How To

pretraga  


AQUA-Room - Audiofil - feel the sound

AQUA-Room

Gotovo da ne postoji audiofil koji nije svjestan važnosti sobe kao dijela HiFi lanca. I zaista, tek rijetki ili pak manje iskusni audiofil će zanemariti spregu sobe i zvučnika kao prvi korak ka dorom zvuku. Međutim, iz nekog razloga stvari, iako očite, nisu baš jednostavne te se zapravo tek mali dio audiofila odlučuje učiniti upravo taj korak koji život znači - dovesti sobu "u red", odnosno napraviti akustički tretman prostorije.

Zašto je tome tako, ostavit ću za neku drugu temu ili kasniju raspravu, ali ono što svakako ovdje želim prikazati jest to, da se ovdje ne radi o nikakvom bauku i da zapravo za akustički tretman prostorije treba znanja (vlastitog ili tuđeg), malo strpljenja, dobre volje i ponešto novca. Možda netko od prisutnih na ovom Forumu, nakon ove pročitane teme, preskoči onaj (kakav sam i sam prošao) mukotrpni i trnovit put izmjena kojekakvih kabela, pojačala, zvučnika i ostalih komponenti, a sve u nadi da će postići «idealan» zvuk te krene ravno u srž problema.

Što se mene pak tiče, prelomni trenutak se dogodio onoga dana, u starome stanu, kada sam isti sustav zarotirao za 90 stupnjeva, premijestivši pri tom i namještaj. Promjena u zvuku je bila toliko drastična, da bez obzira na svoje dosadašnje i vrlo skromno, da ne kažem siromašno znanje o sobnoj akustici, više nisam mogao taj faktor ubuduće olako zanemarivati.

Nedugo nakon tog iskustva, preselio sam se u novi stan koji je, gle čuda, nov i koji je donekle još uvijek ogoljen. Drugim riječima, nema još masivnih ormara, polica, slika, itd. Bolje ne može biti! Naime, hoću reći da osobno težim jednostavnom tj. minimalističkom pristupu kad je uređenje stana u pitanju. Ne želim gro slika po zidovima, ne želim masivne police pretpane knjigama, regale, ogromne kožne garniture, itd., itd., a opet većina zna da je upravo gola soba najveći neprijatelj dobrom zvuku.

I što sad? Znam da sam u problemima i svjestan sam da moja HIFI oprema višestruko nadilazi zvuk koji iz nje izlazi. Sustav svira na nivou mini linije iz Mercatonea. Dobro, ne baš tako loše, ali zato dođe 200 puta više. E, ta činenica već jako frustrira i zabrinjava.

Zahvaljujući Audiofil.net klubu, ovome Forumu i još nekim ljudima van spomenutih, odlučio sam problem rješavati upravo s njima čije znanje daleko, daleko prelazi moje i koji su tu jednastavno – doma.

Prvi od njih je naš cijenjeni član Kluba i Foruma, Jurica (Ishmael). Dakle, ukoliko imate neko pitanje vezano uz sobnu akustiku (i još pokoje drugo), na pravoj ste adresi.

Jednog popodneva iznjeo sam svoje zahtjeve i probleme pred Ishmaela i dao mu slobodne ruke da učini sve kako bismo sobu dotjerali u red. Na raspolaganju je imao zidove, ali i strop. Ono što sam znao u samom startu je to da ne želim masivne bas trapove u kutovima sobe, kao niti sijaset difuzora po zidovima. Na kraju krajeva, ipak je ovdje riječ o životnom postoru – dnevnom boravku, a ne o slušaoni.

Prije nego li nastavim, spomenuo bih samo kako sam zamolio Ishmaela da se i sam priključi ovoj temi te da iznese svoja zapažanja, mjerenja i sve ono o čemu ja nažalost ne mogu govoriti obzirom da ne razumijem u toj mjeri problematiku.

Dakle, imamo prostoriju od 31,7 m2 (373 x 850 x 275 cm), pravokutnog oblika koja je ujedno i kuhinja s blagavaonom. Zidovi su od armiranog betona izuzev onoga koji dijeli kuhinju od kupaonice i dijela hodnika. Taj je od dvostrukih Knauf ploča. Na podu je parket na klasičnoj betonskoj deci. Sustav je zamišljen tako da zvučnici idu na kraći zid. Druge opcije naprosto nije bilo. Kako će se kasnije pokazati, upravo takav smještaj je ispao kao pun pogodak i to iz više razloga.

Evo kako prostorija izgleda...



