HOME FORUM KLUB KONTAKT
HI-FI KUĆNO KINO HOW TO VAŠ HI-FI INTERVIEW NOVOSTI PREPORUKA OGLASNIK  

Audiofil - feel the sound - Interview: Dick Tuerlings
Interview: Dick Tuerlings
napisao: Vlado Tomaševia
 

To save the world from bad sound



API - raskošna zvučnička lepeza
Kad je 1984. godine, pod okriljem tvrtke Global Sound Systems, specijalizirane za proizvodnju zvučničkih jedinica, utemeljen API (Audio Products International), malo tko je i među njezinim osnivačima mogao slutiti u što će se ona prometnuti već tijekom prvog desetljeća svojeg postojanja. Osnovana kao tvrtka pod čijim će se okriljem moći nesputano i sasvim neovisno jedna o drugoj razmahivati i materijalizirati ideje različitih konstruktora, API je tokom protekla dva desetljeća pokazala da na jednom mjestu, pod istim krovom, zaista može postojati i skladno funkcionirati više tvrtki kojima je jedina zajednička nit marketinška podrška. Iako je API započeo prilično ambiciozno, kao tvrtka koje je uz desetak vlastitih marki zvučničkih kutija proizvodila i zvučničke jedinice za neke od najpoznatijih svjetskih proizvođača zvučničkih sustava, tijekom vremena stvari su dobile svoju pravu mjeru i lik. Nakon krećeg lutanja i traženja identiteta, došlo je do kristalizacije u današnje stanje. A ono, ukratko, izgleda ovako: API tvrtka smještana je u Scarboroughu, istočnom industrijskom predgrađu najvećeg kanadskog grada Toronta, na površini od preko 11.000 četvornih metara. Danas se pod krovom API-a proizvode tri marke zvučničkih kutija različitog ustrojstva, cijene i namjene. No glavnina proizvodnje u posljednjih par godina premještana je u Kinu.
Najmlađa i u nas još najmanje poznata je ona pod nazivom Athena Loudspeakars. Proizvodi cijenom vrlo prihvatljive zvučničke kutije velike osjetljivosti i izdržljivosti, primjerene najmlađenm sloju služateljska publike. Međutim, zbog velikog interesa koji na američkom kontinentu vlada za zvučničkim sustavima priređenima za kreaciju sobnog zvučnog okruženja, veliki se broj Athena zvučničkih kutija nađe i u domovima starije populacije koja više vremena provodi kombinirajući slikopisne za zvučnim atrakcijama.
Prve kanadske zvučničke kutije koje su se prije dvadesetak godina pojavile u Europi i kod nas, nosile su etiketu "Energy". Stoga nije ni čudno što je to ime na neki način postalo i API-jev zažtitni znak u ovim krajevima. Kvaliteta zvuka koju su prezentirale sve dosadašnje Energyjeve zvučničke kutije učinila je da se svaka nova serija čeka s velikim nestrpljenjem.
"Mirage" je treća sestra u velikoj API-obitelji. Njezin je idejni otac Ian Paisley, vodeći je stručnjak, siva eminencija i potpredsjednik API korporacije. Ono po čemu se izdvaja jest njegova konstrukcija bipolarnih i najnovije omnipolarnih zvučnika, po kojima je trvtka Mirage stekla ime i posebnu poziciju na hijerarhijskoj zvučničkoj ljestvici.
Širina ponude, odličan zvuk, profesionalni odnos, odlično organizirana servisna i marketinška služba osnovni su čimbenici velike potražnje zvučničkih kutija što nastaju pod krovom API korporacije.


Ekskluzivnost? Definitivno zajamčena. Prvi puta na A.net-u? Bio bi ovo kratki uvodni opis članka kojeg ćemo prezentirati. A da A.net ne bi baš sve zasluge pripisao sebi, moramo iskreno zahvaliti zastupniku tvrtke API ( Athena, Energy, Mirage), za Hrvatsku, Audio Artu iz Zagreba. Naš sugovornik je gospodin Dick Tuerlings, direktor prodaje europske centrale korporacije API. Gospodin u tridesetim godinama života, nevinog izraza lica i smisla za humor prema "europskim standardima", jedan je od poštovanijih menadžera u svijetu u svojoj branši.
Vrijeme radnje: 18. srpnja 2005., 9.00 h Mjesto radnje: mirni kutak foajea hotela Sheraton u Zagrebu. U pratnji domaćina, g. Ryckyja Stalmana iz Audio Arta, g. Tuerlings nam je ljubazno odgovorio na par pitanja.



A.net: Većina ovdašnjih audiofila možda nije dovoljno upoznata, ili bi se htjeli detaljnije upoznati s radom i ustrojem API korporacije. Biste li nas ukratko upoznali s njezinom povijesti i radom?

