Hi-Fi

pretraga  


Munchen - High End Society 2004 Show - Audiofil - feel the sound - Hi-Fi sajam

Munchen - High End Society 2004 Show

Evo nešto slika i komentara. Najveći dio toga slikao je moj frend Branimir, ni on ni ja nismo imali nikakve ambicije osim uhvatiti tu i tamo nešto zgodno. Zato fale neke sobe koje nisu bile loše, neke sobe koje su bile samo lijepe, a nažalost i slika sobe koja je meni osobno bila najbolja. Najprije malo o High-End Showu općenito. Ovo je bila 23. godina, prijašnje dvadeset i dvije show se održavao nedaleko Frankfurta u hotelu Kempinski. Većinu posljednjih godina organizator je imao problema s prostorom, tj. interes je bio veći od ponude i kod malih i kod velikih izlagača. Organizator je tako bio prisiljen birati male izlagače prema kvaliteti izloženog, a velikima nikako nije mogao osigurati dovoljno većih prostora. Prošle godine je obećano da će se naći rješenje koje će "više odgovarati svima". Po mom mišljenu, a i ne samo mom sudeći po izlagačima ove godine, to se nije dogodilo. Već po samoj ponudi poslanoj potencijalnim izlagačima početkom godine vidjelo se da stvar ne sluti na dobro. Rezultat je da se nisu pojavili mnogi, mahom mali izlagači koji su bili redovito prisutni posljednjih godina. Neki od njih su izlagali, ali u sasvim neprimjerenim uvjetima (npr. Manger ili češki KR na štandu veličine 2x2, mnogi drugi u kontejnerima itd.) U prosjeku bi se moglo reći da su se troškovi za malog izlagača u najmanju ruku udvostručili, a vjerojatnije i utrostručili (što znači cca. 10 do 15 tisuća eura troška za četiri dana izlaganja ako vam je bitno da vaše proizvode netko i čuje). Sadašnje, a čini se i buduće mjesto održavanja je jedan paviljon u sajamskom kompleksu u Munchenu.



Roba koja se prodaje na izgled tako je dobila primjereniju promociju, a sve veće face izlagale su u prostorima većim od cirka 70 kvadrata. Tako velik prostor za neke je bio dodatni problem jer ga nečim treba i napuniti ne bi li taj ne zvonio kao bačva. Neki izlagači su u takvim prostorima imali izložena i po dva i tri svirajuća sistema...



Kako je ne samo kućno kino, nego i općenito višekanalna reprodukcija uzela maha, sve je više potrepština za takve sisteme. Npr. ovakav sub (Velodyne) je primjer modernog KK uređaja za široku potrošnju. Vrlo male dimenzije (20cm driver), switchersko napajanje pojačala, elektronika pokušava nadomjestiti fiziku itd.



Lijepe police proizvođača lukavog imena "Tabula rasa". Zgodno i za DIY, materijal su štapovi presjeka cirka 4x4cm od drveta po želji.



Još malo "Tabule", u pozadini su Meridianovi kontejneri u kojima je bio jako lijep KK sistem. Odličan zvuk na maloj glasnoći (hvala), dobra slika na nekom ogromnom platnu (ja bih rekao oko 3x2m), ne znam kako svira glazbu. Za KK ocjena 5.



Unutrašnjost duplog kontejnera, znači 6x6 metara. Sonusi me nikad nisu oduševljavali, nažalost ni ovaj najnoviji za 35.000 eura par također. U osnovi doista ni po čemu zanimljiv zvuk. Htio bih obavezno napomenuti da iz osobnog iskustva znam da je izlaganje dosta zaguljen posao i zato nijednu svoju lošu ocjenu ni sam ne držim konačnom, pa i nitko drugi ne bi smio držati do bilo čega što je ovdje pročitao. Izlaganje u metalnom kontejneru je samo dodatna teškoća. Jednom mom poznaniku se ovaj sistem prilično svidio. Mislim da je elektronika bila Krell (iako zapravo sa strane na panelu piše Graaf, inače Krella je bilo posvuda pa sam možda ipak pomiješao, recimo ipak Graaf). Proizvođači u zadnje vrijeme jako često koriste onaj Vifin prstenasti visokotonac (kao i ovaj SF). Prema onom što sam dosad čuo, nije mi jasno zašto je tako popularan (osim možda jer ima odlična mjerenja)...



Prvi u kontejnerima koji nije očito loše svirao u visoktonskom spektru. Prema pokazanom, izgleda da ovaj veći Dali u dobrim uvjetima može dobro raditi. I prošle godine je bio jedan od boljih.