Najveći problem u zvuku su stvarali zvučnici, što je na kraju krajeva i najčešći slučaj. Riječ je o samostojećim zvučnicima frekvencijskog opsega od 32 Hz do 60 KHz, s mogućnošću spuštanja na najnižu točku od nekih 27 Hz na -6dB. U prijevodu to znači da sam u ogoljenoj prostoriji imao više (stojnih) valova od surfera na Hawaiima. Svaka snimka sa snimljenim niskim tonovima je bila naprosto neslušljiva. Ali probleme nisu samo stvarali najniži registri, već je zvuk po cijelom spektru bio zamuljan. Srednjotonsko i visokotonsko područje je bilo zamaskirano i dodatno degradirano golim zidovima. Samo da spomenem da se radilo o prostoriji koja nije baš bila apsolutno gola. Na podu je bio tepih (srednje gustoće), slušalo se s kutne garniture dok se u pozadini nalazio masivni stol blagavaone i kuhinja. No, sve to zajedno je još uvijek nedovoljno za iole ozbiljniji zvuk. Bez obzira na visoku kvalitetu sustava, nikako nisam mogao postići jasnu zvučnu pozornicu, tzv. stage. Konstanto sam bio bombardiran s viškom informacijama u obliku razno raznih odbijenih zvučnih valova. Određene frekvencije su zvučale dobro, ali što to vrijedi kad ne čine dio cjeline, već strše. Kasnije ću o još nekim problemima koji su se javljali.

Nakon saslušanih želja i problema, Ishmael se primio posla te je nakon mjerenja prostorije prionuo izradi simulacije. U kakvom akustičkom kaosu se nalazio sustav, najbolje bi bilo da on sam kaže. Ja ću samo dodati da je vrijeme odjeka u sobi (reverb) bio katastrofalan.

Rješenje se nametnulo u obliku upotrebe specijalnih gipsanih ploča (Rigips). Radi se o perforiranim pločama koje su u biti vrlo slične Knauf pločama. Razliku čine perforacije na pločama koje su napravljene prema samom načinu upotrebe. U mom slučaju korištene su Rigips ploče, Rigiton 8-15-20 super i Rigiton 8/18.

Nakon mjerenja, zamolio sam Ishmaela da uskladi svoj proračun mojim željama s obzirom da sam htio da se u stropni apsorber/difuzor kasnije ugradi LED rasvjeta. Tu je uskočio i moj prijatelj arhitekt koji je napravio precizan nacrt izvedbe.



Na na prethodnoj slici vidi se površina apsorbera/difuzora koji dolazi na strop, dok se s lijeve strane vidi presjek i debljina tj. na koju visinu se spušta strop.

Ono što se ne vidi na slici je apsorber koji je izveden od zida do zida, iza zvučnika, visine 93 cm i dužine 11 cm, ispunjen Isover Acusta 5 mineralnom vunom. Taj dio ima ulogu bas trapova i apsorpcije najnižih tonova.

Slijede slike po fazama izvedbe akustičkog tretmana s detaljnim opisom...





Strop prije tretmana. Izvođači su najprije zacrtali mjesto gdje će se izvesti stropni difuzor/apsorber.





Mjesto iza zvučnika predviđeno za bas trapove.









Postavljanje osnovnih konstrukcija.



Ovo je primjer pravih majstora na djelu. Na meni je bilo da maknem tepih, garnituru i sustav iz sobe, dok su majstori sami zaštitili prostor te podigli "zavjesu" kako se prašina ne bi širila stanom.





Ovdje vidimo postavljenje mineralne vune koja će pomoći u apsorpciji niskih tonova. U razgovoru s Ishmaelom izrazio sam zabrinutost s obzirom da sam naišao na tekstove gdje se spominje kancerogeni sastav mineralne vune. Kako god, Isover ima certifikate da se može koristiti u inetrijerima i da ne predstavlja opasnost za zdravlje. Za mene je to bilo dovoljno.
Dakle, Isover Acusta 5. Oznaka 5 govori da se radi o debljini od 5 cm. Slagalo se u dva sloja.







Nakon ispune mineralnom vunom, na konstrukciju su došle Rigipsove ploče - Rigiton 8/18, smještene u kutove te "prazna" ploča u sredini. Premještene su utičnice za tel., struju i antenu, sa zida na ploču. Za sustav je posebno napravljen strujni izvod od razvodne ploče s osiguračima do utičnica. Ovaj dio je napravljen ranije i došao je sa stanom. Kao da su znali da će se audiofil useliti. :)





Postavljene su i ploče na strop - Rigiton 8-15-20 super. Ploče su postavljene na okviru koji nije ispunjen akustičnim materijalima. Perforirane su rupama različitih veličina, nasumice razbacanim po površini. Upravo takav raspored ih čini (uz apsober) i difuzorom. Valja spomenuti i to da su ploče s gornje strane presvučene nekom vrstom tkanine, nešto poput filca. Taj filc također ima ulogu u apsorpciji i difuziji, ali ujedno služi i kao zaštita da se u unutarnji prostor ne bi zavukli pauci, komarci i ostala gamad, kao i prašina.