D.T...: API je zapravo anagram, a znači Audio Products International. Tvrtka je osnovana 1973., u Torontu, Kanadi. Temeljne postavke prema kojima je tvrtka usmjerena su:

1. Cijena, koja nije uvjetovana samo vrhunskom kvalitetom proizvoda, već koja mora biti i konkurentna.
2. Izgled. Stvari se mijenjau. Prije trideset godina zvučnici su bili samo ružne kutije. Danas možete i morate poistovjetiti zvučnik s komadom namještaja.
3. Zvuk. Prije trideset godina, glavni inženjer API-ja, g. Ian Paisley, proveo je veliko istraživanje i sastavio popis dizajna zvučničkih kutija.

Zaključak je bio da je ravna frekvencijska krivulja bila definicija savršenstva u dizajnu zvučničkih kutija u to vrijeme. Tako je i sam, uz pomoć NRC-a (National Research Council, organizacija koju financira kanadska vlada, zadužena za razne vrste znanstvenih istraživanja) sastavio, gledano po frekvencijskoj krivulji, idealan zvučnik. Nakon što ga je čuo, shvatio je da zvuči užasno. The White paper je istraživanje provedeno na preko 2000 ljudi iz raznih društvenih slojeva i zanimanja koji su radili slušne testove na preko 300 pari različitih zvučničkih kutija. Nakon toga otkrivene su dvije bitne stvari:

1. Većina ljudi u stanju je prepoznati kvalitetan, zvuk premda te kvalitete ne može/ne zna verbalno opisati i objansiti.
2. Vrlo je malo zvučničkih kutija dobilo najvišu ocjenu od strane ispitanika. Nakon toga, Ian je otkrio značenje disperzije zvuka tj. koliki utjecaj na razultat ima mjerenje izvan osi emitiranja.

Jedan mali primjer prve točke i s moje strane: Kad npr. obučavam ljude koristim klavir radi jednostvane demonstracije. Svaki čovjek odsvira ton i zatim malo "raštimamo" klavir, pa damo čovjeku da odsvira isti ton ponovo. Svaki čovjek će prepoznati čisti ton. Ako je klavir "raštiman" svaki čovjek će to primjetiti. Toliko je osjetljiv ljudski sluh!

Zbog ovoga volim reći da radimo zvučnike za narod kako bi spasili svijet od lošeg zvuka. Ha Ha

API je najpoznatiji po svojem vrhunskom inženjerskom umijeću. Kada smo, recimo, shvatili probleme "rezanja" visokotonaca na 2.8 kHz i 4.8 kHz, odlučili smo dizajnirati visokotonac koji će biti "rezan" od 1.8 kHz do 2.2 kHz, kako bi ga bolje združiti s manjom i bržom bas jedinicom te postići kvalitetniji zvuk. Legendarni Energy 22 je monitorski zvučnik u kojem je ta želja ostvarena. U njemu se javlja prvi 1.5-inčni "dual hyperdome" visokotnac u zasebnoj komori, sparen sa 7-inčnom bas jedinicom. A samo smo napravili neke stvari malo drugačije. Ha Ha Isto tako, kada smo dizajnirali Take5 sub-sat HT sustav, što je bilo prije 13 godina, dokazali smo da HT zvučnički sustavi mogu raditi solidno i u stereu.



A.net: NajmlaiLđi API-jev brand, Athena Technologies, star je tek pet godina. Kod nas ga se voli okarakterizirati kao entry-level. Što je ponukalo API da s ovim brandom krene na tržište?

D.T..: Ovo će možda biti malo zbunjujuće, ali prvo moram reći nešto o Energy-u. Energy je naš najveći brand. Oduvijek se zasnivao na otkrivanju novih mogućnosti i podizanju granica dizajna i izrade zvučnika na viši nivo. Također je u vrhu instalacijskih i dizajnerskih proizvoda. Kod dizajnerske linije moram naglasiti da Energy nudi vrhunsku kvalitetu, ali nije stao samo na kvaliteti proizvoda već se usredotočio i na izgled proizvoda. I tako smo došli do Athene. Njihovi su proizvodi dizanirani da bi se što je više moguće uravnotežili isplativost i kvaliteta. Želim reći da izgledaju i sviraju vrhunski, iako kod njih nisu korištene vrhunske komponente. Tako smo postigli odličan omjer cijene i kvalitete. To je prije svega odgovor na zahtjev Best Buy-a, našeg dealera u Americi, koji je zahtijevao takav proizvod, a koji neće biti konkurencija drugim našim brandovima.

A.net: Energy Reference Connoisseur. Nasljednik legendarne Connoisseur serije koja je stekla svojevrsni kultni status kod nas, očito poboljšan u svim segmentima. Kako je vi gledate u svjetlu našeg tržišta?