U Njemačkoj je prilično bitno izlagati crijeva. Možda i bitnije nego dobro zvučati. Ne sjećam se da su inače hvaljeni BC Acoustics zvučnici svirali...



Ne znam da li je to samo audiofilski štos, ili je ovaj zvučnik tako niske osjetljivosti, ali ono pored njega je lampaška elektrana koja mu je navodno primjerena. Ni ovdje nema svirke.



Izgleda da mnogi drže kako s pravokutnim presjekom zvučne kutije nešto nije u redu



Meni vrlo zgodan izgled odjeće ove plazme. Drvo rula.



Kad smo kod prikazivanja crijeva elektronike, ovo je tipična prezentacija kakvu morate imati ako želite ostaviti dojam (T+A). Filozofija "manje je više" i razne ikebane ne prolaze. Sve mora biti natrpano, po mogućnosti u SMD tehnologiji. Eak i Kinezi (npr. Usher) u svojim uređajima imaju dijelova na lopate, uredno složenih u nebrojene pločice. Ne znam koliko se ljudi pita čemu to sve služi.



Prvi veći salon na katu imao je Focal, ranije se uvijek gužvao u nekoliko manjih soba... U jednom kutu svirali su Alto (valjda se tako zovu, najmanji na slici skroz lijevo, s basom na boku). Napokon vrlo dobra visokotonska reprodukcija, štono bi se reklo dobra druga liga (u prvoj ligi je zasad samo jedan igrač). Ipak taj zvučnik ima onaj specifičan karakter (pre)male kutije, slično kao npr. Wilson Audio Sophia. Vanjština fenomenalna, ali cijene...



Drugi Focalov salon i na sreću nešto veće iz iste serije, Grande Utopije. Meni osobno najbolja prezentacija orkestralne glazbe sa dva zvučnika i s klasičnim dinamičkim driverima. Vrlo uvjerljiva skala, lakoća, detalji, protočnost, dinamika, zapravo sve osim povremeno malo "sporog" i prenaglašenog basa. S obzirom da ovo i dalje nisu primjereni (vrhunski) uvjeti za takav zvučnik, vjerujem da može i puno bolje.



Još jedan malo bolji pogled. Zapravo dosta dobar sistem, ali za tu cijenu ima jaaaaaako puno konkurencije.



Dynaudio Contour 1.4 iznutra...



... a onda i ovi veći modeli. Eini li se još nekome da su zvučnici su fascinantno jednostavne konstrukcije za vrlo visoke cijene kakve često imaju?



Mislio sam da je OCOS mrtav, ali Dynaudio ga opet promovira. Meni nekad najbolji zvučnički kabel, a za Dynaudio čini se i dalje najbolji. Nema nikakvog weba, jedino mail ocos@dynaudio.de Imam par metara korištenog za prodati ako nekoga zanima.



Vrlo zanimljivo je zvučao zvučnik u sredini, čini se prvenstveno jer mu bas sekcija radi kao dipol. Doista vrlo "slobodan" zvuk, ali sa vrlo izraženom i neugodnom rezonancijom negdje u gornjem basu. Sve štima, ali kad ga glazba pogodi u to mjesto zvuči tako loše kao da je kao neispravan. Šteta. Također i loši visoki. Ime je Concentus, Talijani.



Jedna od super skupom opremom najnapunjenijih soba bila je ona puna Spectrala, Wilsona i još koječega. U zapećku tog prostora stajao je par Watt/Puppyja (uvijek se iznenadim koliko su mali za te novce) i par Sophia koje se čak moglo i čuti. Taj par je bio pogonjen nekim maleckim pojačalom za koje je prezenter tvrdio kako ima neograničene resurse za taj zvučnik. Puštana je neka neobična "glazba" pa onda razne udaraljke, sve skupa dosta glasno. Prvi dojam je da je sve vrlo čisto, no ostaje zamjetan karakter manje kutije, manje bas membrane i općenito malo šture prezentacije zvuka (kad već nisu puštali glazbu). Nakratko je sistem ušao i u kliping sa spomenutim udaraljkama, a s obzirom da je to bio "neograničen" sistem, očekivalo se objašnjenje, no prezenter se nije trznuo objasniti pojavu. Također nije uslišio ni molbe za puštanje diskova posjetitelja, što je rekao bih vrlo pametan potez u njegovoj situaciji.



Ove godine se nisam nagledao gramofona, za čime posebno ne žalim. Možda sve veći broj višekanalnih audio sistema uzima svoj danak analognom zapisu.



Svejedno, priuštio sam si novi mat iz proljetne kolekcije za svoj gramofon.