Da ne bi cijela priča na stropu izgledala pomalo siromašno, na rubove ploča su postavljeni dodatni profili koji su omogučili rađenje "ograde" oko ploče. Na taj način cijela stvar dobiva na vizualnom dojmu i "debljini". Provučene su strujne žice za LED rasvjetu koja će doći u drugoj fazi. Slijedi gletanje, brušenje, pa ponovno fino gletanje i završno brušenje. Nakon toga ide maljanje. Ono što je bitno kod farbanja ploče jest to, da isključivo upotreba valjaka dolazi u obzir. Nanošenje boje špricanjem, zapunilo bi rupe što bi pak anuliralo djelovanje samog apsobera/difuzora.

Kao što se vidi na slici, prva faza je završena.







Gotov je i dio ispod prozora. Ove ploče su također presvučene s filcom s unutarnje strane. U obzir je dolazio i Rigiton 6/18, ali ga u trenutku nije bilo na lageru dobavljača. Te ploče imaju nešto manje kvadratične rupe, gušće raspoređene. Moram priznati da se meni ove više sviđaju.

Prije nego li stavim slike nastale nakon gotove montaže, samo da napomenem da je cijeli posao trajao jedva tri dana. Dva radnika su radila dva dana od 7 ujutro do četiri poslijepodne i treći dan od 7 do 13 sati. Imao sam sreće da sam zaista imao posla s profesionalcima, kako po pristupu poslu, tako i po izvedbi koja je besprijekorna. Na slikama je vidljivo da su apsoberi/difuzori rađeni iz više komada. Nakon maljanja je vrlo, vrlo teško uočiti spojeve ploča. Gotovo su nevidljivi.

S druge pak strane, problem je nači radnike za taj posao. Naime, malo kome se da zezati s malim površinama, a i sa samim materijalom valja imati iskustva. Montaža ovih ploča je donekle različita od montaže običnih Knauf/Rigips ploča. No, kao što se vidi, ipak nije nemoguće.

Najbolji dio cijele priče doći će na kraju ove teme, a koji sigurno zanima većinu onih koji prate ovu temu - Koliko dođe taj cijeli vic?















Gotova je prva faza tretmana sobe. Druga faza obuhvaća postavljanje difuzora na bočne zidove, na mjesto prve refleksije. Ti difuzori će također biti namjenski, odnosno pokrivat će frekvencijski opseg obuhvaćen proračunom.

Trenutno su na posudbi izvrsni Ishamaelovi difuzori koje je sam napravio i koji izgledaju odlično. Nevjerojatno koliko se upotrebom bočnih difuzora poboljšava zvučna pozornica. Ali ne samo stage, već i definicija instrumenata postaje puno jasnija. Sve zajedno dijeluje povezanije.

Moram priznati da sam prezadovoljan obavljenim poslom. Em što sve zajedno izvrsno izgleda, em što obavlja zadaću. I to još kako!

Prije nego napišem i ja pokoju o zvuku nakon tretmana evo što se nalazi trenutno u sustavu...

Zvučnici: Gamut L5
Pojačalo: Classe CA-2200
Pretpojačalo: Classe CP-500
CD player: Classe CDP-102
Zvučnički kabel: Kimber Select KS-3033 (jumperi Kimber Select KS-9033)
Interkonekti: Nordost Frey (RCA), VdH The First Ultimate (RCA)
Strujni kabeli: Obični, kakvi se isporučuju s uređajima
Police: rađene po narudžbi

E sad, iz gornjeg popisa se jasno vidi da neke komponente nisu u skladu s ostatkom sustava. Ovdje prvenstveno mislim na VdH i na strujne žice. Doduše čak i Frey bih volio zamijeniti XLR varijantom jer su Classeovi uređaji potpuno balansirani, od ulaza do izlaza. U Classeu preporučuju XLR vezu ukoliko je ikako moguće.

Međutim, sam sebi sam obečao da neću ulaziti u nikakve dodatne investicije dok se soba ne sredi. Sad, kad je to učinjeno, sve dolazi na svoje mjesto i napokon dobiva puni smisao. Što mi znači zamjena, primjerice, strujne žice kad je sve ostalo koma. Nisam više želio samog sebe lagati kako se promjenom interkonekta "...bas utegnuo" ili da su se "...visoki otvorili".

