo nema dinamike ni rezolucije ali što je brate 'muzikalnooooooo' .Stare loše oštre snimke zvučat če sasvim dobro i opuštajuće i uz njih i čašu vina možete lijepo drijemati.Možete samo zamisliti što takvo pojačalo napravi s vrhunskom snimkom.
Čak je i jedan od najpoznatijih svjetskih časopisa zadnih godina počeo razvijati tezu o raznim ukusima slušača (razvrstali su ih u 4 osnovne kategorije) ali u kontekstu izbora zvučnika ili pojačala i tek ih je u posljednjem broju kada je to sve već otišlo predaleko njihov 'najjači' suradnik upozorio da su sišli s ceste i da je ukus mjerodavan kod izbora snimke a ne pojačala ili zvučnika pa svim kategorijama i ukusima slušača koji definitivno postoje i potpuno su legitimni treba ipak jedan te isti kvalitetan zvučnik da bi uopće mogli čuti snimak onako kako su ga izabrali.
To je uostalom i bit hifi-ja ; visoka vjernost snimci ma što se na njoj nalazilo. Svoju pak muzikalnost,ljubav prema muzici,poznavanje iste iskazujemo kod kupnje i odabira snimaka.


Alegro ma non troppo
Kada vidite tako ogroman zvučnik sa 15'' (38 cm) basom i koaksijalnim visokotoncem u relativno dugoj trubici i sve to sa 96db iskoristivosti prva pomisao koja vam pada na pamet je odmah neki SE 300B sa manje od 10-tak wata.Katastrofalno pogrešno.
Tek kada sam u uputstvu pročitao da je potrebna snaga pojačala 50-275 wata ( uputstva se naravno čitaju na kraju umjesto na početku) moja je zabluda i potvrđena.
Ako malo bolje razmislim čak je i jasno da 38 cm papira koji ide sve do 1,1 Khz sa samo 12 Db/oktavi gušenja i istovremeno 35Hz koje svira treba nešto moćno da ga drži pod kontrolom i štiti od klaparanja i lomljenja.Struja i jaki damping su očito dobrodošli.
Uz ovu i za niz drugih osobina ispostavilo se da su u suprotnosti od mojih očekivanja a što je po stoti put potvrdilo tezu da o onome što nisi čuo zaista nemožeš imati nikakvo mišljenje. Pri ovakvoj iskoristivosti 96 db pretpostavljate da je i dolnji zvučnik u nekoj vrsti roga ili barem neka transmisija a zvučnik je bas reflex sa duplim portom sa obje strane prednje ploče.
Drugo što sam očekivao je velika glasnoća na koju može isporučiti ogroman bas sa velikom kutijetinom.Pogrešno opet.Na svako značajnije povečanje glasnoće barem uz 2 x 70 W cijevnih ili 2 x 100 W tranzistorskih s kojim sam ih punio izazivalo je raspad zvučne slike u vidu izobličenja sredine i visokih i gubitka konzistencije pozornice tj.cijele slike uopće a povrat na umjerenu glasnoću to je odmah ispravio.
Pogrešno je u stvari bilo a kako se kasnije ispostavilo samo što sam očekivao veliku glasnoću iz 70 W što je nedostatno a sa 240 W kasnije prikvačenih glasnoće je bilo na pretek. Očekivao sam iz visokotonca s trubicom obilje analitičnih visokih s puno zraka i širine ali visoki čini mi se imaju značajan pad vjerokatno već znatno prije 10 Khz
što rezultira sa nešto stisnutom pozornicom čak možda više u širinu nego dubinu.Na jumperima za podešavanje podesio sam na prvom +3Db za područje iznad 1 Khz i na drugom još +3Db za područje iznad 5Khz .Vidio sam katalogu Tanoya da nudi uz ovu seriju zvučnika i dodatne super-visokotonce za svaki model, nisam nažalost imao priliku poslušati zvučnik s njemu pripadajućim visokotoncem ali sam nešto načuo da to radi odlično.

Setapiranje ovog zvučnika težak je i mukotrpan posao ali se isplati.Sve do zadnjeg milimetra u pomaku raširenosti, udaljenosti i osobito zakrivljenosti prema mjestu slušanja.Tek nakon beskonačno navlačenja lijevo desno,naprijed i natrag uspio sam zaokrenuvši zvučnike da im se osi visokotonca sijeku neposredno ispred mjesta slušanja pojavila se između zvučnika virtualna pozornica sa relativno skromnijom širinom i nešto boljom dubinom.Sve do tog momenta zvuk je ili izrazito bježao u zvučnike ili se sakupio u malu kuglu unutar zvučnika.Čak ni u toj najboljoj postavi nemojte od Tanoy-a očekivati neku raskošnu pozornicu sa puno širine i izvan zvučnika poput nekog Magnaplanara ili Martena jer pozornica je ovdje uvijek malo zgusnuta i sabijena iako je dinamika pa čak i mikrodinamika dobra.