Višekanalno pojačalo rađeno na klasičan način, relativno ozbiljno kad se pogleda mainstream ponuda za KK, njemački Audio Net.



Na prvu stvar ovo je zvučalo kao (napokon) najbolji zvuk na showu, što se nisam ustručavao reći prezenteru, a time čini se i zaradio da mogu čuti jedan svoj disk. Kad smo ušli svirao je saksofon (ne sjećam se da li uz pratnju, vjerojatno da, ali neku tihu) i bio je to praktički zvuk uživo. Nakon malo duljeg slušanja dojam je bio da je stvar vrlo živa, no možda ipak malo pretopla (iliti preskuhana, prepotisnutog gornjeg spektra). Svirali su ovi veći (8000 EUR par) uz subove s donje slike. To je "Vienna Speaker Manufacturer" Gran Viola.



Kad se moglo, na tamošnjim sistemima sam uglavnom molio za puštanje neke od stvari s diska "Dave Gruisin presents GRP All-Star Big Band LIVE! To je dobra snimka dinamički i strukturno vrlo kompleksne glazbe, koja na slušalicama zvuči OK, ali kad se sluša na zvučnicima pri glasnoći koja bi trebala oponašati zvuk takvog benda uživo, najčešće zvuči naporno jer gotovo svaki sistem gubi ili energiju ili rezoluciju, najčešće oboje. Nadao sam se sretnom spoju karaktera snimke i karaktera zvuka ovog sistema, ali rezultat je nažalost bio vrlo loš. Na glasnoći koju je izabrao prezenter (bilo je OK, točno glasno koliko treba), bas je stalno kasnio i zvučao mutno i prenapuhano, a začudo i svi "svijetli" puhači su umjesto "just right" zvučali prilično potisnuto. Sve u svemu, život i ekplozivnost te glazbe bila je sasvim uništena. Kad je prezenter opet stavio neku svoju snimku, sistem je ponovo "proradio".



Svejedno, to bi ipak možda mogao biti sistem koji vrijedi više nego što je tamo pokazao, postoje određene mogućnosti podešavanja, pa možda ipak. Pojačala su bila cijevna, Manley.



Nažalost D. Gruisin je "uništio" ne jedan savršeni sistem. Među njima i izraelski YG Acoustic, za koji je prezenter (a čini mi se i konstruktor, ili barem vlasnik) uvjereno tvrdio kako je to "most realistic sounding loudspeaker available today" (Anat Reference, 35.000 EUR, 175kg, "aircraft aluminium", sve kao stvoreno za pisanje znalačkih recenzija, slika je s weba www.yg-acoustics.com). Ideja YG prezentacije bila je da si poslušamo par stvari s njihovog CDa na njihovom sistemu, a onda i dobijemo taj CD i usporedimo to s bilo čime. Barem za moje uši, ne bi to baš tako išlo. Dave je na njegovom sistemu zvučao čak tanje (jako isturen srednji spektar) nego na slušalicama, a i njihov disk mi bolje zvuči doma nego tamo, pogotovo u basu. OK, tamo su uvjeti kakvi jesu, ali i tamo je bilo onih koji su radili osjetno bolje. Opet isti Vifin visokotonac, srednjetonci kao na WA Sophiji i Scanspeak bas od 25cm.



Tradicionalno najgrandioznija prezentacija je B&W. Nije bilo Jaguara S za najsretnijeg posjetitelja kao pretprošle godine, ali zato malo "live / pa to snimimo / pa to pustimo" i "live na naše zvučnike" programa. Ovaj prvi nažalost nisam čuo, jedan od komentara bio je "nema šanse", a ovaj drugi, na slici, bio je sasvim OK. Jasan glas, jasna gitara...



Problem s ovim zvučnikom je da se nikad nisam zatekao na mjestu gdje je zapravo i svirao. Branimir je odlučio pomoći, ali sve što mogu reći je da su tvrdnje kako je za Nautiluse multiamping nužan točne. Ovako je sve bilo tanko i kolorirano kao iz roga.



Želite li sistem koji nikad neće odsvirati niti jednu neugodnu notu, to je to. Izuzetno ugodan, infromativan, jasan, prostran od vrha do dna. Ipak, kao da je poliranje odnijelo i malo života iz tog zvuka. Sve u svemu treba čuti ako se kupuje nešto za te novce. Ovaj u žutom nisam ja.



Sklop za poliranje zvuka u Burmester zvučniku.