U slijedećim mjesecima uslijedit će igra sa žicama, fino podešavanje zvučnika u prostoru gdje sad zaista centimetri mogu odigrati ulogu, usporedbe komponente s drugima, itd... Ne kažem da to do sada nisam radio, ali mi je isto tako jasno koliko sam "tratio" vrijeme na manje važne stvari.

Ono što je mene frapiralo nakon tretmana jest logičnost na koju se glazba prezentira. Involviranost je na visokom nivou jer je faktor naprezanja da bi se nešto čulo naprosto izostavljen. Svaki ton je lako dohvatljiv i vrlo jasno ocrtan. Slušajući klasična orkestralna djela postalo je jasno koliko je dobro posao obavljen. Primjerice Mahlerova 5 simfonija počinje tihom puhačkom dionicom da bi ubrzo prerasla u grandiozni ulazak čitavog orkestra u djelo. To za svaki sustav predstavlja izazov, a posebno za sobu ukoliko se sluša na, ajmo reći, koncertnoj glasnoći. Ovdje čitava pozornica ostaje postojana i ne ruši se poput kule od karata, uzrokovana stojnom valovima i beskrajnim refleksijama.



Pjesma Riders on the storm s albuma L.A. Woman me potpuno zbunila. Iako imam (odlično) remasterirano izdanje, nisam bio spreman na ono što ću čuti.
Glas Jim Morisona je djelovao nevjerojatno organski, gotovo opipljivo te me još više približio samoj pjesmi. Orgulje u najvišim tonovima ne izazivaju glavobolju, već stvaraju ugodu jer su tu, predamnom, vidim ih! Pljusak i grmljavina u pozadini su priča za sebe.



Ono što mi zovemo imaging, naprosto briljira. Ali ne samo to, već je i timbar dobio na vjernosti. Međutim, ono što najviše oduševljava jest povezanost zvučne slike. Jednom kad se uvuče u glazbeni materijal, postaje vrlo teško govoriti o spektrima, opsezima, itd., jer glazba čini cjelinu i kao takva samo ide i ide.

Možda je sad pravi trenutak da napišem koliko dođe cijela priča...

Dakle, trošak se dijeli na dva dijela. Prvi je Ishmaelov i pretpostavljam da on varira prema obimu posla. Dakle, kad dođe vrijeme, kontaktirajte čovjeka i dogovorite se s njim u četiri oka.

Drugi dio troška obuhvaća samu izvedbu.
Materijal s ugradnjom dođe, dakle tuto completo, 6.300,00 kn - Slovima: šest tisuća tristo kuna.

Da, da dragi prijatelji, dobro ste pročitali. Za tu cijenu majstori sami odlaze po sav potrebiti materijal, dovoze ga u stan, montiraju i finiširaju.

No, treba biti pošten pa reći da tu nije troškovima kraj jer će se još pojaviti trošak izrade difuzora. Nadam se da neće preći trećinu do sada uloženog.

Ekstra trošak je LED rasvjeta koja na kraju krajeva nije nužna. Pa opet, čak i tu postoji način da se povoljno prođe. Eltor iz Pazina ima vlastitu proizvodnju razno raznih rasvjetnih tijela, pa tako i LED rasvjete i višestruko su jeftiniji od uvoznih proizvođača. 8 LED-ica (bijele, 1W) + trafo (potreban kako bi se LED-ice mogle dimati) dođu oko 1.200,00 kn.

Sve u svemu, sasvim je jasno da cjelokupni iznos ne predstavlja izdatak zbog kojega bi trebali jesti kruh na vodi čitavu godinu. Odgovorno tvrdim da ne postoji komponenta od 6300 kn koja će unjeti takvu kvalitativnu promjenu poput ove.


----------------------------------------------------------------------------------------------
Sve komentare i mnoštvo tehničkih pojašnjenja pročitajte na našem FORUM-u





NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: High-End
- dCS Puccini MkII
Forum: Live
- Najave koncerata i festivala
Forum: Komponente
- Pomoc za odabiru za kucno kino
Forum: Audio komponente
- Marohei Ct 1 Referece XLR Interkonekt
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: High-End
- Meridian 105 monoblok
Forum: Audiofil.net klub
- Klub 13.05.2017 Tube vs D class
Forum: Računala i audio
- Daphile

UPRAVO SE ČITA


Sonus Art u novom prostoru
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Reportaža
napisao: žac
M2TECH hiFace Evo
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: USB to S/PDIF konverter
napisao: dM
KEF Q500
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Nenad Grakalić
VTL ST 150
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Stereo pojačalo
napisao: Josip Vračar
Bryston BDA-1 DAC
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Digitalno / Analogni Konverter
napisao: žac

POSLJEDNJE NOVOSTI


Opera Grand Callas
Opera Callas Diva
Anthem STR integrirano pojačalo
Opera Loudspeakers Callas