Hi-Fi

pretraga  


Harbeth ES7-3 - Audiofil - feel the sound -

Harbeth ES7-3

Dok nas smrt ne rastavi


BBC LS3/5A jedna je od rijetkih zvučničkih kutija koja ima svoje fanove, navijače, kolekcionare i obožavatelje širom svijeta. Kolekcionari skupljaju sve ikad proizvedene inačice, od prvih (15 omskih), koje su izlazile iz KEF, Chartwell, Goodmans, Harbeth, Rogers, Richard Allan, Spendor i drugih licenciranih i nelicenciranih radionica, do najnovijih modela najrazličitijih proizvođača. I danas je moguće nabaviti skoro identične i manje ili više osuvremenjene zvučnike nekolicine manufaktura, namijenjene ljudima koji su ovisni o načinu na koji ta mala čudesa reproduciraju glazbu, posebice glasove pjevača i pjevačica. Moguće ih je naručiti u kitu (dijelovima za samogradnju) ili sastavljene.

Lindfield

Većinu nasljeđa iz BBC laboratorija H.D. Harwood uspješno je prenio u Harbeth, čije zvučničke kutije su visoko vrednovane kroz generacije a BBC je i danas jedan od njihovih glavnih kupaca.
Bez obzira na način poimanja glazbe i sklonost njenoj različitoj tzv. referentnoj reprodukciji, najveći dio glazboljubaca prihvaća Harbeth zvučnike s oduševljenjem, što je malo koji proizvođač uspio postići. Ove godine slave 35-godišnjicu postojanja i nastavljaju tradiciju konstrukcije i proizvodnje klasičnih, rafiniranih, prirodno zvučećih kutija, koje je lako smjestiti u prostor, lako pogoniti i još lakše zavoljeti, a cijenom nisu nedostižni.

Veliki povratak Harbetha na audio scenu to u stvari i nije, jer su njihovi proizvodi uvijek imali kupce među istinskim ljubiteljima glazbe sklone “kupi i zaboravi” principu kompletiranja audio sustava. No, kako je retro opet u modi, Harbeth zvučničke kutije postale su predmet želja i onim drugima, sklonijima češćem mijenjanju uređaja. I upravo će se mnogi od takvih konzumenata preobratiti u zagrižene obožavatelje klasičnog dizajna, tradicije i dijela povijesti koji je uvijek pružao samo i jedino poštenu, humanu i prirodnu reprodukciju glazbe.

Tražeći “Sveti Gral”, mnogi su audiofili mislilli da će Harbeth zvučnici biti samo usputna stanica, ali su na kraju ostali udomljeni godinama. Svaki napredak unutar audio-sustava događao se zamjenom za bolji model istog proizvođača a broj poklonika koji su konačno prestali ratovati sami sa sobom i svojim frustracijama drastično se povećao.
Direktni nasljednici BBC koncepcije zvučničkih kutija su i Harbeth Compact 7 konstruktora Alana Shawa. Prva inačica pojavila se davne 1988. godine i prvi je model koji je koristio Radial, patentirani sintetički materijal za izradu membrana srednjotonskih i niskotonskih jedinica, koje su zamijenile polipropilen (koji je korišten u BBC zvučnicima). Napredniji model pojavio se 1999. godine, a nedavno je tržištu ponuđena 7ES-3 inačica s boljim visokotonskim zvučnikom, novim ovjesom niskotonca i značajno redizajniranom skretnicom.
Svi elementi se proizvode u kući, podvrgnuti su strogoj kontroli kakvoće, a sastavljanje je minuciozno. Koriste se patentirani materijali i ljepila, a dobava dijelova korisnicima je osigurana gotovo doživotno. Svaki je dio proizvodnje strogo kontroliran, od izrade zvučničkih jedinica do završnog sklapanja. Dio tvornice se bavi isključivo testiranjem - sve se zvučničke jedinice pažljivo mjere i testiraju kako bi se uparile za ugradnju u kutije istog serijskog broja. Skretnice se također kontroliraju računalno vođenim uređajima. I završene se zvučničke kutije podvrgavaju oštrim testovima i mjerenjima, kako bi do kupca stigli besprijekorni primjerci.
Ne treba ni spominjati da je kompletna produkcija u skladu sa zaštitom prirode, a svi zaposlenici naprosto obožavaju Lindfield, gradić u kojem žive i na čijoj je periferiji tvornica u kojoj rade.


Da skratimo priču, na slušanje su stigle Harbeth HL Compact 7ES-3 zvučničke kutije, serijskog broja C7 2350L i C72350R.


Harbeth ES7-3O pakiranju i transportnoj ambalaži nećemo trošiti prostor jer je besprijekorna.
Konstrukcija kutije je najmanje rečeno klasična, s prednjom i stražnjom pločom pričvršćenom vijcima. Izrada i završna obrada je vrhunska, u najboljoj maniri britanske stolarske manufakture. Prednja ploča sa dvije zvučničke jedinice i otvorom, zaštićena je akustički transparentnom tkaninom koja se pri slušanju ne skida a na stražnjem dijelu su jednostruki priključci za kabele (vilice, banane, gole žice).
Niskotonska jedinica izrađena je "kućnom" Radial2 tehnologijom, visokotonac ima novu membranu i štitnik saćastog oblika, unutarnje stjenke kutija prigušene su novim materijalima a otvor je podešen na nižu frekvenciju.
Za potrebe recenzije, zvučnici su smješteni na masivne, pijeskom punjene stalke odgovarajuće visine i šiljcima prema podu. Zbog dobre horizontalne i vertikalne disperzije smještanje u prostor nije odviše kritično, ali se najbolji rezultati ipak postižu pažljivim pomacima i podešavanjem udaljenosti od stražnjeg i bočnih zidova.