Ovaj komad željeza i stakla koji se isprječio (relativno) normalnom zvučničkom kabelu su navodno vodiči smješteni u vakuum. Nema sumnje da je taj metar zvučničkog kabela krucijalan za dobar zvuk bilo kojeg sistema. Njegov efekt je vjerojatno moćan kao i kad bi kabel bio za taj metar kraći. Fadel Art.



Avalon tradicionalno ima jako dobar zvuk i uređenu akustiku prostorije. Šteta je što i oni podliježu jednom od najvećih problema izložbi ovog tipa, a to je da se konstantno pušta nekakva sirota, a valjda audiofilska glazba. Samo neki plačljivi ženski vokali, maksimum trio tipa žice, kastanjete i bubnjić, eventualno bas, muški vokal snimljen mikrofonom smještenim u grlo itd. Jako je teško čuti klasičnu orkestralnu glazbu, big band, rock band, neki dobar pop.



Najboljih od prošlih godina nije bilo na Showu (Acapella, Njemačka), pa su sve moje nade bile uprte u ovaj Avantagarde sistem. S obzirom na to kako to u pravilu loše zvuči na showovima reklo bi se da sam preveliki optimist. Ovakav sistem možete čuti i u Ljubljani, no s dva suba umjesto njih šest. Ja sam se izuzetno ugodno iznenadio time koliko to fascinantno može svirati ukoliko se na te zvučnike priključi dobro ali i jako pojačalo. Iako je osjetljivost 109 dB/W i subovi su aktivni, dobro poluvodičko pojačalo od barem 100W/8Ohma je čini se optimum. Ja sam se tome iznenadio, ali kasnije sam i na američkim forumima naišao na komentare koji govore o sličnom dojmu. Ovaj sistem pokretalo je pojačalo čija se recimo četvrtina vidi sasvim desno na ovom stolu, siva kutijica s kotačićima naprijed. E sad, osim sitnice da si ovako nešto mogu priuštiti samo u snu, kao i imati prostor za dobar smještaj, zvuk Avantgarde Tria i suba ipak ima jednu koloraciju u srednjem basu koja se provlači kroz sve sisteme u kojima sam je dosad čuo. Držao sam da je to problem ili pojačala ili soba, ali sve mi se manje čini da je to tako. Ima jako puno i dosta kompleksne glazbe na kojoj je ta koloracija praktički nečujna, a kvalitete su itekako čujne, no ipak, kad se kupuje nešto za te novce, ne bih volio imati osjećaj da sam kupio nešto ograničeno. Acapella i dalje rula, njihov visokotonac je bolji i od ovog Avantgaredeovog, a bas je daleko bolje riješen. Nadam se da će se gospoda iz Duisburga udostojiti i opet izlagati na nekom budućem showu. Razmišljam zašto ih ove godine nema. S obzirom da prodaju zvučnike i za oko 150.000 EUR par, vjerujem da financije nisu problem. Možda je stvar u tome da žele savršenu prezentaciju pa ove godine samo opipavaju novi akustički teren.

Još poneke sobe su vrijedne spomena, recimo Magnepan i Amphion, svaki na jednom "zidu" slušaonice. Amphioni su zvučali zanimljivo, možda malo pretanko za svoju veličinu ali činilo se vrlo dobro. Malo sam razočaran zvukom Magnepana MG20.1. Očekivao sam puno, no nažalost i kad su najveći, bas nema onu pravu energiju. U osnovi je to odličan zvuk, u praktički svim elementima, plus još nepostojanje kutije, no nažalost ne i sa visokotonskim područjem koje upada u onu dobru drugu ligu. Maggiejev ribbon se na nekoliko snimaka nije pokazao dobar kao neki drugi ribboni, čak ni kao Focalova ili Avalonova kalota. Visoki su otvoreni, u skladu sa srednjim područjem ali i malo oštri na činelama. Slično kao i Crevasse ribbon u horni kojeg ove godine nije bilo. Možda je krivnja na Jeff Rowlandovim "digitalnim" pojačalima, a možda i na praktički goloj prostoriji. Nemam baš iskustva s digitalnim pojačalima (Bel Canto, AV Reality, Spectron, Carver...), komentari koje sam dosad čuo na takve uređaje su uglavnom pozitivni, ali tko zna... Zvučnik s kutijom, a zvuka bez nje bio je i neki novi mali samostojeći Audio Physic. Uz to, lijepo su zvučale i Stax slušalice. Kineski Usher koji se ranije istaknuo vrlo uspješnim kopiranjem talijanskog stila izgleda zvučnika i praktički kloniranjem zvučničkih jedinica skupih proizvođača (Scanspeak, Seas), ove mi je godine zvučao bolje nego ranije, ali ako se ne varam istaknute cijene bile su oko dvostruko više od onih od prošle godine.