D.T..: Mentalitet potrošačkog društva, a i cijelokupna tržišna situacijauvelike se promijenila unazad četrdeset godina. Zbog toga smo morali preseliti razvojne timove i proizvodne pogone u Aziju kako bismo mogli ponuditi cijenovno konkurentne proizvode. Da, definitivno joj predviđam uspjeh. Recimo, nova serija izgleda poput vrhunskog namještaja i ima upečatljiv vizualni identitet... jeste li znali da koristi isti visokotonac kao i Veritas 2.1? U staroj seriji, RC 30 je bio zvučnik dizajniran isključivo za europske domove. Danas, kada imamo sjedište u Nizozemskoj i mnoge podružnice diljem Europe, koristimo ovu pogodnost kako bi detaljno proučili zahtjeve na europskom tržištu i ponudili uradak koji će im najviše odgovarati. Ova serija teži upravo tome i zato predviđamo da će odlično kotirati i u Europi.

A.net: Mirage. U ovim su krajevima oduvijek smatrani visokokvalitetnim zvučnicima. Danas je kod ove serije aktualna Omnipolar tehnologija. Koje su prednosti ovakvog riješenja?



D.T..: Mirage je oduvijek bio brand kojem je zadatak bio pomicati granice mogućnosti dizajna zvučničkih kutija. U stvari je Omnipolar nastao kao posljedica jedne dogodovštine: Ian Paisley otputovao je, jednom prilikom, u Dansku na jedan rock koncert i za vrijeme trajanja koncerta počeo je primječivati interesantne akustičke pojave koje je zatim usporedio sa standardnim frontalno usmjerenim zvučničkim kutijama. Primjetio je da zvučna slika nije definirana unutar jedne točke, da razina glasnoće ne opada za 50% na manjoj udaljenosti od stagea te da visoki tonovi nemaju blagi "otpliv" . Kako doći do realnosti? Ian je zatim proučavao ponašanje standardne zvučničke kutije unutar prosječne sobe i shvatio da je doživljaj zvuka uvelike uvjetovan refleksijama od bočnih prepreka. Zašto? Zato što prve refleksije koje zvučnik zrači van osi udaraju u bočnu prepreku gotovo istim intenzitetom kao i one izravne te se točka udara ponaša kao, tj. bolje bih rekao, imitira zvučnik. Pogledajte prosječni elektrostatski zvučnik. On radi dobro, ali ga je iznimno teško smjestiti i uvijek se javlja nedostatak basa. Tako je nastao Omnipolar. Vjerovali ili ne, kod Omnipolara izravno do slušatelja dolazi samo 30% ukupne zvučne energije, dok je 70% prezentirano kao refleksije. Ovom tehnologijom Ian je postigao tri stvari koje su nedostajale:

1. Duboku zvučnu sliku.
2. Značajno povećanje "sweet spota" i neopadanje razine glasnoće. Pošto je "sweet spot" ogroman, volim reći da je ovo zvučnik uz kojeg "možete živjeti".
3. Smještaj zvučnika nije kritičan. Kada radim prezentacije, uzmem dva Nanosata pa ih postavim na različite visine, a oni i dalje daju normalnu zvučnu sliku, pa me ljudi znaju gledati u nevjerici. Ha Ha

Znate li da je Microsoft bio toliko oduševljen ovom tehnologijom da je odabrao upravo Mirage kako bi proizvodio zvučnički paket za X-box?



A.net: API je poznat po raspolaganju i korištenju sofisticiranih tehnologija prilikom dizajna i izrade zvučničkih kutija. Može li se javno reći ponešto tome?

D.T.: Toliko je u stvari toga...najbolje da navratite jednom u posjet našim proizvodnim pogonima. Pa evo, mogli bi svesti sve na, recimo, četiri tehnološke stavke koje su vitalne prilikom konstrukcije:

1. CAD programi kojima se koristimo za "relatime" dizajniranje kutija.
2. Naš vlastiti software kojeg je razvio Ian Paisley, a koji koristimo prilikom konstrukcije radne verzije modela kutija.
3. Gluhu komoru koja služi za testiranje zračenja zvučnika, a moguća su mjerenja u koracima od 15stupnjeva.
4. Ljudski faktor, dakako. Tri inženjera obavljaju isključivo slušne testove na završnim verzijama proizvoda.


A.net: Eto, naše vrijeme se polako približilo kraju. Zahvaljujemo na ovom interviewu, g. Tuerlings i želimo Vam ugodan boravak u RH.

D.T..: Hvala i vama i nadam se ponovnom susretu.




 


 


ZADNJIH 10 ČLANAKA


NOVO U FORUMU

 Forum: CD i ostali mediji
  JAZZ KLUB

 Forum: Predstavite se
  Dobar dan

 Forum: Dodatni pribor
  Kriogenizacija lampi i ostal...

 Forum: Audio komponente
  Dobre SH prilike

 Forum: Audio komponente
  Krell s300i

 Forum: Retro audio
  Preporuka (semi) retro (pret...

 Forum: Računala i audio
  Lokalna mreža bez routera

 Forum: CD i ostali mediji
  Jubito

 Forum: Audio komponente
  Najljepši zvučnici na svijet...


NOVI ČLANOVI FORUMA

 estugarda
 Dani
 simo
 Quad405
 sirojed
 Rollingstone
 yami