Na prve taktove glazbe prvo što uši primijete je ispravan timbar, ni manje ni više. I svaki sljedeći dojam podređen je toj, jednoj od najvažnijih karakteristika reprodukcije: da se jasno prepoznaje materijal od kojeg su instrumenti izrađeni te njihov smještaj u prostoru. Način na koji glazba teče podsjetio me na elektrostatske zvučnike, uz odlično crtanje prostora i ispravnu veličinu instrumenata i visinu pjevača. Teško je protumačiti osjećaj da je svaki pojedini segment glazbe na mjestu i da nitko i ništa nije preveliko, premaleno, previsoko, prenisko. Jednostavno ne postoji ništa čime bi se ovi zvučnici nametali, vršili agresiju na slušatelja u bilo kojem području ili na bilo koji način.


Harbeth ES7-3Znači li to da su možda dosadni i zamorni?
Nikako, baš suprotno!
Nije čest slučaj da se svaka intervencija u produkciji tako jasno očituje, da svaki sintetički zvuk suvremenog glazbenog stvaralaštva postaje prepoznatljiv bez obzira koliko to producenti željeli prikriti. Svaka nijansa glazbenog tkanja pravilno je obojena, tonovi su jasno definirani nježni i puni, crtanje prostora je besprijekorno. Instrumenti su reproducirani bogato, snažno i prozračno a njihov odnos unutar orkestra odlično je vidljiv u sve tri dimenzije. Glasovi pjevača posjeduju onu čarobnu aureolu koja ih smješta u prostor bilo studija, koncertne dvorane, crkve ili nekog drugog okruženja gdje su snimljeni.

Harbeth ES7-3 reproducira glazbu uz visoku rezoluciju, tonsku neutralnost ali bez uobičajne i očekivane hladne analitičnosti, zrnatosti ili agresivnosti.
Još jedna karakteristika je više nego nazočna, a to je koherencija, ujednačenost preko cijelog frekventnog opsega, nečujnost rezne frekvencije skretnice. Vrlo lako nestaju u prostoru i tako osiguravaju dovoljnu količinu koncentracije za prepuštanje uživanju u glazbi.
Nije ES7-3 bezgrešan, ali su nedostaci toliko nezamjetni, odnosno potisnuti obiljem glazbe da su u većini slučajeva zanemarivi. Iako je odziv bas područja pun i kontroliran, kod najdubljih registara orgulja, najdebljih žica kontrabasa ili snažnih navala velikih simfonijskih orkestara s uključenim koncertnim bubnjem, može se pojaviti želja za reprodukcijom malo nižih dijelova frekventnog opsega. Uzevši u obzir ostale reproduktivne karakteristike ovog sjajnog zvučnika, to se nikako ne smije uzeti kao nekakva neoprostiva mana. U suprotnom, uvijek postoji "broj veći" zvučnik iz Harbeth produkcije...
Nije za svakoga, ali bi vrlo lako mogao postati - ako i kad pojedinci prestanu od audio sustava tražiti atrakcije veće od prirode i života, i počnu slušati ™glazbu.




Ukratko, Harbeth ES7-3 je zvučnička kutija s kojom se bez grižnje savjesti može postpisati klasični zavjet:

Uzimam, dok nas smrt ne rastavi!



INFO BOX

Harbeth ES7-3
Cijena: 15.800 kn (trešnja, tamno siva)
16.650 (javor, eukaliptus)
18.140 (ružino drvo, tigrasta ebanovina)

Zvučnička kutija: dvostazna, refleksna
Zvučničke jedinice:
1 x 200 mm RADIAL2 ™ srednje/niskotonska jedinica
1 x 25 mm visokotonska jedinica s kupolom i saćasim štitnikom
Frekventni odziv: 46 Hz - 20 kHz +/- 3 dB, otvoreni prostor, na 1 m udaljenosti
Imedanca: 6 Ohma
Osjetljivost: 86 dB/1 W/1 m
Preporučena snaga pojačala: od 25 W
Snaga koju podnosi: 150 W
Konektori: 2 x 4 mm, žice, banane, vilice
Dimenzije: 520 x 273 x 315 mm (VŠD)
Završne obrade:
trešnja, tamno siva, javor, eukaliptus, ružino drvo, tigrasta ebanovina
Smještanje: udaljeni od stražnjeg i bočnih zidova
Masa: 13.2 kg/kom.

Ustupio: Audio Dream,
Nova ves 54, 10000 Zagreb,
tel.: 01/48 33 046
www.audiodream.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Opojno prenošenje atmosfere, prirodnost, ujednačenost
moglo bi bolje
Neznatni nedostatak najdubljih registara, kupovina vrhunskih stalaka

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Prostorna akustika
- Amigova soba
Forum: Audio komponente
- Kupujem Izlaz Primare A30.2-pomoć
Forum: Prostorna akustika
- Apparatus Room
Forum: Uradi sam
- DIY Zvučnički kabeli
Forum: CD i ostali mediji
- Nostalgija
Forum: Audio komponente
- Marantz PM16
Forum: Audio komponente
- SH transport
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?

UPRAVO SE ČITA


PMC TB2+
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnik
napisao: žac
Cambridge Audio Azur 340A + 340C + Pacific analog
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo & CD player & Interkonekt
napisao: Vlado Tomašević
HES Budapest 2005
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: Predrag Tubić
Opera Mini
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnik
napisao: Milan Rupić
Energy RC-10
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnik
napisao: Milan Rupić

POSLJEDNJE NOVOSTI


JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu
Klipsch Heritage One / Three / Sixes
Hi-Fi Radionica na Zagerb Audio Video Show-u