Ostaje još ono najbolje ove godine, što sam slučajno i čuo posljednje (pokušao sam i ranije ali nisam izdržao 15+ minuta svakosatne početne govorancije pa sam čekao povoljniji trenutak). Zvučnici Geithain bili su mi interesantni i kad sam prvi put čuo za njih prije par godina. Što je najbolje, iako "nisu loši" zapravo nisu bili prave zvijezde prezentacije. Svirao je kao i uvijek najači model RL901, aktivna trosistemska kocka stranice pola metra. Na ovoj prezentaciji je neki sasvim drugi gospodin od onog iz prvog pokušaja, svojih četredest i nešto, na sasvim glatkom, meni je zvučalo američkom engleskom, objašnjavao kako je snimao pojedinu snimku. Kako je izgledala ta soba lako ćete moći zamisliti ako pogledate sliku s Avangarde hornama i zamislite ovaj zvučnik gore, otprilike na visini gornje crvene trube. To i jest taman promjer oko pola metra, kao i širina RL901. Soba je bila vrlo temeljito tretirana difuzorima, apsorberima i Helmholzovim rezonatorima. Sistem je bio petkanalni (tri zvučnika naprijed, dva straga), a softver petkanalni SACD. Elektronika je bila SACD izvor, čini mi se Sony, i neka mikseta. Ono što je važnije od smislene i zanimljive prezentacije bio je zvuk koji je meni već negdje oko polovice prve stvari bio jednostavno čaroban, tj. takav da se činilo da ne postoji "zvuk". Predobro. Geithain mi se sam za sebe ne čini idealan (kao da se ipak osjeti prijelaz s 38cm membrane na 13cm), ali kombinacija njegove visoke kvalitete, postignute akustike (i veličine) prostorije te vrhunske višekanalne snimke daju svoje. Spomenuti prezenter je bio Jared Sacks, Amerikanac koji već više od dva desetljeća živi i radi u Amsterdamu, gdje je vlasnik male izdavačke kuće za koju sam tada prvi puta čuo - Channel Classics. Snima uglavnom ranu, baroknu i komornu glazbu i to radi sjajno. Prvi dojam je da snimke imaju jako komprimiranu dinamiku (jer i slušane relativno tiho ostavljaju dojam "da se sve čuje"), no kasnije postaje jasno da nije tako. Stražnji kanali su sami za sebe potpuno nečujni, no za razliku od drugih etiketa nisu procesirani već su doista zasebno snimani. http://www.channelclassics.com Uz njegove snimke ovaj sistem imao je sve one parametre koji se ističu pojedinačno (dinamika, tonska ravnoteža, raspon, rezolucija, energija), plus daleko najizraženiju "muzikalnost" u odnosu na bilo koji drugi dvokanalni ili višekanalni sistem koji sam čuo tog dana. Može se o svemu tome naširoko, ali dovoljno je reći kako je ovaj sistem pokazao kako hi-fi itekako ima smisla. Pokazao je i kako nema zamjene za dobru akustiku prostorije, i kako su razne audiofilske cvebe, bez obzira na kvalitetu pakiranja ipak samo skupe igračke.

Dodatak
 
Dobio sam i dvije sličice tog sjajnog sistema, gornja slika je panorama sistema opisanog u prethodnom odlomku, a na donjoj slici je Ed Meitnerov SACD player, trenutačni vrhunac tehnologije.





Sva pitanja i komentare vezane uz sajam možete postaviti u našem forumu !




NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Dodatni pribor
- Kriogenizacija lampi i ostalih komponenti
Forum: CD i ostali mediji
- Video klub
Forum: Audiofil.net klub
- Klub 28.10.2017 Wilson Audio Yvette premijera
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Audio komponente
- Spajanje slušalica...kamo?
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Računala i audio
- Internet radio
Forum: Audio komponente
- Najljepši zvučnici na svijetu

UPRAVO SE ČITA


Zagreb Audio Video Show 2012
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: žac
Sota Comet
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Gramofon
napisao: Nenad Grakalić
Otišao je velikan audija
Tip članka: Ostalo
Kategorija: In memoriam
napisao:
Micromega MyDAC
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Asinhroni USB DAC
napisao: Baxa
Kuzma - 30 godina na vrhu
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Događaji, Reportaža
napisao: Nenad Grakalić

POSLJEDNJE NOVOSTI


Technics ponovo u Hrvatskoj !
Paradigm Persona 9H
ifi Nano iOne USB
ifi Nano iDSD LE