Cijelo testiranje radio sam sa digitalnim snimkama u CD i HI-RES formatu. Zvučnik je cijelo vrijeme naprosto vapio za nekim SME gramofonom i ručkom ,Koetsu-om i Brittenovom ili VaugHan Williamsovom pločom ali iako sam to naslučivao nisam si mogao pomoći, digitalija je bila jedino što mi je u tom trenutku bilo na raspolaganju.

Cantabille
Na CD-u The Clarity Collection Clarity Recordings-a izvodeći 'Cancion' snimljene su dvije pjevačice Milanes i Guillen, desna koja sjedi i svira gitaru i lijeva koja stoji malo dalje i drvenim štapićima udara takt. Na mom referentnom sistemu one su tu pred vama,svaka sa svojom jasno definiranom plastičnom i trodimenzionalnom pojavnošću, svaka sa jasnom pozicijom i fokusom u prostoru uključujući i visinu. Gitara je izrazito vjerna,dinamična i svaki trzaj po žici snimljen je baš tako;kao trzaj ili velika exkurzija u kratkom vremenu .
Tu je zadaću Tanoy dosta dobro odradio,pjevačice i instrumenti dobro su pozicionirani u prostoru pa čak i visinska komponenta tj. vidi se da jedna sjedi a druga stoji a dinamika i mikrodinamika u odnosu na referencu dosta su dobro odrađene.

Za potvrdu te iste dinamike je kao ciljana snimka Yuri Honing Tria Star Tracks Jaz in Motion recordsa obrada Stingove Walking on The Moon koja i inače kao da je savršena za ono što tanoyu najviše leži. Komorni ansambli ,gudački kvarteti na pr,klavirski duo ili jazz manji ansambli ili dobar čvrsti rok paše im bolje nego veliki orkestri sa grandiozno veličinom, širinom dubinom i mikrodinamičkim niansama.

Bubnnjevi na tom CD-u zvuče puno,dinamično i izbjegavajući zamku da zvuče kao da su od plastike i bez energije koja isijava iz njih; dapače .Basa je baš koliko i treba i sa fus bubnja i sa kontrabasa a saksofon zvuči lijepo puno i prirodno. Možda koji decibel čiste sredine oko 1 khz nebi škodila za potvrdu da je to ipak samo mjed ali to bi već bilo zanovijetanje.

Klavir ovaj puta sa Nojima Plays Liszt RR-a fantastične analogne snimke iz tamo neke 1968 god. ( a koju očekujem uskoro i kao master tape za magnetofon i za koju oni koji su slušali tvrde da je najbolja snimka klavira ikad napravljena)
uvijek je najteži test za sistem.
Nedostatak dinamike rezultira da udarac klipića ne zvuči kao udarac čak i na pp nego umekšano ili kao mrmorenje ako nedostaje mikrodinamike.Na donjim oktavama uz nedostatak energije čest je slučaj da prestanete čuti da je klavir žičani instrument nego čujute kumuliranu tutnjavu niskih tonova bez dacay-a i kontrole a na gornjim česta je pojava zvonjave i izvjesne pjene (izobličenja) koja cijelo vrijeme prati osnovni ton a nije harmonik. Točno pratiti zvuk drvenarije još je teže; u ovom slučaju zvuk Hamburg Steinway-a i samo vrhunski zvučnik odmah će vam ukazati dali je to Steinway ili Bossendorfer naravno pod pretpostavkom naravno da te informacije sadržava i snimka koja mora biti vrhunska.
Zvučnik je dinamiku odlično odradio barem dok ga nisam potjerao glasnije nego što su mu mogućnosti uz pojačala koja su bila na raspolaganju ( da sam imao nekog 2x500 W ML-a ili MF-a možda bi ta glasnoća mogla biti još bitno viša) s puno prenesene energije i siline koju Nojima izvlači iz klavira.
Jedini mali nedostatak uvidio sam u srednjem gornjem području bliže skretnici pa prva ili druga oktava znaju zazvoniti i zapjeniti ako je ton bliže ff ali to je pojava koju samo najbolji od najboljih uspjevaju do kraja razriješiti .

Na još uvijek referentnom CD-u RR-a 'Tutti' Andante i Mozartova Piano Concerto No.21 suptilno fraziranje gudača jasno je veoma prezentno čak i pri najglasnijim tonovima klavira koji je jasno postavljen i fokusiran na pozornici i gdje je veoma dobro sačuvana struktura svake pojedine tipke sa dobrim sustainom bez umjetne eufonije i pogrešnog rasipanja. Pozornica je i ovdje neznatno skučenija nego kod nekih drugih ali sve u svemu uopće nije loša.
Kako sam duže slušao sve sam više dobroga čuo iz njega i više mi se sviđao.

U Audiofil.net klubu slušao sam manje Tanoy-e iz ove serije Turnberry Se koje vjerojatno zbog iste zahtjevnosti sa smještajem i usmjerenjem vjerojatno nisam uspio čuti u najboljem izdanja iako su mi se na momente činili vrlo dobrim sa zvukom rodovski povezanim sa većom braćom.

Presto con brio
Kada sam već gotovo završio ovaj test pozvao me prijatelj da dođem ponovo slušati ovaj puta sa 2 Luxmana M800a svaki u bridge modu s čime daju 2 x 240 čistih wati. Sugerirao mi je i glazbu po njegovu ukusu.Pink Floyd i The Wal i helikopter sa Happiest Days of our lives snimak je koji već dugo vremena nisam slušao pogotovo na vrhunskom sustavu ali....
Kada su se tutanj helikoptera i bas rifovi sručili na mene svom svojom žestinom, energijom koju nisam čuo još tamo od kada sam imao La Bell Klipsche ali sa basom koji za razliku od klipscha ide sve do 30Hz i djeluje naprosto razarajuće gotovo sam se preplašio.
Shvatio sam da sam cijelo vrijeme vozio Ferari sa zimskim gumama po skliskoj cesti i potpuno pogrešno zaključio da je ferari samo za sporu vožnju jer na svako dodavanje gasa reagira gubljenjem smjera i krivudanjem.Ali ovo!. Toje Ferari na osunčanoj pisti s najboljim gumama..RRRROOOM (ovo je zvuk propelera helikoptera na snimci a ne ferarija)
Polijećemo.Ova se elegantna ,fina i otmjena sprava pretvorila u zvijer.
Pulsiranje basa ,velika dinamika i čvrsti ritam na velikoj glasnoći naprosto te ponesu. Možda visoki koji pucaju iz trubice nisu baš bez ikakvih izobličenja, možda sredina nije sasvim ispravna ali iskreno rečeno who care ,nemam pojma; zaboravio sam to slušati. Ponesla me glazba i to je ujedno i najbolja preporuka za zvučnik. Nakon ovakve seanse odmah sam pomislio da moram malo preslušati PinkFloyde, Frank Zapu i Hendrixa.
Sva ta metamorfoza zvučnika dogodila se tek sa 2 x 240W i jasna je preporuka za potrebno pojačalo .Čim više to bolje.

Lacrymoso
Ne spremam se graditi kuću,nemam antikni namještaj u bilokakvoj boji a kamoli orahovoj,nemam mladu sobaricu ni dva jaguara u garaži i mislim da nikad neću imati ni Tanoy Canterbury zvučnike.
Volio bi ih imati.
Oni su čak i da ne sviraju a sviraju i to dobro znak nekakve makar i dekadentne ali ipak elegancije ,finoće i otmjenosti.
Sve dok se ne pretvore u zvijer.
Zavidan sam svakome tko ih kupi i to ne samo na zvučnicima.

Još nešto što sam gotovo zaboravio.
Na dnu prednje platnene strane ispod platnene maske nalazi se malena mjedena ključaonica uz koju dobijete i mali mjedeni ključić s kojim se odškrine platnena maska. Ona se skida samo navečer kada sjednete u svoju kožnu fotelju ,uzmete lulu i tako to.

Setup:
Pojačalo: Luxman M800a x 2 bridged, Jadis ...
Pretpojačalo: Lamm LL2.1 De Luxe
Kabeli: ASI Liveline zv. i iterconnecti
DAC: Chord ElectronicsQBD76-HD
Server: Aurender A10 sa Aple Mini - Ammara software



INFO BOX

Tanoy Canterbury
Preporučena snaga pojačala 50 - 275 W
Frekvencijski raspon 28Hz - 22kHz -6dB
Osjetljivost 96dB (2.83 Volts @ 1 m)
Nominalna impedancija 8 Ohm
Visokotonski Driver Dual Concentric™ 51mm sa aluminijkom kalotom, Alnico magnet sistem sa Pepperpot Waveguide™
Niskotonski driver Dual Concentric™ 380mm sa membranom od tretiranog papira
Terminali Bi-wire
Skretnica drugog reda
Zapremina kutije 235L
Finiš Orah
Dimenzije 1100 x 680 x 480mm

Ustupio:
Planet audio video
Dotrščinska 64, 10000 Zagreb
Tel.: 01 2984 708, 098 232 465
www.planetaudio.hr

 



NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Predstavite se
- Dobar dan
Forum: Audio komponente
- PS Audio Nuwave dac
Forum: Audio komponente
- Koliko često gasite pojačalo?
Forum: Audio komponente
- Krell s300i
Forum: Predstavite se
- Pozdrav
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Uradi sam
- DIJELOVI: TREBA MI...
Forum: Dodatni pribor
- Kriogenizacija lampi i ostalih komponenti

UPRAVO SE ČITA


Triode Festival - Krasno 2010
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Događaji, Reportaža
napisao: žac
Audio Physic Tempo 25
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: žac
ASI LiveLine kabeli
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnički kabeli
napisao: Nenad Grakalić
LivingVoice Auditorium 2
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Nenad Grakalić
Onkyo D-TK10
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Nebojša Uglješić

POSLJEDNJE NOVOSTI


Technics ponovo u Hrvatskoj !
Paradigm Persona 9H
ifi Nano iOne USB
ifi Nano iDSD LE